Minder publiek, maar inhoudelijk geslaagd
Kwark pakt zonder toeters en bellen kern van verhaal
Zitconcert
blijkt geen
beperking voor
a balladeer
pzc Zaterdag 8 september 2007 47
A BALLADEER
Middelburg, Abdijplein. Concert
i.k.v. Zeeland Nazomerfestival.
Gezien: vr 7/9.
door Rolf Bosboom
„Zitten jullie allemaal goed?",
vroeg frontman Marinus de Goede
ren van a balladeer gisteren na
drie nummers aan het publiek.
Het klonk ironisch, want stoelen
bij een popconcert, dat dóe je toch
niet - zelfs al is het in kader van
Zeeland Nazomerfestival. Het
bleek geen ironie.
„Ik hou wel van zitconcerten. Men
sen luisteren dan toch iets beter
naar wat je te vertellen hebt." De
band speelde echter - gelukkig -
geen aangepaste, ingetogen set.
Sterker nog, het balladgehalte leek
juist aanzienlijk lager te liggen dan
bij het gemiddelde a balladeer-op-
treden.
Overigens zonder dat het een écht
rockconcert werd, want daarvoor
is de muziek te verzorgd, met sub
tiel opgebouwde nummers met
een kop en een staart, effectieve
tempowisselingen en kleine koor
tjes.
Het geluid wordt vooral bepaald
door de aangename stem van De
Goederen en het karakteristieke
spel van gitarist Erik Meereboer,
die - mede dankzij veelvuldig ge
bruik van effectapparatuur - elk
nummer kleur weet te geven.
A balladeer bezorgde het goed op
gekomen publiek een aangename
avond op het Abdijplein.
Een hoogtepunt was, naast de in
middels bekende singles, Sirens,
met een geweldig intro en de on
rust van een vulkaan.
Het werd mooi gevolgd door li
ve-favoriet Tarot tequila, dat be
gint als een ballad maar eindigt in
een allesverzengende gitaarsolo.
Ook zittend heel goed te genieten.
Scène uit Leeuwenhart! met vlnr Jorick Jochims, Francois Vervaet en Oscar Postema. foto Lex de Meester
„Je moet er in geloven jongen", be
nadrukt Mathias aan begin en ein
de van het verhaal. De essentie
van de familievoorstelling Leeuwen
hart! door jeugdtheatergroep
Kwark is dan ook het belang van
fantasie om het leven in te kleu
ren. Zonder voorstellingsvermo
gen immers valt er niet te genieten
van de spannende avonturen die
Kruimel en Jonathan beleven in
Nangijala, het land waar je na de
dood naar toe gaat.
Kwark durfde het aan met sobere
middelen een toneelvoorstelling te
maken gebaseerd op het behoor
lijk complexe boek Gebroeders Leeu
wenhart van Astrid Lindgren. Ook
in de toneelbewerking van Patricia
Kuiper blijkt nog aardig wat uitleg
vereist. Desondanks slaagt Kwark
erin zonder toeters en bellen de
LEEUWENHART!
Binnentuin Abdij, Middelburg.
Door: Theatergroep Kwark. Spel:
Oscar Postema, Jorick Jochims,
Francois Vervaet. Gezien: vr 7/9
door Ali Pankow
kern van het verhaal te pakken.
Met niet veel meer dan een bank,
twee gaslampen en een handjevol
specifieke kledingstukken toveren
de drie acteurs het publiek een rij
ke fantasiewereld voor, waarin een
spannende strijd tussen goed en
kwaad wordt gevoerd. Dat zegt
veel over de acteerprestaties van
Oscar Postema, Jorick Jochims en
Francois Vervaet. Vooral laatstge
noemde valt op door de snelle
schakelingen tussen de verschillen
de personages, die hij leven in
blaast. Zo transformeert hij naad
loos van de levenswijze Mathias in
de gluiperige kastelein Jossie om
vervolgens weer te veranderen in
de sluwe jager Hubert.
Postema en Jochims maken met in
tens spel en fysieke vaardigheden
zowel de hechtheid als de verschil
len tussen de broertjes Leeuwen
hart geloofwaardig.
'Je moet erin geloven' geldt uiter
aard ook voor de toeschouwers.
Het publiek krijgt daarvoor een
sfeervolle handreiking met de wan
deling naar de speelplek bij uitstek
voor deze voorstelling: de Binnen
tuin van de Abdij. De monumenta
le muren, torentjes en bogen lij
ken voor even wel gemaakt om je
anderhalf uur in Nangijala te wa
nen. Al moet gezegd dat het toneel
beeld van Leo de Nijs dit bestaan
de decor prachtig versterkt met
een uitgekiende belichting en vin
dingrijke effecten onder meer met
rook, geluid en witte duiven. Zo
kan de kelder waar normaliter de
ambtenaren hun fietsen stallen op
een nazomeravond ineens een gru
welijk eng onderaards gewelf wor
den.
