'Ik vind dat de zon altijd moet schijnen op de radio.' v13 PZC Zaterdag 1 september 2007 Radio maken is therapie voor Ferry Maat A Is ik mezelf terug hoor in die oude uitzendin- gen erger ik me dood", ontboezemt Ferry Maat. *JL. „Ik klink als Donald Duck, zo snel praat ik. Door schade en schande ben ik rustiger geworden. Als je ten onrechte wordt ontslagen, met alle pu bliciteit eromheen, loop je emotionele schade op. Vroeger was ik keihard, ook voor mezelf Nu kan ik van een mooi stuk je Chopin volschieten." Een beetje ongemakkelijk poseert de Vero- nica-dj voor de fotograaf. „Dat is verlegen heid", zegt de man die als presentator van de hitparade een miljoenenpubliek trok. „Ik wil gehoord worden, niet gezien. Ik ben onzeker over mijn uiterlijk: ik zie me zelf niet als mooie man. Dat is ook een van de redenen waarom ik destijds ben gestopt met televisie. Ineens kwamen er mensen op me af omdat zij mij herkenden. Vrese lijk vond ik dat. Daarnaast vind ik dat je met televisie te veel afhankelijk bent van anderen. Dat is niks voor mij. Ik ben een controlfreak. Ik heb een idee in m'n hoofd en zo moet het gebeuren. Ik ben heel recht lijnig en kan moeilijk delegeren." 'Dodelijk' noemt hij de live Soulshow op de Firato, waar een meute mensen de stu dio binnendrong. Door het gedrang don derde de apparatuur naar beneden. „In een live-uitzending! Dan komt het aan op improviseren en daar ben ik slecht in. Ik ben een muziekdeejay die alles grondig voorbereid, ik ben niet zo van het woord." Een pianobelofte was hij. Als jochie van 7 jaar oefende hij twee uur per dag. „Dat vond ik niet leuk, maar het moest. Toen bleek dat ik veel talent had, heeft mijn moeder haar onderwijsakte voor pianolera res gehaald. Dat deed ze aanvankelijk om mij te helpen. Toen ze de akte binnen had, was ik haar ongeveer voorbij gestreefd. Ik heb een absoluut gehoor. Dat komt niet vaak voor. Ik kon alles meteen feilloos na spelen en zat meteen in de goede toon soort. Uit angst voor blessures mocht ik niet voetballen, tennissen of op welke sport dan ook. Ik heb het geaccepteerd en gedaan. Ik was enig kind, wist niet beter. „Voordeel was dat ik me populair maakte met m'n pianospel. Ik was het parade paardje op school. Ze zagen me als wonder kind. Dat kon ik wel gebruiken, want ik was klein en toen ik 11 jaar was, kwam ik op de middelbare school, omdat ik eerder een klas had overgeslagen." Hij ging na het conservatorium 'plaatjes draaien'. Eerst in een discotheek in Loos- drecht, daarna op verzoek van Willem van Kooten bij Radio Noordzee. „Dag en nacht was ik bezig met muziek. Nederland was de proeftuin van Europa. Platenmaatschap pijen brachten nieuwe nummers als eerste in Nederland uit. We waren toonaange vend. Er waren weken dat ik veertig, vijf tig singletjes luisterde, plus nog elpees." Nu de laatste haren uitvallen, klatert het goud. Veronica-dj Ferry Maat (60) verdient meer dan hij ooit gedaan heeft en krijgt na de Gouden Harp van vorig jaar, de Marconi Award uitgereikt voor zijn hele oeuvre. „Ik ben er blij mee, want het is een prijs van vakbroeders en die gunnen elkaar weinig. Het is een vrij egoïstisch wereldje." door Monique de Knegt De concurrentie was moordend. Bestoken radiozenders in de huidige 'vechtmarkt' el kaar met luistercijfers, begin jaren zeventig stond men elkaar naar het leven. Zijn vrouw Lenny werd als recep tioniste bij Veronica na zeven jaar dienst op staande voet ont slagen omdat ze een relatie had met Noordzee deejay-Ferry Maat. Veroni- cabazen lieten duikers zelfs een bom plaat sen op het zendschip van Radio Noordzee. De schade viel mee en de daders werden veroordeeld tot gevangenisstraffen. Toen de regering eind 1974 een einde maakte aan de zeezenders ging Maat aan de slag als dj bij de TROS. In de hoogtijdagen luis terden er drie miljoen mensen naar 'zijn' hitparade en nog eens achthonderddui zend stemden elke donderdagavond af op de Soulshow. Zijn riante salaris van nu ziet hij als com pensatie voor het 'schandalige loon' van vroeger. „De TROS heeft me altijd zwaar onderbetaald. Ik kreeg een modaal salaris, maar als ik in de kroeg kwam, wilde ik wel een rondje geven. Anders was het: hé, daar heb je Vrek Maat weer. Ie moest dus wel schnabbelen." De Soulshow is nu te beluisteren op zater