)or Nederlandse Spoorwegen en ProRail 'We pikken niet dat er iets misgaat' k 33°* 'De ellende met die computers keert steeds weer terug' Rikus Spithorst, woordvoerder Rover PZC Woensdag 12 september 2007 11 ProRail in cijfers Hageman heeft er wel vertrouwen in dat het goed komt. „Het móet goedkomen. Want het personen vervoer neemt naar schatting in de Randstad en richting Arnhem en Nijmegen met 30 procent toe de komende tien jaar. Dan kun je niet zonder een back-up systeem zoals dat nu wordt geïnstalleerd. Gek dat zoiets wel beschikbaar is voor vliegtuigen, maar niet voor het treinverkeer." Mocht in Den Haag, mede door het nieuwe onderzoek, de geld kraan richting ProRail opengaan, dan hopen de NS een ambitieus plan te kunnen verwezenlijken. Zo laat Hageman doorschemeren. Een fijnmazig metronetwerk in de Randstad, dat is de vurige wens van de spoorwegen. Hageman: „Vergeet niet dat elke trein die we extra vullen honderden automobi listen uit hun wagen haalt." Begin jaren negentig waren het beheer en de uitbating van het spoor nog in handen van de Nederlandse Spoorwegen. Europese wetgeving schreef echter liberalisering en scheiding van exploitatie en beheer van het spoor voor. De NS moesten daardoor organisaties op het gebied van infrastructuur afstoten. Deze 'taakorganisaties' legden zich vanaf 1995 toe op het beheer van het Nederlandse spoor. Railinfrabeheer zorgde voor het onderhoud en de aanleg. Railned bepaalde wie op welk moment van het spoor gebruik mocht maken en zag toe op de spoorwegveiligheid. Railverkeersleiding regelde het dagelijkse treinverkeer. Tot 2002 vielen de bedrijven onder het NS-concern. In 2002 werd de scheiding tussen beheer en uitbating van het spoor definitief. De Tweede Kamer stemde voor de Spoorwegwet, waardoor er meer duidelijkheid ontstond over de taakverdeling. De taken en verantwoordelijkheden van gebruikers en beheerders van het spoor werden nu ook organisatorisch gescheiden: Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding gingen zelfstandig verder. Om het beheer van het spoor nog duidelijker te markeren, vormen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding sinds 1 januari 2003 samen ProRail. Overigens zonder de spoorwegveiligheidstaak van Railned, dat deel uitmaakt van Verkeer en Waterstaat. ProRail heeft als doel een betrouwbaar en veilig spoornet te bieden. Volgens dr. Jop Groene- weg, veiligheidspsycho loog aan de Universiteit van Leiden en deskundig in het 'menselijk falen' gaat het bij treinstoringen mede om een 'perceptieprobleem' bij de reizi ger. „Doen we iets vrijwillig of juist niet? Begrijpen we wat er gebeurt of niet? Gaat het om veel of weinig mensen? Het technologische aspect is ook be langrijk. Een computerstoring wordt veel zwaarder aangere kend, dan een fout die een mens maakt. Op al deze punten scoort een treinstoring heel hoog", verklaart Groeneweg. Hij constateert een toenemende 'ze ro tolerance'-houding in de maatschappij. „We accepteren niet meer dat er ook maar een kleinigheid misgaat, doordat we te veel plannen." Mede daarom stellen de Neder landse Spoorwegen volgens Groeneweg veel te hoge eisen aan zichzelf. „Wat risicomanage ment betreft, scoren de NS na melijk idioot hoog, vergeleken met bijvoorbeeld de chemische industrie. Ik geloof dat ze een be schikbaarheid hebben van 99,4 procent." In die zin neemt Groeneweg het op voor het spoorbedrijf. „In de perceptie van mensen moeten de NS veel te hoog presteren. In de file staan is niet leuk, maar we vinden het minder erg dan wanneer de trein vertraging heeft. Het is natuurlijk hip om kwaad te zijn op de NS maar ook wel een beetje goedkoop." Hoe kan volgens de psycholoog de reiziger het best omgaan met treinstoringen? Agressie luchten raadt Groeneweg af. „Ik had laatst zelf een langdurige vertra ging en ben een hapje gaan eten. Dat werkt veel beter. Ook fysiek: je bloedsuiker gaat ervan omhoog, waardoor je bijna niet meer chagrijnig te krijgen bent." Zijn advies aan de NS luidt dan ook: ga rond met manden met snoep. „Alleen al iets krijgen, maakt dat het humeur van men sen opknapt. Ze voelen dan dat ze ook iets moeten terugdoen, door niet meer boos te zijn." ProRail is verantwoordelijk voor 6.S17 kilometer spoor 8.280 wissels 2.716 overwegen 9.825 seinen 13 verkeersleidingsposten 376 stations 86 beweegbare bruggen <L 6 tunnels Treinkilometers In miljoenen kilometers in 2006. Personen 118,9 Goederen 10,4 Overig 6,8 Werken aan het spoor Buitendienststellingen van het spoor met geringe tot ernstige hinder voor het treinverkeer. 358 306 2004 2005 2006 2007 Verwachting voor 2007 infographic: JD/ bron: Jaarverslag ProRail 2006 Storingen in 2007 17 juli - Treinreizigers kunnen anderhalf uur geen kaartje ko pen bij de pinautomaten op al le stations van de NS. 17 juli - Tussen Den Haag HS en Rotterdam en Den Haag CS en Utrecht rijden minder trei nen door een blikseminslag. 16 juli - Door problemen in het bedieningssysteem kunnen de seinen en wissels rondom Zwolle niet meer worden be diend. Hierdoor ontstaat een uren durende storing in het noorden van het land. - 5 juni - In de ochtenduren rij den er door een storing geen treinen tussen Rotterdam Cen traal en Rotterdam Blaak, Rot terdam Noord en Schiedam Centrum. 27 april - Sein- en wisselstorin gen verstoren bijna twee uur het treinverkeer tussen Alme- lo-Hengelo, Almelo-Wierden en Almelo-Marienberg. 5 april - Spoorwegstoringen op de Lingelijn, tussen Gelder- malsen en Beesd. Het onge mak duurde anderhalf uur. - 4 april - Urenlange sein- en wis selstoringen in Tilburg en op de trajecten tussen Oisterwijk, Den Bosch en Breda plaatsen het Brabantse treinverkeer voor grote problemen. 30 maart - Een wisselstoring legt alle treinverkeer lam tus sen Amersfoort en Apeldoorn. 2 maart - Het Centraal Station van Amsterdam raakt urenlang onbereikbaar per trein. Een van de computers raakt defect, waardóór het treinverkeer in een groot gebied zeventig mi nuten moest worden stilge legd. - 23 februari - Het treinverkeer rond Utrecht en Rotterdam wordt getroffen door compu terstoringen. Er is slechts 'zeer beperkt' treinverkeer mogelijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 11