Tweede leven voor fietswrakken
van minder weer
GEEN TIJD OM UW
DROOM AUDI/VW
TE ZOEKEN? LAAT ONS
'M VOOR U VINDEN...
waar anders?
www.autoshak.nl
Beroepszaak
zaadvisserij op
Waddenzee
SLZ herstelt
klein Thools
cultuurerfgoed
B PZC Woensdag 5 september 2007 27
AUTOBEDRIJF
'S-HEER ARENDSKERKE
Vernietstraat 38 0113-561381
YERSEKE - Waddenvereniging, Vo
gelbescherming en stichting Wad
(de vroegere actiegroep Wilde Kok
kels) hebben de Raad van State ge
vraagd de vergunning voor het op
vissen van tien miljoen kilo mos
selzaad in de Waddenzee op te
schorten. De rechtszaak dient vrij
dagochtend voor het rechtscollege
in Den Haag.
Het ministerie van Landbouw, Na
tuurbeheer en Voedselkwaliteit
(LNV) verleende maandag vergun
ning voor het opvissen van mossel
zaad in de westelijke Waddenzee.
Gisteren zijn de eerste mosselkwe
kers aan de slag gegaan om zaad
op te vissen en op kweekpercelen
in de Waddenzee te verzaaien. Na
tuur- en milieuorganisaties waren
er maandag nog niet uit of ze in
beroep zouden gaan. Dat is giste
ren dus toch gebeurd. Zij vrezen
onder meer voedseltekort voor vo
gels. H. van Geesbergen van de
mosselsector was enigszins verrast.
„Er lopen al drie bodemprocedu
res over mosselzaadvisserij. Juri
disch voegt deze zaak niets toe."
De zaadvisserij gaat in elk geval
door tot vrijdag.
OUD-VOSSEMEER - De Stichting
Landschapsbeheer Zeeland (SLZ)
wil de komende tijd een aantal cul
tuurhistorische elementjes in de
gemeente Tholen herstellen.
Het gaat om kleine dingetjes, die
zich veelal op boerderijen bevin
den. Zo wordt in Oud-Vossemeer
een welput hersteld en komt een
glas-in-loodraam in een boven
licht er weer mooi uit te zien. In
hetzelfde dorp wordt ook nog een
varkenshok aangepakt. Bij een ge
maal in Poortvliet wordt een ko
lenhokje gerestaureerd.
De SLZ wil in Tholen meer voet
aan de grond krijgen en zet er in
de toekomst wellicht nog meer
projecten op. Voorlopig wordt de
aandacht echter gericht op de his
torische elementjes. Ideeën daar
voor zijn welkom. Burgemeester
en wethouders van Tholen heb
ben besloten het project met twee
duizend euro te subsidiëren.
Juan van der Struys knapt een fiets op in de werkplaats van de Oosterscheldewerf. Op de achtergrond probeert Richard Molenaar een Spartamet aan de
praat te krijgen.
foto Dirk-Jan Gjeltema
Uitkeringsgerechtigden
knappen fietsen
op voor Goese minima.
door Lilian Dominicus
GOES - Tientallen fietswrakken
staan buiten de loods van de Oos
terscheldewerf te wachten. Om uit
elkaar te worden gehaald voor on
derdelen of om te worden opge
lapt. Wat niet meer bruikbaar is,
gaat naar het oud ijzer.
Het zijn tegenwoordig niet alleen
gerestaureerde, historische sche
pen die het werkgelegenheidspro
ject aan de Houtkade verlaten.
Goese inwoners met een mini
mum-inkomen mogen er, onder
voorwaarden, een opgeknapt fiets
je komen ophalen. Uit de fietsrepa--
ratiewerkplaats, die in een hoek
van de loods te vinden is.
De verstrekking van rijwielen is
sinds kort onderdeel van het Goe
se armoedebeleid. Gezinnen met
een lager inkomen mochten al ge
bruik maken van de 'witgoedrege
ling' voor de aanschaf van een was
machine, koelkast of gasfornuis.
