Steve Fossett De 116 records van Fossett 12 Donderdag 6 september 2007 PZC De wereld rond in een luchtballon Steeds hoger, sneller en Zijn naam is synoniem voor opmerkelijke records, te land, ter zee en vooral in de lucht. Tot het uiterste gaan is een manier van leven van de schatrijke Steve Fossett. Sinds maandag wordt de moderne Charles Lindbergh vermist. door Niek Opten Graphic Chantal van Wessel en Ronald Visser De jonge Steve Fossett leerde bij de scouting hoe hij moei lijke terreinen moest be dwingen. „Ik was twaalf toen ik mijn eerste berg be klom. Ik ben daarna gewoon doorgegaan, met steeds grotere projecten." Zo vat de Amerikaanse avonturier (nu 63 jaar) in een recent interview zijn leven sa men. Een leven dat de laatste decennia in het teken staat van het vestigen van we reldrecords. Van opmerkelijke records: in een luchtballon of dubbeldekker, op een zeilboot of ski's; de schatrijke zakenman probeert er elke keer iets bijzonders van te maken door het uiterste te verlangen van zichzelf en zijn team. James Stephen Fos sett verzamelt records zoals anderen bij zondere postzegels. Maar liefst 116 maal zet hij een prestatie neer die nog nooit ie mand was gelukt. De Amerikaan heeft nog steeds 76 wereldrecords op zijn naam staan. De jonge jaren van de in Californië gebo ren miljardair-avonturier staan vooral in het teken van mislukte records en 'net niet'. Zo neemt hij vier maal deel aan een ski-marathon van 160 kilometer, maar moet elke keer voortijdig afhaken. Het Ka naal overzwemmen verloopt ook niet soe pel. Drie keer haalt hij de overkant niet, de vierde keer zet hij een van de slechtste tijden neer. Het bergbeklimmen gaat hem beter af Hij heeft de zes hoogste toppen op de zeven continenten beklommen. Al leen de Mount Everest ontbreekt nog op zijn lijstje. Gaandeweg komt Fossett, die als makelaar inmiddels grote successen behaalt, steeds meer in de ban van uithoudingsproeven: van extreme triatlons en de 24 uur van Le Mans tot een hondensleerace in Alaska over 1900 kilometer. In de jaren '90 begint het te knagen bij de Amerikaan. Zijn uitzonderlijke prestaties krijgen nauwelijks aandacht, net zoals zijn zakelijke successen. „Ik werd steenrijk als makelaar maar ik raakte buiten het kringe tje specialisten niet bekend. Terwijl in de avonturensporten elk succes een veel gro tere weerklank heeft. Toch blijft het over treffen van mezelf de grootste drijfveer in alles wat ik onderneem", blikte Fossett vo rig jaar terug in een Belgisch sporttijd schrift. De avonturier besluit het daarom te zoe ken in de luchtvaart en zeilsport. Grote be kendheid krijgt de opvolger van Charles Lindbergh en andere legendarische pio niers als hij in een luchtballon de wereld rond wil varen. Pas de zesde poging slaagt, maar zijn naam is daarna niet meer uit de media weg te slaan. Fossett verbreekt het ene na het andere ex treme record. Een van de opmerkelijkste is zijn poging om zonder stop en zonder tussentijdse brandstofbevoorrading de we reld rond te vliegen. Voor de financiering tekent Richard Branson, de Britse me- de-miljardair-avonturier die groot werd met vliegmaatschappij Virgin. Met de Vir gin Atlantic Global Flyer, een speciaal voor dit doel ontworpen vliegtuig, gaat hij de globe rond. Ondanks het uitvallen van zijn navigatie en een lek in de brandstof tank klaart hij de klus in 67 uur. Een jaar later flikt hij het kunstje nog een keer, nu om in de boeken te belanden als piloot