Binnenland Hoge inkomens aangepakt Oppositie: 'Echte discussies worden niet gevoerd' 'Automobilist is weer melkkoe' VEILING 4 Zaterdag 1 september 2007 pzc zat. 8 september aanvang 14.00 uur Mauritshof IJzendijke Kijkdagen vrij 7 sept 15.00- 20.00 uur zat 8 sept 10.00 - 11.30 uur 275 kavels w.o. juwelen, schilderijen, meubilair, kristal, etc. Veilingmeester A.l. Verhage Nieuwe hindernissen Het kabinet rondde deze week met succes de begrotingson derhandelingen af. Toch doe men nieuwe problemen al op voor de christelijk-sociale coali tie. Een greep: De woningbouwcorporaties hebben de besprekingen met het kabinet over hun bijdrage aan de veertig achterstandswij ken afgebroken. Het kabinet moet deze maand een besluit nemen over even tuele verlenging van de missie in de Afghaanse provincie Uruz- gan. Het CDA wil doorgaan, de PvdA twijfelt nog sterk en wil liever naar Afrika. Over het ontslagrecht staan CDA en PvdA recht tegenover elkaar. Deze maand wordt een advies verwacht van de Raad van Sta te over een mogelijk referen dum over het Europees ver drag. Ook hier zijn het CDA en de PvdA het oneens: het CDA wil na het 'nee' van de Neder landse bevolking in 2005 geen nieuwe volksraadpleging hou den. De PvdA wil dat wel, hoe wel de partij heeft gezegd eerst het besluit van de Raad van State af te wachten. Alleen grootverdieners zonder kinderen leveren koopkracht in. den haag - De koopkracht blijft voor de meeste mensen volgend jaar gelijk. Alleen hoge inkomens zonder kinderen leveren een 0,25 procent in. Alleenstaande ouders op het minimum gaan er 6 pro cent op vooruit. Werknemers en werkgevers betalen volgend jaar geen WW-premie meer. Dat mel den bronnen rond het kabinet. De kabinetsmaatregelen om de koopkracht van de laagstbetaalden Btw-tarieven Europa Voorstel kabinet: Btw-tarief Nederland per 1 januari 2008 naar 20% Denemarken 25% Zweden 25% Finland 22% Polen 22% België 21% Ierland 21% Portugal 21% Bulgarije 20% Hongarije 20% Nederland fsïïïfsésSsSk-IiWMk Italië 20% Oostenrijk 20% Slovenië 20% Frankrijk 19,6% Duitsland 19% J Griekenland 19% Nederland hvm Roemenië 19% Slowakije 19% Tsjechië 19% Estland 18% Letland 18% Litouwen 18% Malta 18% Ver. Koninkrijk 17,5% Spanje 16% Cyprus 15% Luxemburg 15% en ouderen te repareren, pakken voor vrijwel iedereen goed uit. Ouderen met alleen AOW gaan er 0,25 procent op vooruit. Dat alleen staande ouders op het minimum er zo fors op vooruit gaan, heeft te maken met de invoer van de kin dertoeslag. Die vervangt de fiscale kinderkorting. Aangezien minima nauwelijks belasting betalen, profi teerden zij niet van de kinderkor ting, maar wel van de kindertoe slag. De enige groep die er op ach teruit gaat zijn de mensen met ho ge inkomens zonder kinderen. Zij hebben volgend jaar 0,25 procent minder te besteden. De reparatie van de koopkracht kost ruim een half miljard euro. Het grootste deel van dat geld komt van het uitstel van een hef fing op milieu-onvriendelijke ener gie. Dat scheelt 350 miljoen euro aan lastenverzwaring. Bezitters van dure huizen zullen ook meer belasting betalen. Voor huizen van af een miljoen euro verdubbelt het eigenwoningforfait. Accijnzen en btw omhoog om koopkracht voor de meeste men sen gelijk te houden. Bezitters van dure huizen zullen straks meer belasting betalen. Werknemers en werkgevers profi teren het volgend jaar van de af schaffing van de WW-premie. De vrijstelling van WW-premie is mo gelijk omdat de kassen van de fondsen overvol zitten. De verla ging van de WW-premie schiet wel een gat in de overheidsfinanci ën. De premies tellen namelijk mee als inkomsten en afschaffing leidt tot een hoger tekort. Daarom wordt het hoge btw-tarief met 1 procent verhoogd tot 20 procent. Een flesje bier wordt dan volgend jaar 2 eurocent duurder, een pakje sigaretten gaat 25 tot 30 eurocent meer kosten. De opositie heeft geen goed woord over voor de Miljoenennota. den haag - De 'gewone burgers' klagen steen en been op internet: de hardwerkende Nederlandse middenklasse is de klos in de be grotingsplannen. Die betaalt voor hogere ambtenarensalarissen, meer ontwikkelingshulp, voor de werkloosheidsuitkeringen en voor de aanpak van minister Vogelaars 'probleemwijken'. Mark Rutte, leider van de grootste oppositiepartij WD, is het eens met die kritiek. Volgens hem is het 'niet uit te leggen' dat Neder landers er in een tijd van economi sche hoogconjunctuur op achter uit gaan. „Bijna iedere belasting die je kunt bedenken gaat om hoog", concludeert de WD-frac- tievoorzitter. „Dit kabinet nivel leert, er wordt niet geïnvesteerd in defensie, de belastingen gaan om hoog en er