Confrontatie moderne Adam en Eva
Performances behoeven handreiking
PZC Dinsdag 11 september 2007 29
Jonge theatermakers
spelen Fantasten in
Podium 't Beest.
door Ali Pankow
goes - „De huidige generatie twin
tigers en dertigers denkt anders
over relaties dan onze ouders",
zegt theatermaakster Marle Brou
wer (29). Zij kan zich best voorstel
len dat je als koppel voor een be
paalde tijd graag bij elkaar bent,
maar ze moet er niet aan denken
zelf tientallen jaren getrouwd te
blijven, net als haar eigen vader en
moeder. Rode draad in de voorstel
ling Fantasten is de wijze waarop
de jongere generatie tegenover rela
ties staat.
Marle Brouwer danst en speelt
daarin samen met Bart Rijnink
(22). De voorstelling is vrijdaga
vond aan het begin van een toer-
nee door het hele land te zien in
Podium 't Beest in Goes. De twee
jonge theatermakers zitten op de
zelfde golflengte. Ze kennen elkaar
van de toneel- en kleinkunstoplei
ding aan de Amsterdamse Toneel
school. Beiden volgden daarvoor
al een dansopleiding. Wellicht dat
ze daardoor eenzelfde 'tweede
taal' bezigen, waarin het lichaam
als tekst wordt gebruikt. Met bizar
re personages, sinistere situaties en
slapstickachtige sketches creëren
ze satires op de dagelijkse gang
van het leven. Rijnink hecht iets
meer aan tekst en liedjes dan Brou
wer. „Bart componeerde zelf ook
de muziek voor Fantasten. In de
voorstelling wordt de muziek uitge
voerd op elektrische drums door
Bert Baks. Dat geeft lekker veel
energie aan het geheel. Bert musi
ceert niet alleen, hij speelt ook
echt mee in de voorstelling", ver
telt Brouwer. Het verhaal wordt
verteld in een combinatie van
Scène uit de voorstelling 'Fantasten' met Bart Rijnink en Marle Brouwer.
dans, spel en mime. Het begint
met een man met een deurkruk
en een vrouw met een deur. Ze
zijn nog onwetend van het feit dat
ze op zoek zijn naar elkaar. Vanaf
hun eerste ontmoeting gaan deze
moderne Adam en Eva de strijd
met elkaar aan. Van rivalen via bu
ren naar geliefden. Het besef dat er
geen weg terug is, drijft deze men
sen uiteindelijk tot het uiterste.
Hoe dichtbij tolereren ze elkaar?
Hoe is het idee ontstaan? „Met
een kort gesprekje op straat zo
van: 'We moeten echt samen eens
wat gaan maken.' Dat kon toen
'De huidige generatie
twintigers en dertigers
denkt anders over relaties'
nog van alles zijn. Vervolgens zijn
we er wat serieuzer over gaan pra
ten. Het eerste idee was een ver
haal over buren, die pas later besef
fen dat ze naast elkaar wonen. We
hebben weinig geld, dus waren we
blij met sponsoring van de Gam
ma. Daar kregen we twee tuinhuis
jes. Die werden in bouwpakketten
aangeleverd bij de repetitieruimte.
Toen kwam onze regisseur, Titus
Tiel Groenestege erbij. Hij vond
dat we die tuinhuisjes maar niet
eerst moesten opbouwen. Hij liet
ons met de onderdelen aan de slag
gaan", schetst Brouwer de start
foto Rob Hogenhout
van het repetitieproces. Zij en Rij
nink gebruiken Fantasten niet al
leen als titel voor hun eerste voor
stelling, maar ook als naam voor
het theatergezelschap. Brouwer
komt uit wat ze zelf omschrijft als
'een studerend gezin'. Door een
cursus jazzballet kwam ze in con
tact met een andere wereld, waar
ze zich direct thuis voelde.
Fantasten, vrij. 14 sept. Podium 't
Beest, Goes, 20.30 uur.
