Tweede leven voor fietswrakken van minder weer GEEN TIJD OM UW DROOM AUDI/VW TE ZOEKEN? LAAT ONS 'M VOOR U VINDEN... waar anders? www.autoshak.nl Beroepszaak zaadvisserij op Waddenzee SLZ herstelt klein Thools cultuurerfgoed B PZC Woensdag 5 september 2007 27 AUTOBEDRIJF 'S-HEER ARENDSKERKE Vernietstraat 38 0113-561381 YERSEKE - Waddenvereniging, Vo gelbescherming en stichting Wad (de vroegere actiegroep Wilde Kok kels) hebben de Raad van State ge vraagd de vergunning voor het op vissen van tien miljoen kilo mos selzaad in de Waddenzee op te schorten. De rechtszaak dient vrij dagochtend voor het rechtscollege in Den Haag. Het ministerie van Landbouw, Na tuurbeheer en Voedselkwaliteit (LNV) verleende maandag vergun ning voor het opvissen van mossel zaad in de westelijke Waddenzee. Gisteren zijn de eerste mosselkwe kers aan de slag gegaan om zaad op te vissen en op kweekpercelen in de Waddenzee te verzaaien. Na tuur- en milieuorganisaties waren er maandag nog niet uit of ze in beroep zouden gaan. Dat is giste ren dus toch gebeurd. Zij vrezen onder meer voedseltekort voor vo gels. H. van Geesbergen van de mosselsector was enigszins verrast. „Er lopen al drie bodemprocedu res over mosselzaadvisserij. Juri disch voegt deze zaak niets toe." De zaadvisserij gaat in elk geval door tot vrijdag. OUD-VOSSEMEER - De Stichting Landschapsbeheer Zeeland (SLZ) wil de komende tijd een aantal cul tuurhistorische elementjes in de gemeente Tholen herstellen. Het gaat om kleine dingetjes, die zich veelal op boerderijen bevin den. Zo wordt in Oud-Vossemeer een welput hersteld en komt een glas-in-loodraam in een boven licht er weer mooi uit te zien. In hetzelfde dorp wordt ook nog een varkenshok aangepakt. Bij een ge maal in Poortvliet wordt een ko lenhokje gerestaureerd. De SLZ wil in Tholen meer voet aan de grond krijgen en zet er in de toekomst wellicht nog meer projecten op. Voorlopig wordt de aandacht echter gericht op de his torische elementjes. Ideeën daar voor zijn welkom. Burgemeester en wethouders van Tholen heb ben besloten het project met twee duizend euro te subsidiëren. Juan van der Struys knapt een fiets op in de werkplaats van de Oosterscheldewerf. Op de achtergrond probeert Richard Molenaar een Spartamet aan de praat te krijgen. foto Dirk-Jan Gjeltema Uitkeringsgerechtigden knappen fietsen op voor Goese minima. door Lilian Dominicus GOES - Tientallen fietswrakken staan buiten de loods van de Oos terscheldewerf te wachten. Om uit elkaar te worden gehaald voor on derdelen of om te worden opge lapt. Wat niet meer bruikbaar is, gaat naar het oud ijzer. Het zijn tegenwoordig niet alleen gerestaureerde, historische sche pen die het werkgelegenheidspro ject aan de Houtkade verlaten. Goese inwoners met een mini mum-inkomen mogen er, onder voorwaarden, een opgeknapt fiets je komen ophalen. Uit de fietsrepa-- ratiewerkplaats, die in een hoek van de loods te vinden is. De verstrekking van rijwielen is sinds kort onderdeel van het Goe se armoedebeleid. Gezinnen met een lager inkomen mochten al ge bruik maken van de 'witgoedrege ling' voor de aanschaf van een was machine, koelkast of gasfornuis. Tegenwoordig kan dat ook een fiets zijn. „Mensen kunnen ervoor aankloppen bij de gemeente", ver telt manager Ab van der Ven van de Oosterscheldewerf. „Wie vol doet aan de criteria krijgt een pa piertje mee. Daarmee kunnen ze bij ons een fiets uitzoeken." Het mes snijdt aan twee kanten. De minima binnen de gemeente krijgen een fiets, de mensen die er werken doen ervaring op. Van der Ven: „In eerste instantie is het een re-integratieproject. Het helpt mensen op weg naar de ar beidsmarkt, door hun vaardighe den bij te brengen of ze op peil te houden. Van sommige deelnemers weten we dat ze niet verder zullen komen, maar die geven we een kans om een bijdrage aan de maat schappij te leveren. In de werkplaats probeert Richard Molenaar, type ruwe bolster, blan ke pit, een Spartamet aan de praat te krijgen. „Aan het eind van de dag is dat wel gelukt, hoor", zegt hij, vol van vertrouwen. Hij is vrachtwagenchauffeur, maar ver loor zijn rijbewijs. Hij is druk be zig om het opnieuw in bezit te krij gen. In de tussentijd werkt hij op de Oosterscheldewerf 32 uur per week. Lachend: „Zo blijf je een beetje bezig, hè. Ik doe hier ook kennis op. Zo heb ik hier mig/maglassen geleerd. Dat kende ik nog niet." Richard werkt ook bij het opknap pen van de schepen, maar zijn col lega ]uan van der Struys is alleen nog in de fietsreparatiewerkplaats te vinden. „Ik kan niet zo goed las sen", verklaart hij. Juan kan prima overweg met computers, maar om dat hij geen rijbewijs heeft was het lastig een baan te vinden. Hij werkt sinds maart bij de Ooster scheldewerf en inmiddels heeft hij zijn draai aardig gevonden. „Het is hier relaxed. Ik heb drie kinderen, die ook fietsen. Nu weet ik ten minste hoe ik ze moet helpen als er iets aan hun fiets stuk is." jan komt in 2008 toch zeker terug. Hij heeft uitzicht op verbetering van de nu bij laagwater moeilijk bereikbare aanlegplaats bij Goris- hoek. „We kunnen dan weer op vaste tijden gaan varen. Deze zo mer kon dat niet, wat nogal ver warrend werkte." Zijn schip Adriana gebruikt Arjan ook voor rondvaarten en daarvoor was juist meer belangstelling dan anders. „Mensen zoeken bij slecht weer toch een alternatief voor het strand." Twee zomerveren op de Oosterschelde - met de Onrust en Frisia - hebben daar eveneens van geprofiteerd. „We hebben een leuk seizoen gehad", meldt Jacqueline van Mill van motorschip Onrust dat Burghsluis-Colijnsplaat-Zierik- zee doet, ,„met evgnveel reizigers als vorig jaar." Coby Hoogstad van de Frisia - een echte rondvaart boot - weet wat het verschil maakt tussen de Wester- en Oosterschel de. „Hier zitten veel meer toeris ten. Ze gaan een dagje uit met ons." Het is stichting Fiets een Rondje met een Pontje - de club van de zo merveren - veel waard alle verbin dingen te behouden. In oktober is overleg gepland met de provincie over een garantiefonds. Voorzitter Cees van Liere vindt dat hoopvol. „Alleen, de schippers zullen zelf moeten aangeven hoe dat fonds moet werken." Niet iedereen zal er van kunnen profiteren. „Want er zijn - zoals dit jaar duidelijk is ge bleken - drukkere en veel minder drukke veren."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 61