Fusie GDF en Suez tot energiereus Kvk maakt signatuur onleesbaar Transportsector eist meer veiligheid bij tankstations Volvo bouwt alcohoislot in pzc Dinsdag 4 september 2007 13 Critici beschuldigen Franse overheid van protectionisme. door onze correspondent Olivier van Beemen parijs - De Franse bedrijven Gaz de France (GDF) en Suez fuseren tot Europa's vierde energiebedrijf Voor GDF betekent de fusie, die gisteren is aangekondigd, een priva tisering. De vakbonden reageerden voornamelijk afwijzend: de Franse president Sarkozy had beloofd dat GDF een staatsbedrijf zou blijven. Suez dreigde anderhalf jaar gele den te worden overgenomen door de Italiaanse concurrent Enel. De toenmalige Franse premier De Vil- lepin pleitte toen voor 'econo misch patriottisme', waardoor het idee van een fusie tussen GDF en Suez ontstond. Critici beschuldigen de Franse overheid van protectionisme. De overheid wil zijn eigen bedrijven uit handen van het buitenland houden en verstoort zo het spel van eerlijke concurrentie binnen de EU. Toch gaf Europees Commis saris Kroes van Mededinging eind vorig jaar toestemming voor de fu sie. Daarvoor moest de toekomsti ge reus wel inkrimpen. Beide be drijven hebben een Belgische tak De Franse bedrijven Gaz de Fran- ce (GDF) en Suez fuseren tot Eu ropa's vierde energiebedrijf. De nieuwe onderneming is 80 mil jard euro waard op de beurs. afgestoten, maar het grote Bel gische elektriciteitsbedrijf Electra- bel blijft wel onderdeel. Verder be houdt GDF Suez slechts 35 pro cent van Suez Environment (wa ter- en afvalbeheer). De rest gaat in de verkoop. De staat behoudt met 35 procent evenwel een groot belang in de on derneming: geen belangrijke beslis sing binnen het bedrijf zal zonder toestemming van Frankrijk geno men worden. Daarom valt de fusie ook te be schouwen als gedeeltelijke nationa lisering van Suez. Sarkozy vindt de fusie noodzakelijk, omdat die Frankrijk verzekert van energiele vering. De daadwerkelijke fusie tussen GDF en Suez staat gepland voor 'in de loop van 2008'. Eerst moe ten de aandeelhouders nog toe stemming geven. De huidige direc teur van Suez, G. Mestrallet, wordt de eerste directeur van de onderne ming, die op dit moment 80 mil jard euro waard is op de beurs. door Dolf Rogmans den haag - De Kamer van Koop handel (KvK) plakt handtekenin gen van directieleden in jaarreke ningen af om fraude en oplichting tegen te gaan. De Kamer van Koophandel is daar anderhalf jaar geleden mee begon nen na enkele concrete gevallen van fraude, aldus een woordvoer ster. Destijds gebruikten oplichters de registers van de Kamer van Koop handel om handtekeningen te ver zamelen van directieleden van be drijven. Dat kon door een elektro nische kopie van de jaarrekenin gen te bestellen. Met de handteke ningen werden vervolgens goede ren besteld op rekening van dat be drijf. Sindsdien maakt de Kamer van Koophandel de handtekeningen onleesbaar. Ook worden onderne mers benaderd om de handteke ning op de jaarrekening en andere gedeponeerde stukken weg te la ten. Juridisch is dat geen pro bleem. „Een jaarrekening moet weliswaar door de raad van be stuur of directie ondertekend zijn, maar voor het handelsregister is dat juist niet vereist", aldus de woordvoerster. beesd - Wie volgend jaar een Volvo koopt, kan daar een alcohoislot in laten zetten. De bestuur der moet dan blazen voordat de wagen gestart kan worden. Het systeem zal ongeveer 900 euro kosten. Volvo verwacht het systeem in circa twee duizend auto's in te bouwen, vooral in taxi's en bedrijfsauto's. Dat heeft het bedrijf gisteren laten weten. Wie blaast in de 'Alcoguard', blaast in een zelfde soort apparaat als dat van de politie. De uitkomst is groen (niet gedronken), oranje of rood. Bij rood kan de auto niet worden gestart, omdat te veel alcohol is genuttigd. Bij oranje heeft iemand wel gedronken, maar blijft