Betovert door monotonie en kakofonie Expressieve verbeelding van kracht en energie 44 Zaterdag 1 september 2007 PZC Programma Abdijplein opent met gedurfde optredens. door Ernst jan Rozendaal middelburg - Het Zeeland Nazo mer Festival is het programma op het Abdijplein gisteravond uiterst gedurfd begonnen. In een prachti ge rode tent van beeldend kunste naar Dré Wapenaar was eerst de beurt aan vier pianisten die de compositie 'Horizon' van Simeon ten Holt uitvoerden. Op het grote podium bracht het Ictus Ensemble daarna liederen van Kurt Weill en Tom Waits. Dat betekende dat een gewaagd spel met monotonie ge volgd werd door een meeslepend concert dat van tijd tot tijd door dissonanten werd ontregeld. Het viervleugelpaviljoen van Wa penaar is speciaal gebouwd voor de composities die Ten Holt schreef voor een pianokwartet. In de vier hoeken van de tent ston den vleugels opgesteld waarachter de pianisten Bernd Brackman, Hannes Minnaar, Kim Huigens en Kees Wieringa hadden plaatsgeno- 'Zanger Kris Dane deed binnen enkele minuten Tom Waits vergeten' men. Het publiek zat in vier vak ken voor hen. Boven de pianisten hingen projectieschermen waarop hun hoofden zichtbaar waren. In deze quadrafonische setting speel den de pianisten twee uur lang 'Horizon', een schier eindeloze va riatie op het thema pompiedomtie- pompiedom. Dat lijkt vervelender dan het was. Wie gevoelig was voor de cadans die de pianisten creëerden, ontdekte namelijk tallo ze variaties, accenten en tempowis selingen. Muziek voor fijnproe vers, maar die waren er genoeg. De tent zat vol en de pianisten werden beloond met een staande ovatie. Het Belgische Ictus Ensemble mocht voor het eerst gebruikma ken van een podium dat groter is dan in voorgaande jaren. Door de hoogte zat het publiek wat verder weg, maar de transparante achter wand gaf een sprookjesachtig zicht op de Abdij, terwijl de licht en geluidsmogelijkheden zijn ver ruimd. Ook het Ictus Ensemble speelt gewoonlijk modern klas siek, maar met het oeuvre van Weill en Waits is een populair zij- zeelcsnd •«P nazomerfestivci! 28ou9t.'m8seplR007 pad ingeslagen. En hoe. Zanger Kris Dane deed binnen enkele mi nuten Tom Waits vergeten. Niet door hem exact te kopiëren, maar doordat hij diens liederen zong alsof het de zijne waren. Na drie nummers volgde Judith Vin- devogel, die het Weill-repertoire voor haar rekening nam. Daarna wisselden ze elkaar af. Beiden wer den subliem begeleid door het Ic tus Ensemble, dat de weemoedige wijsjes telkens een overwachte draai wist te geven. Was dat bij Weill door een pregnant zigeuner deuntje of een atonale kwinkslag, bij het werk van Waits klonk vaak ronduit superieur gespeelde krank zinnigheid door. De vier pianisten en het Ictus En semble deden gisteravond het moeilijkste dat er is: ze betoverden het publiek met eentonigheid, ka kofonie en valsheid. 'Horizon' is vanavond en morgen nog eens te horen, allebei de da gen om 19.30 uur. In een rode tent van beeldend kunstenaar Dré Wapenaar speelden vier pianisten de compositie 'Horizon' van Simeon ten Holt. foto Lex de Meester Beeldhouwwerk van Marti de Greef en schilderijen van Bernadette Leijdek- kers in de deel bij boerderijgalerie Bellas Artes. foto Marijke Folkertsma Zwevend boven sokkel en verborgen binnen combinatie van kleuren. door Ali Pankow kerkwerve - Een treffende verbin ding tussen verleden en heden. Dat blijkt de meerwaarde van de tentoonstelling die morgen wordt geopend in galerie Bellas Artes aan de Heuvelsweg bij Kerkwerve. De exposerende kunstenaars Marti de Greef en Bernadette Leijdekkers vi sualiseren in hun beelden en schil derijen op expressieve wijze men selijke en dierlijke spierkracht en energie. Deze tentoonstelling is ingericht in het wagenhuis en in de vroege re deel, de wat lager gelegen ruim te van de voormalige boerderij waar destijds het vee werd gehou den. Galeriehouders Alex en Su zanne den Hoed hebben met veel respect voor het verleden nu ook dit gedeelte als tentoonstellings ruimte ingericht. Het vereist hier weinig fantasie zich de bedrijvig heid van weleer weer voor de geest te halen. Bouwkundig is de schuur in authentieke staat geble ven. Met de kunstwerken van De Greef en Leijdekkers lijkt tevens een hommage te worden gebracht aan mens en dier die hier vroeger leefden en werkten. Een opmerkelijk aspect bij de beel den van De Greef is de vervor ming van het lichaam. Juist door dingen weg te laten weet hij de krachtige uitstraling van de hou ding en de schoonheid van de vorm te versterken. In alle torso's, vrouwennaakten, danseressen en in ieder dier staat de spannings boog centraal. De Greef lijkt te spe len met zwaartekracht. Zijn beel- 'Kunstwerken brengen hommage aan mens en dier die hier vroeger leefden' den lijken als het ware boven hun sokkels te zweven. Ze balanceren echter vaak op één punt en leve ren zo dit opmerkelijke effect op. De maker modelleert zijn beelden in klei en was en neemt ook zelf het gietproces voor zijn rekening. Bij sommige beelden laat hij de oorspronkelijke giethuid in tact De brokjes gips uit de mal die in nerven van die huid achterblijven versterken zelfs de krachtige uit straling. Ook in het geval dat hij zijn beelden patineert weet hij de zeggingskracht ervan te vergroten. De kleurrijke schilderijen in acryl verf van Leijdekkers combineren mooi met de robuuste beelden van De Greef Ook in haar werk spelen, hoewel eleganter verbeeld, beweging, ener gie en kracht de hoofdrol. Uit haar schilderijen spreekt de liefde voor dans en muziek. De eerste aanblik is onvoldoende om de expressies te doorgronden. De beelden zitten verborgen in de combinatie van kleuren. Tussen het sprankelende rood, geel en blauw geven de tref fende lijnen langzaam de contou ren prijs van een jazzorkest, van dansende vrouwen, van een koe met zijn net geboren kalf of van olifanten in een zinderende omge ving. Impressies van olijfbomen behoren tot het recente werk van Leijdekkers. Door het gebruik van meest blauwe, bruine en gele tin ten lijkt zij in deze schilderijen aanzienlijk meer rust te creëren. Nog een bescheiden ruimte aan de wand in de deel is ingeruimd voor van een nieuwe kunstenaar in de stal van Bellas Artes: Ronnie Kre- pel. Zijn werk trekt nadrukkelijk de aandacht. Krepel schildert in olieverf 'zwartwit en sepia foto's'. Hij doet dat aan de hand van be staande plaatjes, maar geeft daar met gevoel voor de kracht van nos talgie een verrassende meerwaar de aan. Zo blikt er onder meer een nog vrij jonge Samuel Beckett van uit een bootje de ruimte in. f_l Expositie beelden en schilderijen, ga- ierie Bellas Artes, Heuvelsweg 2, Kerkwerve, zon. 2 september t/m zat. 27 oktober, donderdag tot en met zaterdag en eerste zondag van de maand, 12.00 - 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 46