dagavonden. Nog steeds klinken dezelfde nummers. Het zijn inmiddels oude hits, maar toen waren het vaak primeurs uit Amerika die Maat met veel enthousiasme had losgepeuterd. „Ik had er ongelooflijk de pee in als een platenmaatschappij een deal had gesloten met een ander. Als je er flink aan trok, kon je een hit maken. Dat was ook de sport van toen, de geiligheid onder mekaar. Nu aas ik niet meer op een primeur." Zijn luisteraars zitten ook niet meer te wachten op het nieuwste zangeresje uit de Motown studio's. Het zijn voornamelijk veertigers die hits willen horen uit de tijd dat ze jong waren. Weinig creatief of uitda gend voor een dj. „Ik kan mijn ei kwijt in de vormgeving: de jingles en spots. Ze ge ven een flow aan mijn programma's. Daar bij heb ik in het verleden heel veel hitpara des gedaan, ik ben gewend aan het presen teren van lijsten. Wat dat betreft ben ik al tijd een commerciële jongen geweest. „Ik heb altijd gedacht aan een groter be lang. 'Niet vloeken en geen beledigingen aan het adres van het koningshuis', was het motto. Zo ben ik ook opgevoed. Na tuurlijk heb ook ik mijn ergernissen over dingen die er in dit land gebeuren, ik ben een typische Nederlandse brombeer. Maar daarover laat ik me op de radio niet uit. „Ik vind dat de zon altijd moet schijnen op de radio. Ik heb onder heel vervelende per soonlijke omstandigheden programma's gemaakt en daar merkte de luisteraar niets van. Terwijl ik bezig was met het regelen van een begrafenis, heb ik de hitparade ge presenteerd. Na het derde nummer was ik alle zorgen kwijt. Radio maken werkt voor mij als therapie." Eén keer viel hij van zijn geloof In 1982 haalde Het Goede Doel van Henk West broek de hitparade met O was ik maar een gijzelaar, dan stond altijd m'n eten klaar. „Dat ging voor mij te ver. Ik vond dat je dat niet kon maken tegenover de nabe staanden van de gijzelingen in Drenthe, een aantal jaren daarvoor. Ik heb het num mer na anderhalve minuut weggedraaid. De TROS was het roerend met me eens, maar Westbroek is toen een hetze tegen me begonnen." Er is in zijn huis geen vleugel of piano meer te bekennen. „Die heb ik negen jaar geleden weggedaan. Ik doe dingen niet graag half" De enige toetsen staan in zijn studio: een modern keyboard waaruit hij een compleet orkest kan toveren. „Ik speel zelf alle instrumenten in. Componeren en arrangeren is heel intensief werk. Het zuigt je helemaal leeg. Voor een jinglepak ket, met daarop twaalf variaties op een the ma, ben ik bijna twee maanden bezig." Hij stortte zich op het maken van jingles toen hij in 1992 bij de TROS werd ontsla gen als hoofd popmuziek en amusement op Radio 2 en 3. „Ik kwam terecht in een vergadercircuit waarin hele intriges aan het licht kwamen. Onwerkbaar. Achteraf gezien was ik misschien ook minder ge schikt voor die baan." Eenmaal thuis dacht hij dat hij wel gebeld zou worden door een om roep, maar het bleef oorverdo vend stil. Maat moest WW aanvra gen. Een halfjaar lang had hij een uitke ring, daama kon hij van zijn jingles leven. Tientallen Duitse radiostations gaf hij een herkenningsmelodie. Daarna componeer de hij jingles voor alle programma's op Ra dio 2. Zodra er een omroep aan hem trekt, zet hij zijn bedrijf op een waakvlam. Zo heeft hij altijd iets om op terug te vallen. Zoals zes jaar geleden toen hij bij de NCRV werd ontslagen. Hij had het er jaren naar zijn zin, totdat hij werd gekoppeld aan een man die 'totaal onbekwaam' was. Hij wil zich graag plooien naar 'formats en doel groepen', maar verplichte samenwerking met incompetente mensen ervaart Maat als een regelrechte belediging van zijn vak manschap. „Ik ben veeleisend. Voor me zelf en voor anderen. Ik ben toen bijna in gestort. Ik was doodziek van de situatie. Het was hij eruit of ik eruit." „Toen ik thuis zat, heb ik weinig tot niets gehoord van collega's, terwijl ik toch alle jingles voor hen heb gemaakt. Het is een vrij egoïstisch wereldje, de radio. Je moet aan jezelf denken, anders word je mis schien overlopen door een ander." Het vreet nog steeds aan hem. „Ik heb een diepgeworteld rechtvaardigheidsgevoel. Drie mensen van de NCRV en TROS wil ik nooit meer ontmoeten." Ferry Maat begon zijn carrière als deejay bij Radio Noordzee. foto's AN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 97