Massale steun
voor uitbreiding
We willen natuurlijk wel iets opleveren dat weer 100 jaar mee kan'
Ben Reeskamp van ingenieursbureau DHV
PZC Dinsdag 11 september 2007 I 11
'anamakanaal op
Het Panamakanaal krijgt een
ingrijpende opknapbeurt.
Voor 3,9 miljard euro moet
de klus in 2014 geklaard
zijn, precies 100 jaar na de
eerste opening van de
verbinding tussen
Atlantische Oceaan en Grote
Oceaan. Het vervoer aan
goederen door deze
levensader zal verdubbelen.
Het project draagt een
Nederlands stempel dankzij
ingenieursbureau DHV.
|door John Jas
foto Alejandro Bolivar EPA
Een containerschip vaart in de richting van de sluis 'Pedro Miguel', aan de kant van de Grote Oceaan, op het Pana
makanaal.
Er suist een stroom goede
ren door het Panamaka
naal en die stroom zwelt
aan. De schepen die zich
van de ene naar de ande
re kant laten voeren, kunnen nu
maximaal 5000 containers meene
men. Meer kan écht niet. Ze wor
den behoorlijk beperkt wat betreft
hun tonnage, lengte en breedte. Er
is zelfs een internationale term
voor schepen die door het kanaal
zouden kunnen: Panamamax. De
rest heeft pech, maar daar gaat Pa
nama iets aan doen.
Het Amersfoortse ingenieursbu
reau DHV levert de technische
plannen voor aanpassing van we
zenlijke onderdelen van het ka
naal. De Amerikaanse en Spaanse
partners van het bureau, respectie
velijk CH2M Hill en TYPSA, ver
zorgen het management van de he
le onderneming. Ruim een jaar is
de combinatie bezig geweest om
de order, die tot 2014 loopt, bin
nen te halen. Eind augustus was er
witte rook. Gisteren zette DHV
zich officieel aan de opdracht.
Aan de bouw van het kanaal werd
ooit begonnen door de Fransen.
Zij lieten het werk na 20 jaar in de
steek. De logistieke en praktische
obstakels waren te groot. De Vere
nigde Staten stapten begin twintig
ste eeuw in het project en maak
ten er een succes van. En nu zijn
de Nederlanders aan de beurt.
„De grootste kluif aan deze op
dracht is de enorme schaal waarop
we moeten werken. Technisch is
dat nog nooit eerder vertoond",
zegt Ben Reeskamp van DHV. „De
voorstellen die wij hebben inge
diend tijdens de fase van aanbeste
ding besloegen zo'n 2000 pagi
na's."
DHV zal zich voornamelijk con
centreren op de sluizencom-
plexen. Daarvan zijn er nu drie,
dat worden er straks twee. Lengte
en breedte gaan van 305 en 33,5
meter nu, naar 427 en 55 meter
straks. De nieuwe sluizen worden
naast de oude gebouwd en zijn
voorzien van nieuwe, grote spaar
bekkens die zorgen voor water bij
het schutten. Op die manier wordt
ten opzichte van het huidige com
plex 60 procent aan water be
spaard dat nu nog bij gebruik van
de oude sluizen weglekt uit de me
ren die bij de bouw van het kanaal
zijn aangelegd. Om ontbossing
rond de meren tegen te gaan is dit
van groot belang.
Een andere grote uitdaging voor
DHV bij dit project is het feit dat
hij wordt uitgevoerd in een gebied
dat vaak te kampen heeft met aard
bevingen en aardschokken. Rees
kamp: „Er is nogal wat seismologi
sche activiteit. Dat betekent voor
ons het gebruik van extra staal en
beton. Alles moet zwaarder. We
willen natuurlijk wel iets opleve
ren dat weer 100 jaar mee kan."
De nieuwe sluizen verplichten de
bouwers tot de aanleg van 10 kilo
meter aan nieuwe stukken kanaal,
omdat de grote schepen geen 'klei
ne' bochten kunnen maken om
snel op het bestaande kanaal te
kunnen komen. Er zal ook flink ge
baggerd moeten worden op oude
Het Panamakanaal
Het Panamakanaal heeft een
lengte van 81 kilometer en
loopt van Cristobal aan de Ca-
raïbische Zee (deel van de At
lantische Oceaan) tot Balboa
aan de Stille Oceaan.
