Er is zoveel werk
dat je zelfs eisen
kunt stellen
Een moderne leeromgeving moet leerlingen over de streep trekken
Een mannencultuur met vies, vuil werk dat bovendien
slecht betaalt. Dat zijn in één zin de drie grootste
vooroordelen waar directeur Jeroen van den Oord van de
sector Techniek van het ROC Zeeland tegen moet vechten.
En dat terwijl de vraag naar goed opgeleide technici volgens
Van den Oord 'absurde' vormen aan begint te nemen.
door Joeri Wisse
""W" eroen van den Oord: „Grote
I industriële bedrijven in de
I provincie blijven groeien en
I weten hoeveel grijs perso-
t neel er de komende jaren
t uitgaat. Als niet meer jonge-
ren in Zeeland voor tech
niek kiezen, gaat het fout."
Ook leerlingen die wél voor tech
niek hebben gekozen, weten dat
ze in een riante positie verkeren.
„Er is zoveel werk dat je zelfs ei
sen kunt stellen", zegt Martin Gijs-
sen uit Krabbendijke, vierdejaars
Bouwkunde. Van den Oord beves
tigt dat. „Bedrijven bieden dik
wijls 20 tot 25 procent meer dan
het cao-loon. En leerlingen die na
hun stage vakantiewerk doen krij
gen gemakkelijk vijftien euro per
uur."
Laatst sprak Van den Oord nog
met energiebedrijf Delta. „Die
vroegen zich hardop af of het zin
vol was om drie nieuwe energiefa-
brieken in Zeeland te vestigen, als
daar toch bijna niemand is die er
wil werken."
Piet van de Vrede, van het Regio
naal Leerbedrijf Vakwerk houdt
zich al sinds begin jaren zeventig
bezig met jongeren opleiden voor
de techniek. „Het slechte imago is
altijd een probleem geweest, on
danks alle acties. Maar goede vak
lui blijven nodig, wie maakt an
ders die bruggen en waar haal je
anders een loodgieter of een elek
tricien vandaan?"
In een poging om meer examen
kandidaten van het vmbo naar de
technische opleidingen van het
ROC te lokken, begon sector-direc
teur Van den Oord allereerst met
het verzinnen van een nieuwe
naam voor het gloednieuwe ge
bouw van de sector Techniek: het
Technum.
Het enigszins futuristisch ogende
gebouw aan de Edisonweg in
Vlissingen is ingericht als bedrijfs
gebouw, een enkel klaslokaal her
innert er nog aan dat het een
school is. Het praktijkgedeelte met
machines en laboratoria oogt als
een fabriek. De wanden zijn ge
maakt van stalen platen en het
hekwerk bestaat uit aluminium
roosters. De 'open leeromgeving'
ziet er uit als een modern kantoor,
met luxe stoelen rond chique ver
gadertafels en tal van moderne
computers.
„Ik wil dat onze leerlingen zater
dagavond in de kroeg tegen hun
maten zeggen dat dat Technum
een gave school is met geavan
ceerde apparatuur en waar je over
al koffie mag drinken", zegt Van
den Oord. Bovendien is het vol
gens de sectordirecteur belangrijk
dat het onderwijsaanbod in orde
is. „We willen veel praktijklessen
'Leerlingen moeten in de
kroeg tegen elkaar zeggen
dat het Technum gaaf is'
geven, ook aan de leerlingen die
niveau 4 hebben gekozen. We vin
den dat je een muurtje moet heb
ben gemetseld als je bouwvakkers
aan gaat sturen op de bouw
plaats."
Het laatste punt om de vmbo'er
warm te maken voor techniek is
het aantal stages in de opleiding:
minimaal veertig, maximaal tach
tig procent van de tijd.
Alle mooie maatregelen om de
middelbare scholier zélf te lokken
ten spijt: in de praktijk hebben de
ouders vaak een doorslaggevende
stem in de studiekeuze van zoon
of dochterlief „En die willen lie
ver dat hun kind economie gaat
studeren", zegt Van den Oord. „Er
is persoonlijk contact nodig om
dat beeld te veranderen. Want er
verandert pas wat als ik zeg dat
hun zoon niet eens vieze handen
zal krijgen, straks ook in een net
pak met stropdas loopt én boven
dien meer verdient dan iemand
die met een economie-achter-
grond op kantoor zit."
