Wonderbaarlijke stem wekt kippenvel Filmfestival wil uitgevers en producenten samenbrengen Musea dienen zichzelf opnieuw uit te vinden DEZ MONA Concert Abdijplein, Middelburg. Zeeland Nazomerfestival. Gezien ma 3/9. door Rolf Bosboom Bij de zuiderburen zijn ze nogal hip, maar in Nederland is Dez Mo- na nog vooral een goed bewaard geheim. De muziek van de Vlaamse band lijkt bovendien het beste te ge dijen in de broeierige beslotenheid van duistere nachtclubs en niet echt op een ruim bemeten, wat winderig plein tijdens een verras send kille maandagavond. Dez Mona leek dan ook gisteren voor een bijna onmogelijke opga ve te staan, zeker omdat de belang stelling ook nog eens - niet hele maal verrassend - bescheiden bleek te zijn. „Het is een beetje fris", zei zanger Gregory Frateur voor aanvang ten overvloede, maar niettemin liet hij weten 'zeer vereerd' te zijn op 'dit prachtige plein' te mogen spelen. Het vijftal begon dapper, juist niet met een wat steviger nummer, maar met de vertrouwde opener (Listen to the way) It goes, een haast verstild verzoek om aan dacht. Het werd beantwoord, i zeeland nazomerfestival want het spaarzame publiek luis terde met bewonderenswaardige toewijding. Die verdient Dez Mona ook, want het is muziek die beroert, die diep van binnenuit komt en veel con centratie vergt. Waarin alles draait om de wonderbaarlijke, androgy ne stem van Frateur, die tot zeldza Vleeshal-directeur zet opnieuw aan tot debat over kunstklimaat. door Rolf Bosboom middelburg - Musea moeten zich zelf opnieuw uitvinden en vooral een 'plek voor ideeën' worden. Die oproep doet Rutger Wolfson, directeur van De Vleeshal, in zijn essay Het museum als plek voor idee ën, dat vanaf deze week verkrijg baar is. Wolfson (1969) heeft inmiddels een naam opgebouwd als het gaat om het aanzetten tot een funda mentele discussie over het kunst klimaat in Nederland. In 2003 was hij verantwoordelijk voor het ge ruchtmakende boek Kunst in crisis. Twee jaar later nam hij het initia tief voor Nieuwe symbolen voor Ne derland. De nieuwe uitgave is bedoeld als inleiding op de Engelstalige bun del This is theflow - The museum as space for ideas, die begin volgend jaar zal verschijnen. Omdat hij hoopt dat het essay ook relevant is voor het vaderlandse kunstdebat, heeft Wolfson het alvast in het Ne derlands gepubliceerd. Met Kunst in crisis betoogde hij dat de kunst moeite heeft zich staan de te houden te midden van de massacultuur. Musea hebben de Musea moeten vooral reageren op ontwikkelingen in de moder ne samenleving, betoogt Rutger Wolfson (directeur van De Vlees hal) in zijn nieuwe boek. me hoogten reikt, de ene keer ver leidt en dan weer als door demo nen bezeten uithaalt. Die bijzonde re stem wordt voorbeeldig gedra gen door vier rasmuzikanten, on der wie bassist en medeoprichter Nicolas Rombouts. Heel intens was Trial, het 'verbor gen' nummer van het jongste al bum Moments of Dejection or Despondency, waarin Rombouts' alle denkbare emoties uit zijn bas snaren toverde terwijl Frateur hal verwege daadwerkelijk de indruk wekte dat het vonnis werd voltrok ken. Zo waren er meer momenten van kippenvel, van de kou maar veel meer nog van de muziek, zoals in de afsluitende Sandy Denny-cover Who knows where the time goes. Het applaus was in elk geval warm. Dez Mona heeft er sinds gisteren in Nederland ongetwijfeld weer een paar adepten bij, al zijn het er nog steeds te weinig, neiging daarvan afstand te houden door uitsluitend 'hoge kunst' te to nen. Daarmee veroordelen ze zich zelf én de kunst tot een plek in de marge. In Het museum als plek voor ideeën laat Wolfson zien hoe het wat hem betreft wel zou moeten. Dat illustreert hij aan de hand van di verse