Mening© tl Zeeuwse economie op een kruispunt van (vaar)wegen Ontdek de wereld met KRAS boek online of bel 0900 - 9697 PZC Dinsdag 4 september 2007 9 LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 Iezersredacteur@pzc.nl (max. 150 woroden) Alles op alles zetten om zo snel mogelijk de WCT aan te leggen. De bestuurders die verantwoorde lijk zijn voor de langetermijnbeslis- singen om een neergang van de Zeeuwse economie te voorkomen, hebben kennelijk niet door dat het al vijf na twaalf is. De besluiteloos heid dan wel trage besluitvorming over de Westerschelde Container- terminal (WCT) is daar een voor beeld van. De noodzaak van een volwaardige intercontinentale containerfacili teit (icf) zou dé prioriteit moeten zijn voor allen die beseffen dat eco nomische 'onderbouw' een voor waarde is voor sociale 'boven bouw'. Door het verdringingseffect van de container (een jaarlijkse groei van 7,5 procent) stevenen de Zeeuwse havens zonder icf binnen tien jaar af op een structurele daling van de overslag en de afbraak van (in)di- recte logistieke werkgelegenheid. In de havens gevestigde logistieke bedrijven zullen hun investerin gen in uitbreiding en vernieuwing doen in havens met een icf De ge pleegde logistieke investeringen zullen zo lang in stand worden ge houden als vanuit oogpunt van rendement verantwoord is. Dat is identiek aan wat al sinds decennia geldt voor de in de Zeeuwse ha vens gevestigde industriële bedrij ven, die nu niet meer zijn dan 'melkkoeien' binnen hun moeder organisatie. Geen icf betekent dus niet alleen structureel verlies van marktaan deel, het betekent ook het uitblijven/achterblijven van nieu we logistieke vestigingen en inves teringen in bestaande. Ofwel het ontbreken van noodzakelijke com- TE CAST Jan Philippen is voormalig directeur van het havenschap Zeeland Seaports. pensatie voor de nu al plaatsvin dende structurele daling van de werkgelegenheid bij de in de ha vens gevestigde industriële bedrij ven en de onverhoopte incidentele daling in de vorm van bedrijfsslui tingen. Aan het industriële wordt dus een logistiek werkgelegenheidspro bleem toegevoegd. Verder het uit blijven van investeringen door be drijven, wier logistiek nagenoeg ge heel draait om het intercontinenta le containertransport. Het niet naar de haven toehalen van de gro te (containerstromen betekent dat de Zeeuwse economie niet meeprofiteert van de daarmee sa menhangende hoogwaardige logis tieke activiteiten en toegevoegde waarde. De Zeeuwse regio wordt zo afhan kelijk gemaakt van 'economische' activiteiten die losstaan van de tucht van de mondiale markteco nomie. Een vorm van 'splendid isolation' die dodelijk is voor de Zeeuwse economie, leder jaar lan ger wachten, jaagt bestaande klan ten weg en schrikt nieuwe af Wat zou er meer voor de hand lig gen dan werk te maken van het al ternatief dat het meest is bestu deerd en gevalideerd, de WCT. Dit geldt in versterkte mate, omdat aan de WCT een contract ten grondslag ligt tussen partijen die beloofd hebben te goeder trouw de mogelijke aanleg van een WCT te onderzoeken en na te streven. Wat voor indruk moet het op (een van) de grootste havenautori teiten) ter wereld maken dat hun procedure 'in de wacht' wordt ge zet voor alternatieven die al in een veel eerder stadium hadden kun nen en moeten worden onder zocht op hun markttechnische kansen, financiële haalbaarheid en logistieke functionaliteit. Boven dien gaat het om alternatieven die de komst van de WCT uitsluiten en rechtstreeks concurreren met haar terminals in Antwerpen. Lo yaliteit is dan toch echt een kwes tie van datum geworden. Dit zal in de havenwereld wereldwijd niet onopgemerkt blijven. Het is niet evenwichtig om even tuele alternatieven te beoordelen via een onderzoekje dat hooguit twee maanden hoeft te duren. Als de alternatieven al volwaardig zijn, zullen de effecten daarvan op het (in)directe achterland minstens even groot zijn als die van de WCT. Eerder groter als wordt bedacht dat de WCT een gescheiden oplos sing biedt voor de binnenvaart, ter wijl daarover bij de andere alterna tieven niet wordt gerept. Veel on betrouwbaarder mag je als haven beheerder toch niet worden. Het is gewoonweg het nakomen van een contractuele verplichting om de procedure voor de WCT voort te zetten. Al het andere is zo goed als contractbreuk. De enig juiste weg is dan ook dat alle alternatieven op ijs gelegd wor den en dat spoorslags en te goeder trouw wordt herbegonnen met de afronding van de milieu-effectrap portage voor de WCT. Mocht de Raad van State opnieuw negatief adviseren, dan is de weg vrij voor andere oplossingen. In dat geval zou het