I DE BEL
Ovet doet meer dan
Files leveren schatkist miljoenen
op door brandstofaccijnzen
KEUKENS BADKAMERS
Een halve eeuw overslag
Tel. 0113- 27 06 95
3 6 Vrijdag 7 september 2007 pzc
VIJF VRAGEN AAN
Nederlandse grensarbeiders kunnen het
Rijk verzoeken hum fiscale nadelen te ver
goeden. Staatssecretaris van Financiën J. de
lager gaf deze week aan daartoe bereid te
zijn.
Naam: Tonnie Wisse
Leeftijd: 60 jaar
Woonplaats: Terneuzen
Beroep: groepschef tekenkamer bij staalbedrijf
ArcelorMittal (voorbeen Sidmar) in Gent.
Hoe lang werkt u al in België?
„36 jaar. Het was niet mijn eigen keus. Mijn toenmalige werkgever vond
het makkelijker dat ik in België ging werken. In 1988 ben ik bij Sidmar
in dienst gekomen."
Veel Nederlandse grensarbeiders ondervinden fiscale problemen sinds het Ne
derlands-Belgische belastingverdrag in 2003, omdat ze onder de Belgische be
lastingwet vallen. Welke nadelen ondervindt u van werken over de grens?
„Tot 2003 was er geen enkel probleem. Ik betaalde dezelfde belasting als
mijn buurman, maar dat is nu niet meer zo. Ik moet nu sociale lasten en
belasting betalen in België. Ik ben er enorm op achteruit gegaan. Dat
neem ik de Nederlandse regering nog altijd kwalijk. Gelukkig kregen we
heel veel steun van de Stichting Grensarbeid. Anders hadden we hele
maal in de kou gestaan. Zij hebben ervoor gezorgd dat we destijds com
pensatie kregen. Maar nu kreeg ik een paar maanden geleden bericht
dat ik nog vijfduizend euro moet terugbetalen over 2004. Bovendien
moet ik heffingsrente betalen."
Dat klinkt allemaal heel ingewikkeld.
„Ja, het is zó complex geworden. Ik ben nu dus nog steeds met m'n inko
men van 2004 bezig. Die rompslomp, daar word je ziek van. Elke maand
is het wel wat. Ik moet bijvoorbeeld wel vijftien handelingen doen, voor
dat ik verzekerd ben. Mijn Belgische collega kan met de vut (brugpen
sioen, red.). Ik niet, want ik kan geen aanspraak maken op een uitkering
van de Belgische regering. In Nederland heb ik weer geen recht op be
paalde aftrekposten bij de belasting. Het lijkt alsof grensarbeiders overal
buiten de boot vallen. Het zijn omstandigheden waar je dertig jaar gele
den niet bij stilstond. Ik ben automatisch in dit systeem terecht geko
men. Het is zeer frustrerend."
Nooit gedacht: ik ga weer in Nederland werken, of in België wonen?
„Een andere baan in Nederland, op je zestigste? Dat lukt nooit. En wo
nen in België? Wat moet ik daar gaan doen? Ik heb mijn hele leven in
Terneuzen gewoond. Ik heb alles in Nederland opgebouwd."
Zijn er nog voordelen aan werken in België?
„Nee, eigenlijk niet. Een paar extra vrije dagen misschien, want in België
zijn er dertien feestdagen. Als je dat een voordeel kunt noemen..."
den haag - Files op de snelwegen
leveren jaarlijks 134 miljoen euro
op aan inkomsten uit brandstofac
cijnzen en btw. Dat heeft de werk
geversorganisatie Koninklijk Ne
derlands Vervoer (KNV) gisteren
gemeld.
Het KNV heeft dit berekend op ba
sis van cijfers van de Bereikbaar
heidsmonitor 2006 van het minis
terie van Verkeer en Waterstaat.
De files waren goed voor 44 mil
joen voertuigverliesuren.
In die uren van stilstand werd on
geveer 140 miljoen liter aan brand
stof verbruikt. De verkeersinforma
tiedienst (VID) heeft onlangs bere
kend dat de files dit jaar toenemen
met 17,3 procent.
Dat zou dus een inkomstenpost
van ruim 134 miljoen euro op jaar
basis betekenen.
Het KNV vindt dat deze opbreng
sten in subsidies voor roetfilters
en schonere motoren moet wor
den gestoken.
Volgens de organisatie is de subsi-
diepot van 70 miljoen euro van
het ministerie van VROM voor dit
doel namelijk bijna leeg.
Eigen monfagedienst, alles in één hand van sloop tot oplevering!
In onze showroom vindt u ook:
Tegels, sauna's en stoomcabines
Vakkundig advies met aandacht voor uw persoonlijke wensen
Het Terneuzense Ovet bestaat
50 jaar. Het overslagbedrijf is in
die periode fors gegroeid.
Behalve in de thuishaven, is Ovet
ook actiefin Vlissingen.
„Als je vaststelt dat we bij Ovet
één grote familie van honderd
man zijn, onderschrijf ik dat volle
dig. Trouwens, ook mijn eigen fa
milie is een beetje met dit bedrijf
vergroeid. M'n vader werkte hier,
m'n broer en ik. M'n zoon heeft
het ook even geprobeerd, maar dat
is jammer genoeg mislukt. Ik ben
een Ovet-man in hart en nieren.
Saai, met zo'n laadschop. Welnee,
het is prachtwerk. Ik ben een vak
bondsman, maar hier bij Ovet heb-
Overslagbedrijf Terneuzen
heeft een nieuw
paradepaardje: Kraan 11.
