Zomerevenementen 1 4 Zaterdag 1 september 2007 PZC Mega-evenementen winnen aan populariteit Het aantal grote evenementen in Nederland (meer dan 5000 bezoekers) is al jaren stabiel en schommelt tussen 3300 en 3400 per jaar. Ook het gemiddelde aantal bezoekers is met ongeveer 36.000 per evene ment vrij stabiel. Het aantal bezoeken aan de Top 100 van evenementen stijgt wel significant. gemiddeld aantal bezoeken top 100 300.000 250.000 200.000 150.000 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 top 10 uit de Evenementen Top 100 (november 2006) evenement stad bezoeken O Tilburgse kermis Tilburg 1.100.000 Vierdaagsefeesten Nijmegen 1.050.000 Winterland Maastricht 1.050.000 Bloemencorso Bollenstreek Noordwijk, Zuid-Holland 900.000 Kermis Weert Weert 900.000 Zomercarnaval Rotterdam 900.000 Marathon Rotterdam Rotterdam 850.000 De Keukenhof Lisse 750.000 3 October feesten Leiden 650.000 Uitmarkt Amsterdam 550.000 infographic: RVbron- ReSpons Evenementen Monitor Bezoekersaantal wordt vaak overdreven Organisatoren overdrijven graag over het aantal bezoekers van een evenement. „En dat neemt de laatste jaren al leen maar toe", weet Thorn Ummels van de stichting Event Audit. Deze stichting is in het voorjaar opgericht op ver zoek van enkele grote gemeentes en sponsoren om tot een juiste re telling van de bezoekersaantallen te komen. Er wordt gewerkt aan een landelijk keurmerk en een goede methodiek om de men senmassa's te tellen. Vooral subsidieverstrekkers en sponsoren hebben daar belang bij. „Tot nu toe is het vaak nattevingerwerk. En overdrijven is een trend geworden. Vijftigduizend mensen op een plein waar er eigenlijk maar tienduizend kunnen staan, dat soort voorbeelden zijn er genoeg", aldus Ummels. Het is de bedoeling om volgend jaar met de tellingen te beginnen. Een greep uit komende evenementen 1/2 september: Boekenbeurs 'Boekenfestijn', Utrecht 1/2 september: Bloemencorso's van Aalsmeer en Zundert 1/2 september: Vlieg- en luchtvaartshow 'Giants of History', Lelystad 2 september: 'Uit Festival!', Den Haag 2 september: NK Beach Tennis, Scheveningen 7 t/m 10 september: Wereldhavendagen en Havenfestival, Rotterdam 8/9 september: 'Urban Action Freestyle Festival' (straatsportdemonstra- ties), Amsterdam 14 t/m 16 september: Paardenlifestyle evenement 'Horse Event', Deurne 15/16 september: Muziek- en dansfestival 'Earthdance', Eindhoven 15/16 september: Popfestival 'Breda Barst', Breda P- 18 september: Prinsjesdag, Den Haag Nederland evenementenland. Een beetje stad promoot zichzelf met een bijzondere happening. En we zijn nog lang niet evenementenmoe. Het festival was nog nooit zo populair. door Niek Opten en Joep Trommelen Overal f Oogstfeesten, kermis sen, (jaar)markten, wagenspelen, execu ties. Steden en dor pen hebben al eeu wenlang een 'festivalkalender'. Te genwoordig is er bijna geen week end te vinden zonder georgani seerde activiteit. Maar de 'natuurlij ke' culturele wortels zijn ingeruild voor bedachte concepten en mar- ketingdenken. Grootschalige evenementen zijn ook steeds professioneler van op zet. Gemeenten gebruiken ze als onderdeel van hun city marketing, waarmee ze door het 'eigene' te promoten toeristen, nieuwe inwo ners en bedrijven hopen te trek ken. Vooral Rotterdam, maar ook ste den als Eindhoven, Utrecht en Den Haag maken er werk van, ver telt lacco van Mierlo, docent evene- mentenmanagement aan de NHTV internationale hogeschool in Breda. „Steden willen laten zien wat hun sterke punten zijn, waar om het juist daar leuk is. Wat hun dna is. Dat vergroten ze uit. Er woedt een strijd om op te vallen. Evenementen zijn een van de tools." Volgens Van Mierlo is Rotterdam hét grote voorbeeld van een stad die een doortimmerd evenemen- tenbeleid heeft. „Ik voorspel dat steeds meer steden dat gaan doen. Het staat nog in de kinderschoe nen. Nog steeds worden veel eve nementen door vrijwilligers en particulieren georganiseerd. Die kloppen aan bij de gemeente voor een vergunning. De meeste evene mentennota's zijn beheersmatig en weinig concept-gericht. Dat zal de komende jaren gaan verande ren, want gemeenten willen zich profileren." Veel hangt af van de hoeveelheid geld die gemeenten voor city mar keting wensen te reserveren. Maar Van Mierlo constateert dat ge meenten wel mee moéten doen. „Er heerst een angst om achterop te raken. Als iedereen zich gaat on derscheiden van de ander, heb je per saldo weinig tot geen effect. Maar als je niet meedoet, verlies je ten opzichte van de ander." Of een festival uit oogpunt van ci ty marketing succesvol is, heeft vooral met de frequentie te ma ken. „Het evenement moet regel matig terugkeren. Met een keer een cultureel festival organiseren heb je een leuk feestje, maar het marketingeffect is gering", zegt ste- I delijk econoom Erik Braun van de Erasmus Universiteit Rotterdam. „Het beeld van Rotterdam als cul tuurstad is het gevolg van een lang jarig beleid. Dat zet je niet in een jaartje neer." Studies wijzen uit dat investeren in grote evenementen loont. lacco van Mierlo: „Ze leveren geld en ar beidsplaatsen op. Daar staat tegen over dat er ook sprake is van kos ten: van politie, er is vandalisme, drugsgebruik, verkeersdrukte. Wij hebben een onderzoek verricht naar de Amstel Gold Race. Dat blijkt niet alleen economisch en qua promotie voor de regio Zuid-Limburg een succes; ook de inwoners zijn ondanks alle over-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 14