De primeurs van 1997 Een vloer met bobbels 28 Zaterdag 8 september 20Q7 PZC KOOP door Wouter Klootwijk Een hotel waar je wilt zijn, ook als het niet dringend nodig is Een nieuw hotel waar je je nek breekt als je slaapdronken in het donker gaat plassen. Het is maar om te zeggen, dat mogelijk niet iedereen er meteen weg van is. Ik wel. Was ik rijk, dan ging ik er wonen. Er zijn trouwens ook ka mers waar je niet struikelt over de vloer. Geluk is te koop als een blik bonen. Nee, zegt de filosoof, het zit niet in het blik, het zit in u zelve. Wijze man, dat kan zo zijn, maar geluk kun je wel degelijk maken en te koop aanbie den. Dan nog, zegt de filosoof Mij best, het zit in mijn kop, maar ik heb het langs de weg gevonden. Hotel Villa Augustus, vorige maand geopend. Hadden drie flie refluiters dit hotel niet op touw gezet - het bewijs dat je geluk kunt maken - dan had ik onder een brug moeten slapen. In Dordrecht. In of bij elke stad in Nederland zou tenminste één hotel moeten staan zoals dit. Een hotel waar je wilt zijn, ook als het niet dringend nodig is. Het is verbazend dat het meer dan vijftien jaar oude Hotel New York in Rotterdam geen school gemaakt heeft. Het is bij dat ene puike hotel in die ene grote stad gebleven. Geen vaklui uit de benauwde horeca zijn er wezen slapen, om er in een dag en een nacht te zien hoe het moet, geluk. Niet dat u het kunt kopiëren, hotelbaas, maar u had er kunnen leren hoe vrij ademhalen in z'n werk gaat. Zo simpel! Hotel New York is beroemd. Niet de makers. Het is de drie initiatiefnemers die van een puinhoop in een afgedankt havengebied iets moois hebben gemaakt, gelukt om géén be kende Nederlanders te worden. Dat wilden ze niet. Dordrecht wist ze te vinden. Ze lagen nog op apegapen van het jarenlange harde werken in Hotel New York, toen de ge meente Dordrecht op visite kwam. Net buiten de binnenstad staat bij de rivier een bijzonder gebouw, 125 jaar oud, nutte loos geworden. De watertoren van Dordrecht. Bovenin een enorme stalen waterbak, daaronder woningen voor waterlei- dingpersoneel en werkplaatsen. Wat jullie in Rotterdam deden, zou je dat met dit gebouw ook kunnen, vroeg de gemeente. Nee, niet nog eens, zuchtten da me en twee heren, maar wat een goed idee. Ze bekeken een oude luchtfoto van de toren, met er omheen nog water. Dat was inmiddels gedempt. Zoveel mooier was het toen met al dat water, zeiden ze tegen elkaar, de drie die Rotterdam aan een droomhotel hadden ge holpen. Ze besloten de gemeente het onmogelijke te vragen. Als jullie het water van de rivier terugbrengen tot bij de toren, dan willen wij het gebouw. Dat doet de gemeente toch niet, dachten ze, maar dat deed de gemeente wel. Baggeren! Zo kreeg Dordrecht vier jaar later een hotel zonder weerga. Met een openbare groente- en kruidentuin er omheen en een geweldig restaurant in het pompgebouw. Het hotel is aange naam sober ingericht en waar het kon, zijn de oorspronkelijke materialen en techniek blijven zitten, je hebt er geen last van dat het nieuw is. Het heeft het goede van het oude. Die bobbels! Ontroerend mooi. Brutaal ook. Dat ze dat durfden. Een stalen vloer met overal waar je kijkt de koppen van klinknagels, als eieren zo groot. Het bassin boven in de watertoren was opgebouwd uit stalen platen, aan elkaar geklonken met enorme klinknagels. Een bak zo groot dat er acht hotelkamers in passen, waarvan vier op de bodem