Gedrag consument steeds moeilijker te voorspellen m PZC E Q T S je eigen omgeving creëren met oog voor details Nieuwe abonnementsprijzen Fabrikant Leverdo waarschuwt voor bedorven diepvriessnacks Vopak stelt winstprognose naar boven bij Leolux model Faya Lobi Leolux model Tango INTERIEURADVISEURS www.weytsinterieur.nl PZC Zaterdag 1 september 2007 1 7 Macintosh worstelt met beleid jegens wispelturige klant. door Harry Coerver MAASTRICHT - Het Maastrichtse re- tailconcern Macintosh (Scapino, Dolcis, Manfield, Invito, BelCom- pany, Halfords en Kwantum) is met zijn bijna duizend winkels af hankelijk van het gedrag van de consument. En die blijkt steeds on voorspelbaarder. De ene keer is het het weer, dan weer een beurs- crisis waardoor de consument zich laat beïnvloeden. De bestuursvoorzitter van Macin tosh, de Belg Frank de Moor, heeft altijd bijzondere aandacht voor het weerbericht. Is het mooi weer, dan weet hij dat de winkels van zijn Kwantumketen die dag niet veel klanten zullen ontvangen. De mensen gaan dan immers liever in de zon liggen en zijn veel minder geneigd om nieuwe vloerbedek king of gordijnen aan te schaffen. Op zo'n dag zullen de winkels van Halfords, die fietsen verkopen, daarentegen juist meer mensen over de vloer krijgen. Consumentengedrag is een weten schap waar De Moor, die al vijf jaar aan het roer staat bij Macin tosh, inmiddels alles van weet. Toch sloeg hij de afgelopen maan den aan het twijfelen. Volgens alle consumentenwijsheden uit het verleden zouden zijn Kwantum winkels op dit moment moeten draaien als een tierelier. En dat blijkt niet zo te zijn. „Die winkels zitten laat in de conjunctuurcy clus", liet De Moor donderdag we ten toen hij de cijfers van Macin tosh over het eerste halfjaar toe lichtte. „Als het één of twee jaar goed gaat met de economie, krijgen de men- Macintosh (Scapino, BelCompany, Halfords en Kwantum) is zeer afhan kelijk van het consumentengedrag. sen weer zin om grote investerin gen te doen. Bijvoorbeeld het ver bouwen of opknappen van hun huis. Winkels als Kwantum profite ren daar van. Maar dat gebeurt op dit moment niet en dat is vreemd." Een verklaring heeft De 'Kwantum zou nu moeten draaien als een tierelier, maar dat is niet zo' Moor niet. Zou het de crisis op de beurzen kunnen zijn? „Het kan er mee te maken hebben", oppert de bestuursvoorzitter. „Als mensen door de crisis hun geld liever wat langer op de bank laten staan, stel len ze ook grote investeringen uit." Maar de crisis is volgens hem geen afdoende verklaring. De resul taten bij Kwantum vielen eerder ook al wat tegen. De Moor: „Het gedrag van klanten wordt grilliger, onvoorspelbaarder." Daar zijn ze op het hoofdkantoor van Macin- Mede als gevolg van gestegen productie- en distributiekosten is een aanpassing van de abonnementsprijzen helaas noodzakelijk. In verband hiermee zijn de abonnementstarieven per 1 oktober 2007 als volgt vastgesteld. tosh in Maastricht helemaal niet blij mee. De onvoorspelbare consument maakt bijvoorbeeld reclamecam pagnes duurder. „We weten min der precies wat het goede moment is voor zo'n campagne", verduide lijkt De Moor. „Daarom moeten ze langer duren en dat kost geld." Gelukkig geldt de onvoorspelbaar heid in het gedrag van de consu menten niet over de hele linie. Zo weet De Moor vrij nauwkeurig wat hij van de verkoop van mobiel tjes in zijn BelCompanywinkels mag verwachten. De grote groei is voorbij. Iedereen heeft inmiddels minstens één mobieltje. Om de omzet op peil te houden, komt BelCompany steeds met nieuwe modellen met nóg meer toepassin gen. De Belg De Moor is inmiddels ook goed op de hoogte van het koopge drag en de smaak van zijn landge noten in Wallonië. Die blijken te kiezen voor heel andere producten om hun woning in te richten, dan de mensen in Vlaanderen of Ne derland. „In Wallonië kiezen ze eerder voor meer kleur of bloeme tjesdesign", weet hij. Die afwijken de voorkeur leidde