Mening© tl
Zeeuwse economie op een
kruispunt van (vaar)wegen
Ontdek de wereld met KRAS
boek online of bel 0900 - 9697
PZC Dinsdag 4 september 2007 9
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
Iezersredacteur@pzc.nl
(max. 150 woroden)
Alles op alles zetten
om zo snel mogelijk
de WCT aan te leggen.
De bestuurders die verantwoorde
lijk zijn voor de langetermijnbeslis-
singen om een neergang van de
Zeeuwse economie te voorkomen,
hebben kennelijk niet door dat het
al vijf na twaalf is. De besluiteloos
heid dan wel trage besluitvorming
over de Westerschelde Container-
terminal (WCT) is daar een voor
beeld van.
De noodzaak van een volwaardige
intercontinentale containerfacili
teit (icf) zou dé prioriteit moeten
zijn voor allen die beseffen dat eco
nomische 'onderbouw' een voor
waarde is voor sociale 'boven
bouw'.
Door het verdringingseffect van de
container (een jaarlijkse groei van
7,5 procent) stevenen de Zeeuwse
havens zonder icf binnen tien jaar
af op een structurele daling van de
overslag en de afbraak van (in)di-
recte logistieke werkgelegenheid.
In de havens gevestigde logistieke
bedrijven zullen hun investerin
gen in uitbreiding en vernieuwing
doen in havens met een icf De ge
pleegde logistieke investeringen
zullen zo lang in stand worden ge
houden als vanuit oogpunt van
rendement verantwoord is. Dat is
identiek aan wat al sinds decennia
geldt voor de in de Zeeuwse ha
vens gevestigde industriële bedrij
ven, die nu niet meer zijn dan
'melkkoeien' binnen hun moeder
organisatie.
Geen icf betekent dus niet alleen
structureel verlies van marktaan
deel, het betekent ook het
uitblijven/achterblijven van nieu
we logistieke vestigingen en inves
teringen in bestaande. Ofwel het
ontbreken van noodzakelijke com-
TE CAST
Jan Philippen is voormalig directeur
van het havenschap Zeeland
Seaports.
pensatie voor de nu al plaatsvin
dende structurele daling van de
werkgelegenheid bij de in de ha
vens gevestigde industriële bedrij
ven en de onverhoopte incidentele
daling in de vorm van bedrijfsslui
tingen.
Aan het industriële wordt dus een
logistiek werkgelegenheidspro
bleem toegevoegd. Verder het uit
blijven van investeringen door be
drijven, wier logistiek nagenoeg ge
heel draait om het intercontinenta
le containertransport. Het niet
naar de haven toehalen van de gro
te (containerstromen betekent
dat de Zeeuwse economie niet
meeprofiteert van de daarmee sa
menhangende hoogwaardige logis
tieke activiteiten en toegevoegde
waarde.
De Zeeuwse regio wordt zo afhan
kelijk gemaakt van 'economische'
activiteiten die losstaan van de
tucht van de mondiale markteco
nomie. Een vorm van 'splendid
isolation' die dodelijk is voor de
Zeeuwse economie, leder jaar lan
ger wachten, jaagt bestaande klan
ten weg en schrikt nieuwe af
Wat zou er meer voor de hand lig
gen dan werk te maken van het al
ternatief dat het meest is bestu
deerd en gevalideerd, de WCT. Dit
geldt in versterkte mate, omdat
aan de WCT een contract ten
grondslag ligt tussen partijen die
beloofd hebben te goeder trouw
de mogelijke aanleg van een WCT
te onderzoeken en na te streven.
Wat voor indruk moet het op (een
van) de grootste havenautori
teiten) ter wereld maken dat hun
procedure 'in de wacht' wordt ge
zet voor alternatieven die al in een
veel eerder stadium hadden kun
nen en moeten worden onder
zocht op hun markttechnische
kansen, financiële haalbaarheid en
logistieke functionaliteit. Boven
dien gaat het om alternatieven die
de komst van de WCT uitsluiten
en rechtstreeks concurreren met
haar terminals in Antwerpen. Lo
yaliteit is dan toch echt een kwes
tie van datum geworden. Dit zal in
de havenwereld wereldwijd niet
onopgemerkt blijven.
Het is niet evenwichtig om even
tuele alternatieven te beoordelen
via een onderzoekje dat hooguit
twee maanden hoeft te duren. Als
de alternatieven al volwaardig zijn,
zullen de effecten daarvan op het
(in)directe achterland minstens
even groot zijn als die van de
WCT.
Eerder groter als wordt bedacht
dat de WCT een gescheiden oplos
sing biedt voor de binnenvaart, ter
wijl daarover bij de andere alterna
tieven niet wordt gerept. Veel on
betrouwbaarder mag je als haven
beheerder toch niet worden.
Het is gewoonweg het nakomen
van een contractuele verplichting
om de procedure voor de WCT
voort te zetten. Al het andere is zo
goed als contractbreuk.
De enig juiste weg is dan ook dat
alle alternatieven op ijs gelegd wor
den en dat spoorslags en te goeder
trouw wordt herbegonnen met de
afronding van de milieu-effectrap
portage voor de WCT.
Mocht de Raad van State opnieuw
negatief adviseren, dan is de weg
vrij voor andere oplossingen. In
dat geval zou het niet meer dan bil
lijk zijn om de contractpartij voor
de WCT een eerste recht te geven
op de ontwikkeling van een derge
lijk alternatief.
Parkeervergunning
Je zult maar in Middeburg wonen.
