Gekken op wielen Tit O cils v14 Zaterdag 8 september 2007 PZC STANDPLAATS door llona Eveleens Na bijna twaalf jaar in Kenia blijf ik me verbazen over het rijge drag. Bestuurders zijn, en ik durf glashard te generaliseren, onbeschoft en agressief Ze maken van hun auto's efficiënte moordmachines. Dat gedrag in combinatie met de te smalle we gen en te diepe kuilen zorgen ervoor dat Kenia hoog op de ranglijst staat van lan den met de meeste verkeersslachtoffers. Het rare is dat Kenianen over het alge meen vriendelijk en beleefd zijn, soms bijna onderdanig. Maar zodra ze wielen on der zich krijgen en een stuur in hun han den, veranderen ze van dr. Jekyll in mr. Hyde. Toen ik mijn eerste auto hier kocht, had ik toch al veel rijervaring. Ik ma noeuvreerde wagens door Parijs, Cai- ro en New Delhi, met hun drukte en gekte. Maar in Kenia hielp dat niet. Ik maakte mijn eerste rit naar het centrum van hoofdstad Nairobi net na de ochtendspits met een goede vriendin naast me. Bij een rotonde liet ik netjes de auto's op de rotonde voorgaan. Na enige tijd merkte mijn w passagier op: „Zeg, ik heb geen lunch pakket bij me. Je moet duwen!" ik leerde de neus van mijn auto lang zaam maar zeker de weg op te rijden om het andere verkeer te blokkeren en mijn plaats te veroveren. Ja, 'vero veren', want Kenianen voeren op we gen oorlog met elkaar. Het is de bedoeling geen centimeter prijs te geven aan mede automobilisten. Op de vraag naar het waar om, komt geen antwoord, maar wordt slechts schaapachtig gegrinnikt. Een vriend opperde dat het een goed onderwerp is voor een afstudeeropdracht voor psycholo gen. Later scheurde hij weg, handen om het stuur geklemd, klaar voor de strijd op het asfalt. Verkeersregels zijn niet meer dan verspilling van moeite en papier. Nie mand houdt zich eraan. Het is zelfmoord om als voetganger te denken dat het zebra pad bescherming biedt. Het is slechts weg versiering, bij een zebrapad dient alleen te worden over gestoken als er in de wijde omtrek geen verkeer is. Als verkeerslichten, die zel- W ,den functioneren, op groen springen, wil dat niet zeg gen dat een automobilist onbekommerd kan optrekken. Niet één, niet twee, maar tientallen automobilisten van de andere kant karren gewoon door rood. Ook rijdt iedereen te hard. Een vriendin is net als de meeste Kenianen zo slim in de schaduw te lopen als de zon de aarde ge selt. Is er geen schaduw, dan vertraagt ze haar tempo om niet enorm te zweten. Ze vindt mij dom, omdat ik er altijd een Hol landse pas in heb, ook als de zon recht bo ven me staat. Maar de verstandige vrien din verliest haar wijsheid als ze wielen on der zich voelt. Ze geeft toe dat ze te hard rijdt, maar heeft geen idee waarom. „Ieder een doet het", is haar enige excuus. Kenianen gaan zelfs zo ver dat ze poli tieauto's voorbij scheuren, die weer geen enkele moeite doen de daders achterna te zitten. De politie dwingt alleen aan het ein de van de maand weggebruikers om zich aan de regels te houden. Dan moeten zij net als ieder ander de huur en het school geld betalen. En zolang het loonzakjejiiet binnen is, worden verkeersregels opeens strikt opgelegd. Een agent schrijft geen bon om het foute gedrag, maar om wat geld te kunnen afpersen om zijn rekenin gen te kunnen betalen. Er zijn meer landen in Afrika waar het rij gedrag te wensen overlaat, maar Kenia is toch uniek. Elke keer als ik na een reis in het land terugkeer, realiseer ik me in de taxi dat ik weer thuis ben. Links en rechts op de weg word ik overdonderend verwel komd door gekken op wielen. door Marloes de Koning foto's CPD/ANP De loegoslavische dictator ]o- sip Broz 'Tito' was eigenlijk van adel. Het bewijs: hij hield zijn polsen kaarsrecht als hij piano speelde. Nena, een Servische dertiger, doet bloedserieus na hoe de socialistische president achter de piano zat. Zoiets leerden alleen vorsten. „En heb jij ooit foto's gezien van Tito met zijn moeder?", vraagt ze retorisch. Het ontbreken van de negentiende-eeuw- se kiekjes onderbouwt, samen met zijn posmum getrokken horoscoop, haar veron derstelling dat Tito een telg was van het Habsburgse vorstenhuis, een bastaardzoon van keizer Frans Josef 27 jaar na de dood van de man, die tussen 1945 en 1980 Joego slavië bijeenhield, zijn de mythes over hem nog niet uitgewerkt. Op het Kroatische eiland Veliki Brijuni staat de Cadillac van Tito te glimmen on der een afdakje. Tito hield van het goede leven en woonde in de zomer op Brijuni. Hij ontving er staatshoofden en filmster ren, alsook zijn vele vriendinnen. De slee was een cadeautje van de Amerikaanse pre sident Dwight Eisenhower, vertelt de gids aan een grote groep toeristen. Deze auto bestuurde Tito zelf, daar kwam geen chauf feur aan te pas. Hij reed bij voorkeur mooie vrouwen rond, zoals Sophia Loren en Elizabeth Taylor. Miranda Ruizendaal uit Bunschoten-Spa kenburg neemt foto's van haar kinderen bij de glimmende neus van de wagen. Voor Tito heeft ze geen speciale belangstel ling. „Alle groten der aarde hebben hier overnacht, dus we wilden eens kijken." Op de politieke kleur van Tito gaat het klei ne museum op het eiland amper in. Het 100 kilometer verderop gelegen ge vangeniseiland Goli Otok voor po litieke tegenstanders, komt ook niet aan bod. De tentoon stelling bestaat uit een lan ge reeks foto's van de dicta tor met andere staatshoof den, onder wie koningin Zolang hij de eenpartijstaat leidde, was maarschalk Tito onbetwist de held van het volk, die met zijn partizanenleger de nazi's versloeg. Tijdens het bloedig uiteenvallen van Joegoslavië gold hij als de duivel, die het nationalisme in de republieken onderdrukte. Tegenwoordig zijn het vooral verstokte oud-communisten, 'Joegostalgische' jongeren en de toeristenindustrie die hem in ere houden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 100