I DE BEL Ovet doet meer dan Files leveren schatkist miljoenen op door brandstofaccijnzen KEUKENS BADKAMERS Een halve eeuw overslag Tel. 0113- 27 06 95 3 6 Vrijdag 7 september 2007 pzc VIJF VRAGEN AAN Nederlandse grensarbeiders kunnen het Rijk verzoeken hum fiscale nadelen te ver goeden. Staatssecretaris van Financiën J. de lager gaf deze week aan daartoe bereid te zijn. Naam: Tonnie Wisse Leeftijd: 60 jaar Woonplaats: Terneuzen Beroep: groepschef tekenkamer bij staalbedrijf ArcelorMittal (voorbeen Sidmar) in Gent. Hoe lang werkt u al in België? „36 jaar. Het was niet mijn eigen keus. Mijn toenmalige werkgever vond het makkelijker dat ik in België ging werken. In 1988 ben ik bij Sidmar in dienst gekomen." Veel Nederlandse grensarbeiders ondervinden fiscale problemen sinds het Ne derlands-Belgische belastingverdrag in 2003, omdat ze onder de Belgische be lastingwet vallen. Welke nadelen ondervindt u van werken over de grens? „Tot 2003 was er geen enkel probleem. Ik betaalde dezelfde belasting als mijn buurman, maar dat is nu niet meer zo. Ik moet nu sociale lasten en belasting betalen in België. Ik ben er enorm op achteruit gegaan. Dat neem ik de Nederlandse regering nog altijd kwalijk. Gelukkig kregen we heel veel steun van de Stichting Grensarbeid. Anders hadden we hele maal in de kou gestaan. Zij hebben ervoor gezorgd dat we destijds com pensatie kregen. Maar nu kreeg ik een paar maanden geleden bericht dat ik nog vijfduizend euro moet terugbetalen over 2004. Bovendien moet ik heffingsrente betalen." Dat klinkt allemaal heel ingewikkeld. „Ja, het is zó complex geworden. Ik ben nu dus nog steeds met m'n inko men van 2004 bezig. Die rompslomp, daar word je ziek van. Elke maand is het wel wat. Ik moet bijvoorbeeld wel vijftien handelingen doen, voor dat ik verzekerd ben. Mijn Belgische collega kan met de vut (brugpen sioen, red.). Ik niet, want ik kan geen aanspraak maken op een uitkering van de Belgische regering. In Nederland heb ik weer geen recht op be paalde aftrekposten bij de belasting. Het lijkt alsof grensarbeiders overal buiten de boot vallen. Het zijn omstandigheden waar je dertig jaar gele den niet bij stilstond. Ik ben automatisch in dit systeem terecht geko men. Het is zeer frustrerend." Nooit gedacht: ik ga weer in Nederland werken, of in België wonen? „Een andere baan in Nederland, op je zestigste? Dat lukt nooit. En wo nen in België? Wat moet ik daar gaan doen? Ik heb mijn hele leven in Terneuzen gewoond. Ik heb alles in Nederland opgebouwd." Zijn er nog voordelen aan werken in België? „Nee, eigenlijk niet. Een paar extra vrije dagen misschien, want in België zijn er dertien feestdagen. Als je dat een voordeel kunt noemen..." den haag - Files op de snelwegen leveren jaarlijks 134 miljoen euro op aan inkomsten uit brandstofac cijnzen en btw. Dat heeft de werk geversorganisatie Koninklijk Ne derlands Vervoer (KNV) gisteren gemeld. Het KNV heeft dit berekend op ba sis van cijfers van de Bereikbaar heidsmonitor 2006 van het minis terie van Verkeer en Waterstaat. De files waren goed voor 44 mil joen voertuigverliesuren. In die uren van stilstand werd on geveer 140 miljoen liter aan brand stof verbruikt. De verkeersinforma tiedienst (VID) heeft onlangs bere kend dat de files dit jaar toenemen met 17,3 procent. Dat zou dus een inkomstenpost van ruim 134 miljoen euro op jaar basis betekenen. Het KNV vindt dat deze opbreng sten in subsidies voor roetfilters en schonere motoren moet wor den gestoken. Volgens de organisatie is de subsi- diepot van 70 miljoen euro van het ministerie van VROM voor dit doel namelijk bijna leeg. Eigen monfagedienst, alles in één hand van sloop tot oplevering! In onze showroom vindt u ook: Tegels, sauna's en stoomcabines Vakkundig advies met aandacht voor uw persoonlijke wensen Het Terneuzense Ovet bestaat 50 jaar. Het overslagbedrijf is in die periode fors gegroeid. Behalve in de thuishaven, is Ovet ook actiefin Vlissingen. „Als je vaststelt dat we bij Ovet één grote familie van honderd man zijn, onderschrijf ik dat volle dig. Trouwens, ook mijn eigen fa milie is een beetje met dit bedrijf vergroeid. M'n vader werkte hier, m'n broer en ik. M'n zoon heeft het ook even geprobeerd, maar dat is jammer genoeg mislukt. Ik ben een Ovet-man in hart en nieren. Saai, met zo'n laadschop. Welnee, het is prachtwerk. Ik ben een vak bondsman, maar hier bij