Scheidslijn tussen scherts en ernst is dun Ruhe nodigt uit te kiezen, niet tégen maar vóór zeeland nazomerfestival 28 aug t/m 8 sept 2007 PZC Maandag 3 September 20Q7 17 Hoeveel woorden heeft dans no dig? Nogal wat, zo lijkt Station Zuid te menen. Het danshuis van zuidelijk Nederland is royaal met toelichtingen op zijn producties. Dat geldt zeker ook voor de dub- belvoorstelling Seven by 2, die za terdag in Fort Rammekens haar Zeeuwse prémière beleefde. Voor af werd nog eens benadrukt dat al les draait om het getal zeven en dat vooral het deel van de Canade se choreograaf André Gingras in het teken staat van de zeven hoofd zonden en deugden. Die wetenschap stuurt onvermijde lijk de blik, zeker als blijkt dat het publiek in groepjes langs diverse lo caties in het fort wordt geleid. Daar wachten de in totaal zeven dansers die steeds korte voorstellin gen - van zeven minuten - geven. De conclusie ligt voor de hand: op elke plek wordt een zonde uitge beeld. Zo eenduidig blijkt de 'voorstel ling' allerminst te zijn. Dat er niet zeven, maar zes groepen worden gevormd, wekt wat bevreemding. Er zijn ook maar zes 'haltes', maar later blijkt dat de enige onbeman de locatie voor twee moet worden geteld. Wat de dansers - uit zes ver schillende landen - voorschotelen, laat zich ook niet rechtstreeks ver binden met één zonde (of een deugd). IJdelheid, hebzucht, lust, afgunst, gulzigheid, woede en lui heid duiken herhaaldelijk, en in di verse gedaanten, op. Gingras strooit bijna spilziek met vaak ongrijpbare symboliek in de aaneenschakeling van scènes, die een sterk theatraal karakter heb ben en waarin dans een bijna on dergeschikte rol vervult. De ensce nering is vaak fraai, zoals in het SEVEN BY 2 Dans in Fort Rammekens, door Station Zuid. Choreografie: André Gingras en Sylvain Émard. Gezien: za 1/9. door Rolf Bosboom hoofdbastion, waarin een man het gevecht lijkt aan te gaan met een demon (of zijn alter ego?). Soms komt echter ook de grens van het straattheater - inclusief de angst daarvan het 'slachtoffer' te worden - angstig dichtbij. De rondgang levert een reeks intri gerende beelden op, waarbij de mi nimalistische elektronische mu ziek van de Vlaamse componist Jürgen De Blonde, maar vooral het decor van het fort voor een bijzon dere, soms zelfs wat sinistere sfeer zorgt. Dat geldt onder meer voor het tafereel boven op het complex, waar Christian Guerematchi al wankelend en met oogkleppen op onder het plastic vandaan komt, terwijl in de verte de lichten van de industrie in de omgeving (een hoofdzonde van de moderne maat schappij) opdoemen. In een van de kazematten wacht geen danser, maar een 'installatie', met onder meer het kadaver van een paard en een groot aantal tek sten van grote denkers. De bood schap: de zonde is onlosmakelijk met de mens verbonden; zonder zonde geen deugd. Buiten liggen prentenboeken, gerangschikt per hoofdzonde. Het publiek wordt uitgenodigd erin te bladeren, om te zien 'waar de choreograaf zijn inspiratie vandaan heeft gehaald'. Het maakt het allemaal nét te ge RUHE Christian Guerematchi bovenop Fort Rammekens, met op de achtergrond de industrie in de omgeving. foto Lex de Meester forceerd, te hoogdravend, te opge- legd. Het deel na de pauze, de choreo grafie van Sylvain Émard, voelt me de daarom als een bevrijding. De zelfde zeven dansers verschijnen op het enorme podium dat op de binnenplaats is gebouwd, met in het midden een smalle schacht. Émard is veel vrijer omgegaan met het 7-concept dan Gingras. Hij vat het getal op als de verbinding tus sen hemel en aarde en kan daar mee nog alle kanten op. Het is bijna een vrijbrief voor een zeer fy sieke voorstelling, een veredelde vorm van straatdans, waarin de ze ven allerlei wisselende combina ties aangaan. Ze dagen elkaar uit, vormen duetten, dansen collectief, maar komen ook tot heftige con frontaties. De scheidslijn tussen stoeien en vechten, scherts en ernst, blijkt steeds dun te zijn. De kloof in het podium is makkelijk te overbruggen, waardoor de dan sers in één sprong tegenover el kaar komen te staan en van mede stander tegenstander worden. De muziek is opnieuw van De Blonde: een collage van zich steeds herhalende geluidssamples, afgewisseld van lange stiltes, waar in de dynamiek van de dansers op de houten vloer en de fysieke in spanning die zij leveren pas goed hoor- en voelbaar worden. De zeven - met Péter Cseri en Mare Boivin voorop - leveren een indrukwekkende prestatie, voor beeldig uitgelicht, waardoor hun schaduwen zich prachtig afteke nen tegen de zestiende-eeuwse muren. En het belangrijkste van al les: de dans heeft geen duiding no dig, maar draagt de betekenis in zich. Émards choreografie spreekt voor zich, laat de lichaamstaal aan het woord. En dat is uiteindelijk toch veelzeggender. 