Nazomergasten genieten van Iedereen spint garen bij de evenementen De zon gaat in Zeeland Jazz by the Sea v2 :-y Zaterdag 8 september 2007 PZC blad Elsevier stelde Wensink een festival- gids samen. „Ik was al eens naar een pers- lunch van het Zeeland Nazomer Festival geweest. Ik besloot een kijkje te nemen bij een van de voorstellingen. We zijn naar Diep in het bos gegaan. Wij gaan heel veel naar het theater in de schouwburg, maar zoiets als dit hadden we nog nooit gezien. We werden ontzettend gegrepen door de kwaliteit van het stuk en het decor, dat bos bij Goes." Sindsdien zijn ze vaste gasten. Afgelopen week verbleven ze in Westkapelle en be zochten ze de voorstellingen Ruhe, Om te beginnen een vrouw en Vloed. Wensink: „De ene dag gaan we naar een voorstelling. Dan verkennen we ook de omgeving en gaan we lekker ergens eten. De volgende dag blijven we in ons huisje en luieren we lekker." Ze weet nu al dat ze volgend jaar terugko men. „Omdat het nooit tegenvalt. Er zit wel eens iets bij wat minder aanspreekt, maar het is altijd hoogwaardig theater op fantastisch gekozen locaties." Via verre familie kende Wensink Zeeland al. Haar beeld van de provincie is de afgelo pen jaren niet veranderd, maar ze kan zich voorstellen dat dit wel geldt voor ande ren. „Ik heb Zeeland nooit gezien als een ach tergebleven gebied, maar voor veel men sen is het denk ik strand en Duitsers. Dat beeld klopt niet. Het is ook een provincie met veel stijl en chique dingen. Wij hou den van lekker eten. We hebben ervaren dat het aanbod aan goede restaurants groot is. We bevelen het altijd aan vrien den aan. We vertellen elk jaar heel enthou siaste verhalen en we hebben kennissen die overwegen om ook eens een weekje hier naartoe te komen. Die gaan altijd naar Oerol en zijn heel benieuwd geworden naar het Zeeland Nazomer Festival." Grote festivals en evenementen zijn goud waard voor het imago yan Zeeland. Zeeuwen vertellen vol trots over wat er te doen is, landelijke media besteden er ruimschoots aandacht aan en hotels en restaurants krijgen meer gasten. door Jeffrey Kutterink Natuurlijk staat er niemand bij de provinciegrens om binnenkomers te vragen waar ze vandaan komen en wat ze waar in Zeeland gaan doen. Ook de promotiestichting Zeeland, het Kennis centrum Toerisme en de Kamer van Koop handel hebben geen cijfers. Maar ze weten het allemaal zeker: het Zeeland Nazomer Festival, Film by the Sea, Jazz by the Sea en Sail the Ruyter zijn belangrijk voor het imago en de Zeeuwse economie. Wat met de afgelopen imagocampagne Welkom in Zeeland niet lukte, lijkt nu spontaan te gebeuren. „Zeeuwen vertellen trots wat er allemaal in hun provincie ge beurt", weet Carla Schönknecht van de promotiestichting Zeeland. „De evenemen ten hebben landelijke uitstraling. De com binatie van Sail de Ruyter en het Nazomer Festival was heel erg sterk. Dit soort evene menten draagt bij aan de gewenste verlen ging van het toeristenseizoen." Van belang is wel dat ze jaarlijks worden georganiseerd en van constante hoge kwa liteit zijn, vult Margot Tempelman van het Kenniscentrum Toerisme aan. Ondernemers varen er wel bij. Vooral ho tels op Walcheren, Schouwen en Zuid-Be veland hebben extra gasten voor het Nazo mer Festival. „Wij zijn ongelooflijk blij met dit soort grote evenementen", zegt loost van Damme, samen met Jerry van Zuilen directeur van de Amadore groep. In zijn hotels in Vlissingen (Arion) en Mid delburg (Arneville) is te merken dat meer gasten speciaal voor de festivals komen. „De evenementen zorgen voor levendig heid en gezelligheid. We maken er ook graag gebruik van in onze reclame-uitin gen. Je ziet dat het werkt. Het versterkt het Zeeuwse toerisme zonder meer. Ik denk altijd maar: duizend toeristen zijn duizend maaltijden. De een eet in het ho tel, de ander bij de frituur op de hoek of in een luxe restaurant. Iedereen spint er ga ren bij." Grote bedrijven, zoals