Krijg je ongevraagd een zwembad
in plaats van een A-theater en
moet je in 2009 voor een parkeer
vergunning ruim 90 procent meer
betalen dan nu.
Omdat de gemeente moet gaan in
vesteren in parkeergelegenheden
(PZC, 1 september). Nu is het zo
dat we die al hebben, maar die lig
gen nu net precies aan de verkeer
de kant van de stad als de nieuwe
N57 er komt. Normaliter dek je de
kosten uit de exploitatieopbreng
sten, maar zo niet in Middelburg.
En dat is niet zo vreemd, want
straks zitten de parkeerplaatsen
ten oosten van de stad vol en
staan die aan de westzijde leeg.
Net zoals de parkeerkelder bij het
gemeentehuis.
Als er een vierde kanaalkruising
moet komen gaat ongetwijfeld de
WOZ-heffing gewoon omhoog.
En zo gaan we met zijn allen lek
ker naar de donder.
Joep Vergroesen
Vrouwenpolderseweg 55a, Serooskerke
Verlichting
De beslissingen over een nieuwe
verlichting in de Middelburgse bin
nenstad worden weer op een re
genteske manier genomen (PZC,
28 augustus).
Geen hinderlijke inbreng van de
bewoners en de ondernemers. De
ze laatsten moeten wel dubbel
meebetalen, via de belastingen en
ook nog direct, terwijl er ook nog
een regeling komt, dat ze de ver
lichting precies zo moeten laten
uitvoeren, als door de kunstenaar
bepaald wordt.
Opmerkelijk is wel dat iedere ge
meente en de regering het van de
daken schreeuwt, dat er vooral
minder gemeentelijke regels moe
ten komen. Middelburg maakt er
juist nog regelingen bij. Elke keer
weer een kunstenaar zijn kunsten
laten vertonen, zonder dat men
zich afvraagt of de verlichting bij
de gebouwen past.
Verlichting maakt ook deel uit van
het beschermd stadsgezicht. Zoals
in de krant vermeld staat, wordt
het dus een soort discoverlichting.
Wandelend door de Lange Delft
verschiet daardoor iedereen tel
kens van kleur. Het is de vraag of
dit nu wel de verlichting is waar
door Middelburg weer zijn sfeer te-
rug krijgt. En worden de bewo
ners en ondernemers die daar
steeds op kijken ook nog naar hun
mening gevaagd?
J. Buijs
Prelaatweg 5, Aagtekerke
Hellas
Gelukkig kon hond Hellas terug
naar zijn gezin (PZC, 31 augustus).
In discussies hierover vallen me de
vaak gehoorde overtuigingen op
dat een valse hond bijt, een
niet-valse hond niet en dat sommi
ge rassen bijten, andere niet. Ech
ter: hondentaal en mensentaal ver
schillen.
Een welpje reageert op een correc
tie van de moeder door zich over
te geven stilliggen). Als een
hond een kind corrigeert (bijvoor
beeld bij vallen) laat zich raden
wat kan gebeuren. Gelukkig gaat
hef in de praktijk vaak goed, maar
elke keer niet goed is er één te
veel. Inzicht in het gedrag van het
dier (welk ras of niet-ras dan ook)
is nodig.
Een (gedeelte van een) reactie van
Cok Verhoek (CVAB, onder ande
re een gedragcentrum): 'Iedere
hond hoe lief ook, kan te allen tij
de een waarschuwende beet uitde
len! Een belangrijke mening die ik
zelf deel: Geen hond op de wereld
weet zelf tot welk ras hij behoort!
Van moeder natuur hebben zij alle
hetzelfde basisgedrag meegekre
gen!'
T.L. Schuit
Cornells Houtmanstraat 4, Goes
De nieuwe winterbrochure is uit!
Bij KRAS de mooiste reizen voor de scherpste prijzen!
Ook dit winterseizoen presenteert KRAS u de
brochure Verre Reizen boordevol bijzondere
rondreizen voor zowel individuele als groeps-
reizigers. Zo vindt u in onze brochure zeer voor
delige reizen naarThailand en China, kunt u op
safari door Zuid-Afrika of Kenia en staat ook dit
jaar de unieke cruise naar Antarctica op het pro
gramma. Nieuw in ons aanbod zijn de vakan
tiebestemmingen Australië en Nieuw-Zeeland,
bekend om hun buitengewone natuurpracht.
Vraag onze gratis brochure Verre Reizen aan
of kijk op www.kras.nl voor deze en nog veel
meer aanbiedingen.
17 dgn Ontdek NOORD-THAILAND v.a. 998
Reisnummer VERW 25.211
16 dgn Klassiek SRI LANKA v.a. 1199
Reisnummer VERW 74.756
17 dgn Classic SOUTH AFRICA v.a.€ 1519
Reisnummer VERW 25.059
17 dgn Betoverend ZUID-INDIA v.a. 1599
Reisnummer VERW 25.240
17 dgn JAVA BALI
Reisnummer VERW 74.759
v.a. 1299 15 dgn Veelzijdig ECUADOR v.a. €1599
Reisnummer VERW 25.270
15 dgn Prachtig ZUID-VIETNAM v.a. 1399
Reisnummer VERW 25.054
16 dgn Boeiend SURINAME v.a. 1699
Reisnummer VERW 25.280
16 dgn Klassiek CUBA
Reisnummer VERW 25.099
v.a. 1499 16 dgn Indrukwekkend KENIA v.a. 1899
Reisnummer VERW 25.251
Vooreen uitgebreide reisbeschrijving/reservering zie (bijvoorbeeld) www.kras.nl/25211
waarom zou je verder zoeken