De vliegende auto
vliegen
Sector horeca en recreatie
Rabobank
Met de PAL-V de lucht in.
Stel je maar voor: de bovenste luchtlagen zijn wereldwijd buitengewoon
vol en ook de wegen zitten verstopt door het drukke autoverkeer. Maar
daartussen is nog heel veel ruimte, en daar past precies mijn PAL-V tussen.'
John Bakker, initiator en chief technology officer van PAL-V (Personal Air
Land Vehicle), is er helemaal zeker van dat de luchtlagen die nu nog vrij zijn,
binnen afzienbare termijn worden gevuld door zijn uitvinding: de PAL-V.
Een vliegende auto.
door Ad van Bladel
'S-GRAVENMOER - John Bakker: 'De
PAL-V biedt uitkomst tussen rijden via
overvolle snelwegen en het vliegen van
grotere afstanden. Het is echt een van
deur-tot-deur oplossing, in tegenstelling
tot waar overheden mee komen. Die zijn
meer op gericht om van punt tot punt te
komen. Het Amerikaanse NASA rekent er
op dat tussen 2025 en 2030 zo'n drie pro
cent van alle verkeer dat nu over de weg
gaat, dan door de lucht zal plaatsvinden.
We werken inmiddels ook met NASA sa
men.'
Bakker kreeg zijn idee via het vliegen met
ultra-light vliegtuigjes. "Ik zat op een be
paald moment achter in de tuin toen ik be
dacht hoe heerlijk het zou zijn als je vanuit
huis zou kunnen opstijgen en landen. Zo'n
ultra-light vliegtuigje waarmee ik als piloot
vaak had gevlogen, is in de lucht vrij insta
biel en je kunt er niet mee rijden. Ik wilde
wat anders bedenken. Ongeveer in die pe
riode kwam het automerk Carver met zijn
driewieler uit die - net als een motorfiets -
overhelt in de bochten. Ik begon in ge
dachten wat zaken te combineren en zo
ontstond het idee ro' .dom de PAL-V."
Rijden en vliegen
Een voertuig waarmee je én kunt rijden én
kunt vliegen. "Het idee rondom een heli
kopter - dat ik in eerste instantie had -
werd al snel verlaten omdat een helikopter
van zichzelf instabiel is en enorm veel on
derhoud nodig heeft. Zoiets wordt nooit
geschikt als vervoermiddel voor de massa.
En dat is iets dat ik wel voor ogen heb.
Om een voorbeeld te geven: elk uur heli
vliegen vergt acht uur onderhoud. Voor
legerheli's zelfs 16 uur... Ik belandde bij
het idee van een kruising tussen een gyro-
kopter en een auto." Een gyrokopter is in
de lucht veel stabieler dan een heli en
dankzij een inmiddels gepatenteerd sys
teem van het inklappen van de rotorbladen
blijft de PAL-V ook smal genoeg om zich
over de weg te bewegen. "In de PAL-V zit
je met tweeën achter elkaar, net als in een
Carver. Dat heeft tot voordeel datje op de
weg wendbaar bent, terwijl de rotorbladen
toch opgeborgen kunnen worden. Qua
veiligheid staat een gyrokopter veel hoger
aangeschreven omdat ze nooit zomaar uit
de lucht vallen maar, dankzij de pushpro-
pellor, in een noodsituatie gecontroleerd
omlaag zullen komen."
Geen luchtfietserij
Dat John Bakker niet bezig is met lucht
fietserij maar zijn plan terdege - en sinds
2000 - heeft uitgewerkt, blijkt uit het feit
dat hij met vooraanstaande instituten in de
wereld samenwerkt.
"Diverse universiteiten doen mee en di
verse hoogtechnische instituten als NASA
zorgen ervoor dat het geheel daadwerke
lijk vorm moet krijgen. De mogelijkheden
van de PAL-V zijn dan ook enorm. Niet
Illustraties: Spark Design
alleen binnen de westerse economieën met
hun dichtgeslibde infrastructuur, maar
denk ook eens aan juist de nieuwe econo
mieën. Landen waar nog geen uitgebreid
en geldvretend snelwegennet ligt en die
dat misschien ook niet willen. Ook zij zul
len met een betrekkelijk simpel net van
vertrek- en landingsplaatsen voldoende
hebben. In wezen slaan zij dus op logistiek
gebied een hele fase over. namelijk die van
de aanleg van de peperdure en ruimtevre-
tende snelwegen. Voor Nederland is uit
gerekend dat we met een zo'n 65 landings-
en vertrekpunten toe kunnen. Veelal gele
gen bij tankstations langs snelwegen. In die
zin hoefje dan nooit ver te rijden om te
kunnen vliegen. Die velden hoeven overi
gens ook maar een hectare groot te zijn.
Het vliegen gebeurt via zogenaamde
luchtcorridors om de veiligheid te vergro
ten. Je vliegt op zicht, maar het aantal
voorzorgsmaatregelen ten aanzien van de
veiligheid waarborgt een veilige vlucht.
