Treinstoringen 'Het moet goedkomen op het sp 10 Woensdag 12 september 2007 Duizenden treinreizigers kwamen maandagavond vast te zitten na de zoveelste storing op het spoor. Wanneer houdt het op? De minister heeft een onderzoek aangekondigd en alle partijen zijn verheugd. Zij het om zeer uiteenlopende redenen. door John Jas foto's Hollandse Hoogte H et door minister Eur- lings aangekondigde onderzoek naar Pro- Rail kan van Rover niet vroeg genoeg be ginnen. Verwacht van de reizigers organisatie vooral geen coulance over de gang van zaken op het spoor. De computerstoring van af gelopen maandag is voor de belan- genclub de zoveelste irritatie in een lange rij. „De ellende met die computers keert steeds weer te rug", zegt Rikus Spithorst, woord voerder van Rover. „De meeste zorg baart ons dat de ICT zodanig is uitbesteed, dat ProRail het nu zelf ook niet kan weten." De kritiek van Rover is scherp. „We hebben in Nederland jaren lang te weinig geld in vervoer per spoor gestoken; er is te vaak spra ke geweest van mismanagement; menseruiie geen-verstand van za ken hebben zijn niet weggestuurd; we blijven het slechter doen dan onze buurlanden. Vergeleken bij de spoorwegbedrijven daar zijn wij zaterdagmiddagamateurs." Relativering van reizigersleed valt voorlopig niet bij Rover te vinden. Reizigers verwachten beslist niet te veel. „Wat NS en ProRail nu doen, is gewoon doormodderen. Dat kan niet. Storingen zoals maandag zijn een blamage. Dat kun je niet afdoen met 'er gaat overal wel eens wat mis'." Dat ProRail inderdaad niet precies kan zeggen waarom er maandag storingen optraden, geeft de spoor- beheerder direct toe bij monde van woordvoerster Monique Mat- ze. Maar dat ProRail alle belangrij ke ICT zou hebben uitbesteed is onzin. „We maken wel gebruik van externe deskundigen, maar we hebben zelf nog voldoende ICT-experts in huis." En kunnen die dan niet schetsen waar het nou voor de derde keer dit jaar fout ging in de computers? „Nee. Dat klinkt misschien raar, maar het is niet anders. De soft- ware-programma's en de manier waarop die met elkaar werken zijn zo complex, dat daar geen ant woord op te geven is. Wat ProRail dan doet bij storingen is repare ren, maar soms ook gewoon een heel systeem vervangen. En meest al loopt het dan weer. Net als een auto die net een grote beurt heeft gehad. Hij rijdt soms fijner, zón der dat er iets is gerepareerd." ProRail is de laatste om te ontken nen vertragingen voor reizigers heel vervelend zijn. Anderzijds gaan ook veel dingen goed. „Er zijn dit jaar hoorzittingen geweest in de Tweede Kamer over de sto ringen bij ons. De conclusie was, dat ProRail het juist heel goed doet. Er worden dagelijks 1,2 mil joen mensen vervoerd, relatief ge zien gaat er daarbij juist heel wei nig fout. Na de storing van maan dag rond Utrecht reed 96 procent van de treinen in Nederland giste rochtend weer volgens de dienstre geling. Vergeet ook niet dat we be zig zijn al onze 13 verkeersleiding- sposten te vernieuwen. Alles wordt dubbel uitgevoerd en de sys temen zijn straks het allernieuw ste op computergebied." In het nieuwe onderzoek dat minister Eurlings heeft aange kondigd ziet ProRail een mo gelijkheid erkenning te krij gen. „Wij zijn bezig een onderne ming te vernieuwen dat continu in bedrijf is. Waar elders vind je dat? Daar kan toch ook waarde ring voor komen." Eerder nog dan bij ProRail kor de klachten over storingen bin bij de NS. Alsmaar tegen de re ger zeggen dat de organisatie K woordig maar beperkte invlo» heeft op het beheer van het sp en zeker op de almachtige corr ters, biedt niet altijd soelaas. T; zijn de NS ook wel reuze trots de eigen prestaties. Qua puncti teit behoort het bedrijf tot de 1 te vervoerders van Europa. En geet niet dat er dagelijks 100.0c mensen meer worden vervoert dan vijfjaar geleden. Maar dat uiteindelijk vooral Pr Rail zoveel kritiek oogst, is hee vervelend vindt NS-voorlichtei Rob Hageman. „Het zijn politii keuzes geweest. Het budget vai ProRail was gewoon te laag, di moeten we niet vreemd opkijk dat vernieuwingen die het bed nu doorvoert zo langzaam gaai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 10