Veertigjarige Big Mac Die prut is zo lekker Laarsbroek De krant 4 weken voor €9,95! PZC Juiste foto van GAK-gebouw 2 Maandag 3 september 2007 PZC WIM HOFMAN Een aantal jaren geleden bracht ik een bezoek aan Toine Moerbeek, in Halsteren. Hij is kunstschilder en hij schrijft ook over kunst. Hij verbleef toen in zijn ouder lijk huis waar hij zijn oude moeder verzorgde. Hij liet me een aantal van zijn schilderijen zien. Op een paar van zijn schilde rijen kwam een apparaat voor dat ik herkende als een machi ne uit de schoenmakerij. Toine legde uit dat ik gelijk had, zijn vader was schoenmaker geweest, maar hij had zich vooral toe gelegd op waterdichte Iaarsbroeken die men nodig had bij het vangen van ansjovis, een vis die bij Bergen op Zoom lang van economisch belang was. „Mijn vader is dood", zei Toine, „maar het maken van die leren broeken is ook voorbij, er zit haast geen ansjovis meer bij Bergen op Zoom, maar ze eten daar wel graag ansjovis, net als '7p hphbpn ppn asperges en aardbeien. Mis- z.e neDDen een schien omdat die dingen alledrie grote bek en ze met een a beginnen." t In heel Europa zit steeds minder leven in scholen ansjovis. Onlangs heeft men bij Bretagne en in de Golf van Bis kaje nog de vangst verboden, omdat die vis daar anders uit sterft. Het zijn kleine blinkende visjes, hooguit 15 centimeter lang, ze hebben een grote bek en ze leven in scholen. Ze sma ken nogal bitter en daarom worden ze gezouten en worden kop en ingewanden verwijderd en de rest in olie of marinade ingemaakt. Bij Tholen wordt echter door een paar weervissers nog steeds ansjovis gevangen. Dat gaat min op meer dezelfde manier als vroeger: met een soort ftiiken van boomstamme tjes en met netten. De visjes zwemmen, om kuit te schieten de Oosterschelde op en komen door de stroming in de ftiiken terecht, waarna ze met netten kunnen worden opgevist. Soms moet de visser daarbij soms het water in en dan heb je zo'n waterdichte en indrukwekkende broek nodig, maar ze zijn al lang niet meer van leer, maar van gummie of kunststof COLOFON Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Beveland-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Tel: 0115-645769 Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Steenstraat 37, Hulst Tel: 0114-371379 Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs, Educatie. Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Personeelsadvertenties 0900-5628 722 Kleintjes 0900-6743 836 Familieberichten 0800-8060 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Bel PZC Lezersservice 0800 - 0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: een medewerker spreken Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur e-mail: lezersservice@pzc.nl postadres: PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk één maand voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00) Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl De Big Mac, een wereldwijd succesnummer, staat onder druk. 'Maar de Big Mac blijft. Altijd'. Alleen in de VS worden er jaarlijks al 550 miljoen van verkocht. door Peter Ullenbroeck Een broodje dat veertig jaar bestaat? Big deal. Be halve als het om de Big Mac gaat, de wereldbe roemde dubbel belegde hamburger van McDonald's. In dat geval gaat het om veel meer dan een jarig broodje. Want de Big Mac: die staat symbool voor de (eet)cultuur in Amerika waar alleen het grootste groot genoeg lijkt. 550 miljoen stuks worden er, volgens McDonald's, jaarlijks ver kocht in de Verenigde Staten. Dat zijn er zeventien per seconde. Maar ook in de 219 Nederlandse vestigingen van de fastfoodketen weten we wel raad met het sesam- broodje met twee hamburgers er tussen, kaas, saus,een blaadje sla, uitjes en augurkjes. Het broodje werd in 1967 bedacht door lim Delligatti, eigenaar van een kleine McDonald's-vestiging ergens in de VS, Het bedrijf rook direct succes en introduceerde het broodje wereldwijd. Een meester zet. Binnen de kortste keren groei de de Big Mac uit tot het vlaggen schip van de Amerikaanse fast- food-armada. De laatste jaren kampt diezelfde vloot echter met steeds meer te- Gezond? Eens een keer een Big Mac eten, daar is helemaal niks mis mee, zegt gewichtsconsulente Margo Labrujère uit Middel burg. „Maar, het is niet gezond, dat is heel duidelijk. Er zitten 540 calorieën in, veel suikers, zout en de helft van de verza digde vetten, die je dagelijks mag hebben. Het is geen maal tijdvervanger. Veel beter kun je een stukje ge stoomde vis eten of een bruine boterham met