Er is zoveel werk dat je zelfs eisen kunt stellen Een moderne leeromgeving moet leerlingen over de streep trekken Een mannencultuur met vies, vuil werk dat bovendien slecht betaalt. Dat zijn in één zin de drie grootste vooroordelen waar directeur Jeroen van den Oord van de sector Techniek van het ROC Zeeland tegen moet vechten. En dat terwijl de vraag naar goed opgeleide technici volgens Van den Oord 'absurde' vormen aan begint te nemen. door Joeri Wisse ""W" eroen van den Oord: „Grote I industriële bedrijven in de I provincie blijven groeien en I weten hoeveel grijs perso- t neel er de komende jaren t uitgaat. Als niet meer jonge- ren in Zeeland voor tech niek kiezen, gaat het fout." Ook leerlingen die wél voor tech niek hebben gekozen, weten dat ze in een riante positie verkeren. „Er is zoveel werk dat je zelfs ei sen kunt stellen", zegt Martin Gijs- sen uit Krabbendijke, vierdejaars Bouwkunde. Van den Oord beves tigt dat. „Bedrijven bieden dik wijls 20 tot 25 procent meer dan het cao-loon. En leerlingen die na hun stage vakantiewerk doen krij gen gemakkelijk vijftien euro per uur." Laatst sprak Van den Oord nog met energiebedrijf Delta. „Die vroegen zich hardop af of het zin vol was om drie nieuwe energiefa- brieken in Zeeland te vestigen, als daar toch bijna niemand is die er wil werken." Piet van de Vrede, van het Regio naal Leerbedrijf Vakwerk houdt zich al sinds begin jaren zeventig bezig met jongeren opleiden voor de techniek. „Het slechte imago is altijd een probleem geweest, on danks alle acties. Maar goede vak lui blijven nodig, wie maakt an ders die bruggen en waar haal je anders een loodgieter of een elek tricien vandaan?" In een poging om meer examen kandidaten van het vmbo naar de technische opleidingen van het ROC te lokken, begon sector-direc teur Van den Oord allereerst met het verzinnen van een nieuwe naam voor het gloednieuwe ge bouw van de sector Techniek: het Technum. Het enigszins futuristisch ogende gebouw aan de Edisonweg in Vlissingen is ingericht als bedrijfs gebouw, een enkel klaslokaal her innert er nog aan dat het een school is. Het praktijkgedeelte met machines en laboratoria oogt als een fabriek. De wanden zijn ge maakt van stalen platen en het hekwerk bestaat uit aluminium roosters. De 'open leeromgeving' ziet er uit als een modern kantoor, met luxe stoelen rond chique ver gadertafels en tal van moderne computers. „Ik wil dat onze leerlingen zater dagavond in de kroeg tegen hun maten zeggen dat dat Technum een gave school is met geavan ceerde apparatuur en waar je over al koffie mag drinken", zegt Van den Oord. Bovendien is het vol gens de sectordirecteur belangrijk dat het onderwijsaanbod in orde is. „We willen veel praktijklessen 'Leerlingen moeten in de kroeg tegen elkaar zeggen dat het Technum gaaf is' geven, ook aan de leerlingen die niveau 4 hebben gekozen. We vin den dat je een muurtje moet heb ben gemetseld als je bouwvakkers aan gaat sturen op de bouw plaats." Het laatste punt om de vmbo'er warm te maken voor techniek is het aantal stages in de opleiding: minimaal veertig, maximaal tach tig procent van de tijd. Alle mooie maatregelen om de middelbare scholier zélf te lokken ten spijt: in de praktijk hebben de ouders vaak een doorslaggevende stem in de studiekeuze van zoon of dochterlief „En die willen lie ver dat hun kind economie gaat studeren", zegt Van den Oord. „Er is persoonlijk contact nodig om dat beeld te veranderen. Want er verandert pas wat als ik zeg dat hun zoon niet eens vieze handen zal krijgen, straks ook in een net pak met stropdas loopt én boven dien meer verdient dan iemand die met een economie-achter- grond op kantoor zit." De bedrijven zélf kunnen volgens Van den Oord een sleutelrol spe len in het verbeteren van het ima go. „Laatst sprak ik over het ima go-probleem met de directeur van Timesavers, een schuurmachi- ne-fabrikant uit Goes. Hij z+ei: 'wat is er nou sexy aan schuurma- chines?' Toen ik vroeg waar de twee oud-studenten van onze school waren zei hij dat de één in Egypte en de ander in Japan zat voor z'n werk. Dat zegt genoeg." Ook Van de Vrede van Vakwerk ziet dat het bedrijfsleven een be langrijke rol kan spelen om het imago op te vijzelen. „Meer open heid naar buiten toe zal helpen. Het is ook goed om van tevoren te vertellen dat je binnen een bedrijf op kunt klimmen, ook als je op ni veau 2 een leer-werktraject hebt gevolgd." Dat er een tekort ontstaat onder uitvoerend personeel als lassers en loodgieters heeft volgens hem te maken met het nog steeds groeien de aanbod van alternatieven op hetzelfde niveau. Gasten die las ser willen worden, kunnen er ook voor kiezen om hovenier te wor den of in de beveiliging te gaan. Dat was vroeger niet zo." Al op de basisschool moet het fun dament worden gelegd voor een technische opleiding, is de ten dens. Zo benaderen de openbare middelbare scholen van de provin cie al groep achters om ze warm te maken voor het technasium. Dat is havo of vwo met vijf uur per week het vak Onderzoek en Ontwerpen. Bij dat vak gaan leer lingen op pad om praktische, tech nische problemen op te lossen. Exacte vakken zijn daarbij van cru ciaal belang. Dit jaar is de pilot onder nieuwe brugklassers van start gegaan. Op het Goese Lyceum hebben ze geen gebrek aan animo. Daar moesten ze zelfs loten omdat er te veel aanmeldingen waren voor het technasium. Het zijn hoopvolle signalen voor het hoger onderwijs, waar de tech nische faculteiten smeken om meer studenten. A. Wevers van het Goese Lyceum: „Ik zie het pro bleem hier elke dag. Het percenta ge dat een technisch vakkenprofiel kiest, is al zeer laag. Daarvan gaat een groot deel gewoon Manage ment in Rotterdam studeren. On begrijpelijk vind ik dat." Vooral allochtonen en meiden la ten het afweten als het gaat om techniek, constateert Van den Oord. „Bij allochtone ouders merk je dat het negatieve imago van een technisch beroep nog slechter is. Ze willen in elk geval voorkomen dat hun kind óók met de handen moet gaan werken." Dat dames niet goed zouden zijn in techniek is volgens Van de Oord een misverstand. Zo last het incidentele meisje op de metaal-af deling doorgaans veel nauwkeuri ger dan haar mannelijke klasgeno ten. Bovendien kan de creativiteit, die bij de dames over het alge meen beter ontwikkeld is, goed van pas komen in technische rich tingen als binnenhuisinrichting, stelt Van den Oord. Bianca Schroder uit Vlissingen on derschrijft dat. „Ik doe bouwkun de, maar dan de richting Beheer. Daarmee kun je bijvoorbeeld op kantoor van een woningbouwver eniging werken. Als je wilt, hoef je zelfs nooit op een bouwplaats te komen." Leerlingen meet- en regeltechniek bekijken de gloednieuwe opstellin gen in het Technumgebouw in Vlis singen. Hier komen alle techniek opleidingen van het ROC Zeeland sa men.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 67