diegene binnen de norm. De auto kan dan wel worden ge start. foto ANP HSBC neemt belang in Korea Exchange Bank londen - HSBC, de grootste bank van Groot-Brittannië, heeft voor 4,6 miljard euro in contanten een meerderheidsbelang van 51,02 pro cent genomen in Korea Exchange Bank (KEB), de op vijf na grootste bank van Zuid-Korea, Dat maakte HSBC gisteren bekend. Het is de op een na grootste zakentransactie in de financiële sector van de der de economie van Azië tot dusver. Omzet vervoersbedrijf Connexxion stijgt hilversum - Vervoersbedrijf Con nexxion heeft in de eerste zes maanden van dit jaar een omzet geboekt van 523,8 miljoen euro. Dat is een stijging van 19 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2006. De acquisities per 1 janua ri 2007 van GVU en Novio, stads vervoerders in respectievelijk Utrecht en Nijmegen, droegen bij aan de omzetgroei. Het bedrijfsre sultaat bedroeg 13,5 miljoen euro. Ruim 52 miljoen winst eerste halfjaar Delta middelburg - Delta N.V. behaalde in het eerste halfjaar van 2007 een nettoresultaat van 52,1 miljoen eu ro (2006: 50,9). Goede resultaten hebben ertoe geleid dat dit jaar een extra dividend van 15 miljoen euro zal worden uitgekeerd. De omzet steeg met bijna 12 procent tot 803 miljoen euro. In het twee de halfjaar wordt een iets lager operationeel resultaat verwacht. Starters weg door gebrek carrièrekansen almere - Het gebrek aan doorgroei mogelijkheden is voor negen op de tien 'starters' de hoofdreden om binnen een jaar hun eerste baan vaarwel te zeggen. Dat blijkt uit een gisteren gepubliceerd on derzoek van Ad Rem Young Profes sionals. Te beperkte functie-in houd en te weinig uitdaging zijn andere vertrekredenen. Het lijkt er op dat starters te gemakkelijk een eerste baan accepteren. Aantal uitzenduren blijft toenemen voorburg - Het aantal uren dat uitzendkrachten werken is in het tweede kwartaal opnieuw toegeno men, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek gisteren. Ten op zichte van het eerste kwartaal steeg het aantal uitzenduren met 3 procent. De stijging in 2005 en 2006 was op jaarbasis respectievelijk bijna 18 en iets meer dan 17 procent. Concern KPN besteedt salarisverwerking uit Amstelveen - Het telecomconcern KPN besteedt zijn personeelsadmi nistratie en salarisverwerking uit aan LogicaCMG. KPN en Logi caCMG hebben een intentieverkla ring getekend. Het is de bedoeling dat de onderhandelingen voor 1 november zijn afgerond en dat de activiteiten op 1 januari volledig zijn overgedragen. Ongeveer zestig medewerkers van KPN stappen over naar LogicaCMG. Ondanks Brussel toch Europees netwerk veilige truckdorpen. door Gert van Harskamp den haag - Transportorganisaties zijn woedend op de Europese Commissie, omdat die weigert tankstations te verplichten hun parkeerplaatsen te beveiligen. Door de nieuwe rust- en rijtijden- wet moeten vrachtwagenchauf feurs vaker hun auto stilzetten. Vrachtwagenchauffeurs vragen om meer veiligheid, omdat zij hun auto niet durven te parkeren uit angst in hun slaap overvallen te worden. Europees Commissaris Barrot van Transport moet er dan ook alles aan doen om de veiligheid van de chauffeurs te waarborgen, aldus di recteur Ad Toet van Koninklijk Ne derlands Vervoer (KNV). Barrot wil eerst de uitkomsten van een proef met bewaakte parkeerplaat sen afwachten, voordat hij een be sluit neemt. Hoewel verplichte vei ligheidsmaatregelen door politieke gevoeligheid uitblijven, komen er wel steeds meer particuliere initia tieven op gang. Vastgoedinvesteerder TCN Proper ty Projects en initiatiefnemer TruckCity bouwen aan een Euro pees netwerk van zogeheten truck dorpen. Diefstallen van vrachtwagen en la dingen kosten het Nederlandse be drijfsleven jaarlijks naar schatting 600 miljoen euro. In heel Europr loopt de schade op tot 8,2 miljar euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13