Plantenvoed ing Hagen Rozen f/ Tuinmest Siertum v47 'Zaterdagsepie-nuer "07 SZ:meststof a door Anja Sparidaans foto's CPD Planten staan er in de tuin vaak lang niet zo mooi bij als op het bijgeleverde plaatje. Soms komt dat om dat ze op de verkeerde plaats staan, zoals een rozenstruik in de wind of een varen in de volle zon. Maar planten kunnen ook een ziekte hebben of niet genoeg voe ding krijgen. Pokon, marktleider op het gebied van plantenvoeding, legt op de website uit waarom planten, naast water, ook voedingsstoffen nodig hebben. Stikstof zou een gezonde groei bevorderen, fosfor zorgt voor optimale bladvorming en rijke bloei en kalium is nodig voor ste vigheid en weerstand tegen ziek ten. Ook magnesium en spoorele- menten blijken voor veel planten onmisbaar. Voor veel consumenten is het abra cadabra. Dat ze weinig weten over plantenverzorging, blijkt uit de vra gen die ze voorleggen aan produ centen. Ingeborg Blaauw van Po- kon: „Veel vragen gaan over het ga zon. Of mensen willen juist een speciaal advies voor een plant die het niet goed doet of over verzor ging in het algemeen." Bij Ecostyle zijn ziekte en plagen een vaak terugkerend onderwerp. „Veel (beginnende) tuiniers weten niets tot weinig over planten", zegt Marja Pais. „Ze denken vaak dat een plant leeft op water, zon licht en zuurstof De meeste men sen komen er pas achter dat dit niet zo is als planten verkleuren of ziek worden. Dan komen de vra gen over bestrijding en hoe ziektes kunnen worden voorkomen. Dan komen ook de meststoffen aan bod." Om de consument een handje te helpen, zijn afzonderlijke meststof fen ontwikkeld voor de palm en orchidee, maar ook voor oer-Ne- derlandse planten als de roos en buxus. De vele soorten en merken maken het er voor de consument niet al- Tuinplanten hebben voeding nodig, anders kwijnen ze weg. Kon een tuinier eerder volstaan met één universele meststof, tegenwoordig lijkt iedere tuinplant zijn eigen mix te hebben. tijd duidelijker op, daarom heeft Pokon zijn verpakking aangepast. Blaauw: „Om de herkenning zo makkelijk mogelijk te maken, krij gen de foto en de plantnaam een centrale plaats. Bovendien melden we in normale mensentaal wat het product doet. Geen technische omschrijvingen." De branche richt zich nog niet zo lang op de consument. „Voorheen ging het vooral om kwekers, maar voor hen is het niet efficiënt om ie dere plant andere voeding te ge ven. Later kwam de focus meer op de consument, die een beperkte kennis heeft van verzorging." Marja Pais van Ecostyle bevestigt dit. „De consument wil gemak en een vitale groei en bloei. Leveran ciers willen voldoen aan deze wen sen. Dankzij nieuwe productietech nieken en inzichten is het nu ook mogelijk om specifieke meststof fen te ontwikkelen." Toch wordt de universele meststof het meest verkocht. „Meestal heeft de consument één of twee specia le planten waar hij extra goed voor zorgt. Als hij merkt hoeveel mooier planten worden van voe ding, koopt hij ook voeding voor de andere planten", verklaart Blaauw. „Vaak uit gemakzucht, door gebrek aan kennis of om te besparen. Eén zak voor de hele tuin is lekker makkelijk en goed koop", zegt Pais. „Maar steeds meer tuiniers zien de waarde van een specifieke meststof Op ter mijn levert die mooiere en sterk ere planten op. De investering is ■Pi www.pokon.nl www.ecostyle.nl iets groter, maar de opbrengst zal er ook naar zijn." Bij Pokon zijn vooral de meststof fen voor hortensia, orchidee en buxus hardlopers. Blaauw: „Dat heeft erg te maken met de trends. Zo is de hortensia in Nederland een absolute t opper, maar in ande re landen is de geranium weer su per populair." Bij Ecostyle is veel vraag naar spe cifieke voeding voor rozen, buxus en hortensia. Pais: „De roos is een heel populaire maar ook kwetsba re plant. De meeste mensen die een roos hebben, leren al gauw dat die vaak ten prooi valt aan ziekten en plagen als hij niet goed wordt verzorgd. Buxus blijft ook popu lair. Maar deze plant moet je goed bemesten en kalk geven om te voorkomen dat hij geel wordt." De top-vijf wordt aangevoerd door mest en kalk voor het gazon. „Veel mensen vertroetelen hun gazon dat het visitekaartje is van hun huis." De Nederlandse Tuin- branche, die elk jaar prij zen uitreikt voor innovatie ve producten, bevestigt dat er de laatste jaren veel nieuwe produc ten zijn voor het gazon. „Mensen zien hun tuin steeds meer als een gezellige buitenruimte om te ver blijven", weet Brenda Horstra, woordvoerder van de Nederlandse Tuinbranche. „Ze willen dat het gras er als een tapijt bij ligt. Dat zie je terug in het productaan bod." Horstra signaleert ook toene mende aandacht voor het milieu. „Mensen willen in hun tuin de juiste hoeveelheid bemesting ge bruiken. Wellicht is het nog speci fieker voeden ook milieuvriendelij ker." Ecostyle merkt dat mensen hun planten proberen te behouden, ook als ze niet aanslaan of gebre ken vertonen. De organische mest stoffen van Ecostyle spepen op die 'zorgtrend' in. Pais: „Ze zijn sa mengesteld uit natuureigen grond stoffen van plantaardige of dierlij ke oorsprong. Ze zijn niet schade lijk voor milieu, bodem of dieren. Verder zijn organische meststoffen beter voor de conditie van de plant op langere termijn." 1 C C )..(!</,- fC.'O.-nt/h- Mi-meststof \ca>tuir Hortensia tttmertstof Lk v meststof war een diepgroen gazon FX X I/Ze" mUimneUe organische meststof h CO,s 1/le të-meststofM anlenuoedtni

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 133