Koning Carlens dirigeert Zita Swoon naar climax
Goed portret toont ook binnenkant
Leerlingen van
Scheldemond in
jury filmfestival
ZITA SWOON
PZC Maandag 10 september 2007 17
f zeeland
nazomerfestival
0 f co.,t OftfY?
Middelburg, Abdijplein. Concert
Zita Swoon in kader van Zeeland
Nazomerfeestival. Gezien: za 8/9
door Ernst Jan Rozendaal
De muzikale afsluiting van het Zee
land Nazomer Festival moet de or
ganisatie flink wat hoofdbrekens
hebben gekost. Vorig jaar was het
festival immers afgesloten met een
magistraal optreden van dEUS, de
belangrijkste popgroep van België.
Hoe zou dat nog kunnen worden
overtroffen? Wellicht door een
nog groter podium neer te zetten,
met mooier licht en beter geluid,
en dan die andere Belgische top
per te boeken: Zita Swoon. Dat po
dium stond er dit jaar en Zita
Swoon verzorgde het muzikale
slot van het festival, maar toch
was niet gekozen voor de gemakke
lijkste weg.
Het megapodium bleef zaterdaga
vond ongebruikt. In plaats daar
van had de band zich opgesteld op
een kleine verhoging onder de bo
men van het Abdij plein. De acht
muzikanten stonden in een kring
rond een paal met geluidsboxen.
De semi-akoestische setting deed
denken aan een repetitie, ook al
omdat de apparatuur op een hoop
leek te zijn gegooid.
Op het windstille, bijna zwoel aan
voelende Abdijplein ontbraken de
houten klapstoeltjes. Het publiek
stond zo dichtbij dat de muzikan
ten konden worden aangeraakt.
Dat zij de ruim twaalfhonderd be
langstellenden de rug toekeerden -
bij een normaal concert een dood
zonde - was geen enkel probleem,
want over de schouder van de ene
Bandleider Stef Kamil Carlens van de Belgische topband Zita Swoon kroonde zich afgelopen zaterdag tot koning van het Zeeland Nazomerfestival.
foto Lex de Meester
muzikant kon je de andere in het
gezicht kijken.
Vanaf de fluisterzacht gezongen
opening 'Hey you, whatshadoing'
gaf Zita Swoon de aanwezigen het
idee uiterst bevoorrecht te zijn zo
iets intiems te mogen meemaken.
Het spelplezier spatte er van af en
hoogtepunten regen zich aaneen.
Bandleider Stef Kamil Carlens
heeft een stem van fijn schuurpa
pier die prachtig kleurde bij het op
gewekte geluid van de twee achter
grondzangeressen. De teksten wa
ren woordelijk verstaan, terwijl
ook alle instrumenten kraakhelder
van elkaar waren te onderschei
den.
En wat een samenspel. Of het nu
gedragen ballads waren, Franstali
ge chansons, licht psychedelische
rockdeuntjes of stuiterende reggae,
alles werd gekruid met een on
weerstaanbare soul.
Toen 'Big black tv cat' langzaam
uitdoofde, stonden twaalfhonderd
mensen muisstil aan de grond ge
nageld. Bij de geweldige finale
daarentegen kon niemand stil blij
ven staan. In de swingende uitvoe
ring van de Zita Swoon-klassieker
'Stamina' eiste toetsenist Joris Ca-
luwaerts een hoofdrol op door
zijn Hammondorgel te geselen, in
het daaropvolgende 'The ricochet'
dirigeerde Carlens zijn orkest naar
een zinderende climax. Zingend
over een prince in springtime
kroonde hij zichzelf tot koning
van dit nazomerfestival.
De organisatie mag vast gaan pie
keren welke slot-act hier volgend
jaar zelfs maar bij in de buurt kan
komen.
Portretschilder Daan van Doorn exposeert in het Oude Raadhuis in Dom
burg. Op de achtergrond portret van Gerard Reve. foto Lex de Meester
Daan van Doorn
exposeert in Oude
Raadhuis Domburg.
door Ali Pankow
DOMBURG - Onder de milde blik
van Gerard Reve vertelt Daan van
Doorn in het Oude Raadhuis in
Domburg over zijn werk als por
tretschilder. Hij exposeert in deze
sfeervolle ruimte tot eind oktober
zijn schilderijen waarin hij beken
de Nederlanders als Paul van Vliet,
Geert Mak, Freek de longe en Her
man Brood heeft vastgelegd. Te
genover die BN-ers prijken de por
tretten van kinderen, de hoofd
moot van zijn opdrachten.