is geen geld voor we gen en openbaar vervoer. En na tuurlijk worden de automobilisten weer gepakt." Rutte, die op Prinsjesdag met een tegenbegroting komt, vindt het op merkelijk dat het CDA de 'domi nantie' van de PvdA lijdzaam ac cepteert. „Je ziet dat het CDA er veel voor over heeft om de stabili teit in de coalitie te bewaren." Voor D66-fractievoorzitter Alexan der Pechtold is het optreden van het CDA niet verwonderlijk. „Het CDA is een echte machtspartij: gaat het niet rechtsom, dan gaan ze linksom." Bos' rijksbegroting ademt voor Pechtold de sfeer van 'Bijna iedere belasting die je kunt bedenken gaat omhoog' de 'oude PvdA'. „Zeg maar: de Pv dA van Jan Pronk. Die wordt nu waarschijnlijk ook partijvoorzitter. Dus dat komt goed uit." Volgens Mark Rutte 'speelt het ka binet met vuur' door 'rijkere' oude ren aan de financiering van de WAO te laten meebetalen: de 'Bos- belasting'. „Die wordt nog eerder ingevoerd dan we dachten. En de aftrekbaarheid van de pensioenpre mies wordt beperkt. Dat is buiten gewoon schadelijk voor ons pen sioenstelsel." Voor de Partij voor de Vrijheid (PW) van Geert Wilders is het 'onbegrijpelijk' dat het kabinet 'honderden miljoenen extra be steedt aan ontwikkelingshulp en geld wil stoppen in zogenaamde prachtwijken, maar bezuinigt op ouderen in de samenleving'. Wil ders doelt op de bezuinigingen van 600 miljoen euro op de oude ren- en gehandicaptenzorg. Die be sparingen zijn voor de PW 'rond uit asociaal'. Pechtold ziet Balkenende-iV voor al als een 'koersloos kabinet'. „De coalitiepartijen zijn bang impopu lair te worden gevonden en dur ven geen keuzes te maken. Het is krabbelwerk: van één cent meer op een liter benzine gaat echt nie mand minder rijden. Dus wordt het milieu er niks beter van." Hij hekelt het 'blindstaren op koop krachtplaatjes'. „De echte discus sies worden niet gevoerd. Over de woningmarkt, de hypotheekrente aftrek en de hervorming van het onderwijs." De SP noemt de begroting van Bos en Balkenende bizar. Jonge,oonge,wat was jij pnon«eni,vaa/a/a cut Bovag, ANWB en RAI zijn ontstemd over de maatregelen kabinet. door Dylan de Gruijl DEN HAAG - Belangenorganisaties Bovag, ANWB en RAI zijn ont stemd over de maatregelen die het kabinet wil nemen om autorijden duurder te maken. „Het kabinet heeft geld nodig en dan halen ze de automobilist als melkkoe weer van stal", zegt Paul de Waal van Bovag. „Het zijn ordinaire lasten verzwaringen, waar geen enkele vi sie achter zit." Om de begroting voor volgend jaar rond te krijgen, verhoogt het kabinet onder meer de accijns op benzine. Die wordt een cent per liter duurder. Daar bo venop komt vermoedelijk nog de jaarlijkse inflatiecorrectie van de accijns. De benzineprijs wordt verder op geschroefd, doordat het btw-tarief met 1 procent omhoog gaat naar 20 procent. Automobilisten met een leaseauto moeten 25 procent van de nieuwprijs bij hun inko men optellen. Nu is dat nog 22 pro cent van de nieuwwaarde. De Bovag is 'onaangenaam verrast' door de kabinetsplannen, zegt De Waal. „We zijn best voor maatrege len die stimuleren om schoon en zuinig te rijden. Maar het verho gen van de accijns, de bijtelling en de btw, daar stimuleer je niets mee." Directeur Peter Janssen van de RAI Vereniging: „Als auto-indus trie zijn we al tientallen jaren be zig met de ontwikkeling van bij voorbeeld roetfilters. We maken plannen voor slooppremies voor oude, vervuilende diesels. Dan komt het kabinet er tussendoor met maatregelen die niets méér doen dan autorijden duurder ma- Bovag, ANWB en RAI vinden dat de automobilist nu al veel be taalt, zonder er iets voor terug te zien. Het kabinet maakt dat al leen maar erger, is hun vrees. ken. Het zal op Prinsjesdag wor den gepresenteerd als puur milieu beleid, maar dat is het niet." De automobilist betaalt nu al veel, zonder er iets voor terug te zien, vinden alle drie de organisaties. „Kijk naar de files", zegt Markus van Tol van de ANWB. „Het wordt niet minder. De automobi list heeft nu al geen gevoel meer dat hij waar krijgt voor zijn geld. Ondertussen worden nog meer extra lasten op zijn schouders ge legd. Dat is niet goed voor het ver trouwen in de overheid." Dat vertrouwen is de komende ja ren wel hard nodig, als het kabinet zijn plan wil doorzetten om de ki lometerheffing in te voeren. Dat plan is bedacht door een commis sie onder voorzitterschap van oud-ANWB directeur Paul Nou- wen. Automobilisten gaan betalen per gereden kilometer. In ruil daar voor worden de wegenbelasting en de bpm, die betaald moet wor den bij aanschaf van een auto, afge schaft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 4