En wie denkt dat dit allemaal heel veel
kosten met zich zal meebrengen komt
waarschijnlijk bedrogen uit. Bovendien is
het zo dat nieuwe vervoersmethoden altijd
een investering vergen. In het begin van
het autotijdperk waren er ook geen ge
schikte wegen en kijk nu eens om je heen.
Dat heeft heel veel meer geld gevergd dan
dit ooit zal kosten. Een ander groot voor
deel van de PAL-V is de grote inzetbaar
heid bij rampen, overal in de wereld. In
een Hercules vrachtvliegtuig, past na enig
demontagewerk, één helikopter terwijl er
maar liefst 35 PAL-V's in passen. Dat
maakt je in een rampgebied, waar ook ter
wereld, veel wendbaarder waardoor je
adequater hulp kunt bieden. Ook al geen
gering voordeel lijkt me.'
Meer informatie via: uwv.pal-v.com
Hans van Dienst, Arnold van der Steen
Senior accountmanagers Rabobank
Beveland afdeling Bedrijven
Al 30 jaar lang presenteert de Rabobank jaarlijks haar visie op de diverse
sectoren van het Nederlandse bedrijfsleven in haar publicatie Cijfers
Trends. De komende maanden leest u op deze plaats de visie van de
Rabobank Groep op enkele sectoren die ook van belang zijn voor de
Zeeuwse economie. Deze maand:
Sector Horeca en Recreatie
De sector horeca en recreatie onderscheidt veel verschillende typen onderne
mingen. De verschillende bedrijfsactiviteiten worden geclusterd in de groepen
hotels, vakantiecentra, restaurants, cafés en discotheken, cafetaria's en sport.
Perspectief
De toegenomen koopbereidheid heeft een uitermate gunstig effect op de sec
tor horeca en recreatie, al lopen de resultaten per branche sterk uiteen. De ge
realiseerde omzetstijging in 2005 werd voornamelijk veroorzaakt door een
prijsstijging. In 2006 is voor het eerst sinds jaren weer een redelijke volumestij
ging waarneembaar. Vooral de hotels en de restaurants scoren bovengemid
deld. De cafés en cafetaria's profiteren in veel mindere mate van de toene
mende bestedingen. Dit komt doordat een deel van hun omzet verdwijnt naar
'nieuwe' horeca aanbieders zoals supermarkten, warenhuizen en sportaccom
modaties. Vakantiecentra hebben te maken met scherpe concurrentie uit het
buitenland, waardoor een groter deel van de bestedingen over de grenzen
vloeit. Voor de buitenlandse toeristen dient het traditionele aanbod verrijkt en
vernieuwd te worden om de concurrentie met het buitenland het hoofd te
bieden. Extra aandacht is nodig voor de 'nieuwe' toeristen uit het verre oosten
die steeds vaker een bezoek aan Europa brengen.
Beleving en welbevinden
De sector horeca en recreatie is een belangrijk onderdeel van de vrijetijdsin-
dustrie. De consument wil de schaarser wordende vrije tijd optimaal invullen.
Beleving en welbevinden spelen daarin een steeds belangrijkere rol. Gezond
en comfortabel leven is in. En alles wat te maken heeft met ontspanning, ge
not en een goed gevoel wint sterk aan populariteit. Bij de groeiende groep
welvarende ouderen heeft gezond zijn en blijven een grote invloed op hun
vrijetijdsbesteding. De groep heeft veel vrije tijd en wil daarvan in steeds gro
tere mate genieten. Dit biedt ruimte voor een breder aanbod aan vrijetijdsbe
steding en derhalve grote kansen voor "Florida in de Delta".
Samenwerking tussen branches
Het totaalconcept van het vrijetijdsaanbod bepaalt in sterke mate het succes
van de individuele onderneming. Een uniek aanbod met goede profilering le
vert ondernemingen in de vrijetijdsindustrie extra bezoekers en meer omzet
op. Dit vraagt meer samenhang in het overheidsbeleid voor de afzonderlijke
branches in de vrijetijdsindustrie en een goede samenwerking tussen de bran
ches.
Het is van belang om voortdurend in te spelen op de snel veranderende be
hoefte van consumenten. Samenwerken biedt meer rendement door schaal
voordelen van inkoop, verbetering van inzichten en hogere benutting van het
aanbod. 2006 hebben de meeste ondernemingen positief afgesloten met een
stijging in de afzet en/of omzet. De verwachting is dat dit jaar de groei in de
sector zich zal voortzetten, zij het minder spectaculair dan in 2006.
Hans van Dienst
Arnold van der Steen
Rabobank Beveland verzorgt periodiek een
rubriek in "de Ondernemer".
De redactie bestaat uit Connie Karelse en
Eric de Jong, Accountmanagers Private Banking en
Hans van Dienst en Arnold van der Steen,
Senior accountmanagers afdeling Bedrijven.