Delta, Thermphos, Rabobank en Zeeland Seaports, sponsoren de evenementen. Ze willen meer bekend heid en ze leveren graag een bijdrage aan de Zeeuwse samenleving. Delta bijvoor beeld is hoofdsponsor van het Zeeland Na zomer Festival en Film by the Sea. Ook aan Concert at Sea draagt Delta veel geld bij. Hoeveel euro's Delta aan de organisatoren overmaakt, wil woord voerder Mirjam van Zui len niet zeggen. „Dan gaat de ene kijken wat de ander krijgt." Maar het gaat om substantië le bedragen, verzekert ze. Soms is de bijdrage in adver tenties of stroom. „We sponsoren om meer naams bekendheid te krijgen. Hoe bekender we zijn, hoe meer zakelijke klanten we denken te kunnen krijgen." Delta verbindt zijn naam daarom graag aan evenementen met landelijke uitstraling. „Zowel bij Film by the Sea als het Nazomer Fes tival nemen we klanten mee naar een voorstelling.Van Zuilen vindt dat Zeeland nog veel kansen laat lig gen. „Het is logisch om de krachten te bundelen en tegelijkertijd te la ten zien wat Zee land verder te bie den heeft. Dat het er fijn wonen is, dat er banen zijn, dat er goed onderwijs is." Herkomst bezoekers culturele festivals in Zeeland in september De cijfers van het ZNF zijn gebaseerd op de kassagegevens van 2006 en gaan over de 9000 betalende bezoekers. Onduidelijk is waar de bezoekers van de gratis evenementen precies vandaan komen. De percentages van Jazz by the Sea komen uit een onderzoek van het ROC Zeeland onder 473 bezoekers in 2006. De percentages van Film by the Sea zijn schattingen van de organisatie. België 1%Overig-^ 4% België J zeeland nazomerfestival.nl rest NL 39% ,C>faal 2006: 3O 0°° door Ernst jan Rozendaal Onder de noe mer Zeeland Cultuur- maand stond vijftien jaar geleden in september een reeks aan festivalle tjes gepland. De pro vincie, die het initia tief subsidieerde, wil de zo het toeris tische seizoen ver lengen. Via de Zee land Nazomerfesti vals is de Cultuur- maand in de jaren ne gentig getransfor meerd tot het Zee land Nazomer Festival (ZNF). iazz by the Sea heeft een tijd je deel uitge maakt van het festi valcon cept en Film by the Sea is eruit voortgeko men. Tegenwoordig trekken de drie evene menten elk jaarlijks zo'n dertigduizend be zoekers. Een groot deel van hen komt van buiten de provincie. Via een omweg is een papieren idee werkelijkheid geworden: sep tember is in Zeeland een echte cultuur- maand geworden. Seizoensverlenging is daarbij niet meer het belangrijkste uitgangspunt, zegt ZNF-direc- teur Ruud van Meijel. „We hoeven het toe risme niet meer te stimuleren. Tot eind ok tober is het tegenwoordig druk in Zeeland. Het is eerder omgekeerd. Als die toeristen toch komen, stellen ze prijs op goede cultu rele voorzieningen. Daarom is die nazo merperiode ook zo geschikt Dan heb je je portie strand wel gehad en wil je eens iets anders, bijvoorbeeld een goed cultuurfesti val." Dat neemt niet weg dat steeds meer mensen speciaal voor de culturele evene menten naar Zeeland komen en daar eni ge tijd verblijven. Meer dan een derde van de bezoekers van het ZNF kwam vorig jaar uit de rest van Nederland en België. Ook directeur Leo Hannewijk van Film by the Sea ziet een stijgende lijn. „Vorig jaar kwam ongeveer Angelique de Bruijne als Zeeuws Meisje tijdens het ZNF in 2003. foto Lex de Meester Wensink en Oene van der Wal: „Wij bevelen het altijd aan vrienden aan." foto Mechteld Jansen door Ernstjan Rozendaal oor het vierde achtereenvol gende jaar bezoeken Herien Wensink en haar vriend Oe ne van der Wal uit Utrecht het Zeeland Nazomer Festi val. „We gaan meestal een weekje en be zoeken om de dag een voorstelling", zegt Wensink. Het begon vijf jaar geleden. Voor het week- Elk jaar komen ze terug voor het Zeeland Nazomer Festival, de Utrechtenaren Oene van der Wal en Herien Wensink: 'Het is altijd hoogwaardig theater op fantastisch gekozen locaties.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 88