Bewaerschole begeleidt
kunstuiting met een
voor- en natraject.
door Ali Pankow
burgh-haamstede - Mist, mensen
in plakfolie gewikkeld, rond
draaiende satellieten, melasse, tek
sten en boemerangs. Het lijkt een
willekeurige opsomming van za
ken. Wat ze gemeen hebben, is dat
ze voorkomen in de performance
ARK die Peter Baren zaterdag 22
september brengt in De Bewaer
schole in Burgh-Haamstede. Daar
gaat vanaf morgen een voortraject
aan vooraf als handreiking naar
het publiek.
Dat is een bewuste keus, vertelt
coördinator Marinus van Dijke
van De Bewaerschole. Performan
ce is voor velen niet zo simpel te
duiden. „Het wekt soms weer
stand op, maar het kan ook inte
grerend werken. Er wordt een be
roep gedaan op de zintuigen en
meestal wekt het de nieuwsgierig
heid", is de ervaring van de coördi
nator. Uitgangspunt van de
Bewaerschole is zoveel mogelijk
mensen kennis te laten maken
met hedendaagse kunstuitoefe
ning. Performance is er één van.
Het betreft vaak een overlapping
van verscheidene kunstdisciplines.
Van Dijke erkent dat er wat frictie
zit tussen de Bewaerschole als ten
toonstellingsruimte en de vluchtig
heid van veel performances. Het is
een kunstvorm die zich hoofdzake
lijk manifesteert op het moment
dat hij zich aandient. Wie er niet
bij was, heeft het gemist. Daarom
is er ook een 'natraject'. „In de
week na de voorstelling tonen we
hier nog de sporen van de presen
tatie. Dat gebeurt in de vorm van
foto's, films en door het presente
ren van concrete sporen van het
optreden", legt Van Dijke uit.
Peter Baren opent met ARK het
tweede deel van het project 'Ver
stilling in de zin van bezwering'.
'Performance roept soms
weerstand op, maar het kan
ook integrerend werken'
Voor het concept tekent gastcura-
tor Anet van de Elzen. Tijdens het
eerste deel, vorig jaar, haalde zij
performencekunstenaars Daniëlle
van Vree en de Ierse Sandra John
ston naar de Bewaerschole. Ook
maakte ze hier een eigen presenta
tie. Dit keer heeft ze naast Baren
ook Toine Horvers en Aaron Willi
amson uitgenodigd.
Horvers wil onder de titel Panora
ma's verbinding maken tussen de
Bewaerschole en een plek in de
buurt van de zee. „Hij wil vijf men
sen op verschillende tijdstippen
hun ervaringen over deze locatie
laten vertellen", zegt Van Dijke.
Volgens hem gaat het dan om de
spontane medewerking van vijf
mensen die in de omgeving wo
nen. Ook Baren doet voor ARK
een beroep op vrijwilligers. Tij
dens een introductie, op zondag
16 september om 15.00 uur, geeft
hij een nadere toelichting op zijn
concept. Belangstellenden kunnen
zich daar ook aanmelden voor
deelname. De performance zelf
wordt zaterdagavond 22 september
vanaf 20.00 uur gegeven. ARK om
vat, zoals de maker omschrijft: 'af
spraken met onbekenden, ver
weesd gefluister en andere onbe
kend genot'. Heel concreet aange
ven wat een dergelijke presentatie
behelst, past niet bij performance.
„Het is vooral een ervaring die
voor iedereen verschillend kan
zijn", vindt Van Dijke. Volgens
hem is de Bewaerschole bij uitstek
geschikt voor dit soort presenta
ties. „Door de kleine ruimte wor
den de toeschouwers er bijna van
zelfsprekend ingezogen."
1^1 Performance ARK, de Bewaerschole,
Burgh-Haamstede, introductie wo.
12 t/m za. 15 sept., 14- 17.00 uur;
uitleg kunstenaar, zon. 16 sept.,
15.00 uur; presentatie, zat. 22 sept.,
20.00 uur; sporen en registraties
wo. 26 t/m za. 29 sept, 14.00 -
17.00 uur-
Fragment uit de performance ARK van Peter Baren. Hij maakt een specifiek
op de Bewaerschole aangepaste versie.