cultuur, stijl en chique dingen in september niet onder Spectrum [,v3 PZC Zaterdag 8 september 2007 Het Abdijplein in Middelburg, ook dit jaar het hart van het Zeeland Nazomer Festival. foto Lex de Meester Greta Holtrop en de Martijn Schok Boogie en Blues Band tijdens Jazz by the Sea 2006 in Domburg. foto Ruben Oreel vorming door te trekken naar de rest van het jaar. „Het is goed als ook op andere momenten in het jaar gepiekt wordt", meent Van Meijel. Hannewijk merkt dat zijn gasten uit de film- en literatuurwereld 'fantastische am bassadeurs' zijn, niet alleen voor Film by the Sea maar voor heel Zeeland. „Filmma kers zien hoe mooi het hier is in Zeeland. Er zijn dit jaar opnamen geweest voor Ka pitein Rob, filmmaakster Digna Sinke loopt met plannen rond, volgend jaar wordt waarschijnlijk begonnen aan een film over de Ramp, dat zijn allemaal effecten die je niet moet onderschatten, net als de manier waarop Zeeland wordt herontdekt via de voorstellingen van het nazomerfestival. Ik zie een veranderende beeldvorming over Zeeland. Mensen denken de laatste jaren veel en veel positiever over de provincie en daar heeft de cultuur veel aan bijgedra gen." dertig procent van het publiek van buiten de provincie. Dat wordt dit jaar hoger, me de door de première van de Bloffilm." Onderzoek heeft uitgewezen dat tijdens Jazz by the Sea het aantal Zeeuwse bezoe kers zelfs in de minderheid is. „Wij zijn een van de beste festivals op het gebied van oude stijl jazz", verklaart woordvoer der Douwe Mulder. „Daarvan zijn er niet zo veel meer, dus komen de liefhebbers naar Domburg." De toeristische sector vaart er wel bij, weten de organisatoren. „Uit de omzetcijfers blijkt dat de hele mid denstand en horeca in de wijde omgeving van ons festival profiteert", bevestigt Mul der. Hannewijk zou wel eens willen onder zoeken wat de economische spin off pre cies is. „Wij worden gek gebeld door gas ten die een hotelkamer zoeken op Walche ren. Ik heb het idee dat de horeca tot dus ver achterbleef, maar ook daar lijkt men nu het belang van het festival te onderken nen, gezien de vele advertenties die we we ten te slijten." Van Meijel denkt dat een groot deel van zijn jaarlijkse budget van 1,25 miljoen euro in de Zeeuwse economie terechtkomt. „Kijk naar het aantal overnachtingen. Maar ook Zeeuwen gaan toeristisch gedrag verto nen. Ze combineren de voorstelling met een etentje. Ik zag mensen in Hansweert laat binnenkomen, omdat ze eerst waren gaan eten in Yerseke. En op een dinsdaga vond op het Abdijplein hebben wij zelf 45 eters. Welk restaurant in Middelburg heeft dat door de week in september?" De ware winst schuilt echter in de imagoverbete ring van Zeeland, betogen de culturele on dernemers. „Wij zetten Domburg op de kaart", stelt Mulder, die er wel bij aante kent dat Jazz by the Sea daarvoor te wei nig credits krijgt, zeker in de Zeeuwse pers. Van Meijel wijst op de enorme aandacht van de landelijke pers voor zijn festival. „De journalisten komen vanwege de kwali teit, niet omdat er eindelijk eens iets ge beurt. Als je de ruimte die wij hebben ge kregen op redactionele pagina's zou moe ten kopen als advertentie, denk ik dat on ze hele provinciale subsidie van 275.000 eu ro eraan opgaat. Een festival als het onze draagt bij aan een andere beeldvorming van Zeeland. Dat we niet een provincie zijn die met kranten is dichtgeplakt" Daar is een uitstekende imagocampagne aan op te hangen, vindt ook Hannewijk. „Denk aan een spotje als 'Er gaat niets boven Groningen'. De provincie zou de boer op kunnen gaan met een leus als 'In septem ber gaat de zon niet meer onder in Zee land'. Het is nu zaak de veranderende beeld-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 89