- Een schip dat van New York
naar San Francisco vaart, legt
13.500 kilometer minder af
als het gebruik kan maken van
het kanaal.
De gemiddelde duur van een
passage door het kanaal is ne
gen uur.
Per dag maken zo'n veertig
schepen gebruik van het ka
naal.
- De tarieven voor gebruik van
het kanaal variëren per schip.
Het hoogste tarief bedroeg in
2006 bijna 250.000 dollar
(181.000 euro), het gemiddel
de tarief is 54.000 dollar
(39.000 euro).
stukken omdat de diepgang zal toe
nemen. In de sluizen zelf zullen
sleepboten de taak overnemen
van locomotieven die nu nog zor
gen voor de verplaatsing van de
schepen.
Bij de eerste poging een ka
naal aan te leggen door
het Midden-Amerikaanse
land, ging de Franse staat
bijna failliet. DHV hoopt echter
zo'n 10 miljoen dollar aan deze
facelift over te houden. „Het con
cept voor de modernisering van
het kanaal is in grote lijnen klaar",
zegt Reeskamp. „We weten waar
we aan beginnen. We hebben on
ze plannen ook nog eens voorge
legd aan deskundigen om ze te la
ten narekenen. Daarna zal er ge
zocht worden naar aannemers en
baggeraars om te beginnen met de
uitvoering. Vermoedelijk ligt de
start daarvan in april van volgend
jaar."
DHV behoort inmiddels tot de we
reldtop van de ingenieursbureaus
die grote waterbouwprojecten rea
liseren. Vorige week werd het bu
reau verkozen voor het ontwerp
van het haven- en industriecom
plex ten oosten van de Egyptische
havenstad Port Said bij het Suezka
naal. Daarnaast is DHV nog in de
race voor projecten rond New Or
leans, waar orkaan Katrina in 2005
een catastofe aanrichtte.
De aanleg van het kanaal,
door de Fransen, begon
in 1880. Bouwkundig in
genieur Ferdinand de Lesseps,
die ook aan de wieg stond van
het Suezkanaal, had de leiding
over het project. Als gevolg van
ziekten als malaria en gele
koorts onder de arbeiders
moest Frankrijk het project in
1899 echter opgeven. Er waren
toen al 22.500 doden gevallen.
De Amerikanen namen het pro
ject over en slaagden wel. Het
lukte hen de ziekten eronder te
krijgen. Het kanaal werd geo
pend op 15 augustus 1914.
Begin twintigste eeuw kwamen
het kanaal en de zone erom
heen (een strook van vijf kilo
meter aan weerszijden van het
kanaal over de hele lengte) on
der beheer van de Verenigde Sta
ten.
In de jaren zestig leidde de Ame
rikaanse bemoeienis tot hevige
rellen in Panama. De VS gebruik
ten het gebied ook voor de oplei
ding van militairen, zogenaam
de special forces.
Pas in 1977 tekende Washington
een verdrag dat Panama twee
jaar later gedeeltelijk zeggen
schap gaf over de kanaalzone.
Algehele controle over zone én
kanaal verkreeg Panama pas op
1 januari 2000. In de tussenlig
gende periode liepen de span
ningen tussen de VS en Panama
nog hoog op. In 1989 vond er
een Amerikaanse invasie plaats
met als doel het beëindigen van
het bewind van de Panamese
machthebber annex drugssmok
kelaar Manuel Noriega.
Vorig jaar oktober stemden be
woners van Panama tijdens een
referendum massaal voor uit
breiding van het kanaal. Bijna
80 procent van de kiezers bleek
voorstander van het 3,9 miljard
euro kostende plan.
Voorstanders denken dat het
project de Panamese economie
zal stimuleren. Ongeveer 80 pro
cent van de inkomsten van Pana
ma komen uit activiteiten die
verband houden met het kanaal.
Vooral schepen uit de Verenigde
Staten, China en Japan maken er
gebruik van.
Tegenstanders vinden dat het
geld beter kan worden besteed
aan de armen. Volgens sommige
schattingen leeft meer dan de
helft van de Panamezen onder
de armoedegrens.
Nieuwe megasluizen
izen (bestaand) -
Miraflores sluizen (bestaanc
r. a'v:.v -..<V li,..-,...
Grote Oceaan
infographic: KRT, JD bron: Panama Canal Authority, DHV