r 1 0 Dinsdag 11 september 2007 PZC het kanaal Bestaand kanaal 100 km Sluisdeuren schuiven opzij. Schip stijgt met waterniveau. Water stroomt van spaarbekken in desluiskom. Uitbaggeren kanaal Nieuw toegangskanaal 218 nieter breed Route door Gatun sluizen Nieuwe sluizen (bestaand) Grootste kunstmatige meer ter wereld, ontstaan toen het Panamakanaal werd gegraven. Hoe werken de nieuwe sluizen? To fa/, Sluiskom Geschikt voor nieuwe generatie supergrote containerschepen. Spaarbekkens Vullen sluiskom om schepen van zee- naar kanaalniveau te brengen, j Schipvaart volgend niveau binnen. sluis Uitbaggeren kanaal Bestaand kanaal Pedro Miguel sluizen (bestaand) Nieuw toegangskanaal Nieuwe sluizen Panama Miraflores Stad sluizen (bestaand) Nieuw I jjMk. toegangskanaal Iedere nieuwe heeft drie spaarbekkens. Grotere schepen door het kanaal Huidige sluizen Nieuwe sluizen T- 'iMnRutti Treintje trekt schip t doorsluis, fef Uitbaggeren kanaal Schipvaart sluis binnen. -- Sleepboot trekt schip door sluis. Kanaaluitbreiding Verdiepen en verbreden vaargeul, aanleg spaarbekkens en twee megasluizen. émh |i' j Grote kranen baggeren het meer uit en graven nieuwe stukken kanaal Kanaal verbreed met behulp van graafmachines. Nieuwe megasluizen Waterpeil moet -fr 45 cm stijgen Schépen stijgen 26 meter boven zeeniveau. Hollands glorie pept

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 10