cultuur, stijl en chique dingen
in september niet onder
Spectrum [,v3
PZC Zaterdag 8 september 2007
Het Abdijplein in Middelburg, ook dit jaar het hart van het Zeeland Nazomer Festival.
foto Lex de Meester
Greta Holtrop en de Martijn Schok Boogie en Blues Band tijdens Jazz by the Sea 2006 in
Domburg. foto Ruben Oreel
vorming door te trekken naar de rest van
het jaar. „Het is goed als ook op andere
momenten in het jaar gepiekt wordt",
meent Van Meijel.
Hannewijk merkt dat zijn gasten uit de
film- en literatuurwereld 'fantastische am
bassadeurs' zijn, niet alleen voor Film by
the Sea maar voor heel Zeeland. „Filmma
kers zien hoe mooi het hier is in Zeeland.
Er zijn dit jaar opnamen geweest voor Ka
pitein Rob, filmmaakster Digna Sinke loopt
met plannen rond, volgend jaar wordt
waarschijnlijk begonnen aan een film over
de Ramp, dat zijn allemaal effecten die je
niet moet onderschatten, net als de manier
waarop Zeeland wordt herontdekt via de
voorstellingen van het nazomerfestival. Ik
zie een veranderende beeldvorming over
Zeeland. Mensen denken de laatste jaren
veel en veel positiever over de provincie
en daar heeft de cultuur veel aan bijgedra
gen."
dertig procent van het publiek van buiten
de provincie. Dat wordt dit jaar hoger, me
de door de première van de Bloffilm."
Onderzoek heeft uitgewezen dat tijdens
Jazz by the Sea het aantal Zeeuwse bezoe
kers zelfs in de minderheid is. „Wij zijn
een van de beste festivals op het gebied
van oude stijl jazz", verklaart woordvoer
der Douwe Mulder. „Daarvan zijn er niet
zo veel meer, dus komen de liefhebbers
naar Domburg." De toeristische sector
vaart er wel bij, weten de organisatoren.
„Uit de omzetcijfers blijkt dat de hele mid
denstand en horeca in de wijde omgeving
van ons festival profiteert", bevestigt Mul
der. Hannewijk zou wel eens willen onder
zoeken wat de economische spin off pre
cies is. „Wij worden gek gebeld door gas
ten die een hotelkamer zoeken op Walche
ren. Ik heb het idee dat de horeca tot dus
ver achterbleef, maar ook daar lijkt men
nu het belang van het festival te onderken
nen, gezien de vele advertenties die we we
ten te slijten."
Van Meijel denkt dat een groot deel van
zijn jaarlijkse budget van 1,25 miljoen euro
in de Zeeuwse economie terechtkomt.
„Kijk naar het aantal overnachtingen. Maar
ook Zeeuwen gaan toeristisch gedrag verto
nen. Ze combineren de voorstelling met
een etentje. Ik zag mensen in Hansweert
laat binnenkomen, omdat ze eerst waren
gaan eten in Yerseke. En op een dinsdaga
vond op het Abdijplein hebben wij zelf 45
eters. Welk restaurant in Middelburg heeft
dat door de week in september?" De ware
winst schuilt echter in de imagoverbete
ring van Zeeland, betogen de culturele on
dernemers. „Wij zetten Domburg op de
kaart", stelt Mulder, die er wel bij aante
kent dat Jazz by the Sea daarvoor te wei
nig credits krijgt, zeker in de Zeeuwse pers.
Van Meijel wijst op de enorme aandacht
van de landelijke pers voor zijn festival.
„De journalisten komen vanwege de kwali
teit, niet omdat er eindelijk eens iets ge
beurt. Als je de ruimte die wij hebben ge
kregen op redactionele pagina's zou moe
ten kopen als advertentie, denk ik dat on
ze hele provinciale subsidie van 275.000 eu
ro eraan opgaat. Een festival als het onze
draagt bij aan een andere beeldvorming
van Zeeland. Dat we niet een provincie
zijn die met kranten is dichtgeplakt" Daar
is een uitstekende imagocampagne aan op
te hangen, vindt ook Hannewijk. „Denk
aan een spotje als 'Er gaat niets boven
Groningen'. De provincie zou de boer op
kunnen gaan met een leus als 'In septem
ber gaat de zon niet meer onder in Zee
land'.
Het is nu zaak de veranderende beeld-