Binnenland
Hoge inkomens aangepakt
Oppositie: 'Echte discussies
worden niet gevoerd'
'Automobilist is weer melkkoe'
VEILING
4 Zaterdag 1 september 2007 pzc
zat. 8 september
aanvang 14.00 uur
Mauritshof IJzendijke
Kijkdagen
vrij 7 sept 15.00- 20.00 uur
zat 8 sept 10.00 - 11.30 uur
275 kavels w.o. juwelen,
schilderijen, meubilair,
kristal, etc.
Veilingmeester A.l. Verhage
Nieuwe hindernissen
Het kabinet rondde deze week
met succes de begrotingson
derhandelingen af. Toch doe
men nieuwe problemen al op
voor de christelijk-sociale coali
tie. Een greep:
De woningbouwcorporaties
hebben de besprekingen met
het kabinet over hun bijdrage
aan de veertig achterstandswij
ken afgebroken.
Het kabinet moet deze maand
een besluit nemen over even
tuele verlenging van de missie
in de Afghaanse provincie Uruz-
gan. Het CDA wil doorgaan, de
PvdA twijfelt nog sterk en wil
liever naar Afrika.
Over het ontslagrecht staan
CDA en PvdA recht tegenover
elkaar.
Deze maand wordt een advies
verwacht van de Raad van Sta
te over een mogelijk referen
dum over het Europees ver
drag. Ook hier zijn het CDA en
de PvdA het oneens: het CDA
wil na het 'nee' van de Neder
landse bevolking in 2005 geen
nieuwe volksraadpleging hou
den. De PvdA wil dat wel, hoe
wel de partij heeft gezegd
eerst het besluit van de Raad
van State af te wachten.
Alleen grootverdieners
zonder kinderen
leveren koopkracht in.
den haag - De koopkracht blijft
voor de meeste mensen volgend
jaar gelijk. Alleen hoge inkomens
zonder kinderen leveren een 0,25
procent in. Alleenstaande ouders
op het minimum gaan er 6 pro
cent op vooruit. Werknemers en
werkgevers betalen volgend jaar
geen WW-premie meer. Dat mel
den bronnen rond het kabinet.
De kabinetsmaatregelen om de
koopkracht van de laagstbetaalden
Btw-tarieven Europa
Voorstel kabinet: Btw-tarief Nederland
per 1 januari 2008 naar 20%
Denemarken
25%
Zweden
25%
Finland
22%
Polen
22%
België
21%
Ierland
21%
Portugal
21%
Bulgarije
20%
Hongarije
20%
Nederland fsïïïfsésSsSk-IiWMk
Italië
20%
Oostenrijk
20%
Slovenië
20%
Frankrijk
19,6%
Duitsland
19% J
Griekenland
19%
Nederland hvm
Roemenië
19%
Slowakije
19%
Tsjechië
19%
Estland
18%
Letland
18%
Litouwen
18%
Malta
18%
Ver. Koninkrijk
17,5%
Spanje
16%
Cyprus
15%
Luxemburg
15%
en ouderen te repareren, pakken
voor vrijwel iedereen goed uit.
Ouderen met alleen AOW gaan er
0,25 procent op vooruit. Dat alleen
staande ouders op het minimum
er zo fors op vooruit gaan, heeft te
maken met de invoer van de kin
dertoeslag. Die vervangt de fiscale
kinderkorting. Aangezien minima
nauwelijks belasting betalen, profi
teerden zij niet van de kinderkor
ting, maar wel van de kindertoe
slag. De enige groep die er op ach
teruit gaat zijn de mensen met ho
ge inkomens zonder kinderen. Zij
hebben volgend jaar 0,25 procent
minder te besteden.
De reparatie van de koopkracht
kost ruim een half miljard euro.
Het grootste deel van dat geld
komt van het uitstel van een hef
fing op milieu-onvriendelijke ener
gie. Dat scheelt 350 miljoen euro
aan lastenverzwaring. Bezitters
van dure huizen zullen ook meer
belasting betalen. Voor huizen van
af een miljoen euro verdubbelt het
eigenwoningforfait.
Accijnzen en btw omhoog om
koopkracht voor de meeste men
sen gelijk te houden. Bezitters
van dure huizen zullen straks
meer belasting betalen.
Werknemers en werkgevers profi
teren het volgend jaar van de af
schaffing van de WW-premie. De
vrijstelling van WW-premie is mo
gelijk omdat de kassen van de
fondsen overvol zitten. De verla
ging van de WW-premie schiet
wel een gat in de overheidsfinanci
ën. De premies tellen namelijk
mee als inkomsten en afschaffing
leidt tot een hoger tekort. Daarom
wordt het hoge btw-tarief met 1
procent verhoogd tot 20 procent.
Een flesje bier wordt dan volgend
jaar 2 eurocent duurder, een pakje
sigaretten gaat 25 tot 30 eurocent
meer kosten.
De opositie heeft geen
goed woord over voor
de Miljoenennota.
den haag - De 'gewone burgers'
klagen steen en been op internet:
de hardwerkende Nederlandse
middenklasse is de klos in de be
grotingsplannen. Die betaalt voor
hogere ambtenarensalarissen,
meer ontwikkelingshulp, voor de
werkloosheidsuitkeringen en voor
de aanpak van minister Vogelaars
'probleemwijken'.
Mark Rutte, leider van de grootste
oppositiepartij WD, is het eens
met die kritiek. Volgens hem is
het 'niet uit te leggen' dat Neder
landers er in een tijd van economi
sche hoogconjunctuur op achter
uit gaan. „Bijna iedere belasting
die je kunt bedenken gaat om
hoog", concludeert de WD-frac-
tievoorzitter. „Dit kabinet nivel
leert, er wordt niet geïnvesteerd in
defensie, de belastingen gaan om
hoog en er is geen geld voor we
gen en openbaar vervoer. En na
tuurlijk worden de automobilisten
weer gepakt."
