Confrontatie moderne Adam en Eva Performances behoeven handreiking PZC Dinsdag 11 september 2007 29 Jonge theatermakers spelen Fantasten in Podium 't Beest. door Ali Pankow goes - „De huidige generatie twin tigers en dertigers denkt anders over relaties dan onze ouders", zegt theatermaakster Marle Brou wer (29). Zij kan zich best voorstel len dat je als koppel voor een be paalde tijd graag bij elkaar bent, maar ze moet er niet aan denken zelf tientallen jaren getrouwd te blijven, net als haar eigen vader en moeder. Rode draad in de voorstel ling Fantasten is de wijze waarop de jongere generatie tegenover rela ties staat. Marle Brouwer danst en speelt daarin samen met Bart Rijnink (22). De voorstelling is vrijdaga vond aan het begin van een toer- nee door het hele land te zien in Podium 't Beest in Goes. De twee jonge theatermakers zitten op de zelfde golflengte. Ze kennen elkaar van de toneel- en kleinkunstoplei ding aan de Amsterdamse Toneel school. Beiden volgden daarvoor al een dansopleiding. Wellicht dat ze daardoor eenzelfde 'tweede taal' bezigen, waarin het lichaam als tekst wordt gebruikt. Met bizar re personages, sinistere situaties en slapstickachtige sketches creëren ze satires op de dagelijkse gang van het leven. Rijnink hecht iets meer aan tekst en liedjes dan Brou wer. „Bart componeerde zelf ook de muziek voor Fantasten. In de voorstelling wordt de muziek uitge voerd op elektrische drums door Bert Baks. Dat geeft lekker veel energie aan het geheel. Bert musi ceert niet alleen, hij speelt ook echt mee in de voorstelling", ver telt Brouwer. Het verhaal wordt verteld in een combinatie van Scène uit de voorstelling 'Fantasten' met Bart Rijnink en Marle Brouwer. dans, spel en mime. Het begint met een man met een deurkruk en een vrouw met een deur. Ze zijn nog onwetend van het feit dat ze op zoek zijn naar elkaar. Vanaf hun eerste ontmoeting gaan deze moderne Adam en Eva de strijd met elkaar aan. Van rivalen via bu ren naar geliefden. Het besef dat er geen weg terug is, drijft deze men sen uiteindelijk tot het uiterste. Hoe dichtbij tolereren ze elkaar? Hoe is het idee ontstaan? „Met een kort gesprekje op straat zo van: 'We moeten echt samen eens wat gaan maken.' Dat kon toen 'De huidige generatie twintigers en dertigers denkt anders over relaties' nog van alles zijn. Vervolgens zijn we er wat serieuzer over gaan pra ten. Het eerste idee was een ver haal over buren, die pas later besef fen dat ze naast elkaar wonen. We hebben weinig geld, dus waren we blij met sponsoring van de Gam ma. Daar kregen we twee tuinhuis jes. Die werden in bouwpakketten aangeleverd bij de repetitieruimte. Toen kwam onze regisseur, Titus Tiel Groenestege erbij. Hij vond dat we die tuinhuisjes maar niet eerst moesten opbouwen. Hij liet ons met de onderdelen aan de slag gaan", schetst Brouwer de start foto Rob Hogenhout van het repetitieproces. Zij en Rij nink gebruiken Fantasten niet al leen als titel voor hun eerste voor stelling, maar ook als naam voor het theatergezelschap. Brouwer komt uit wat ze zelf omschrijft als 'een studerend gezin'. Door een cursus jazzballet kwam ze in con tact met een andere wereld, waar ze zich direct thuis voelde. Fantasten, vrij. 14 sept. Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur. Bewaerschole begeleidt kunstuiting met een voor- en natraject. door Ali Pankow burgh-haamstede - Mist, mensen in plakfolie gewikkeld, rond draaiende satellieten, melasse, tek sten en boemerangs. Het lijkt een willekeurige opsomming van za ken. Wat ze gemeen hebben, is dat ze voorkomen in de performance ARK die Peter Baren zaterdag 22 september brengt in De Bewaer schole in Burgh-Haamstede. Daar gaat vanaf morgen een voortraject aan vooraf als handreiking naar het publiek. Dat is een bewuste keus, vertelt coördinator Marinus van Dijke van De Bewaerschole. Performan ce is voor velen niet zo simpel te duiden. „Het wekt soms weer stand op, maar het kan ook inte grerend werken. Er wordt een be roep gedaan op de zintuigen en meestal wekt het de nieuwsgierig heid", is de ervaring van de coördi nator. Uitgangspunt van de Bewaerschole is zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met hedendaagse kunstuitoefe ning. Performance is er één van. Het betreft vaak een overlapping van verscheidene kunstdisciplines. Van Dijke erkent dat er wat frictie zit tussen de Bewaerschole als ten toonstellingsruimte en de vluchtig heid van veel performances. Het is een kunstvorm die zich hoofdzake lijk manifesteert op het moment dat hij zich aandient. Wie er niet bij was, heeft het gemist. Daarom is er ook een 'natraject'. „In de week na de voorstelling tonen we hier nog de sporen van de presen tatie. Dat gebeurt in de vorm van foto's, films en door het presente ren van concrete sporen van het optreden", legt Van Dijke uit. Peter Baren opent met ARK het tweede deel van het project 'Ver stilling in de zin van bezwering'. 'Performance roept soms weerstand op, maar het kan ook integrerend werken' Voor het concept tekent gastcura- tor Anet van de Elzen. Tijdens het eerste deel, vorig jaar, haalde zij performencekunstenaars Daniëlle van Vree en de Ierse Sandra John ston naar de Bewaerschole. Ook maakte ze hier een eigen presenta tie. Dit keer heeft ze naast Baren ook Toine Horvers en Aaron Willi amson uitgenodigd. Horvers wil onder de titel Panora ma's verbinding maken tussen de Bewaerschole en een plek in de buurt van de zee. „Hij wil vijf men sen op verschillende tijdstippen hun ervaringen over deze locatie laten vertellen", zegt Van Dijke. Volgens hem gaat het dan om de spontane medewerking van vijf mensen die in de omgeving wo nen. Ook Baren doet voor ARK een beroep op vrijwilligers. Tij dens een introductie, op zondag 16 september om 15.00 uur, geeft hij een nadere toelichting op zijn concept. Belangstellenden kunnen zich daar ook aanmelden voor deelname. De performance zelf wordt zaterdagavond 22 september vanaf 20.00 uur gegeven. ARK om vat, zoals de maker omschrijft: 'af spraken met onbekenden, ver weesd gefluister en andere onbe kend genot'. Heel concreet aange ven wat een dergelijke presentatie behelst, past niet bij performance. „Het is vooral een ervaring die voor iedereen verschillend kan zijn", vindt Van Dijke. Volgens hem is de Bewaerschole bij uitstek geschikt voor dit soort presenta ties. „Door de kleine ruimte wor den de toeschouwers er bijna van zelfsprekend ingezogen." 1^1 Performance ARK, de Bewaerschole, Burgh-Haamstede, introductie wo. 12 t/m za. 15 sept., 14- 17.00 uur; uitleg kunstenaar, zon. 16 sept., 15.00 uur; presentatie, zat. 22 sept., 20.00 uur; sporen en registraties wo. 26 t/m za. 29 sept, 14.00 - 17.00 uur- Fragment uit de performance ARK van Peter Baren. Hij maakt een specifiek op de Bewaerschole aangepaste versie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 49