Minder publiek, maar inhoudelijk geslaagd Kwark pakt zonder toeters en bellen kern van verhaal Zitconcert blijkt geen beperking voor a balladeer pzc Zaterdag 8 september 2007 47 A BALLADEER Middelburg, Abdijplein. Concert i.k.v. Zeeland Nazomerfestival. Gezien: vr 7/9. door Rolf Bosboom „Zitten jullie allemaal goed?", vroeg frontman Marinus de Goede ren van a balladeer gisteren na drie nummers aan het publiek. Het klonk ironisch, want stoelen bij een popconcert, dat dóe je toch niet - zelfs al is het in kader van Zeeland Nazomerfestival. Het bleek geen ironie. „Ik hou wel van zitconcerten. Men sen luisteren dan toch iets beter naar wat je te vertellen hebt." De band speelde echter - gelukkig - geen aangepaste, ingetogen set. Sterker nog, het balladgehalte leek juist aanzienlijk lager te liggen dan bij het gemiddelde a balladeer-op- treden. Overigens zonder dat het een écht rockconcert werd, want daarvoor is de muziek te verzorgd, met sub tiel opgebouwde nummers met een kop en een staart, effectieve tempowisselingen en kleine koor tjes. Het geluid wordt vooral bepaald door de aangename stem van De Goederen en het karakteristieke spel van gitarist Erik Meereboer, die - mede dankzij veelvuldig ge bruik van effectapparatuur - elk nummer kleur weet te geven. A balladeer bezorgde het goed op gekomen publiek een aangename avond op het Abdijplein. Een hoogtepunt was, naast de in middels bekende singles, Sirens, met een geweldig intro en de on rust van een vulkaan. Het werd mooi gevolgd door li ve-favoriet Tarot tequila, dat be gint als een ballad maar eindigt in een allesverzengende gitaarsolo. Ook zittend heel goed te genieten. Scène uit Leeuwenhart! met vlnr Jorick Jochims, Francois Vervaet en Oscar Postema. foto Lex de Meester „Je moet er in geloven jongen", be nadrukt Mathias aan begin en ein de van het verhaal. De essentie van de familievoorstelling Leeuwen hart! door jeugdtheatergroep Kwark is dan ook het belang van fantasie om het leven in te kleu ren. Zonder voorstellingsvermo gen immers valt er niet te genieten van de spannende avonturen die Kruimel en Jonathan beleven in Nangijala, het land waar je na de dood naar toe gaat. Kwark durfde het aan met sobere middelen een toneelvoorstelling te maken gebaseerd op het behoor lijk complexe boek Gebroeders Leeu wenhart van Astrid Lindgren. Ook in de toneelbewerking van Patricia Kuiper blijkt nog aardig wat uitleg vereist. Desondanks slaagt Kwark erin zonder toeters en bellen de LEEUWENHART! Binnentuin Abdij, Middelburg. Door: Theatergroep Kwark. Spel: Oscar Postema, Jorick Jochims, Francois Vervaet. Gezien: vr 7/9 door Ali Pankow kern van het verhaal te pakken. Met niet veel meer dan een bank, twee gaslampen en een handjevol specifieke kledingstukken toveren de drie acteurs het publiek een rij ke fantasiewereld voor, waarin een spannende strijd tussen goed en kwaad wordt gevoerd. Dat zegt veel over de acteerprestaties van Oscar Postema, Jorick Jochims en Francois Vervaet. Vooral laatstge noemde valt op door de snelle schakelingen tussen de verschillen de personages, die hij leven in blaast. Zo transformeert hij naad loos van de levenswijze Mathias in de gluiperige kastelein Jossie om vervolgens weer te veranderen in de sluwe jager Hubert. Postema en Jochims maken met in tens spel en fysieke vaardigheden zowel de hechtheid als de verschil len tussen de broertjes Leeuwen hart geloofwaardig. 'Je moet erin geloven' geldt uiter aard ook voor de toeschouwers. Het publiek krijgt daarvoor een sfeervolle handreiking met de wan deling naar de speelplek bij uitstek voor deze voorstelling: de Binnen tuin van de Abdij. De monumenta le muren, torentjes en bogen lij ken voor even wel gemaakt om je anderhalf uur in Nangijala te wa nen. Al moet gezegd dat het toneel beeld van Leo de Nijs dit bestaan de decor prachtig versterkt met een uitgekiende belichting en vin dingrijke effecten onder meer met rook, geluid en witte duiven. Zo kan de kelder waar normaliter de ambtenaren hun fietsen stallen op een nazomeravond ineens een gru welijk eng onderaards gewelf wor den. Kwark blijkt de kracht te bezitten de draak 'Katla' te temmen en daarmee het kwaad de baas te blij ven. Een draakje dat nog wel af en toe de kop op stak, was de ver