Massale steun voor uitbreiding We willen natuurlijk wel iets opleveren dat weer 100 jaar mee kan' Ben Reeskamp van ingenieursbureau DHV PZC Dinsdag 11 september 2007 I 11 'anamakanaal op Het Panamakanaal krijgt een ingrijpende opknapbeurt. Voor 3,9 miljard euro moet de klus in 2014 geklaard zijn, precies 100 jaar na de eerste opening van de verbinding tussen Atlantische Oceaan en Grote Oceaan. Het vervoer aan goederen door deze levensader zal verdubbelen. Het project draagt een Nederlands stempel dankzij ingenieursbureau DHV. |door John Jas foto Alejandro Bolivar EPA Een containerschip vaart in de richting van de sluis 'Pedro Miguel', aan de kant van de Grote Oceaan, op het Pana makanaal. Er suist een stroom goede ren door het Panamaka naal en die stroom zwelt aan. De schepen die zich van de ene naar de ande re kant laten voeren, kunnen nu maximaal 5000 containers meene men. Meer kan écht niet. Ze wor den behoorlijk beperkt wat betreft hun tonnage, lengte en breedte. Er is zelfs een internationale term voor schepen die door het kanaal zouden kunnen: Panamamax. De rest heeft pech, maar daar gaat Pa nama iets aan doen. Het Amersfoortse ingenieursbu reau DHV levert de technische plannen voor aanpassing van we zenlijke onderdelen van het ka naal. De Amerikaanse en Spaanse partners van het bureau, respectie velijk CH2M Hill en TYPSA, ver zorgen het management van de he le onderneming. Ruim een jaar is de combinatie bezig geweest om de order, die tot 2014 loopt, bin nen te halen. Eind augustus was er witte rook. Gisteren zette DHV zich officieel aan de opdracht. Aan de bouw van het kanaal werd ooit begonnen door de Fransen. Zij lieten het werk na 20 jaar in de steek. De logistieke en praktische obstakels waren te groot. De Vere nigde Staten stapten begin twintig ste eeuw in het project en maak ten er een succes van. En nu zijn de Nederlanders aan de beurt. „De grootste kluif aan deze op dracht is de enorme schaal waarop we moeten werken. Technisch is dat nog nooit eerder vertoond", zegt Ben Reeskamp van DHV. „De voorstellen die wij hebben inge diend tijdens de fase van aanbeste ding besloegen zo'n 2000 pagi na's." DHV zal zich voornamelijk con centreren op de sluizencom- plexen. Daarvan zijn er nu drie, dat worden er straks twee. Lengte en breedte gaan van 305 en 33,5 meter nu, naar 427 en 55 meter straks. De nieuwe sluizen worden naast de oude gebouwd en zijn voorzien van nieuwe, grote spaar bekkens die zorgen voor water bij het schutten. Op die manier wordt ten opzichte van het huidige com plex 60 procent aan water be spaard dat nu nog bij gebruik van de oude sluizen weglekt uit de me ren die bij de bouw van het kanaal zijn aangelegd. Om ontbossing rond de meren tegen te gaan is dit van groot belang. Een andere grote uitdaging voor DHV bij dit project is het feit dat hij wordt uitgevoerd in een gebied dat vaak te kampen heeft met aard bevingen en aardschokken. Rees kamp: „Er is nogal wat seismologi sche activiteit. Dat betekent voor ons het gebruik van extra staal en beton. Alles moet zwaarder. We willen natuurlijk wel iets opleve ren dat weer 100 jaar mee kan." De nieuwe sluizen verplichten de bouwers tot de aanleg van 10 kilo meter aan nieuwe stukken kanaal, omdat de grote schepen geen 'klei ne' bochten kunnen maken om snel op het bestaande kanaal te kunnen komen. Er zal ook flink ge baggerd moeten worden op oude Het Panamakanaal Het Panamakanaal heeft een lengte van 81 kilometer en loopt van Cristobal aan de Ca- raïbische Zee (deel van de At lantische Oceaan) tot Balboa aan de Stille Oceaan. - Een schip dat van New York naar San Francisco vaart, legt 13.500 kilometer