Over de vrouw en haar PZC Maandag 3 september 2007 19 tas Sterren zijn er dol op en krijgen hem trouwens vaak gratis van de fabri kant. Japanners, altijd gek op spullen met een merkje erop, moeten er nummertjes voor trek ken. In het land van de rijzende zon mag er namelijk maar een be perkt aantal van verkocht worden, omdat anders het speciale ervan af gaat. De gewone mens (lees: vrouw) kan er vaak alleen maar van dro men of moet er lang voor sparen. De 'It-bag'. Een tas die zo gewild is dat er vaak lange wachtlijsten voor bestaan. De term It-bag is nauwelijks te ver talen. 'Tas van het moment' is een beetje te kort door de bocht. En 'dé tas' dekt de lading ook niet he lemaal, omdat er toch wel een he leboel dé tassen zijn. De Ameri kaanse journaliste Poppy Harlow weet in ieder geval wel wat-ie niet is. Vrij vertaald definieert ze het hebbeding als volgt: „Het is in ie der geval geen It-bag als hij het vol gende seizoen een isn't bag is." Vat u hem? De lt-tas is dus in ie der geval een tijdloos object, waar je, als het goed is, lang mee kunt doen. Groot is hij meestal ook. Men moet hem natuurlijk goed kunnen zien. Duur is in de regel ook een van de karakteristieken. De tassen die fotomodellen, ver wende erfgenames en andere ster ren zo achteloos aan hun iele arm pjes hebben bungelen, kosten een godsvermogen. Van de prijs van één zo'n tas moet de doorsnee werknemer toch wel een maand rondkomen. Soms kost een tas zelfs een heel jaarsalaris van Jan Modaal. De prijs van de duurste It-bag ter wereld, de B Bag van Fendi, een handtas met twee enorme gespen aan de voorkant, kan oplopen tot meer dan 20.000 euro. „Het is een tas die status uitstraalt. Hij geeft de drager een bepaalde identiteit." Zo definieert Sigrid Ivo, direc teur-conservator van het tassenmu- seum Hendrikje in Amsterdam, de It-bag. Dat kan ook andersom trouwens. In het geval van Jane Birkin bij voorbeeld. Zij gaf haar naam en identiteit aan de Birkin Bag van Hermès, de bekendste It-bag ter wereld. De Birkin gaat al sinds 1981 mee. Naar verluidt zat de actrice/zangeres destijds toevallig in het vliegtuig naast de directeur van Hermès. Ze zat te klungelen met een onhandige te kleine tas waar haar spulletjes steeds uitvie len. Hij bood toen aan een tas voor haar te ontwerpen en hem naar haar te noemen. Aldus ge schiede en de tas werd beroemder dan zijn naamgeefster. Sterker nog: het is een van de meest gelief de en gewilde tassen. De Birkin figureerde in tv-series als Sex and the City, Will Grace en Gilmore Girls en sterren als Op rah Winfrey, Jodie Foster, Sandra Bullock en uiteraard Sarah lessica Parker zijn in het gelukkige bezit ervan. Wie er eentje wil aanschaf fen, moet veel geld hebben. Een eenvoudige Birkin kost een kleine 6.000 euro en de prijs kan op lopen tot zo'n 15.000 euro. Boven dien moet de koper in spe geduld hebben. Er bestaat namelijk een wachtlijst van ongeveer twee jaar voor. De vraag is waarom dit soort tassen toch zo ge wild is. Waarom droomt een vrouw van de Muse van Yves Saint Laurent, de Chloé Padding- ton, de Stam van Marc Jacobs of van de Louis Vuitton Monogram Speedy? „Een tas geeft je persoon lijkheid. Veel meer dan met kle ding of schoenen, kun je je met een tas onderscheiden. De ontwer pers spelen daar uiteraard gretig op in met een slimme marketing. Als een beroemde ster een bepaal de tas draagt, schiet de verkoop de hoogte in. Merken verdienen te genwoordig meer aan de verkoop van tassen, parfums en accessoires dan aan kleding", aldus Sigrid Ivo. Een lt-bag hoeft trouwens hele maal niet duur te zijn, zegt de mu seumdirecteur. „Iedereen heeft wel zijn eigen It-bag, een tas waar je je lekker bij voelt." Tassenliefhebbers met een figuur lijk niet zo ruim bemeten porte monnee kunnen dit seizoen overi gens hun hart ophalen. De nieuw ste tassen zijn helemaal geïnspi reerd op de beroemde It-bags. Doorgestikt leer, net als bij Cha nel. Kwastjes en touwtjes net als bij Balenciaga en grote gespen zo als bij Fendi. Et is veel aandacht be steed aan materiaal en afwerking en ze zijn lekker ruim van for maat. Twee voordelen van deze hippe modelletjes: geen wachtlijs ten en geen exorbitant hoge prij zen. Ook de man moet dit seizoen aan de tas, gezien het grote aanbod van mannentassen. Sigrid Ivo ge looft niet zo in het fenomeen man- nentas. „Een tas hoort echt bij een vrouw. Ze draagt er al haar per soonlijke bezittingen in mee. Het is een verlengde van een vrouw. Heel veel vrouwen willen daarom ook niet dat je in haar tas snuffelt. Vaak zie je ook dat als'een man iets uit de tas van zijn vrouw moet pakken, hij een beetje onhandig met die hele tas komt aanzetten. Hij durft er niet in te zitten. Nee, het is een uitgesproken vrouwelijk aanhangsel. Mannen zullen tot in lengte van dagen hun spullen in hun zakken blijven proppen." ■Fj www.tassenmuseum.nl www.mybib.nl Nicole Richie heeft de Balenciaga Lariat in vijf verschillende kleuren, Victoria Beckham stopt alles in de nieuwste van Prada en Kate Moss wordt de laatste tijd vaak gesignaleerd met een Mulberry's Baywater. Voor de slechte verstaander: het gaat hier over tassen. 'It-bags' om precies te zijn. door Machteld Leistra Bag in bag Grote tassen zijn handig en veel verschillende tassen hebben, is leuk. On handig en niet leuk is dat iedere keer alle spulletjes van de ene in de andere tas overgepakt moeten worden. De Bag-in-Bag is de oplossing voor dit probleem. De ultieme tas-organiser die inclusief inhoud eenvoudig van de ene naar de andere tas overgeheveld kan worden. De BiB past met z'n 30 bij 15 centimeter in vrijwel iedere iets ruimere tas. Aan het leren middenstuk zijn gevoerde op- bergvakken gestikt en aan één uiteinde zit een clip voor bijvoorbeeld de sleutel bos. De Bag-in-Bag kost 85 euro en is ver krijgbaar bij tiental len schoenen-, accessoire-, en kle dingwinkels in heel Nederland. Ook te bestellen via internet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19