De kraan kostte Ovet 10,5
miljoen euro.
door Wout Bareman
Overslagbedrijf Terneu
zen (Ovet) geeft zich
zelf een peperduur ver
jaardagsgeschenk. Van
daag stelt burgemeester Jan Lonink
tijdens een officiële plechtigheid
in de haven van Terneuzen de vijf
de Noordzeereus in gebruik. Kraan
11 om precies te zijn, een hypermo
derne, veel grotere broer van de
vier 25-tons kranen die Ovet mo
menteel in gebruik heeft.
Kraan 11 (een 36 tons-kraan en een
investering van 10,5 miljoen euro)
wordt het paradepaardje van het
bedrijf dat in de afgelopen vijftig
jaar letterlijk bergen verzette. Eerst
vooral in Terneuzen, maar sinds ja
ren ook in de Kaloothaven in Vlis
singen en niet te vergeten in het
ankergebied Everingen en in de
Put van Terneuzen. Want, zei op
richter Yves Simenel laatst: „Dat is
onze kracht. Wij wachten niet tot
het werk naar ons toekomt, wij
zoeken het werk op." De Zeeuwse
havens doen er hun voordeel mee.
Het overslagbedrijf begon, in 1957,
bescheiden met een overslag van
nauwelijks een miljoen ton per
jaar. Nu wordt er ruim 7,5 miljoen
ton overgeslagen. Met een capaci
teit van 70.000 ton per etmaal. En
het gaat al lang niet meer enkel om
kolen, ook om ertsen en minera
len. „En hoe goed we het ook
doen, we willen altijd beter", zegt
algemeen directeur Johan Martin.
Romain van Hoecke (54),
„Ik werk nu ruim 34 jaar bij Ovet
en dat bevalt me enorm. Ik ben
van huis uit constructiewerker/ las
ser, maar op een gegeven moment
had ik met die staalconstructies
wel gehad. Ovet zocht mensen en
ik werd aangenomen. Ik rij dage
lijks over het terrein aan de Massa
goedhaven in Terneuzen rond met
een tankwagen vol water. Ja, om
de mogelijke stofoverlast zoveel
mogelijk te beperken. Er gaat dage
lijks zo'n 320.000 liter kanaalwater
„En nog meer beantwoorden aan
de meest specialistische vragen van
klanten. Dat is voor ons de toe
komst." Dus wordt gemikt op een
ruimere markt, op afval voor He
ros in Sluiskil, op biomassa.
Martin, die voor zijn aanstelling bij
Ovet de sluiting van de Cokesfa-
briek in Sluiskil begeleidde, heeft
nooit in de 'cock-pit' van zo'n
kraan gezeten. „Maar het schijnt ge
weldig te zijn om zo'n machtig ge
vaarte te besturen." Ovet verzet
vandaag de dag werk voor SSM Ter
neuzen, EPZ in Vlissingen, Sidmar
in Zelzate, werkt mee aan trafieken
van en naar het Waalse achterland,
naar Frankrijk en Duitsland en
kan als het moet ook een belangrij
ke rol spelen bij de behandeling
van containers. Martin: „Iedere ac
tiviteit die trafiek met zich mee
brengt, is welkom. Wij spelen over
al op in. Containerterminals?
Graag. Het maakt de havens enkel
maar aantrekkelijker." Angst voor
een nieuwere, grotere zeesluis in
Terneuzen heeft hij niet. Of die
het lichten van bulkcarriers in de
Put van Terneuzen zou verminde
ren? Martin gelooft het niet. Hij is
weliswaar een lange termijn-den
ker, maar hij verwacht niet dat er
binnen tien jaar een nieuwe zee
sluis beschikbaar is. „Wij nemen
daarover trouwens geen standpunt
in; wij zijn geen vragende partij."
Grondlegger Simenel ziet nog
steeds heel veel toekomst in de ko-
lenoverslag en daarmee in die van
Ovet. „Tal van landen hebben wat
dat betreft nog een enorme rijk
dom in de grond. Ia, soms zelfs let
terlijk voor het opscheppen, aan
de oppervlakte. De voorraad ex
ploitabele kolen over heel de we
reld is groter dan de tot nu toe be
kende reserve aan olie en gas." Mar
tin gelooft dat best, maar heeft an-
milieumedewerker
doorheen. Sinds zes jaar gebruiken
we ook cellulose die we over het
zwartgoed verspreiden. Het is ei
genlijk gewoon krantenpapier dat
met de brandstoffen kan worden
opgestookt. We hebben de bestrij
ding van de stofoverlast denk ik
goed in de hand. Ach, kijk naar
zo'n nieuwbouwwijk als Othe-
ne-zuid. Hebben de mensen daar
ook niet jaren achtereen last van
stof? We spuiten trouwens ook de
omgeving schoon."
Joop Verduyn (53), laadschop
dere zorgen. „De milieuregelgeving
in Nederland loopt wel heel erg
voor de Europese muziek uit. Het
besluit om Ovet destijds niet te ver
plaatsen naar Sluiskil-Oost had
weinig of niets te maken met de
Ontwikkeling
van overslag
in tonnen
(x 1000)
1957 306
1967 592
1977 2324
1987 3470
1997 7022
2006 6378
Kloosterweg
g 4 4421 Kapelle info@debel.nl Ind. terrein de Smokkelhoek