van de bak. Voor uitzicht op de stad en de rivier is een deel van het oude staal weggebrand, maar niet de grote geklonken vloer. Als je hem voor het eerst ziet, schiet je in de lach en heb je geluk. Zo'n hotel is het en er zijn er meer nodig in Nederland. Hotel Villa Augustus, foto's CPD De klinknagels zitten er nog in. Ki es ■|Uv- Een Walkman van Sony uit de nieuwe generatie. JBL komt met een 'doek' voor een mobieltje. Een mobieltje annex professione le camera van LG, de Viewty. De videocamera van Hitachi regis treert op een blu ray-schijfje. Steeds meer audiosets zijn ge maakt voor de iPod, zoals dit exemplaar van JVC. Hoe plat kan een televisie zijn? Sharp heeft al prototypes van tv's van 2 centimeter dik. Het zijn de pareltjes op de elektrobeurs IFA in Berlijn. door Maarten van de Rakt foto's GPD Hoog van de toren bla zen, het hoort er alle maal bij rond de tach tig jaar oude Funk- turm in Berlijn. Het nieuwste van het nieuwste op het gebied van consumentenelektroni ca is tijdens de IFA samengepropt in 26 beurshallen. Alsof ze wereldnieuws brengen, trekt Philips van leer. „Dit is de heruitvinding van de tv", belooft topman Rudy Provoost. Hij intro duceert de Aurea: „De kijker wordt ondergedompeld in een to tale ervaring, die de zintuigen ver leidt. Alsof je door een raam in een andere wereld stapt." Aurea is de logische opvolger van Ambilight, die de wand achter de televisie kleurig verlicht. Nu gaat de lijst om het scherm ook mee- kleuren met het beeld. Het is ver nuftig gemaakt. Het frame bevat een batterij ledlampjes en 26 mi nuscule luidsprekertjes. Provoost beperkt de technische de tails bewust tot twee zinnen. Hij strooit met woorden als design, emotie, beleving en verleiding. Au rea is wat vormentaal betreft meer een 'vrouwelijke' tv. Om de boodschap over te brengen zijn een topfotograaf en een -regis seur in de arm genomen. Philips gooit er een reclamecampagne van 50 miljoen euro tegenaan. Bij een topproduct hoort ook een top- prijs. Het 106 centimeter metende scherm kost 4.000 euro. Aurea is een exclusief product en mag niet zomaar overal verkocht worden. Philips heeft 450 verkoop punten geselecteerd. Bovendien gaat Philips voor het eerst controle ren ofhet product 'bekwaam aan De tijd gaat snel. Tien jaar geleden moesten de platte tv en dvd nog aan hun opmars beginnen. Wat waren de primeurs van toen op de IFA in Berlijn? Philips stal in 1997 de show met de eerste plasma-tv. Net zo groot als de nieuwe Aurea, 11,5 centimeter dik en een prijskaartje van 30.000 gul den. Philips dacht er in 2000 zo'n miljoen te kunnen verkopen. Een bescheiden verwachting. Een andere snelle inburgeraar is de dvd. Nu staan de opvolgers van dit schijfje al te trappelen, die nog meer informatie (dus beter beeld) kunnen bevatten. In 1997 besloten de elektronicabedrijven de intro ductie van de dvd nog een jaartje op te schorten, omdat dan pas veel films beschikbaar kwamen. „Een cruciale stap op weg naar de thuis bioscoop", verklaarde de directeur van Toshiba toen. Op de IFA wa ren al wel de eerste dvd-spelers te zien. Sneller dan verwacht daarentegen zette Philips de cd-recorder in de markt. Prijs: 1.500 gulden. Handig om cd'tjes te kopiëren (voor eigen gebruik) of elpees op een cd te zet ten. Drie jaar geleden werden er nog maar enkele duizenden van verkocht. De cd-recorder werd on-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 28