Van Doorn komt van oorsprong
uit Rhoon. Sinds vijf jaar woont
hij in Middelburg. Hij wilde wat
verder weg van de hectiek in de
randstad. Als kind tekende hij al
in navolging van zijn vader en zijn
zusje.
Hij zette zijn talent aanvankelijk
in bij een reclamebureau voor het
ontwerpen van huisstijlen. Daar
naast schilderde Van Doorn por
tretten en kreeg daar steeds meer
vraag naar. „Na de presentatie tij
dens een lifestyle-beurs ging het
echt lopen. Vijftien jaar geleden
ben ik me volledig op het portret
schilderen gaan toeleggen."
Een opdracht van de jubilerende
gemeente Rhoon (800 jaar) bracht
hem in Huis Den Bosch om konin
gin Beatrix te portretteren. Het
prijkt nu ook bij de ingang van de
ze expositie. „Ik zou het op prijs
stellen als het vriendelijk zou
ogen, niet te formeel", luidde vol
gens Van Doorn het verzoek dat
hij van Hare Majesteit kreeg. Zijn
streven is in ieder schilderij de per
soonlijkheid van de geportretteer
de te leggen. Urenlang poseren in
een atelier schept daar niet de goe
de voorwaarden voor. Hij bezoekt
de mensen liever thuis. In hun ei
gen omgeving maakt hij minstens
150 foto's. „Die selecteer ik en ver
volgens maak ik een compositie.
Die laat ik ter goedkeuring zien
voordat ik het werkelijke portret
schilder."
Kenmerkend voor Van Doorns
portretten is de evenwichtige com
binatie met een specifieke achter
grond. Ook het ingetogen, maar
treffende kleurgebruik valt op. Ver
der experimenteert hij af en toe
met een bijzondere verfhuid als
ondergrond. Zo valt het portret
van Gerard Reve op doordat het
op grof canvas is geschilderd, waar
bij verfpasta met gips en acrylaat
zijn gebruikt.
De samenwerking met Theater De
Wegwijzer in Nieuw- en Sint Joos-
land resulteerde in portretten van
Freek de Jonge en Paul van Vliet.
Cabaretier Lebbis kreeg deze week
in dat theater zijn portret aangebo
den en Claudia de Breij wordt
daar komende week mee verrast.
Het portretteren van Herman
Brood, anderhalf jaar voor zijn
dood, gebeurde in opdracht van
Café Dante in Amsterdam. „Dat
verliep moeizaam. Hij was behoor
lijk van de wereld. Er was geen on
derling contact bij het fotografe
ren. Bekijk het maar, ik stop er
mee", besloot Van Doorn. Dat hij
toch is doorgegaan blijkt ook tij
dens deze tentoonstelling.
Cl Portretten, Oude Raadhuis, Dom-
burg, t/m 31 okt., wo.-zon. 13-17 u.
MovieSquad bepaalt dit
jaar voor tweede keer
wie jongerenprijs krijgt.
VLISSINGEN - De MovieSquad, de
jongerenjury van Film by the Sea,
wordt dit jaar gevormd door leer
lingen van scholengemeenschap
Scheldemond in Vlissingen. Zij be
kijken tijdens het festival (van 14
tot en met 23 september) ongeveer
vijftien films uit het programma
waarvan de organisatie verwacht
dat ze aansluiten bij de belevings
wereld van jongeren.
Op zaterdag 22 september maken
zij tijdens de officiële prijsuitrei
king, in bijzijn van een groot aan
tal hoge gasten, bekend welke film
zij de beste vonden. Het is dit jaar
de tweede keer dat er een MovieS
quad actief is tijdens Film by the
Sea.
Leerlingen van Scheldemond die
niet zijn uitverkoren voor de jury
bezoeken in klassenverband het
Vlissingse festival en bekijken
meerdere films. Bovenbouwleerlin-
gen van de scholengemeenschap
gaan bovendien bezoekers enquê
teren over de films.