Treinstoringen
'Het moet goedkomen op
het sp
10 Woensdag 12 september 2007
Duizenden treinreizigers kwamen maandagavond
vast te zitten na de zoveelste storing op het spoor.
Wanneer houdt het op? De minister heeft een
onderzoek aangekondigd en alle partijen zijn
verheugd. Zij het om zeer uiteenlopende redenen.
door John Jas
foto's Hollandse Hoogte
H
et door minister Eur-
lings aangekondigde
onderzoek naar Pro-
Rail kan van Rover
niet vroeg genoeg be
ginnen. Verwacht van de reizigers
organisatie vooral geen coulance
over de gang van zaken op het
spoor. De computerstoring van af
gelopen maandag is voor de belan-
genclub de zoveelste irritatie in
een lange rij. „De ellende met die
computers keert steeds weer te
rug", zegt Rikus Spithorst, woord
voerder van Rover. „De meeste
zorg baart ons dat de ICT zodanig
is uitbesteed, dat ProRail het nu
zelf ook niet kan weten."
De kritiek van Rover is scherp.
„We hebben in Nederland jaren
lang te weinig geld in vervoer per
spoor gestoken; er is te vaak spra
ke geweest van mismanagement;
menseruiie geen-verstand van za
ken hebben zijn niet weggestuurd;
we blijven het slechter doen dan
onze buurlanden. Vergeleken bij
de spoorwegbedrijven daar zijn
wij zaterdagmiddagamateurs."
Relativering van reizigersleed valt
voorlopig niet bij Rover te vinden.
Reizigers verwachten beslist niet
te veel. „Wat NS en ProRail nu
doen, is gewoon doormodderen.
Dat kan niet. Storingen zoals
maandag zijn een blamage. Dat
kun je niet afdoen met 'er gaat
overal wel eens wat mis'."
Dat ProRail inderdaad niet precies
kan zeggen waarom er maandag
storingen optraden, geeft de spoor-
beheerder direct toe bij monde
van woordvoerster Monique Mat-
ze. Maar dat ProRail alle belangrij
ke ICT zou hebben uitbesteed is
onzin. „We maken wel gebruik
van externe deskundigen, maar
we hebben zelf nog voldoende
ICT-experts in huis."
En kunnen die dan niet schetsen
waar het nou voor de derde keer
dit jaar fout ging in de computers?
„Nee. Dat klinkt misschien raar,
maar het is niet anders. De soft-
ware-programma's en de manier
waarop die met elkaar werken zijn
zo complex, dat daar geen ant
woord op te geven is. Wat ProRail
dan doet bij storingen is repare
ren, maar soms ook gewoon een
heel systeem vervangen. En meest
al loopt het dan weer. Net als een
auto die net een grote beurt heeft
gehad. Hij rijdt soms fijner, zón
der dat er iets is gerepareerd."
ProRail is de laatste om te ontken
nen vertragingen voor reizigers
heel vervelend zijn. Anderzijds
gaan ook veel dingen goed. „Er
zijn dit jaar hoorzittingen geweest
in de Tweede Kamer over de sto
ringen bij ons. De conclusie was,
dat ProRail het juist heel goed
doet. Er worden dagelijks 1,2 mil
joen mensen vervoerd, relatief ge
zien gaat er daarbij juist heel wei
nig fout. Na de storing van maan
dag rond Utrecht reed 96 procent
van de treinen in Nederland giste
rochtend weer volgens de dienstre
geling. Vergeet ook niet dat we be
zig zijn al onze 13 verkeersleiding-
sposten te vernieuwen. Alles
wordt dubbel uitgevoerd en de sys
temen zijn straks het allernieuw
ste op computergebied."
In het nieuwe onderzoek dat
minister Eurlings heeft aange
kondigd ziet ProRail een mo
gelijkheid erkenning te krij
gen. „Wij zijn bezig een onderne
ming te vernieuwen dat continu
in bedrijf is. Waar elders vind je
dat? Daar kan toch ook waarde
ring voor komen."
Eerder nog dan bij ProRail kor
de klachten over storingen bin
bij de NS. Alsmaar tegen de re
ger zeggen dat de organisatie K
woordig maar beperkte invlo»
heeft op het beheer van het sp
en zeker op de almachtige corr
ters, biedt niet altijd soelaas. T;
zijn de NS ook wel reuze trots
de eigen prestaties. Qua puncti
teit behoort het bedrijf tot de 1
te vervoerders van Europa. En
geet niet dat er dagelijks 100.0c
mensen meer worden vervoert
dan vijfjaar geleden.
Maar dat uiteindelijk vooral Pr
Rail zoveel kritiek oogst, is hee
vervelend vindt NS-voorlichtei
Rob Hageman. „Het zijn politii
keuzes geweest. Het budget vai
ProRail was gewoon te laag, di
moeten we niet vreemd opkijk
dat vernieuwingen die het bed
nu doorvoert zo langzaam gaai