Rutte, die op Prinsjesdag met een
tegenbegroting komt, vindt het op
merkelijk dat het CDA de 'domi
nantie' van de PvdA lijdzaam ac
cepteert. „Je ziet dat het CDA er
veel voor over heeft om de stabili
teit in de coalitie te bewaren."
Voor D66-fractievoorzitter Alexan
der Pechtold is het optreden van
het CDA niet verwonderlijk. „Het
CDA is een echte machtspartij:
gaat het niet rechtsom, dan gaan
ze linksom." Bos' rijksbegroting
ademt voor Pechtold de sfeer van
'Bijna iedere belasting
die je kunt bedenken
gaat omhoog'
de 'oude PvdA'. „Zeg maar: de Pv
dA van Jan Pronk. Die wordt nu
waarschijnlijk ook partijvoorzitter.
Dus dat komt goed uit."
Volgens Mark Rutte 'speelt het ka
binet met vuur' door 'rijkere' oude
ren aan de financiering van de
WAO te laten meebetalen: de 'Bos-
belasting'. „Die wordt nog eerder
ingevoerd dan we dachten. En de
aftrekbaarheid van de pensioenpre
mies wordt beperkt. Dat is buiten
gewoon schadelijk voor ons pen
sioenstelsel."
Voor de Partij voor de Vrijheid
(PW) van Geert Wilders is het
'onbegrijpelijk' dat het kabinet
'honderden miljoenen extra be
steedt aan ontwikkelingshulp en
geld wil stoppen in zogenaamde
prachtwijken, maar bezuinigt op
ouderen in de samenleving'. Wil
ders doelt op de bezuinigingen
van 600 miljoen euro op de oude
ren- en gehandicaptenzorg. Die be
sparingen zijn voor de PW 'rond
uit asociaal'.
Pechtold ziet Balkenende-iV voor
al als een 'koersloos kabinet'. „De
coalitiepartijen zijn bang impopu
lair te worden gevonden en dur
ven geen keuzes te maken. Het is
krabbelwerk: van één cent meer
op een liter benzine gaat echt nie
mand minder rijden. Dus wordt
het milieu er niks beter van." Hij
hekelt het 'blindstaren op koop
krachtplaatjes'. „De echte discus
sies worden niet gevoerd. Over de
woningmarkt, de hypotheekrente
aftrek en de hervorming van het
onderwijs."
De SP noemt de begroting van
Bos en Balkenende bizar.
Jonge,oonge,wat was jij pnon«eni,vaa/a/a cut
Bovag, ANWB en RAI
zijn ontstemd over de
maatregelen kabinet.
door Dylan de Gruijl
DEN HAAG - Belangenorganisaties
Bovag, ANWB en RAI zijn ont
stemd over de maatregelen die het
kabinet wil nemen om autorijden
duurder te maken. „Het kabinet
heeft geld nodig en dan halen ze
de automobilist als melkkoe weer
van stal", zegt Paul de Waal van
Bovag. „Het zijn ordinaire lasten
verzwaringen, waar geen enkele vi
sie achter zit." Om de begroting
voor volgend jaar rond te krijgen,
verhoogt het kabinet onder meer
de accijns op benzine. Die wordt
een cent per liter duurder. Daar bo
venop komt vermoedelijk nog de
jaarlijkse inflatiecorrectie van de
accijns.
De benzineprijs wordt verder op
geschroefd, doordat het btw-tarief
met 1 procent omhoog gaat naar
20 procent. Automobilisten met
een leaseauto moeten 25 procent
van de nieuwprijs bij hun inko
men optellen. Nu is dat nog 22 pro
cent van de nieuwwaarde.
De Bovag is 'onaangenaam verrast'
door de kabinetsplannen, zegt De
Waal. „We zijn best voor maatrege
len die stimuleren om schoon en
zuinig te rijden. Maar het verho
gen van de accijns, de bijtelling en
de btw, daar stimuleer je niets
mee."
Directeur Peter Janssen van de
RAI Vereniging: „Als auto-indus
trie zijn we al tientallen jaren be
zig met de ontwikkeling van bij
voorbeeld roetfilters. We maken
plannen voor slooppremies voor
oude, vervuilende diesels. Dan
komt het kabinet er tussendoor
met maatregelen die niets méér
doen dan autorijden duurder ma-
Bovag, ANWB en RAI vinden dat
de automobilist nu al veel be
taalt, zonder er iets voor terug
te zien. Het kabinet maakt dat al
leen maar erger, is hun vrees.
ken. Het zal op Prinsjesdag wor
den gepresenteerd als puur milieu
beleid, maar dat is het niet."
De automobilist betaalt nu al veel,
zonder er iets voor terug te zien,
vinden alle drie de organisaties.
„Kijk naar de files", zegt Markus
van Tol van de ANWB. „Het
wordt niet minder. De automobi
list heeft nu al geen gevoel meer
dat hij waar krijgt voor zijn geld.
Ondertussen worden nog meer
extra lasten op zijn schouders ge
legd. Dat is niet goed voor het ver
trouwen in de overheid."
Dat vertrouwen is de komende ja
ren wel hard nodig, als het kabinet
zijn plan wil doorzetten om de ki
lometerheffing in te voeren. Dat
plan is bedacht door een commis
sie onder voorzitterschap van
oud-ANWB directeur Paul Nou-
wen. Automobilisten gaan betalen
per gereden kilometer. In ruil daar
voor worden de wegenbelasting
en de bpm, die betaald moet wor
den bij aanschaf van een auto, afge
schaft.