De Donge in Raamsdonksveer Werf voor baggerschepen 12 september 2007 De Donge van de familie Van der Kooy is een middelgrote scheepswerf met vestigingen in Raamsdonksveer en Vlissingen. Het bedrijf is al dertig jaar gespecialiseerd in ontwerp, bouw en verhuur van schepen met baggerkraan, splijtboten en verstelbare platforms voor het uitdiepen van havens. 95 procent van de productie is voor het buitenland. Er zijn inmiddels 85 schepen afgeleverd en met de eigen vloot 'Macon Charter' zijh overal ter wereld ruim 250 baggerklussen geklaard. De scheepswerf heeft een omzet van 50 rniljoen euro per jaar en biedt werk aan 75 man eigen personeel en minstens evenveel mensen via detachering. Onnoemelijke hoeveelheden staal en duizenden uren ar beid zijn de bouwstoffen, im mense baggerschepen het resultaat. Met man en macht zijn ze in de weer bij scheepswerf De Donge in Raamsdonksveer. door Ine Kleemans Tussen de acht maanden en anderhalf jaar vakwerk alvorens weer een 'kindje' van zo'n zestig bij twintig meter de helling afglijdt. Op weg naar Vlissingen, want op die grote re werf van het bedrijf vindt de af werking van de 12 meter hoge bag gerschepen plaats. De Donge is één van de oudste scheepswerven van West-Brabant en inmiddels marktleider als het gaat om schepen met baggerkra- nen. Jaarlijks kiezen twee tot drie schepen het ruime sop. Ook elders in de wereld zijn de specialisten aan het werk. Sinds 2005 maakt De Donge een zelf ont worpen baggerkraan, de Backacter. Met een maximale inhoud van de graafbak van maar liefst 25m3 kan die bijna een vrachtwagen zand of steen in keer één uitgraven. Sinds die tijd kan de werf de vraag bijna niet meer bijbenen, vertelt di recteur Klaas van Brakel. „Ze gaan als warme broodjes. Zelfs de sche pen voor de eigen vloot zijn al ver kocht voor ze klaar zijn." Dus vlug de loods weer in en nog meer snij den, lassen, branden en schilde ren. En dat is nu precies waar de schoen wringt, want vaklieden zijn in de scheepsbouw een steeds zeldzamere soort. Door het tekort aan nieuw bloed vormt het bedrijf inmiddels ook de thuisbasis voor veel Oost-Duit se en Poolse werklieden. Bedrijfs leider Kees van Vugt noemt de ver grijzing een groot probleem. „Jon ge vaklui zijn niet meer te krijgen. Vroeger had je nog een specifieke reld en tamelijk fysiek. Naar de sportschool is met dit werk echt niet nodig, want we klimmen de hele dag. Tillen gebeurt dan wel met kranen, op een bepaald mo ment zullen de losse delen toch nog onderdeks moeten worden ge monteerd. En dan houd je wel hoekplaten van tien kilo om hoog." En in positie urenlang in een dubbelen bodem lassen, heeft volgens Van Vugt ook niet ieders voorkeur. „Daarom vinden wij het bij De Donge zo belangrijk dat alle mensen meer en minder geliefde klussen doen. Of je hier nu lang werkt of dat je bent ingeleend via een detacheringbureau. Dat komt de sfeer alleen maar ten goede", vindt Van Vugt. Verschoor beaamt dat: „Ach, ik heb een tijdje op kan toor gezeten", zegt hij. „Maar dat beviel me niet. Op de werkvloer ben je tenminste onder de men sen." tere tank bezig bent. Duitsers, Po len en Nederlanders allemaal door elkaar; ervaren met minder erva ren lieden. Allemaal op projecten, waarbinnen we onze eigen aanpak bepalen. Soms zit er wel weken werk in een scheepsonderdeel." Het blijft hem boeien: „Saai is het nooit, want je doet steeds iets an ders. Ie bouwt iets, je kunt je crea tiviteit kwijt en hebt nog veel vrij heid ook." Over de lawaaiige omgeving of de kou heeft hij geen klagen. „We hebben gehoorbeschermers en werken onder dak. Als het eens wat kouder is, drinken we maar een keer extra koffie." T\vee baggerschepen verrijzen nu in de 150 meter lange loods in Raamsdonksveer. Ondanks de ver beterde werkomstandigheden echt een zware klus. Piet Verschoor (56) (bijna veertig dienstjaren): „Het is hier een echte mannenwe opleiding voor de scheepsbouw, maar die bestaat niet meer." Toch is dit niet eens zijn grootste zorg, want gemotiveerde medewer kers kunnen intern bij De Donge ook alles leren. „Maar de jeugd wil tegenwoordig veel liever achter de computer. Terwijl de scheeps bouw heel veelzijdig is, al lang niet meer zo zwaar en bovendien een plek is waar een vakman nog eens goed kan verdienen." De mensen die al langer op de werf rondlopen vertellen enthou siast over hun vak: „Het zien groeien, van bodemplaat tot laat ste stukje dek." Er staan altijd weer collega's foto's te maken als zo'n baggerreus in de Maas be landt. Tevoren zijn ze de prikklok dan ook al heel wat keren gepasseerd en is er nog meer metaal door hun handen gegaan. Eén van hen is ij zerwerker Dick van Zwietering, die er niet over raakt uitgepraat: „We werken meestal met z'n twee ën, of in groepjes als je in een gro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 70