'Seven by 2' is nog vandaag, mor- gen, donderdag, vrijdag en zaterdag te zien in Fort Rammekens, Rit- them. Aanvang: 20.30 uur. Verzame len bij Abdij in Middelburg, 20.00 uur. Links van mij kristalheldert een te norstem Ruhe, schönstes Glück der Erde van Franz Schubert. Rechts so- noort een basstem insgelijks. Er zijn nog mannenstemmen, maar verder weg, want de zangers zitten verspreid tussen het publiek. Later, aan het slot, zullen ze samenstaan, klassiek op afstand. Dat is beter wellicht, voor de samenklank, en voor het beleven van harmonie. Maar aangezien er - voorlopig dan toch - eigenlijk geen harmonie is, prefereer ik dit: links helder, rechts donker. Ik kan nog helemaal niet weten dat de wereld zo dubbel is. Zien kan ik het al wel, misschien. Een enorme opslagloods zie ik, lelijk na tuurlijk (hoogstens mooi in zijn le lijkheid), ten dele gevuld met fanta sieloze blokkendooskantoortjes. Wat gloeilampen en verstralers, ook al geen symbolen van genoeg lijkheid. Een paar honderd stoelen als bric a brac rommelig bij elkaar gekriskrast. En temidden daarvan een Schubert-lied... dat is de frappe rende tegenstelling. Eentje die on middellijk doet kiezen voor Schu bert, zelfs al zou je geen liefhebber zijn. Goes. Spel: Josse De Pauw, Tom Jansen, Dirk Roofthooft en Carly Wijs (2 per voorstelling). Regie: Josse De Pauw. Gezien: za 1 /9 door Willem Nijssen Dit is een afspraak, een construc tie. In het echte leven zal zoiets nooit gebeuren. Dus dit alles is 'theater'. We weten niet wat er ko men gaat. Wél dat er iets komen gaat. We zitten op die collectie rommelmarkt-stoelen, in een grote kring. Eén iemand, een vrouw, staat op en begint midden in die kring te vertellen. Over hoe ze door toedoen van haar ouders bij de NSB belandde en zo ten slotte in een Duits ampu tatie-lazaret te werk werd gesteld. Over het moeilijke, maar ook het mooie van die tijd. Ze vertelt van gruwelijke verminkingen, zonder dat het shockeert. De terugkeer dan, de onderduiking, de arrestatie en de straf. Het is nota bene haar vader die haar komt arresteren. Ook dat shockeert niet. Alles klinkt bijna emotieloos. Nee, nee, er zijn wel gevoelens, er is alleen geen schuldgevoel. Niet bij haar. Niets bij mij. Dan weer Schubert. Altijd a capel- la. Aufewig dein, Rauberlied en Wie schön bist du.freundliche Stille, himmlische Ruh. Zo sereen. Zo so ber. Ontdaan van alles wat nog naar Romantiek zou kunnen zwe men. Toch weer adem nu, daar voor dan misschien toch niet? Licht en donker. En dan nog een verhaal, van een onrustige, nerveuze, gedrongen man. Vroegere frontsoldaat. Die nog altijd verlangt naar het milita risme van toen. De kameraad schap. Het onvoorwaardelijk uit voeren van opdrachten. Die weet dat oorlogsfilms maar poppenkast zijn. Die na de oorlog zelfs geen dier meer kon doden. Maar die de twaalf jaar SS, een kwart van zijn leven, niet wil afschrijven als ver geefs. „Ik kan niet beoordelen of het fout is geweest, daarvoor ben ik een te kleine man." Zo iemand tegenkomen, in de trein, op een verjaardag, zou onrustig maken, be angstigen misschien, indruk nala ten. Als hij vlak bij je staat - hij stuift bijna door het publiek, in al le richtingen - is dat hier ook zo, wat verder weg is het veiliger, on wezenlijker. Een imposante rol van Dirk Roofthooft. En toch blijft ook deze man op afstand. Of houd ik hem op afstand? Schubert weer. Adem. Licht. „Schoonheid is niet automatisch synoniem aan goedheid", zegt re gisseur De Pauw in een interview over deze voorstelling. Maar bij mij werkt het toch wel zo. Die schoon heid wordt niet tegenover lelijk heid geplaatst, daarvoor zijn de per sonages te menselijk. Maar de uiter sten worden ook niet opgelost. De ze voorstelling nodigt uit te kiezen. Niet tégen, maar vóór. Dirk Roofthooft in Ruhe. 'Ruhe' is nog dagelijks t/m zaterdag 8 september te zien in de voormali ge Van Riesen Houthallen, aan de Houtkade in Goes. Aanvang: 20.30 uur, op zaterdag 8 september ook foto Lex de Meester om 16.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17