niet meer dan bil lijk zijn om de contractpartij voor de WCT een eerste recht te geven op de ontwikkeling van een derge lijk alternatief. Parkeervergunning Je zult maar in Middeburg wonen. Krijg je ongevraagd een zwembad in plaats van een A-theater en moet je in 2009 voor een parkeer vergunning ruim 90 procent meer betalen dan nu. Omdat de gemeente moet gaan in vesteren in parkeergelegenheden (PZC, 1 september). Nu is het zo dat we die al hebben, maar die lig gen nu net precies aan de verkeer de kant van de stad als de nieuwe N57 er komt. Normaliter dek je de kosten uit de exploitatieopbreng sten, maar zo niet in Middelburg. En dat is niet zo vreemd, want straks zitten de parkeerplaatsen ten oosten van de stad vol en staan die aan de westzijde leeg. Net zoals de parkeerkelder bij het gemeentehuis. Als er een vierde kanaalkruising moet komen gaat ongetwijfeld de WOZ-heffing gewoon omhoog. En zo gaan we met zijn allen lek ker naar de donder. Joep Vergroesen Vrouwenpolderseweg 55a, Serooskerke Verlichting De beslissingen over een nieuwe verlichting in de Middelburgse bin nenstad worden weer op een re genteske manier genomen (PZC, 28 augustus). Geen hinderlijke inbreng van de bewoners en de ondernemers. De ze laatsten moeten wel dubbel meebetalen, via de belastingen en ook nog direct, terwijl er ook nog een regeling komt, dat ze de ver lichting precies zo moeten laten uitvoeren, als door de kunstenaar bepaald wordt. Opmerkelijk is wel dat iedere ge meente en de regering het van de daken schreeuwt, dat er vooral minder gemeentelijke regels moe ten komen. Middelburg maakt er juist nog regelingen bij. Elke keer weer een kunstenaar zijn kunsten laten vertonen, zonder dat men zich afvraagt of de verlichting bij de gebouwen past. Verlichting maakt ook deel uit van het beschermd stadsgezicht. Zoals in de krant vermeld staat, wordt het dus een soort discoverlichting. Wandelend door de Lange Delft verschiet daardoor iedereen tel kens van kleur. Het is de vraag of dit nu wel de verlichting is waar door Middelburg weer zijn sfeer te- rug krijgt. En worden de bewo ners en ondernemers die daar steeds op kijken ook nog naar hun mening gevaagd? J. Buijs Prelaatweg 5, Aagtekerke Hellas Gelukkig kon hond Hellas terug naar zijn gezin (PZC, 31 augustus). In discussies hierover vallen me de vaak gehoorde overtuigingen op dat een valse hond bijt, een niet-valse hond niet en dat sommi ge rassen bijten, andere niet. Ech ter: hondentaal en mensentaal ver schillen. Een welpje reageert op een correc tie van de moeder door zich over te geven stilliggen). Als een hond een kind corrigeert (bijvoor beeld bij vallen) laat zich raden wat kan gebeuren. Gelukkig gaat hef in de praktijk vaak goed, maar elke keer niet goed is er één te veel. Inzicht in het gedrag van het dier (welk ras of niet-ras dan ook) is nodig. Een (gedeelte van een) reactie van Cok Verhoek (CVAB, onder ande re een gedragcentrum): 'Iedere hond hoe lief ook, kan te allen tij de een waarschuwende beet uitde len! Een belangrijke mening die ik zelf deel: Geen hond op de wereld weet zelf tot welk ras hij behoort! Van moeder natuur hebben zij alle hetzelfde basisgedrag meegekre gen!' T.L. Schuit Cornells Houtmanstraat 4, Goes De nieuwe winterbrochure is uit! Bij KRAS de mooiste reizen voor de scherpste prijzen! Ook dit winterseizoen presenteert KRAS u de brochure Verre Reizen boordevol bijzondere rondreizen voor zowel individuele als groeps- reizigers. Zo vindt u in onze brochure zeer voor delige reizen naarThailand en China, kunt u op safari door Zuid-Afrika of Kenia en staat ook dit jaar de unieke cruise naar Antarctica op het pro gramma. Nieuw in ons aanbod zijn de vakan tiebestemmingen Australië en Nieuw-Zeeland, bekend om hun buitengewone natuurpracht. Vraag onze gratis brochure Verre Reizen aan of kijk op www.kras.nl voor deze en nog veel meer aanbiedingen. 17 dgn Ontdek NOORD-THAILAND v.a. 998 Reisnummer VERW 25.211 16 dgn Klassiek SRI LANKA v.a. 1199 Reisnummer VERW 74.756 17 dgn Classic SOUTH AFRICA v.a.€ 1519 Reisnummer VERW 25.059 17 dgn Betoverend ZUID-INDIA v.a. 1599 Reisnummer VERW 25.240 17 dgn JAVA BALI Reisnummer VERW 74.759 v.a. 1299 15 dgn Veelzijdig ECUADOR v.a. €1599 Reisnummer VERW 25.270 15 dgn Prachtig ZUID-VIETNAM v.a. 1399 Reisnummer VERW 25.054 16 dgn Boeiend SURINAME v.a. 1699 Reisnummer VERW 25.280 16 dgn Klassiek CUBA Reisnummer VERW 25.099 v.a. 1499 16 dgn Indrukwekkend KENIA v.a. 1899 Reisnummer VERW 25.251 Vooreen uitgebreide reisbeschrijving/reservering zie (bijvoorbeeld) www.kras.nl/25211 waarom zou je verder zoeken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 9