De bedrijven zélf kunnen volgens
Van den Oord een sleutelrol spe
len in het verbeteren van het ima
go. „Laatst sprak ik over het ima
go-probleem met de directeur van
Timesavers, een schuurmachi-
ne-fabrikant uit Goes. Hij z+ei:
'wat is er nou sexy aan schuurma-
chines?' Toen ik vroeg waar de
twee oud-studenten van onze
school waren zei hij dat de één in
Egypte en de ander in Japan zat
voor z'n werk. Dat zegt genoeg."
Ook Van de Vrede van Vakwerk
ziet dat het bedrijfsleven een be
langrijke rol kan spelen om het
imago op te vijzelen. „Meer open
heid naar buiten toe zal helpen.
Het is ook goed om van tevoren te
vertellen dat je binnen een bedrijf
op kunt klimmen, ook als je op ni
veau 2 een leer-werktraject hebt
gevolgd."
Dat er een tekort ontstaat onder
uitvoerend personeel als lassers en
loodgieters heeft volgens hem te
maken met het nog steeds groeien
de aanbod van alternatieven op
hetzelfde niveau. Gasten die las
ser willen worden, kunnen er ook
voor kiezen om hovenier te wor
den of in de beveiliging te gaan.
Dat was vroeger niet zo."
Al op de basisschool moet het fun
dament worden gelegd voor een
technische opleiding, is de ten
dens. Zo benaderen de openbare
middelbare scholen van de provin
cie al groep achters om ze warm
te maken voor het technasium.
Dat is havo of vwo met vijf uur
per week het vak Onderzoek en
Ontwerpen. Bij dat vak gaan leer
lingen op pad om praktische, tech
nische problemen op te lossen.
Exacte vakken zijn daarbij van cru
ciaal belang.
Dit jaar is de pilot onder nieuwe
brugklassers van start gegaan. Op
het Goese Lyceum hebben ze
geen gebrek aan animo. Daar
moesten ze zelfs loten omdat er te
veel aanmeldingen waren voor
het technasium.
Het zijn hoopvolle signalen voor
het hoger onderwijs, waar de tech
nische faculteiten smeken om
meer studenten. A. Wevers van
het Goese Lyceum: „Ik zie het pro
bleem hier elke dag. Het percenta
ge dat een technisch vakkenprofiel
kiest, is al zeer laag. Daarvan gaat
een groot deel gewoon Manage
ment in Rotterdam studeren. On
begrijpelijk vind ik dat."
Vooral allochtonen en meiden la
ten het afweten als het gaat om
techniek, constateert Van den
Oord. „Bij allochtone ouders merk
je dat het negatieve imago van een
technisch beroep nog slechter is.
Ze willen in elk geval voorkomen
dat hun kind óók met de handen
moet gaan werken."
Dat dames niet goed zouden zijn
in techniek is volgens Van de
Oord een misverstand. Zo last het
incidentele meisje op de metaal-af
deling doorgaans veel nauwkeuri
ger dan haar mannelijke klasgeno
ten. Bovendien kan de creativiteit,
die bij de dames over het alge
meen beter ontwikkeld is, goed
van pas komen in technische rich
tingen als binnenhuisinrichting,
stelt Van den Oord.
Bianca Schroder uit Vlissingen on
derschrijft dat. „Ik doe bouwkun
de, maar dan de richting Beheer.
Daarmee kun je bijvoorbeeld op
kantoor van een woningbouwver
eniging werken. Als je wilt, hoef
je zelfs nooit op een bouwplaats
te komen."
Leerlingen meet- en regeltechniek
bekijken de gloednieuwe opstellin
gen in het Technumgebouw in Vlis
singen. Hier komen alle techniek
opleidingen van het ROC Zeeland sa
men.