staanbaarheid. Vooral in de verbin dende teksten van Jochims tussen twee spannende scènes vormde dat af en toe een probleem. Knette rende brommers vormden daarbij een hedendaagse 'Katla'. Nazomerfestival hecht meer aan kwaliteit dan aan bezoekersaantallen. door Rolf Bosboom middelburg - Hoewel de bezoe kersaantallen fors lager uitvallen dan voorgaande jaren, noemt direc teur Ruud van Meijel de zevende editie van het Zeeland Nazomer festival 'zeer geslaagd'. „We zijn erg tevreden over dit jaar. Het is een heel kwaliteitsvolle editie, die goed is ontvangen door zowel pers als publiek. Daar gaat het toch om, want we zijn een kunstenfestival. Daarop worden we afgerekend en niet op de bezoekersaantallen." De laatste jaren trok het festival volgens eigen opgave rond de 32.000 bezoekers. Dat het getal dit jaar aanzienlijk lager ligt (22.500 a 25.000), heeft diverse oorzaken. Zo wordt het aantal belangstellenden bij de gratis optredens op het Ab dijplein nu op een andere manier geteld. De schattingen die voor heen werden gedaan, maakten vaak een optimistische indruk. Over het algemeen bestaat ook de indruk dat het festivalhart dit jaar wat minder goed wordt bezocht. Vooral bij Dez Mona en Jef Neve Trio bleef de belangstelling achter bij de verwachtingen. Concerten zoals dat van Eric Vaarzon Morel en Poetracks werden echter goed bezocht, evenals de voorstelling Leeuwenhart! ('in no-time uitver kocht'). Een schot in de roos blijkt het Viervleugelpaviljoen, met de Simeon ten Holt-concerten en de dansvoorstelling Practising Suma. De bezetting van de locatievoor stellingen ligt met rond de 80 pro cent lager dan de maar liefst 96 procent van 2006, maar is vergelijk baar met eerdere jaren. Seven by 2 en Om te beginnen een vrouw zaten elke avond vol of bijna vol. Ruhe in Goes was wat minder populair, maar trok de laatste dagen volgens Van Meijel 'enorm' aan. Opvallend is dat de openingsvoor stelling, Vloed in Hansweert, zel den vol zat. De tribune is eigenlijk te groot, verklaart de festivaldirec teur. „Het aantal plaatsen is geba seerd op het aantal genodigden bij de première, maar die vul je daar na, op één avond na, nooit meer." Van Meijel constateert ook dat de afstand een rol speelt. „Op Walche ren zit toch het grootste theaterpu bliek. We merken steeds als we meer de randen van de provincie opzoeken, dat de - psychologische - afstand voor het publiek groot wordt." Het festival weigert zich echter terug te trekken op Walche ren. Wel wordt overwogen bussen te laten rijden tussen de Abdij en de speellocaties, zoals dit jaar al ge beurt voor mensen die een diner arrangement hebben geboekt. Opmerkelijk is de constante hoge kwaliteit van de optredens op het Abdijplein, waar elke avond wel iets bijzonders gebeurt en het ge luid telkens uitzonderlijk goed is. Dat vooral de gratis optredens niet altijd goed bezocht worden, be treurt Van Meijel. „Dat zijn de con certen waarvan we vinden dat mensen die echt moeten zien. Die nieuwsgierigheid mis ik wel een beetje in Zeeland. De voorstellin gen mét entree lopen juist beter." De programmering van het festi jn Ondanks de forse daling in het aantal bezoekers is de organisa tie 'zeer tevreden' over de zeven de editie van het Zeeland Nazo merfestival, dat vandaag eindigt. valhart is dit jaar enigszins gewij zigd. „We hebben het muziekpro gramma wat teruggeschroefd. Dat was deels een budgettair verhaal, maar we hebben ook bewust ge streefd naar een inhoudelijke pro grammering die meer aansluit bij de voorstellingen op locatie. Over het resultaat zijn we tevreden, al is het nog niet helemaal uitgekristalli seerd. Misschien dat we volgend jaar nog meer kleinschalige optre dens in de Abdij doen." Van Me ijel wil ook kijken naar zaken zoals het podium (dit jaar erg hoog). „Het blijft altijd een verrassing hoe zaken uitpakken. Steeds moe ten we dingen opnieuw ontdek ken. Het is geen invuloefening." Het festival wordt vanavond afge sloten met de laatste voorstellin gen van de vier locatieproducties en in het festivalhart de voorstel lingen Practising Suma (19.30 uur) en Leeuwenhart! (20.15 uur) en op tredens van Zita Swoon (21.30 uur) en Billie King (23.00 uur). J zeeland nazomerfestival

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 67