Media 'Coole' schooljeugd zit op Spangalis PZC Dinsdag 4 september 2007 17 In de nieuwe jeugdserie SpangaS is het geen straf om naar school te gaan. De leukste school van Nederland is dagelijks te zien op Z@pp. door Bart van Zoelen foto Jordi Huisman GPD Hier en daar in het ge bouw van de voormali ge vmbo-school IJdoorn in Amsterdam-Noord hangen nog de posters die de leer lingen tot rust moesten manen. 'De les is pas afgelopen als de do cent dat zegt', staat er bijvoor beeld. Of: 'Niet pesten'. Het ge bouw stond leeg sinds het vertrek van de school en staat op de nomi natie om gerenoveerd te worden. Maar volgens de hagelnieuwe let ters op de gevel zit hier nu het Spangalis College. Die school is het toneel van de nieuwe jeugdse rie die de NCRV opneemt in het leegstaande gebouw. In de serie SpangaS vermaken de leerlingen zich rond de lessen vol op met feesten, modeshows en sportdagen. Hun school is geen on persoonlijke leerfabriek, zoals de scholengemeenschappen van te genwoordig. Hier geen brugklas sers die zich elke dag met pijn in hun buik naar school slepen om dat ze zo gepest worden, of leerlin gen die er totaal ongeïnspireerd vier jaar lang hun tijd uitzitten om 'Heb je dat ook aan de politie verteld?' 'la, natuurlijk. Maar denk maar niet dat die luisteren naar iemand zoals ik. Sloebers die op de fiets komen, die tellen niet mee.' 'Meen je dat nou?' zegt Job, 'Denk je echt dat Janine mevrouw Van der Geest heeft omgebracht?' 'Nou ja, misschien ook niet,' krabbelt Joep terug. 'Misschien is het wel zo'n buitenlander geweest, een Turk, of een Marokkaan, of zo'n zwarte waarvan er tegenwoordig zo veel rondlopen. Dat hoor je zo vaak tegenwoordig. Ach nee, het zal Janine toch niet geweest zijn. Die is soms ook best hartelijk.' 'Je hebt geen bewijs?' 'Nee, hoe zou ik nou een bewijs hebben. Ik ben de pliesie niet.' Ze zijn thuis. 'Weet je,' zegt Leonie tegen haar vader, 'er is iets dat ergens in mijn hersens rondzwalkt zonder dat het land vindt. Er is me iets opgevallen, maar ik kan het niet bovenhalen. Iets belangrijks, iets dat te maken heeft met Antoinette.' 'Wat voor iets bedoel je?' 'Geen idee. Er was vandaag een moment dat ik dacht „hé", maar ik weet het niet meer, heel irritant. Ik ga trouwens vanavond met Olivier eten.' 'Het komt wel terug,' zegt Job. 'We vinden hem wel, de moordenaar. Ik heb er een goed gevoel over. Er zweeft iets in de lucht.' 'Sjonge, dat klinkt wetenschappelijk, doctor Reders,' zegt Leonie. 'Hoepel op. Veel genoegen met Olivier.' Morgen aflevering 52. Er wordt gelachen en passie speelt een belangrijke rol. Irmak (links, gespeeld door Fatma Gene) en Fay (rechts, gespeeld door Titia Hoogendoorn) collecteren tegen die renleed en de bioindustrie. dat het nu eenmaal moet. „Het Spangalis is gewoon de leukste school van Nederland", zegt sa mensteller Leontine Groen van de NCRV. Natuurlijk zit het de tien scholie ren die centraal staan in de serie ook wel eens tegen. Dat is dan om dat een klasgenootje hun liefde niet beantwoordt, of omdat ze on zeker zijn over hun uiterlijk. Ze twijfelen aan hun identiteit, niets bijzonders voor een puber. Zo twijfelt de 13-jarige Irmak (ge speeld door Fatma Gene) of ze een hoofddoek wil gaan dragen. Haar Turkse ouders laten haar daarin vrij, maar ze merkt dat de rest van haar familie dat toch wel op prijs zou stellen. Als ze de hoofddoek dan toch besluit te proberen, krijgt ze meteen de kous op de kop. Ter wijl ze op straat collecteert tegen de bio-industrie, keuren de voor bijgangers haar nauwelijks een blik waardig. Haar vriendin, mode popje Faye, haalt zonder hoofd doek veel meer geld op. Dat ter wijl Faye (Titia Hoogendoorn) er ongeïnspireerd bij staat en alleen maar 'Mag ik geld?' of botweg 'Geld!' naar de mensen blaft. Behalve door de cameramen sen van producent NL Film, onder meer bekend van Zoop en Costa, wordt het tafereel ook gefilmd door hun klasgenoot je Luxor (Sebastian Wulfï). Hij maakt in de serie een werkstuk over de hoofddoekjesproblema- tiek. Zijn filmpjes kunnen de kij kers van SpangaS weer vinden op de website van het programma. Zo zullen er vaker dwarsverbanden worden gelegd met het internet. Daar moet een hele crossmediale wereld ontstaan waar de kijkers (doelgroep: 9 tot 13 jaar) hun eigen weblog kunnen maken of contact kunnen leggen met andere liefheb bers van de serie. Later in het jaar wil de NCRV evenementen organi seren, zoals SpawfaS-fandagen, en komen er boekjes van de serie. Die speelt zich overigens niet echt in Amsterdam af. De makers laten zelfs in het midden of het hier een havo, een vwo of een vmbo be treft. Spangalis betekent ook al niets. De tien hoofdpersonen van de serie, de Spanga's, zijn ver noemd naar het