Balanceren op de millimeter PZC Maandag 10 September 2007 19 f eks, couture 8c rock-'n-roll', luidt het motto van de J herfst-wintercollectie van Monique Collig non. Met de couture en rock-'n-roll zat het wel goed tijdens haar door een meidenband begeleide show in Amsterdam. Naar de seks was het voor de oppervlakkige beschouwer langer zoeken. Tot verbazing van de ontwerpster, overigens. „Er zat juist heel veel seks in. Het gaat er om hoe het om het lichaam zit. Dat flanellen jurkje met die off-shoulder bijvoorbeeld, dat is een héél gevaarlijk jurkje. Maar als je op zoek bent naar veel bloot, dan klopt het." Het was dat ze haar jongste collectie een feeste lijk thema wilde meegeven, vanwe ge tien jaar ontwerpen vanuit haar zaak in Amsterdam. Voor het overi ge gebruikt Collignon het woord seks niet zo vaak. „Geraffineerd vind ik een mooier woord. Het moet allemaal ook wel een beetje chic zijn, mag niet te veel prijsge ven. Lijnen die het lichaam volgen kunnen zó geraffineerd zijn." Lijnen, belijning, het zijn woorden die voortdurend terugkeren in een gesprek met Monique Collignon. Het is een beetje haar handschrift geworden: jurkjes waarvan elke lijn lijkt te zijn doorberekend op het fi guur eronder, jassen met contraste rende lijnen over borst en heupen, lamsleren pakken met minutieus uitgewerkte naden. Een eerbetoon aan het vrouwelijk lichaam. Collignon: „Ik ben altijd bezig met bepaalde coupes en het verwerken van stoffen. Het lijnenspel, hoe je dat over het lichaam verdeelt, hoe andere aspecten van mijn ontwerp worden weggewerkt, dat is wel type rend voor mijn werk, herkenbaar. Ik ga daar heel ver in. 'De Opperzei- kerd' noemen ze me hier. Vroeger dacht ik nog wel eens: hoezo tech niek, het gaat toch om de creativi teit. Nu móet het goed zijn. En dan nog: het kan altijd nog beter." Uren kan ze het hoofd breken over hoe een lap stof gesneden moet worden. Ze is helemaal weg van kant en ei genlijk wil ze daarin geen naden zien. Doodzonde, vindt ze dat. Direct na haar show wer den de meeste ontwer pen al gereserveerd. Van elk ontwerp is er steeds maar één exemplaar. Haar klanten kring loopt van vrouwen van tg tot 76, maar is zonder uitzondering 'jong van geest', luist dat maakt die ene millimeter afwijking in het lij nenspel zo precair. „Ik ben zelf vrouw, weet dat het lichaam niet al tijd de ideale lijnen volgt. Maar dat mag je er niet aan afzien. Ik heb een klant met maat 48, die een pak uit koos waarvan ik in eerste instantie dacht, kan dit wel. Maar nog geen seconde daarna dacht ik: yes, dit wordt prachtig. Ze bezocht nu ook mijn show, zag er geweldig uit, straalde helemaal." Wat niet wil zeg gen dat het altijd lukt. Soms zit er weinig anders op dan te erkennen dat een ontwerp niet iedereen gege ven is. „Dat moet je dan ook ge woon kunnen zeggen." Hoewel ze nu alweer jaren bezig is, heeft ze zelf nog steeds het idee pas aan het begin te staan. Er zit nog steeds ontwikkeling in, zowel in haar ontwerpen als in haar klanten kring. Al zou ze graag bereikbaar willen zijn voor een nog grotere groep. De couture die ze maakt, is prijzig, en een confectielijn is haar droom. „Het is geen mode die je vol gend jaar niet meer aankunt, en mensen kopen meestal ook niet meer dan een stuk per jaar. Maar het blijft toch een enorme uitgave. Hoeveel? Een pak bijvoorbeeld be gint bij 3.250 euro. Ik ben me er heel erg van bewust dat dat een enorm bedrag is. Maar goedkoper kan niet. Dit is gewoon wat het kost om het te maken." Haar ontwerpen lijken makkelijker dan ze zijn, heeft Collignon al herhaaldelijk gehoord. „Dan is geprobeerd het na te maken en dat bleek dan toch moeilijker dan gedacht." Wie zich het origi neel kan veroorloven, hoort steeds vaker de vraag of het van Collignon is. „Zoiets bereik je ook alleen maar als je al wat jaren bezig bent. Dat moet groeien." Het 'rugzakje aan ervaring', zoals ze haar verleden als ontwerpster om schrijft, maakt ze elke collectie gro ter door zich voortdurend uit te da gen. „De lat moet elke keer weer ho ger. Je bent zo goed als je laatste col lectie, en die probeer je weer beter te laten zijn dan de vorige. Je ver nieuwt voortdurend. Ik denk ook niet aan klanten als ik ontwerp, dat gaat me dan in de weg zitten. Dan wordt het te commercieel. Ik wil uit gaan van m'n eigen creativiteit. Al gebeurt het wel eens dat ik schetsen maak en zie, hé, dat lijkt die en die wel." S www.moniquecollignon.com Grote foto links: Wollen jurk van Monique Collignon. foto boven: Monique Collignon op de catwalk na afloop van haar show. foto onder: Modeshow in de passengers terminal in Amsterdam. Wit mantelpakje met geplooide rok en getailleerd colbert met ritssluitingen als decoraties. Handschoentjes en een hoed met veren completeren het geheel. 'De Opperzeikerd' wordt ze door haar medewerkers genoemd. Ontwerpster Monique Collignon windt zich op over de kleinste afwijking in de uitwerking van haar ontwerpen. Het lichaam dicteert nu eenmaal nauwkeurigheid. door Koos van V foto's CPD/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19