Fusie GDF en Suez tot energiereus
Kvk maakt
signatuur
onleesbaar
Transportsector eist
meer veiligheid
bij tankstations
Volvo bouwt alcohoislot in
pzc Dinsdag 4 september 2007 13
Critici beschuldigen
Franse overheid
van protectionisme.
door onze correspondent
Olivier van Beemen
parijs - De Franse bedrijven Gaz
de France (GDF) en Suez fuseren
tot Europa's vierde energiebedrijf
Voor GDF betekent de fusie, die
gisteren is aangekondigd, een priva
tisering. De vakbonden reageerden
voornamelijk afwijzend: de Franse
president Sarkozy had beloofd dat
GDF een staatsbedrijf zou blijven.
Suez dreigde anderhalf jaar gele
den te worden overgenomen door
de Italiaanse concurrent Enel. De
toenmalige Franse premier De Vil-
lepin pleitte toen voor 'econo
misch patriottisme', waardoor het
idee van een fusie tussen GDF en
Suez ontstond.
Critici beschuldigen de Franse
overheid van protectionisme. De
overheid wil zijn eigen bedrijven
uit handen van het buitenland
houden en verstoort zo het spel
van eerlijke concurrentie binnen
de EU. Toch gaf Europees Commis
saris Kroes van Mededinging eind
vorig jaar toestemming voor de fu
sie. Daarvoor moest de toekomsti
ge reus wel inkrimpen. Beide be
drijven hebben een Belgische tak
De Franse bedrijven Gaz de Fran-
ce (GDF) en Suez fuseren tot Eu
ropa's vierde energiebedrijf. De
nieuwe onderneming is 80 mil
jard euro waard op de beurs.
afgestoten, maar het grote Bel
gische elektriciteitsbedrijf Electra-
bel blijft wel onderdeel. Verder be
houdt GDF Suez slechts 35 pro
cent van Suez Environment (wa
ter- en afvalbeheer). De rest gaat
in de verkoop.
De staat behoudt met 35 procent
evenwel een groot belang in de on
derneming: geen belangrijke beslis
sing binnen het bedrijf zal zonder
toestemming van Frankrijk geno
men worden.
Daarom valt de fusie ook te be
schouwen als gedeeltelijke nationa
lisering van Suez. Sarkozy vindt
de fusie noodzakelijk, omdat die
Frankrijk verzekert van energiele
vering.
De daadwerkelijke fusie tussen
GDF en Suez staat gepland voor
'in de loop van 2008'. Eerst moe
ten de aandeelhouders nog toe
stemming geven. De huidige direc
teur van Suez, G. Mestrallet, wordt
de eerste directeur van de onderne
ming, die op dit moment 80 mil
jard euro waard is op de beurs.
door Dolf Rogmans
den haag - De Kamer van Koop
handel (KvK) plakt handtekenin
gen van directieleden in jaarreke
ningen af om fraude en oplichting
tegen te gaan.
De Kamer van Koophandel is daar
anderhalf jaar geleden mee begon
nen na enkele concrete gevallen
van fraude, aldus een woordvoer
ster.
Destijds gebruikten oplichters de
registers van de Kamer van Koop
handel om handtekeningen te ver
zamelen van directieleden van be
drijven. Dat kon door een elektro
nische kopie van de jaarrekenin
gen te bestellen. Met de handteke
ningen werden vervolgens goede
ren besteld op rekening van dat be
drijf.
Sindsdien maakt de Kamer van
Koophandel de handtekeningen
onleesbaar. Ook worden onderne
mers benaderd om de handteke
ning op de jaarrekening en andere
gedeponeerde stukken weg te la
ten. Juridisch is dat geen pro
bleem. „Een jaarrekening moet
weliswaar door de raad van be
stuur of directie ondertekend zijn,
maar voor het handelsregister is
dat juist niet vereist", aldus de
woordvoerster.
beesd - Wie volgend jaar een Volvo koopt, kan
daar een alcohoislot in laten zetten. De bestuur
der moet dan blazen voordat de wagen gestart
kan worden. Het systeem zal ongeveer 900 euro
kosten. Volvo verwacht het systeem in circa twee
duizend auto's in te bouwen, vooral in taxi's en
bedrijfsauto's. Dat heeft het bedrijf gisteren laten
weten. Wie blaast in de 'Alcoguard', blaast in een
zelfde soort apparaat als dat van de politie. De
uitkomst is groen (niet gedronken), oranje of
rood. Bij rood kan de auto niet worden gestart,
omdat te veel alcohol is genuttigd. Bij oranje
heeft iemand wel gedronken, maar blijft diegene
binnen de norm. De auto kan dan wel worden ge
start. foto ANP
HSBC neemt belang in
Korea Exchange Bank
londen - HSBC, de grootste bank
van Groot-Brittannië, heeft voor
4,6 miljard euro in contanten een
meerderheidsbelang van 51,02 pro
cent genomen in Korea Exchange
Bank (KEB), de op vijf na grootste
bank van Zuid-Korea, Dat maakte
HSBC gisteren bekend. Het is de
op een na grootste zakentransactie
in de financiële sector van de der
de economie van Azië tot dusver.