Ovet heb- Overslagbedrijf Terneuzen heeft een nieuw paradepaardje: Kraan 11. De kraan kostte Ovet 10,5 miljoen euro. door Wout Bareman Overslagbedrijf Terneu zen (Ovet) geeft zich zelf een peperduur ver jaardagsgeschenk. Van daag stelt burgemeester Jan Lonink tijdens een officiële plechtigheid in de haven van Terneuzen de vijf de Noordzeereus in gebruik. Kraan 11 om precies te zijn, een hypermo derne, veel grotere broer van de vier 25-tons kranen die Ovet mo menteel in gebruik heeft. Kraan 11 (een 36 tons-kraan en een investering van 10,5 miljoen euro) wordt het paradepaardje van het bedrijf dat in de afgelopen vijftig jaar letterlijk bergen verzette. Eerst vooral in Terneuzen, maar sinds ja ren ook in de Kaloothaven in Vlis singen en niet te vergeten in het ankergebied Everingen en in de Put van Terneuzen. Want, zei op richter Yves Simenel laatst: „Dat is onze kracht. Wij wachten niet tot het werk naar ons toekomt, wij zoeken het werk op." De Zeeuwse havens doen er hun voordeel mee. Het overslagbedrijf begon, in 1957, bescheiden met een overslag van nauwelijks een miljoen ton per jaar. Nu wordt er ruim 7,5 miljoen ton overgeslagen. Met een capaci teit van 70.000 ton per etmaal. En het gaat al lang niet meer enkel om kolen, ook om ertsen en minera len. „En hoe goed we het ook doen, we willen altijd beter", zegt algemeen directeur Johan Martin. Romain van Hoecke (54), „Ik werk nu ruim 34 jaar bij Ovet en dat bevalt me enorm. Ik ben van huis uit constructiewerker/ las ser, maar op een gegeven moment had ik met die staalconstructies wel gehad. Ovet zocht mensen en ik werd aangenomen. Ik rij dage lijks over het terrein aan de Massa goedhaven in Terneuzen rond met een tankwagen vol water. Ja, om de mogelijke stofoverlast zoveel mogelijk te beperken. Er gaat dage lijks zo'n 320.000 liter kanaalwater „En nog meer beantwoorden aan de meest specialistische vragen van klanten. Dat is voor ons de toe komst." Dus wordt gemikt op een ruimere markt, op afval voor He ros in Sluiskil, op biomassa. Martin, die voor zijn aanstelling bij Ovet de sluiting van de Cokesfa- briek in Sluiskil begeleidde, heeft nooit in de 'cock-pit' van zo'n kraan gezeten. „Maar het schijnt ge weldig te zijn om zo'n machtig ge vaarte te besturen." Ovet verzet vandaag de dag werk voor SSM Ter neuzen, EPZ in Vlissingen, Sidmar in Zelzate, werkt mee aan trafieken van en naar het Waalse achterland, naar Frankrijk en Duitsland en kan als het moet ook een belangrij ke rol spelen bij de behandeling van containers. Martin: „Iedere ac tiviteit die trafiek met zich mee brengt, is welkom. Wij spelen over al op in. Containerterminals? Graag. Het maakt de havens enkel maar aantrekkelijker." Angst voor een nieuwere, grotere zeesluis in Terneuzen heeft hij niet. Of die het lichten van bulkcarriers in de Put van Terneuzen zou verminde ren? Martin gelooft het niet. Hij is weliswaar een lange termijn-den ker, maar hij verwacht niet dat er binnen tien jaar een nieuwe zee sluis beschikbaar is. „Wij nemen daarover trouwens geen standpunt in; wij zijn geen vragende partij." Grondlegger Simenel ziet nog steeds heel veel toekomst in de ko- lenoverslag en daarmee in die van Ovet. „Tal van landen hebben wat dat betreft nog een enorme rijk dom in de grond. Ia, soms zelfs let terlijk voor het opscheppen, aan de oppervlakte. De voorraad ex ploitabele kolen over heel de we reld is groter dan de tot nu toe be kende reserve aan olie en gas." Mar tin gelooft dat best, maar heeft an- milieumedewerker doorheen. Sinds zes jaar gebruiken we ook cellulose die we over het zwartgoed verspreiden. Het is ei genlijk gewoon krantenpapier dat met de brandstoffen kan worden opgestookt. We hebben de bestrij ding van de stofoverlast denk ik goed in de hand. Ach, kijk naar zo'n nieuwbouwwijk als Othe- ne-zuid. Hebben de mensen daar ook niet jaren achtereen last van stof? We spuiten trouwens ook de omgeving schoon." Joop Verduyn (53), laadschop dere zorgen. „De milieuregelgeving in Nederland loopt wel heel erg voor de Europese muziek uit. Het besluit om Ovet destijds niet te ver plaatsen naar Sluiskil-Oost had weinig of niets te maken met de Ontwikkeling van overslag in tonnen (x 1000) 1957 306 1967 592 1977 2324 1987 3470 1997 7022 2006 6378 Kloosterweg g 4 4421 Kapelle info@debel.nl Ind. terrein de Smokkelhoek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 58