Tegenwoordig kan dat ook een
fiets zijn. „Mensen kunnen ervoor
aankloppen bij de gemeente", ver
telt manager Ab van der Ven van
de Oosterscheldewerf. „Wie vol
doet aan de criteria krijgt een pa
piertje mee. Daarmee kunnen ze
bij ons een fiets uitzoeken."
Het mes snijdt aan twee kanten.
De minima binnen de gemeente
krijgen een fiets, de mensen die er
werken doen ervaring op.
Van der Ven: „In eerste instantie is
het een re-integratieproject. Het
helpt mensen op weg naar de ar
beidsmarkt, door hun vaardighe
den bij te brengen of ze op peil te
houden. Van sommige deelnemers
weten we dat ze niet verder zullen
komen, maar die geven we een
kans om een bijdrage aan de maat
schappij te leveren.
In de werkplaats probeert Richard
Molenaar, type ruwe bolster, blan
ke pit, een Spartamet aan de praat
te krijgen. „Aan het eind van de
dag is dat wel gelukt, hoor", zegt
hij, vol van vertrouwen. Hij is
vrachtwagenchauffeur, maar ver
loor zijn rijbewijs. Hij is druk be
zig om het opnieuw in bezit te krij
gen. In de tussentijd werkt hij op
de Oosterscheldewerf 32 uur per
week. Lachend: „Zo blijf je een
beetje bezig, hè. Ik doe hier ook
kennis op. Zo heb ik hier
mig/maglassen geleerd. Dat kende
ik nog niet."
Richard werkt ook bij het opknap
pen van de schepen, maar zijn col
lega ]uan van der Struys is alleen
nog in de fietsreparatiewerkplaats
te vinden. „Ik kan niet zo goed las
sen", verklaart hij. Juan kan prima
overweg met computers, maar om
dat hij geen rijbewijs heeft was het
lastig een baan te vinden. Hij
werkt sinds maart bij de Ooster
scheldewerf en inmiddels heeft hij
zijn draai aardig gevonden. „Het is
hier relaxed. Ik heb drie kinderen,
die ook fietsen. Nu weet ik ten
minste hoe ik ze moet helpen als
er iets aan hun fiets stuk is."
jan komt in 2008 toch zeker terug.
Hij heeft uitzicht op verbetering
van de nu bij laagwater moeilijk
bereikbare aanlegplaats bij Goris-
hoek. „We kunnen dan weer op
vaste tijden gaan varen. Deze zo
mer kon dat niet, wat nogal ver
warrend werkte."
Zijn schip Adriana gebruikt Arjan
ook voor rondvaarten en daarvoor
was juist meer belangstelling dan
anders. „Mensen zoeken bij slecht
weer toch een alternatief voor het
strand." Twee zomerveren op de
Oosterschelde - met de Onrust en
Frisia - hebben daar eveneens van
geprofiteerd. „We hebben een leuk
seizoen gehad", meldt Jacqueline
van Mill van motorschip Onrust
dat Burghsluis-Colijnsplaat-Zierik-
zee doet, ,„met evgnveel reizigers
als vorig jaar." Coby Hoogstad van
de Frisia - een echte rondvaart
boot - weet wat het verschil maakt
tussen de Wester- en Oosterschel
de. „Hier zitten veel meer toeris
ten. Ze gaan een dagje uit met
ons."
Het is stichting Fiets een Rondje
met een Pontje - de club van de zo
merveren - veel waard alle verbin
dingen te behouden. In oktober is
overleg gepland met de provincie
over een garantiefonds. Voorzitter
Cees van Liere vindt dat hoopvol.
„Alleen, de schippers zullen zelf
moeten aangeven hoe dat fonds
moet werken." Niet iedereen zal er
van kunnen profiteren. „Want er
zijn - zoals dit jaar duidelijk is ge
bleken - drukkere en veel minder
drukke veren."