uit het Surinaams ontleende woord spang dat straat taal is geworden en zoveel bete kent als 'cool'. „De naam van de se rie was er zelfs eerder dan de naam van de school", zegt Groen. De leerlingen worden stuk voor stuk gespeeld door acteurs die zo'n zes jaar ouder zijn. „Ik pro beer me heel erg in te leven in een jongen van 13", aldus Wulffj die zelf 18 is. „Sommige dingen zal een 13-jarige nooit zeggen. Ik be weeg me ook wat losser en net even iets spontaner. Maak als ik wegren bijvoorbeeld een huppel de." Daarom komt het goed van pas dat de acteurs gezien hun leeftijd al veel ervaring hebben opgedaan bij jeugdtheatergroepen of toneel opleidingen. De 18-jarige Gene speelde zelfs vorig jaar al een bijrol letje in de film 'n Beetje verliefd. „Het gaat om de lichaamstaal", zegt Gene. „We spelen alsof we een beetje ADHD hebben, van dat springerige. Als vriendinnen on der elkaar raken we elkaar voortdu rend aan, wriemelen met eikaars haar en neuzen zoals eskimo's." Ook al is het Spangalis een onwaar schijnlijk prettige omgeving, alle personages krijgen heus hun por tie tegenslag en puberfrustaties nog wel, aldus Gene en Wulff „Niet alles is zo geweldig. Sommi ge dingen gebeuren gewoon als je op deze leeftijd bent", zegt Wulff. „We hebben allemaal zo onze pro blemen, maar dat betekent niet dat de school minder leuk is", al dus Gene. „Wij zijn zo enthousiast dat de kinderen thuis misschien nog gaan denken: school is wel leuk!" SpangaS is elke werkdag te zien om 18.00 uur bij Z@pp op Nederland 3. ■A s door Sanne Terlouw en Jan Terlouw Van Jan Térlouw en Sanne Terlouw zijn eerder verschenen De charmeur en Venijn. Aflevering 51. Waarin we Joeps visie op de wereld te horen krijgen T oep is in het magazijn bezig. Het heeft: I ongeveer de grootte van een kleine garage. Er is I een deur die moet uitkomen op een straat J achter de apotheek. Joep is een boom van een kerel. Hij zit op een omgekeerd kratje en bestudeert het etiket van een doos die hij op schoot heeft. Met zijn nagel ritst hij vervolgens de doos open. Geen man om ruzie mee te krijgen, denkt Leonie. Wat een voorwereldlijke uitdrukking op zijn gezicht, ik wist niet dat zoiets bestond. 'Het is toch niet te geloven,' moppert Joep, maar hij moppert opgewekt. Hij houdt een minuscule tube voor zijn gezicht. 'Zestig euro. Zestig euro voor iets dat je in twee likken op je neus smeert. De wereld is niet eerlijk verdeeld.' Hij kijkt Job en Leonie aan en schudt zijn hoofd. 'De rijken hebben alles,' zegt hij. 'Alles. En zijn ze blij? Helemaal niet. Ze kankeren. Ze smeren deze troep op hun smoel en ze denken dat ze er jonger van worden. Wat staat hier? Dermalogisch getest. Dermalogisch. Wat is dat nou weer? Wat betekent dat? Wie bedenkt zoiets? Waarom heb ik dit zalfje niet gemaakt? Dan had ik nu allang een Porsche.' 'Je hebt gelijk, het leven is niet eerlijk,' geeft Job toe. Joep staat op. Hij is waarschijnlijk op een paar centimeter na twee meter lang. Hij zet de doos met dagcrème of wat het mag zijn op een plank en sjokt naar buiten. Job en Leonie volgen hem. Ze komen uit in een rustig straatje. 'Nou moet je 'ns kijken. Wat staat daar tegen die muur?' Het is een ouderwetse herenfiets. Het zadel is zo te zien in de hoogste stand gezet. Zijn fiets? 'Ja, je ziet het goed. Dat is mijn fiets. Zo vervoer ik me eige. Al jaren. En zo zal het wel blijven ook. En kijk daar nou es.' Hij wijst naar het rijtje auto's dat in de straat geparkeerd staat. 'Zie je die dikke Mercedes? Drie keer raaien van wie die is.' Op hun antwoord wacht hij niet. 'Van meneer Wieringa natuurlijk. De patser. Die Renault daar? Van Beb. Dat bloedmooie blauwe Peugeotje? Van Janine. Die koopt ieder jaar een nieuwe auto, in ieder geval dit jaar. Ik ben degene die het meest van auto's hou van de hele winkel hier, en wie komt er iedere morgen op de fiets aangekard?' 'Wat voor auto had mevrouw Van der Geest?' 'Ook een Peugeot. Maar niet zo'n kleintje.' 'Kwam ze wel eens met de auto naar haar werk?' 'Nee. Meestal niet. 'Had je een hekel aan haar?' 'Nou nee, dat nou niet nee. Een hekel. Dat zijn van die dikke woorden. We waren best goed met mekaar. Ze dee altijd heel aardig tegen me. Maar ja, zo iemand blijft toch een vreemde voor je. Eerlijk is eerlijk, ik had geen idee wat er in haar hoofd omging. Ze was de bazin, snap je. Zij vertelde me wat ik moest doen. Met zo iemand ga je niet vriendschappelijk om. Ik weet trouwens heus wel wie haar vermoord heeft. Ik weet het, maar niemand die naar me wil luisteren.' 'Wie heeft het dan gedaan?' 'Janine. Da's mijn mening. Die had een bloedhekel aan mevrouw. Zoals ze soms naar haar keek, dat wil je niet weten.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17