Omzet vervoersbedrijf
Connexxion stijgt
hilversum - Vervoersbedrijf Con
nexxion heeft in de eerste zes
maanden van dit jaar een omzet
geboekt van 523,8 miljoen euro.
Dat is een stijging van 19 procent
ten opzichte van dezelfde periode
in 2006. De acquisities per 1 janua
ri 2007 van GVU en Novio, stads
vervoerders in respectievelijk
Utrecht en Nijmegen, droegen bij
aan de omzetgroei. Het bedrijfsre
sultaat bedroeg 13,5 miljoen euro.
Ruim 52 miljoen winst
eerste halfjaar Delta
middelburg - Delta N.V. behaalde
in het eerste halfjaar van 2007 een
nettoresultaat van 52,1 miljoen eu
ro (2006: 50,9). Goede resultaten
hebben ertoe geleid dat dit jaar
een extra dividend van 15 miljoen
euro zal worden uitgekeerd. De
omzet steeg met bijna 12 procent
tot 803 miljoen euro. In het twee
de halfjaar wordt een iets lager
operationeel resultaat verwacht.
Starters weg door
gebrek carrièrekansen
almere - Het gebrek aan doorgroei
mogelijkheden is voor negen op
de tien 'starters' de hoofdreden
om binnen een jaar hun eerste
baan vaarwel te zeggen. Dat blijkt
uit een gisteren gepubliceerd on
derzoek van Ad Rem Young Profes
sionals. Te beperkte functie-in
houd en te weinig uitdaging zijn
andere vertrekredenen. Het lijkt er
op dat starters te gemakkelijk een
eerste baan accepteren.
Aantal uitzenduren
blijft toenemen
voorburg - Het aantal uren dat
uitzendkrachten werken is in het
tweede kwartaal opnieuw toegeno
men, aldus het Centraal Bureau
voor de Statistiek gisteren. Ten op
zichte van het eerste kwartaal
steeg het aantal uitzenduren met 3
procent.
De stijging in 2005 en 2006 was
op jaarbasis respectievelijk bijna 18
en iets meer dan 17 procent.
Concern KPN besteedt
salarisverwerking uit
Amstelveen - Het telecomconcern
KPN besteedt zijn personeelsadmi
nistratie en salarisverwerking uit
aan LogicaCMG. KPN en Logi
caCMG hebben een intentieverkla
ring getekend. Het is de bedoeling
dat de onderhandelingen voor 1
november zijn afgerond en dat de
activiteiten op 1 januari volledig
zijn overgedragen. Ongeveer zestig
medewerkers van KPN stappen
over naar LogicaCMG.
Ondanks Brussel toch
Europees netwerk
veilige truckdorpen.
door Gert van Harskamp
den haag - Transportorganisaties
zijn woedend op de Europese
Commissie, omdat die weigert
tankstations te verplichten hun
parkeerplaatsen te beveiligen.
Door de nieuwe rust- en rijtijden-
wet moeten vrachtwagenchauf
feurs vaker hun auto stilzetten.
Vrachtwagenchauffeurs vragen
om meer veiligheid, omdat zij hun
auto niet durven te parkeren uit
angst in hun slaap overvallen te
worden.
Europees Commissaris Barrot van
Transport moet er dan ook alles
aan doen om de veiligheid van de
chauffeurs te waarborgen, aldus di
recteur Ad Toet van Koninklijk Ne
derlands Vervoer (KNV). Barrot
wil eerst de uitkomsten van een
proef met bewaakte parkeerplaat
sen afwachten, voordat hij een be
sluit neemt. Hoewel verplichte vei
ligheidsmaatregelen door politieke
gevoeligheid uitblijven, komen er
wel steeds meer particuliere initia
tieven op gang.
Vastgoedinvesteerder TCN Proper
ty Projects en initiatiefnemer
TruckCity bouwen aan een Euro
pees netwerk van zogeheten truck
dorpen.
Diefstallen van vrachtwagen en la
dingen kosten het Nederlandse be
drijfsleven jaarlijks naar schatting
600 miljoen euro. In heel Europr
loopt de schade op tot 8,2 miljar
euro.