ertoe dat Ma- cintosch is gestopt met de zeven Kwantumwinkels in Wallonië. De overblijvende Kwantumwinkels in Vlaanderen en Nederland, 98 in ge tal, worden aangestuurd vanuit één hoofdkantoor in Den Bosch. In plaats van de Waalse Kwan- tums komen er nieuwe in Vlaande ren en Nederland. Plannen ge noeg. In Vlaanderen alleen al zou den er de komende jaren tussen de twintig en de dertig nieuwe kunnen verrijzen. Niet zo groot als die winkels in Nederland zijn, want dat blijkt in België moeilijk te kunnen. Hoeveel tijd dat zal ver gen kan De Moor niet voorspellen. Betaling abonnement automatisch acceptgiro per maand 22,50 n.v.t. per kwartaal 64,00 67,00 per halfjaar €124,50 €127,50 per jaar 245,50 248,50 zaterdagabonnement per halfjaar 48,00 51,00 zaterdagabonnement per jaar 94,00 97,00 Genoemde tarieven zijn van toepassing voor bezorging binnen het bestaande verspreidingsgebied van de PZC. Indien u de PZC per post ontvangt, worden de portokosten doorberekend. De nieuwe tarieven voor andere abonnementsvormen vindt u op www.pzc.nl Wij vertrouwen erop dat abonnees, die een machtiging tot automatische afschrijving hebben verstrekt, ermee akkoord gaan dat bij de eerstvolgende afschrijving de nieuwe abonnementsprijs wordt aangehouden. Directie PZC Bacterie Staphylococcus aureus kan braken veroorzaken. DEURNE - Fabrikant Leverdo waar schuwt voor bedorven diepvries snacks, De Voedsel- en Warenauto riteit (VWA) stuitte in snacks op hoge concentraties van de bacterie Staphylococcus aureus, die misse lijkheid en braken kan veroorza ken. Geadviseerd wordt frikadel len, gehaktballen, minisnacks en hamburgers weg te gooien. Het gaat om de merken Ctooo, Al- bert Heijn, Aro, Biz Biz, Cool Pri ce, Diepvriespecialist, Dorada, Gol den, Habek, Happers, Markant, Metro, Nr l, O'Lacy, Perfekt, Plus, Queens, Super en Winny. Alleen Aldi en enkele regionale supers verkopen geen Leverdo-snacks. „De bacterie levert geen blijvende schade op", zegt een woordvoer der van Leverdo. De VWA beves tigt dat en meldt dat mensen met allergieën zich geen extra zorgen hoeven te maken. Volgens de VWA is het productieprobleem bij Leverdo waardoor de bacteriën konden gedijen, intussen opgelost. Het gaat om snacks met EG-num- mer NL 594 en houdbaarheidsdata tot en met 23 augustus 2008. Wie de streepjescode en houdbaar heidsdatum opstuurt naar de fabri kant, krijgt zijn geld terug. Op www.leverdo.nl is een lijst van pro ducten en merken te vinden. ROTTERDAM - Vopak voorziet dat de opslagtanks voor chemie- en olieproducten voorlopig nog wel even vol blijven. Het tankopslagbe- drijf blijft profiteren van de aan houdend groeiende vraag naar op slagcapaciteit in de petrochemi sche sector. De Rotterdamse onder neming heeft de winstprognose voor dit jaar daarom aangescherpt. „Behalve van de groeiende wereld economie profiteren we van de structurele onbalans in vraag en aanbod en logistieke imperfec ties", aldus financieel directeur Jack de Kreij. Hij doelde hiermee op het beperkt aantal havens dat alle goederen kan verwerken. Vopak nam de afgelopen maanden nieuwe opslagtanks in gebruik in China, Australië, Korea en Neder land (Vlaardingen). Verdere uit breiding staat op stapel, waaron der een LNG-terminal op de Maas vlakte. Hierover verwacht Vopak binnen enkele maanden een defi nitieve beslissing te nemen. Vopak boekte in het eerste halfjaar een nettowinst zonder bijzondere posten in het eerste halfjaar van 82,3 miljoen euro. Dit is een stij ging van 49 procent. Als afgebeeld van 4595,- voor €3545,- In diverse kleuren leverbaar (excl. armkussens) van 3740,- voor €2995,- 2 zits, 172 cm breed, in leder Senso A-co •'ü-tfona Ran Getcterlond Label Metaform Minotti Mor.tis i Giorgefli Leolux Politor m- Van Rossurn ArtifoiT .- Jorl Pastoe Arfemide Gimko 3 Zimmer re icie Kinast Jab s Van Besouw Weyts interieuradviseurs Kremerstraat 15-19 Bergen Of

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17