Een vriendengroep met muziek als taal Verhalende muziekfilms Blof en Cristina Branco tijdens de Umoja-concerten in Rotterdam Peter Slager stelt voor het festival zijn favoriete programma samen. „Ik vind muziekfilms die een verhaal vertellen mooi", zegt Peter Slager. Voor Film by the Sea heeft hij een programma samengesteld met zijn fa voriete muziekfilms. Hij wist meteen dat Shut up and sing, over de Ameri kaanse countryzangeressen Dixie Chicks, erin moest. „Omdat daarin ze ker een verhaal wordt verteld." Tij dens een concert in Londen in 2003, kort voor de invasie in Irak, zegt een van de zangeressen op het podium dat ze zich schaamt dat president Bush uit Texas komt. Heel Amerika valt over de Dixie Chicks, tot dan toe de best verkopende vrouwengroep al ler tijden. Slager: „Je ziet de worste ling van de band om niet ten onder te gaan." Op het lijstje staat ook Ramses van Peter Fleury. Een 'fantastisch' portret van Ramses Shafïy, vindt Slager. „Hoogtepunt is de uitvoering van 'De trein naar het noorden'. Ie ziet een verwaarloosde man, in de war, hij drinkt te veel, hij heeft iemand nodig die naar hem omkijkt. Als hij er weer een beetje bovenop is gekomen, zingt hij dat liedje, dat hij ooit heeft geleerd van zijn moeder. Ik krijg al kippenvel als ik erover vertel." Natuurlijk kan Rattle and hum niet ontbreken. „Ik ben altijd een groot fan van Ü2 geweest", verklaart Slager. „De film op zich is niet eens zo heel geslaagd, maar het is dapper om te la ten zien hoe ze proberen de Ameri kaanse roots in hun muziek over het voetlicht te brengen." Naast klassiekers als The last waltz, over The Band, en Let it be („Als Beat lesfan wilde ik die er per se in", aldus Slager) zijn verder nog twee films te zien over onafhankelijke popvrou wen: Render: spanning time with Ani DiFranco en Woman of heart and mind, over loni Mitchell Nog eens Umoja? Is - na een album met dvd, een tv-documentaire, een fotoboek en een concertreeks - een bioscoopfilm over de muzikale wereldreis van Blof niet wat veel van het goede? Nee. Zo goed als in Een manier om thuis te komen is het verhaal van Umoja nog niet verteld. door Ernst Jan Rozendaal Het verhaal van Umoja mag bekend worden verondersteld. Twee jaar lang reisde de pop groep Blof de wereld over. In alle uithoeken, van Japan tot Argentinië en van India tot Nigeria, werd samengespeeld met plaatselijke artiesten, vaak grootheden in hun ei gen land. Het geheel werd vastgelegd op cd. De daarbij gevoegde dvd bevat uren aan beeldmateriaal. Reisimpres sies, muziekuitvoeringen, interviews; completer leek het niet te kunnen. „Over het eindresultaat waren we toch een beetje gefrustreerd", vertelt bassist en tekstschrijver Peter Slager. „We hoorden van zoveel mensen dat ze nooit die hele dvd hebben beke ken. Het ging ze om de liedjes." Daarbij kwam dat de band het niet eens kon worden over een passende afsluiting van het bijzondere project. Gedacht werd aan een stadioncon cert waarvoor alle buitenlandse muzi kanten naar Nederland zouden wor den gehaald. „Ik was daar eigenlijk op tegen", verteld Slager. Een gesprek met filmmaker Chiem van Hou- weninge jr - die met Blof mee op reis was geweest - en filmproducent Kees Kasander bracht uitkomst. Slager: „Kees zei: 'Waarom maken jullie geen bioscoopfilm? Die kun je opne men in een theater.' Ik realiseerde me dat dat de oplossing was voor mijn probleem en het probleem van de hele band. Toen waren we er vrij snel uit." De film Een manier om thuis te komen, waarmee vrijdag 14 september Film by the Sea wordt geopend, is opge bouwd rond vier concerten die vorig jaar werden gegeven in het nieuwe Luxortheater in Rotterdam. Op de Amerikaanse band Counting Crows (andere verplichtingen) en de Nigeri- aanse zanger/saxofonist Femi Kuti (ziek) na, deden alle gastmuzikanten van Umoja mee. De film maakt duide lijk waarom de concerten destijds lo vend werden besproken. Iedereen speelt op de toppen van zijn kunnen, belichting en geluid zijn perfect. En een bioscoopzaal biedt een plek op de eerste rang aan oneindig veel meer mensen dan er in stadion pas sen. „De Luxorconcerten waren be hoorlijk exclusief', bevestigt Slager. „Met de film hebben we ze voor ie dereen toegankelijk gemaakt. Het mooiste is natuurlijk de live-ervaring zelf. Die is onvervangbaar. Maar als er iets dichtbij komt, dan is het een groot scherm met groot geluid en pu bliek om je heen. Dat heb je in de bio scoop." Toch is Een manier om thuis te komen meer geworden dan alleen een con certfilm. „We wilden het verhaal van Umoja vertellen", verklaart Slager. „Alles. We hadden toch het gevoel dat dat onderbelicht was gebleven." De concertbeelden zijn dus door spekt met interviews en beelden van de wereldreis. Voor de regisseurs Sla ger en Van Houweninge was het aan vankelijk tasten in het duister. Er werd niet met een vooraf geschreven scenario gewerkt, wat bij het maken van een bioscoopfilm gebruikelijk is. „We moesten de live-concerten afzet ten tegen de Umoja-trips. We wilden het verhaal vertellen van Blof daar en hier. We hebben onderwerpen in in terviews proberen op te hangen aan de liedjes. Dat is op zich nog wel te doen, maar het moeilijkste aspect was de setlijst. Hoe vertellen we het verhaal en houden we tegelijkertijd de spanningsboog van een concert vast? Waar zetten we een nummer als 'Dansen aan zee' neer? Een vreem de eend in de bijt, omdat het niet bij Umoja hoort, maar onmisbaar, omdat het allemaal is begonnen met het duet dat we daarvan hebben gedaan met Cristina Branco. Het was trial and error. De hoeveelheid materiaal gaf ons veel vrijheid, maar we had den daardoor vaak ook het gevoel dat we aan het zwemmen waren." Zoals de titel ook uitdrukt is Een ma nier om thuis te komen een film gewor den over een popgroep die van huis gaat om zijn roots te vinden. Daar naast biedt de film het meest intieme portret tot nu toe van de vriendschap tussen de bandleden. Sterker nog, hét thema van de film is wellicht vriend schap in de muziekwereld, prachtig verwoord door gitarist David Immerglück van Counting Crows die vertelt hoe hij, net als de leden van Blof overigens, alleen via muziek met de Cubaanse zanger/gitarist Eliades Ochoa kon communiceren. „Onze volgende plaat zal daar ook over gaan", besluit Slager. „Over hoe onze vriendschap zich met de jaren heeft ontwikkeld."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 25