De vliegende auto vliegen Sector horeca en recreatie Rabobank Met de PAL-V de lucht in. Stel je maar voor: de bovenste luchtlagen zijn wereldwijd buitengewoon vol en ook de wegen zitten verstopt door het drukke autoverkeer. Maar daartussen is nog heel veel ruimte, en daar past precies mijn PAL-V tussen.' John Bakker, initiator en chief technology officer van PAL-V (Personal Air Land Vehicle), is er helemaal zeker van dat de luchtlagen die nu nog vrij zijn, binnen afzienbare termijn worden gevuld door zijn uitvinding: de PAL-V. Een vliegende auto. door Ad van Bladel 'S-GRAVENMOER - John Bakker: 'De PAL-V biedt uitkomst tussen rijden via overvolle snelwegen en het vliegen van grotere afstanden. Het is echt een van deur-tot-deur oplossing, in tegenstelling tot waar overheden mee komen. Die zijn meer op gericht om van punt tot punt te komen. Het Amerikaanse NASA rekent er op dat tussen 2025 en 2030 zo'n drie pro cent van alle verkeer dat nu over de weg gaat, dan door de lucht zal plaatsvinden. We werken inmiddels ook met NASA sa men.' Bakker kreeg zijn idee via het vliegen met ultra-light vliegtuigjes. "Ik zat op een be paald moment achter in de tuin toen ik be dacht hoe heerlijk het zou zijn als je vanuit huis zou kunnen opstijgen en landen. Zo'n ultra-light vliegtuigje waarmee ik als piloot vaak had gevlogen, is in de lucht vrij insta biel en je kunt er niet mee rijden. Ik wilde wat anders bedenken. Ongeveer in die pe riode kwam het automerk Carver met zijn driewieler uit die - net als een motorfiets - overhelt in de bochten. Ik begon in ge dachten wat zaken te combineren en zo ontstond het idee ro' .dom de PAL-V." Rijden en vliegen Een voertuig waarmee je én kunt rijden én kunt vliegen. "Het idee rondom een heli kopter - dat ik in eerste instantie had - werd al snel verlaten omdat een helikopter van zichzelf instabiel is en enorm veel on derhoud nodig heeft. Zoiets wordt nooit geschikt als vervoermiddel voor de massa. En dat is iets dat ik wel voor ogen heb. Om een voorbeeld te geven: elk uur heli vliegen vergt acht uur onderhoud. Voor legerheli's zelfs 16 uur... Ik belandde bij het idee van een kruising tussen een gyro- kopter en een auto." Een gyrokopter is in de lucht veel stabieler dan een heli en dankzij een inmiddels gepatenteerd sys teem van het inklappen van de rotorbladen blijft de PAL-V ook smal genoeg om zich over de weg te bewegen. "In de PAL-V zit je met tweeën achter elkaar, net als in een Carver. Dat heeft tot voordeel datje op de weg wendbaar bent, terwijl de rotorbladen toch opgeborgen kunnen worden. Qua veiligheid staat een gyrokopter veel hoger aangeschreven omdat ze nooit zomaar uit de lucht vallen maar, dankzij de pushpro- pellor, in een noodsituatie gecontroleerd omlaag zullen komen." Geen luchtfietserij Dat John Bakker niet bezig is met lucht fietserij maar zijn plan terdege - en sinds 2000 - heeft uitgewerkt, blijkt uit het feit dat hij met vooraanstaande instituten in de wereld samenwerkt. "Diverse universiteiten doen mee en di verse hoogtechnische instituten als NASA zorgen ervoor dat het geheel daadwerke lijk vorm moet krijgen. De mogelijkheden van de PAL-V zijn dan ook enorm. Niet Illustraties: Spark Design alleen binnen de westerse economieën met hun dichtgeslibde infrastructuur, maar denk ook eens aan juist de nieuwe econo mieën. Landen waar nog geen uitgebreid en geldvretend snelwegennet ligt en die dat misschien ook niet willen. Ook zij zul len met een betrekkelijk simpel net van vertrek- en landingsplaatsen voldoende hebben. In wezen slaan zij dus op logistiek gebied een hele fase over. namelijk die van de aanleg van de peperdure en ruimtevre- tende snelwegen. Voor Nederland is uit gerekend dat we met een zo'n 65 landings- en vertrekpunten toe kunnen. Veelal gele gen bij tankstations langs snelwegen. In die zin hoefje dan nooit ver te rijden om te kunnen vliegen. Die velden hoeven overi gens ook maar een hectare groot te zijn. Het vliegen gebeurt via zogenaamde luchtcorridors om de veiligheid te vergro ten. Je vliegt op zicht, maar het aantal voorzorgsmaatregelen ten aanzien van de veiligheid waarborgt een veilige vlucht. En wie denkt dat dit allemaal heel veel kosten met zich zal meebrengen komt waarschijnlijk bedrogen