minder af als het gebruik kan maken van het kanaal. De gemiddelde duur van een passage door het kanaal is ne gen uur. Per dag maken zo'n veertig schepen gebruik van het ka naal. - De tarieven voor gebruik van het kanaal variëren per schip. Het hoogste tarief bedroeg in 2006 bijna 250.000 dollar (181.000 euro), het gemiddel de tarief is 54.000 dollar (39.000 euro). stukken omdat de diepgang zal toe nemen. In de sluizen zelf zullen sleepboten de taak overnemen van locomotieven die nu nog zor gen voor de verplaatsing van de schepen. Bij de eerste poging een ka naal aan te leggen door het Midden-Amerikaanse land, ging de Franse staat bijna failliet. DHV hoopt echter zo'n 10 miljoen dollar aan deze facelift over te houden. „Het con cept voor de modernisering van het kanaal is in grote lijnen klaar", zegt Reeskamp. „We weten waar we aan beginnen. We hebben on ze plannen ook nog eens voorge legd aan deskundigen om ze te la ten narekenen. Daarna zal er ge zocht worden naar aannemers en baggeraars om te beginnen met de uitvoering. Vermoedelijk ligt de start daarvan in april van volgend jaar." DHV behoort inmiddels tot de we reldtop van de ingenieursbureaus die grote waterbouwprojecten rea liseren. Vorige week werd het bu reau verkozen voor het ontwerp van het haven- en industriecom plex ten oosten van de Egyptische havenstad Port Said bij het Suezka naal. Daarnaast is DHV nog in de race voor projecten rond New Or leans, waar orkaan Katrina in 2005 een catastofe aanrichtte. De aanleg van het kanaal, door de Fransen, begon in 1880. Bouwkundig in genieur Ferdinand de Lesseps, die ook aan de wieg stond van het Suezkanaal, had de leiding over het project. Als gevolg van ziekten als malaria en gele koorts onder de arbeiders moest Frankrijk het project in 1899 echter opgeven. Er waren toen al 22.500 doden gevallen. De Amerikanen namen het pro ject over en slaagden wel. Het lukte hen de ziekten eronder te krijgen. Het kanaal werd geo pend op 15 augustus 1914. Begin twintigste eeuw kwamen het kanaal en de zone erom heen (een strook van vijf kilo meter aan weerszijden van het kanaal over de hele lengte) on der beheer van de Verenigde Sta ten. In de jaren zestig leidde de Ame rikaanse bemoeienis tot hevige rellen in Panama. De VS gebruik ten het gebied ook voor de oplei ding van militairen, zogenaam de special forces. Pas in 1977 tekende Washington een verdrag dat Panama twee jaar later gedeeltelijk zeggen schap gaf over de kanaalzone. Algehele controle over zone én kanaal verkreeg Panama pas op 1 januari 2000. In de tussenlig gende periode liepen de span ningen tussen de VS en Panama nog hoog op. In 1989 vond er een Amerikaanse invasie plaats met als doel het beëindigen van het bewind van de Panamese machthebber annex drugssmok kelaar Manuel Noriega. Vorig jaar oktober stemden be woners van Panama tijdens een referendum massaal voor uit breiding van het kanaal. Bijna 80 procent van de kiezers bleek voorstander van het 3,9 miljard euro kostende plan. Voorstanders denken dat het project de Panamese economie zal stimuleren. Ongeveer 80 pro cent van de inkomsten van Pana ma komen uit activiteiten die verband houden met het kanaal. Vooral schepen uit de Verenigde Staten, China en Japan maken er gebruik van. Tegenstanders vinden dat het geld beter kan worden besteed aan de armen. Volgens sommige schattingen leeft meer dan de helft van de Panamezen onder de armoedegrens. Nieuwe megasluizen izen (bestaand) - Miraflores sluizen (bestaanc r. a'v:.v -..<V li,..-,... Grote Oceaan infographic: KRT, JD bron: Panama Canal Authority, DHV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 11