die de langst afgelegde non-stopvlucht heeft afgelegd. Critici respecteren zijn moed en uithou dingsvermogen maar wijzen op de im mense inzet van middelen en mensen om zijn uitdagingen tot een succes te maken. In hun ogen koopt Fossett zijn records min of meer. Het is een onderschatting van de grenzelo ze inzet die de recordhouder telkens laat zien. Het materiaal mag dan optimaal zijn, het zijn geen acties voor mietjes. Dat blijkt uit het gegeven dat de Ameri kaan lang niet altijd slaagt. Niet omdat hij zich slecht voorbereidt, maar omdat zijn projecten vaak grenzen aan het onuitvoer bare. Daarbij neemt hij vaak grote risico's. Deze maand zou Fossett aan zijn nieuw ste uitdaging beginnen: het snelheidsre- - Zweefvliegtuig: kan een snelheid bereiken van bijna 300 kilometer per uur. Het drukpak van de piloot wordt opgeblazen om hem te beschermen tegen te lage luchtdruk en de koude temperatuur. - Berggoiven Westelijke wind buigt af tegen de kamtijn van de berg. Sterke opwaartse stroming, gevoed door een polar vortex (cycloon bij de polen) helpt het zweef vliegtuig te zweven in de stratosfeer. Wolken kunnen lensvormig zijn. Die opvallende vormen danken hun ontstaan aan wind of golfvormige beweging van lucht onder invloed van heuvels of bergen. Wanneer de wind met een flinke kracht tegen de berg blaast wordt de lucht gedwongen te stijgen. Aan de achterzijde van de berg daalt de lucht dan weer. Een lenswolk blijft daarom min of meer permanent boven dezelfde plaats hangen, terwijl de lucht gewoon verder stroomt Fossett heeft 116 records gebroken in vijf verschillende disciplines. Daarvan staan er 76 nog steeds op zijn naam. Een greep uit zijn indrukwekkende cv. - In een luchtballon over de Grote Oceaan. In februari 1995 vloog Fossett als eerste in een luchtballon over de Grote Oceaan. - Zeilend zo snel mogelijk over Atlantische Oceaan. Fosset en zijn crew zeilden in oktober 2001 in vier dagen en 17 uur over de Atlantische Oceaan, 43 uur sneller dan het oude record. - De wereld rond in een zeilboot. In zijn maxi-catamaran Cheyenne zeilden Fossett en zijn dertienkoppige bemanning in 58 dagen en 9 uur rond de wereld, begin 2004. - Zo snel mogelijk vliegen met een luchtschip. Met een Zeppelin NT, een moderne variant van de 'vliegende sigaar', wist Fossett in oktober 2004 115 km per uur te vliegen, een stuk sneller dan het oude record van 92,8 km/uur. - Langste afstand in een zweefvliegtuig. Maar liefst 2.192 kilometer legden Fossett en zijn maat Terry Delore december 2004 afin een zweefvliegtuig. - Non-stop om de aarde vliegen. In februari 2005 vloog Fossett in 67 uur als eerste alleen in een vliegtuig om de wereld zonder te tanken. Zijn gemid delde snelheid (550,7 km/uur) was eveneens een wereldrecord. - Zo hoog mogelijk met een zweefvliegtuig. Augustus 2006 vlogen Fossett en co-piloot Einar Enevoldson in een zweefvliegtuig op 15 kilometer hoogte. - Om de wereld in een luchtballon. In juni 2002 was hij de eerste persoon die nonstop om de wereld vloog in een heteluchtballon. Over de 33.195 kilometer deed hij 13 dagen en acht uur. - Langst afgelegde vlucht in een vliegtuig. In februari 2006 vloog hij in de speciaal voor die tocht ontworpen Global Flyer solo en zonder bij te tanken in ca. 76 uur anderhalf keer rond de wereld. De 42.469 afgelegde kilometers was de langste afstand ooit door een vliegtuig afgelegd zonder te tanken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 12