uit. Bovendien is het zo dat nieuwe vervoersmethoden altijd een investering vergen. In het begin van het autotijdperk waren er ook geen ge schikte wegen en kijk nu eens om je heen. Dat heeft heel veel meer geld gevergd dan dit ooit zal kosten. Een ander groot voor deel van de PAL-V is de grote inzetbaar heid bij rampen, overal in de wereld. In een Hercules vrachtvliegtuig, past na enig demontagewerk, één helikopter terwijl er maar liefst 35 PAL-V's in passen. Dat maakt je in een rampgebied, waar ook ter wereld, veel wendbaarder waardoor je adequater hulp kunt bieden. Ook al geen gering voordeel lijkt me.' Meer informatie via: uwv.pal-v.com Hans van Dienst, Arnold van der Steen Senior accountmanagers Rabobank Beveland afdeling Bedrijven Al 30 jaar lang presenteert de Rabobank jaarlijks haar visie op de diverse sectoren van het Nederlandse bedrijfsleven in haar publicatie Cijfers Trends. De komende maanden leest u op deze plaats de visie van de Rabobank Groep op enkele sectoren die ook van belang zijn voor de Zeeuwse economie. Deze maand: Sector Horeca en Recreatie De sector horeca en recreatie onderscheidt veel verschillende typen onderne mingen. De verschillende bedrijfsactiviteiten worden geclusterd in de groepen hotels, vakantiecentra, restaurants, cafés en discotheken, cafetaria's en sport. Perspectief De toegenomen koopbereidheid heeft een uitermate gunstig effect op de sec tor horeca en recreatie, al lopen de resultaten per branche sterk uiteen. De ge realiseerde omzetstijging in 2005 werd voornamelijk veroorzaakt door een prijsstijging. In 2006 is voor het eerst sinds jaren weer een redelijke volumestij ging waarneembaar. Vooral de hotels en de restaurants scoren bovengemid deld. De cafés en cafetaria's profiteren in veel mindere mate van de toene mende bestedingen. Dit komt doordat een deel van hun omzet verdwijnt naar 'nieuwe' horeca aanbieders zoals supermarkten, warenhuizen en sportaccom modaties. Vakantiecentra hebben te maken met scherpe concurrentie uit het buitenland, waardoor een groter deel van de bestedingen over de grenzen vloeit. Voor de buitenlandse toeristen dient het traditionele aanbod verrijkt en vernieuwd te worden om de concurrentie met het buitenland het hoofd te bieden. Extra aandacht is nodig voor de 'nieuwe' toeristen uit het verre oosten die steeds vaker een bezoek aan Europa brengen. Beleving en welbevinden De sector horeca en recreatie is een belangrijk onderdeel van de vrijetijdsin- dustrie. De consument wil de schaarser wordende vrije tijd optimaal invullen. Beleving en welbevinden spelen daarin een steeds belangrijkere rol. Gezond en comfortabel leven is in. En alles wat te maken heeft met ontspanning, ge not en een goed gevoel wint sterk aan populariteit. Bij de groeiende groep welvarende ouderen heeft gezond zijn en blijven een grote invloed op hun vrijetijdsbesteding. De groep heeft veel vrije tijd en wil daarvan in steeds gro tere mate genieten. Dit biedt ruimte voor een breder aanbod aan vrijetijdsbe steding en derhalve grote kansen voor "Florida in de Delta". Samenwerking tussen branches Het totaalconcept van het vrijetijdsaanbod bepaalt in sterke mate het succes van de individuele onderneming. Een uniek aanbod met goede profilering le vert ondernemingen in de vrijetijdsindustrie extra bezoekers en meer omzet op. Dit vraagt meer samenhang in het overheidsbeleid voor de afzonderlijke branches in de vrijetijdsindustrie en een goede samenwerking tussen de bran ches. Het is van belang om voortdurend in te spelen op de snel veranderende be hoefte van consumenten. Samenwerken biedt meer rendement door schaal voordelen van inkoop, verbetering van inzichten en hogere benutting van het aanbod. 2006 hebben de meeste ondernemingen positief afgesloten met een stijging in de afzet en/of omzet. De verwachting is dat dit jaar de groei in de sector zich zal voortzetten, zij het minder spectaculair dan in 2006. Hans van Dienst Arnold van der Steen Rabobank Beveland verzorgt periodiek een rubriek in "de Ondernemer". De redactie bestaat uit Connie Karelse en Eric de Jong, Accountmanagers Private Banking en Hans van Dienst en Arnold van der Steen, Senior accountmanagers afdeling Bedrijven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 101