kaas of gerook te zalm. Als je dan toch een Big Mac wilt eten, neem er dan een salade bij, in plaats van friet of een milkshake. En, ga de volgende dag even naar de sportschool." genwind. De populariteit van het broodje heeft niet alleen tot re cord-winstcijfers bij McDonald's geleid, maar ook tot overgewicht bij miljoenen mensen. Alleen al in de VS wordt met de consumptie van de Big Mac jaarlijks 17.582 ton vet verorberd. Evenveel als de la ding van veertig volgepakte jumbo jets. Genoeg reden voor McDonald's om het over een andere boeg te gooien. Fruit en salades prijken te genwoordig op de menukaart en moeten het bedrijf een gezonder imago geven. En dat is niet het enige. In Den Haag werd recent de eerste McDo nald's-vestiging nieuwe stijl geo pend. Zonder plastic en het harde schreeuwerige rood. Maar met zachte leren banken, pastelkleuren en vazen op de tafels met echte bloemen. Want McDonald's wil minder fast worden. „Nu stralen we uit dat klanten na het eten zo snel moge lijk weer weg moeten", zegt woordvoerder Dirk van den Bo- gaart van McDonald's Nederland. „De mensen moeten langer bij ons willen blijven, nog een keer bestellen." En wat betekent dat voor de fast-snack bij uitstek: de Big Mac? Heeft de jarige zijn lang ste tijd gehad? „Ab-so-luut niet. De Big Mac hoort bij ons bedrijf Dat zal altijd zo blijven", weet Van den Bogaart. „Verstandig", vindt adviseur Bert Keijzer van bureau Capgemini, dat jarenlang McDonald's tot haar klantenkring mocht rekenen. „Het is goed dat McDonald's de stap van fastfood naar duurzamer en gezonder maakt. Maar ze moeten hun sterke punten wel behouden. If it ain't broken, don't fix it, zeg gen wij altijd en zo is het maar net. De consument is nu eenmaal gek op de Big Mac. Daar moet je niks aan willen veranderen." Hel dere taal. Toch ziet het er naar uit dat ook de aloude Big Mac er een zusje bij krijgt. Niet alleen bieden de Nederlandse McDonald's vestigingen uiterlijk volgend jaar meer kipproducten waarvan het vlees magerder is. Ook kunnen de klanten in plaats van de witte broodjes kiezen voor een bruin broodje. Een Big, brown, Mac zullen we maar zeg gen. 'Big Mac index' Dat de Big Mac over de hele wereld een begrip is, blijkt ook wel uit het initiatief van het ge renommeerde Britse weekblad The Economist, dat in de jaren tachtig met de 'Big Mac index' op de proppen kwam. Het is een index voor het bepa len van de waarde van verschil lende valuta's ten opzichte van de Amerikaanse dollar. The Economist gebruikt daarvoor sindsdien, met een knipoog, de Big Mac: die wordt immers over de hele wereld verkocht. Een voorbeeld: twee jaar gele den kostte een Big Mac in vier Amerikaans steden gemiddeld 3,06 dollar en in de Eurolan den 2,91 euro. Op basis van die vergelijking was de euro omgerekend 1,05 dollarwaard. De wisselkoers was op dat mo ment echter 1,23 dollar voor één euro. Waardoor, zo bere kende The Economist, de koers voor de euro 17 procent te hoog was. Naam: Lianne Saman Leeftijd: 18 Woonplaats: Zierikzee Een middagje winkelen met haar zus in Goes, daar hoort een Big Mac bij, of toch minstens een be zoekje aan de McDonald's, vindt Lianne. „Na 't winkelen heb ik al tijd honger", lacht ze. Daarvoor is de Big Mac een goed recept. „Ik vind die prut zo lekker smaken, als je erin hapt. Ik kom ongeveer één keer per maand bij de McDo nald's. Een Big Mac is eigenlijk niet mijn favoriete McDonald's-ge- recht", bekent ze. „Meestal neem ik kipnuggets, maar vandaag wilde ik eens iets anders." Ja, ik neem de PZC de eerste 4 weken voor maar 9,95 en aansluitend' een vast abonnement met automatische betaling van 61,50 per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 64,50 per kwartaal ik neem een proefabonnement van 4 weken voor 9,95. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713, 4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaar zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het cotpfon treft u nadere informatie GOES - In het artikel over jonge bouwkunst in de bijlage Spec trum van afgelopen zaterdag is per abuis een verkeerde foto geplaatst. Bij de vier genomineerde 'wijkers' is het voormalig GAK-gebouw aan de Van der Spiegelstraat in Goes opgevoerd. De geplaatste foto is van een an der pand aan die straat. Hiernaast de juiste foto van het GAK-ge bouw. Daarvoor zijn plannen ont wikkeld om het om te vormen tot een hotel. Het zogenoemde GAK-gebouw in Goes; ontwerp J. A. de Bruyne. foto Ronald den Dekker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 2