exposities die hij de afgelo pen jaren in De Vleeshal heeft ge organiseerd. Musea, zo vindt hij, moeten af van de neiging om alles alleen maar in een kunsthistorisch perspectief te plaatsen. Dat leidt tot een 'tunnelvisie' en is vaak 'zo naar binnen gericht dat het nog maar weinigen interesseert'. Musea zouden juist moeten reage ren op wat er momenteel in de - snel veranderende - samenleving gebeurt, onder meer als het gaat om technologische ontwikkelin gen. Musea kunnen, ieder op hun eigen manier, proberen die te dui den, betekenis te geven en inzicht te bieden. Het onderscheid tussen hoge en lage cultuur is daarbij niet meer van belang, net zo min als de vraag of het gaat om een beel dend kunstenaar of niet. Door zichzelf opnieuw uit te vin den, stellen musea de kunst in staat hetzelfde te doen, aldus Wolfson. „De ambities van de mu sea zijn niet alleen bepalend voor hun eigen toekomst - ook de toe komst van de kunst is ervan afhan kelijk." Rutger Wolfson, 'Het museum als plek voor ideeën. Uitgeverij Valiz, 88 pagina's, 9,90 euro. Buchmesse streeft naar Nederlandse 'beurs' voor boekverfilmingen. door Rolf Bosboom VLissiNCEN - Film by the Sea en de Frankfurter Buchmesse willen de handen ineenslaan. Tijdens de ko mende editie van het Vlissingse filmfestival houden zij een bijeen komst om te kijken of en hoe mo gelijke boekverfilmingen kunnen worden 'verhandeld'. Tijdens de Buchmesse en tijdens het filmfestival in Berlijn is het al gebruikelijk dat filmproducenten en uitgevers bijeenkomen om te kijken welke boeken kunnen wor den verfilmd. Deze 'beurzen' ne men de laatste jaren een hoge vlucht. Om die reden wil de Buch messe iets soortgelijks in Neder land opzetten. De Duitse boeken beurs heeft Film by the Sea, dat film en literatuur centraal stelt, be naderd met het verzoek een derge lijke beurs in Nederland te organi seren. Het festival houdt maandag 17 sep tember een informele bijeenkomst waarin wordt gekeken hoe een Ne derlandse productiemarkt voor boekverfilmingen kan worden op gezet, bij voorkeur in Vlissingen. Daarnaast wordt er gepraat over de (rechts)positie van de auteur als zijn boek wordt verfilmd. De vraag daarbij is vooral welke vrij heid de regisseur zich ten opzichte van het origineel kan veroorloven. The Diving Bell and the Butterfly is vanavond in Vlissingen te zien in het ka der van 'Film by the Sea door het jaar'. Namens de Buchmesse is project manager Katharina Werdnik aan wezig. Ook diverse vertegenwoor digers van uitgeverijen en filmpro ducenten hebben een inbreng, evenals auteurs die goede (Stefan Brijs met De Engelenmaker) en minder goede ()an Brokken met Jungle Rudy en Tommy Wieringa met Joe Speedboot) ervaringen met de verfilming van hun boek heb ben. Voor deze middag hebben al zo'n negentig belangstellenden zich aangemeld, uit zowel de lite raire als de filmhoek. De high tea, zoals de bijeenkomst is gedoopt, wordt geleid door Film by the Sea-voorzitter Marjet van Zuijlen. Het festival begint vrijdag 14 sep tember en duurt tot en met 23 sep tember. In het kader van 'Film by the Sea door het jaar' draait van avond in bioscoop Cine City The Diving Bell and the Butterfly van re gisseur lulian Schnabel (19.30 uur). De film toont het waargebeurde verhaal van de Franse Elle-hoofdre- dacteur Jean-Dominique Bauby, die volledig verlamd raakt. Hij leert te communiceren door met zijn oog te knipperen. Bijzonder element vanavond is dat het volledige festivalteam, inclusief festivaldirecteur Leo Hannewijk, zowel vooraf als na afloop de be diening verzorgt in het Cine Café. Zanger Gregory Frateur en bassist Nicolas Rombouts van de Vlaamse band Dez Mona. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 75