Balanceren
op de
millimeter
PZC Maandag 10 September 2007 19
f eks, couture 8c
rock-'n-roll', luidt het
motto van de
J herfst-wintercollectie
van Monique Collig
non. Met de couture en rock-'n-roll
zat het wel goed tijdens haar door
een meidenband begeleide show in
Amsterdam. Naar de seks was het
voor de oppervlakkige beschouwer
langer zoeken.
Tot verbazing van de ontwerpster,
overigens. „Er zat juist heel veel
seks in. Het gaat er om hoe het om
het lichaam zit. Dat flanellen jurkje
met die off-shoulder bijvoorbeeld,
dat is een héél gevaarlijk jurkje.
Maar als je op zoek bent naar veel
bloot, dan klopt het." Het was dat
ze haar jongste collectie een feeste
lijk thema wilde meegeven, vanwe
ge tien jaar ontwerpen vanuit haar
zaak in Amsterdam. Voor het overi
ge gebruikt Collignon het woord
seks niet zo vaak. „Geraffineerd
vind ik een mooier woord. Het
moet allemaal ook wel een beetje
chic zijn, mag niet te veel prijsge
ven. Lijnen die het lichaam volgen
kunnen zó geraffineerd zijn."
Lijnen, belijning, het zijn woorden
die voortdurend terugkeren in een
gesprek met Monique Collignon.
Het is een beetje haar handschrift
geworden: jurkjes waarvan elke lijn
lijkt te zijn doorberekend op het fi
guur eronder, jassen met contraste
rende lijnen over borst en heupen,
lamsleren pakken met minutieus
uitgewerkte naden. Een eerbetoon
aan het vrouwelijk lichaam.
Collignon: „Ik ben altijd bezig met
bepaalde coupes en het verwerken
van stoffen. Het lijnenspel, hoe je
dat over het lichaam verdeelt, hoe
andere aspecten van mijn ontwerp
worden weggewerkt, dat is wel type
rend voor mijn werk, herkenbaar.
Ik ga daar heel ver in. 'De Opperzei-
kerd' noemen ze me hier. Vroeger
dacht ik nog wel eens: hoezo tech
niek, het gaat toch om de creativi
teit. Nu móet het goed zijn. En dan
nog: het kan altijd nog beter." Uren
kan ze het hoofd breken over hoe
een lap stof gesneden moet worden.
Ze is helemaal weg van kant en ei
genlijk wil ze daarin geen naden
zien. Doodzonde, vindt ze dat.
Direct na haar show wer
den de meeste ontwer
pen al gereserveerd. Van
elk ontwerp is er steeds
maar één exemplaar. Haar klanten
kring loopt van vrouwen van tg tot
76, maar is zonder uitzondering
'jong van geest', luist dat maakt die
ene millimeter afwijking in het lij
nenspel zo precair. „Ik ben zelf
vrouw, weet dat het lichaam niet al
tijd de ideale lijnen volgt. Maar dat
mag je er niet aan afzien. Ik heb een
klant met maat 48, die een pak uit
koos waarvan ik in eerste instantie
dacht, kan dit wel. Maar nog geen
seconde daarna dacht ik: yes, dit
wordt prachtig. Ze bezocht nu ook
mijn show, zag er geweldig uit,
straalde helemaal." Wat niet wil zeg
gen dat het altijd lukt. Soms zit er
weinig anders op dan te erkennen
dat een ontwerp niet iedereen gege
ven is. „Dat moet je dan ook ge
woon kunnen zeggen."
Hoewel ze nu alweer jaren bezig is,
heeft ze zelf nog steeds het idee pas
aan het begin te staan. Er zit nog
steeds ontwikkeling in, zowel in
haar ontwerpen als in haar klanten
kring. Al zou ze graag bereikbaar
willen zijn voor een nog grotere
groep. De couture die ze maakt, is
prijzig, en een confectielijn is haar
droom. „Het is geen mode die je vol
gend jaar niet meer aankunt, en
mensen kopen meestal ook niet
meer dan een stuk per jaar. Maar
het blijft toch een enorme uitgave.
Hoeveel? Een pak bijvoorbeeld be
gint bij 3.250 euro. Ik ben me er
heel erg van bewust dat dat een
enorm bedrag is. Maar goedkoper
kan niet. Dit is gewoon wat het kost
om het te maken." Haar ontwerpen
lijken makkelijker dan ze zijn, heeft
Collignon al herhaaldelijk gehoord.
„Dan is geprobeerd het na te maken
en dat bleek dan toch moeilijker
dan gedacht." Wie zich het origi
neel kan veroorloven, hoort steeds
vaker de vraag of het van Collignon
is. „Zoiets bereik je ook alleen maar
als je al wat jaren bezig bent. Dat
moet groeien."
Het 'rugzakje aan ervaring', zoals ze
haar verleden als ontwerpster om
schrijft, maakt ze elke collectie gro
ter door zich voortdurend uit te da
gen. „De lat moet elke keer weer ho
ger. Je bent zo goed als je laatste col
lectie, en die probeer je weer beter
te laten zijn dan de vorige. Je ver
nieuwt voortdurend. Ik denk ook
niet aan klanten als ik ontwerp, dat
gaat me dan in de weg zitten. Dan
wordt het te commercieel. Ik wil uit
gaan van m'n eigen creativiteit. Al
gebeurt het wel eens dat ik schetsen
maak en zie, hé, dat lijkt die en die
wel."
S
www.moniquecollignon.com
Grote foto links:
Wollen jurk van Monique Collignon.
foto boven:
Monique Collignon op de catwalk
na afloop van haar show.
foto onder:
Modeshow in de passengers terminal in
Amsterdam. Wit mantelpakje met geplooide rok
en getailleerd colbert met ritssluitingen
als decoraties. Handschoentjes en een hoed
met veren completeren het geheel.
'De Opperzeikerd' wordt ze door haar
medewerkers genoemd. Ontwerpster
Monique Collignon windt zich op over
de kleinste afwijking in de
uitwerking van haar ontwerpen.
Het lichaam dicteert nu eenmaal
nauwkeurigheid.
door Koos van V
foto's CPD/ANP