Kwark blijkt de kracht te bezitten
de draak 'Katla' te temmen en
daarmee het kwaad de baas te blij
ven. Een draakje dat nog wel af en
toe de kop op stak, was de ver
staanbaarheid. Vooral in de verbin
dende teksten van Jochims tussen
twee spannende scènes vormde
dat af en toe een probleem. Knette
rende brommers vormden daarbij
een hedendaagse 'Katla'.
Nazomerfestival hecht
meer aan kwaliteit dan
aan bezoekersaantallen.
door Rolf Bosboom
middelburg - Hoewel de bezoe
kersaantallen fors lager uitvallen
dan voorgaande jaren, noemt direc
teur Ruud van Meijel de zevende
editie van het Zeeland Nazomer
festival 'zeer geslaagd'. „We zijn
erg tevreden over dit jaar. Het is
een heel kwaliteitsvolle editie, die
goed is ontvangen door zowel pers
als publiek. Daar gaat het toch om,
want we zijn een kunstenfestival.
Daarop worden we afgerekend en
niet op de bezoekersaantallen."
De laatste jaren trok het festival
volgens eigen opgave rond de
32.000 bezoekers. Dat het getal dit
jaar aanzienlijk lager ligt (22.500 a
25.000), heeft diverse oorzaken. Zo
wordt het aantal belangstellenden
bij de gratis optredens op het Ab
dijplein nu op een andere manier
geteld. De schattingen die voor
heen werden gedaan, maakten
vaak een optimistische indruk.
Over het algemeen bestaat ook de
indruk dat het festivalhart dit jaar
wat minder goed wordt bezocht.
Vooral bij Dez Mona en Jef Neve
Trio bleef de belangstelling achter
bij de verwachtingen. Concerten
zoals dat van Eric Vaarzon Morel
en Poetracks werden echter goed
bezocht, evenals de voorstelling
Leeuwenhart! ('in no-time uitver
kocht'). Een schot in de roos blijkt
het Viervleugelpaviljoen, met de
Simeon ten Holt-concerten en de
dansvoorstelling Practising Suma.
De bezetting van de locatievoor
stellingen ligt met rond de 80 pro
cent lager dan de maar liefst 96
procent van 2006, maar is vergelijk
baar met eerdere jaren. Seven by 2
en Om te beginnen een vrouw zaten
elke avond vol of bijna vol. Ruhe
in Goes was wat minder populair,
maar trok de laatste dagen volgens
Van Meijel 'enorm' aan.
Opvallend is dat de openingsvoor
stelling, Vloed in Hansweert, zel
den vol zat. De tribune is eigenlijk
te groot, verklaart de festivaldirec
teur. „Het aantal plaatsen is geba
seerd op het aantal genodigden bij
de première, maar die vul je daar
na, op één avond na, nooit meer."
Van Meijel constateert ook dat de
afstand een rol speelt. „Op Walche
ren zit toch het grootste theaterpu
bliek. We merken steeds als we
meer de randen van de provincie
opzoeken, dat de - psychologische
- afstand voor het publiek groot
wordt." Het festival weigert zich
echter terug te trekken op Walche
ren. Wel wordt overwogen bussen
te laten rijden tussen de Abdij en
de speellocaties, zoals dit jaar al ge
beurt voor mensen die een diner
arrangement hebben geboekt.
Opmerkelijk is de constante hoge
kwaliteit van de optredens op het
Abdijplein, waar elke avond wel
iets bijzonders gebeurt en het ge
luid telkens uitzonderlijk goed is.
Dat vooral de gratis optredens niet
altijd goed bezocht worden, be
treurt Van Meijel. „Dat zijn de con
certen waarvan we vinden dat
mensen die echt moeten zien. Die
nieuwsgierigheid mis ik wel een
beetje in Zeeland. De voorstellin
gen mét entree lopen juist beter."
De programmering van het festi
jn Ondanks de forse daling in het
aantal bezoekers is de organisa
tie 'zeer tevreden' over de zeven
de editie van het Zeeland Nazo
merfestival, dat vandaag eindigt.
valhart is dit jaar enigszins gewij
zigd. „We hebben het muziekpro
gramma wat teruggeschroefd. Dat
was deels een budgettair verhaal,
maar we hebben ook bewust ge
streefd naar een inhoudelijke pro
grammering die meer aansluit bij
de voorstellingen op locatie. Over
het resultaat zijn we tevreden, al is
het nog niet helemaal uitgekristalli
seerd. Misschien dat we volgend
jaar nog meer kleinschalige optre
dens in de Abdij doen." Van Me
ijel wil ook kijken naar zaken zoals
het podium (dit jaar erg hoog).
„Het blijft altijd een verrassing
hoe zaken uitpakken. Steeds moe
ten we dingen opnieuw ontdek
ken. Het is geen invuloefening."
Het festival wordt vanavond afge
sloten met de laatste voorstellin
gen van de vier locatieproducties
en in het festivalhart de voorstel
lingen Practising Suma (19.30 uur)
en Leeuwenhart! (20.15 uur) en op
tredens van Zita Swoon (21.30
uur) en Billie King (23.00 uur).
J zeeland
nazomerfestival