De successtory van de Osborne-stier begint in 1956. Don José Antonio Osborne, leider van het familiebe drijf in El Puerto de Santa Maria in de baai van Cadiz en nabij het bekende wijngebied Jerez, zoekt een ge schikt publicitair logo voor zijn brandy Veterano. Zijn vriend en schilder Manoio Prieto schetst voor de grap een indrukwekkende stier op een stuk ruitjespapier en de Osborne-stier is geboren. Het duurt nog tot mei 1957 voor de eerste publicitaire stier van Veterano-brandy op de weg van Burgos naar Madrid geplaatst wordt. Het is nog maar een stiertje, volledig uit hout vervaardigd en amper vier meter hoog. De reclame slaat aan en er volgen meer stieren langs de Spaanse wegen. v19 >Zi /.aterdag ieptembe/ i007 De toerist in Spanje kan ze niet missen: de reusachtige zwarte stier op de heuvels langs de wegen. Al vijftig jaar lang waakt deze reclame van wijn- en sherryproducent Osborne over het Spaanse verkeer. Wat als een publiciteitstunt begon, is voor de meeste Spanjaarden en buitenlanders het icoon van Spanje geworden. Ook al hebben de Spaanse wetten geprobeerd hem het leven behoorlijk zuur te maken. door Johan Lamoral foto's CPD Voor de Spanjaarden is de Osborne-stier onaantast baar. Hij is een spiegel van hun nationale identiteit en van de hispanidad, de Spaanse cultuur, geworden. Voor wetenschappers is de fascinatie van de Span jaarden voor de Osborne-stier een merkwaardig so ciologisch fenomeen. Zij hebben dan ook onderzocht waarom de stier het Spaanse karakter zo goed weerspiegelt. Pedro Romero de Solis is professor sociologie aan de Universiteit van Sevilla en voorzitter van de Fundación Estudios Taurinos, een stichting die zich wetenschappelijk bezighoudt met alles wat met stieren te maken heeft. „De Osborne-stier heeft een zeer spe cifieke vorm. Alles wat een stier tot een echte vechtstier maakt, is duidelijk geaccentueerd. Van zijn machtige horens tot zijn brede schoften en zijn indrukwekkende geslachtsdelen. „Voor de Spanjaarden is hij de ideale stier. Je moet weten dat in de jaren vijftig stierengevechten, naast voetbal, voor de meeste Spanjaarden de enige ontspanning was. De televisie deed in Span je pas laat zijn intrede, ook al omdat onder Franco dit nieuwe me dium met argwaan werd bekeken en streng gecensureerd was. „De Osborne-stieren die vanaf 1957 overal in Spanje langs de weg begonnen te verschijnen, raakten een gevoelige snaar. Voor de Spanjaarden die met hun kinderen door Spanje reisden, was het tellen van de Osborne-stieren een fantastisch tijdverdrijf', ver volgt Romero de Solis. „De Spanjaarden groeiden op met de Os borne-stier in hun onderbewustzijn. Hij werd onderdeel van hun Spaans-zijn, van de hispanidad. De Spaanse gastarbeiders in Euro pa die voor hun vakantie naar huis trokken en enkele kilometers over de grens de eerste Osborne-stier zagen, zuchtten opgelucht: 'we zijn weer thuis'. „Zo kun je verklaren waarom dat publicitair huza renstukje van de firma Osborne voor de Span jaarden tot een nationaal symbool uitgroei de. Hij werd de belichaming van het Spaan se territorium en de Spaanse collectiviteit. Van hun culturele eigenheid, van hun unie ke tradities. Vooral omdat in het buitenland de kritiek op de stierengevechten en het lot van de stier groeide." Romero de Solis: „Alle pogingen van de rege ring om de Osborne-stier uit het landschap te bannen of om hem bijna onzichtbaar te maken, stuitten op heftige protesten van de bevol king. Ie komt niet ongestraft aan het on derbewustzijn van een volk. Toen en kele weken geleden een groep ani- In Spanje staan tegenwoordig nog negentig Osborne-stieren. malisten, dat is een extreme fraaie van de Spaanse ecologisten, in Catalonië een Osborne-stier neerhaalde, was het protest en de af keuring in alle lagen van de bevolking zo hevig, dat de daders ge schrokken hun excuses aanboden." Dat blijkt een doorn in het oog van de bureaucraten van het Fran co-bewind. De familie Osborne en hun vriend Prieto worden im mers verdacht van republikeinse sympathieën en de stieren, die pal naast de weg staan, worden een gevaar voor het verkeer ge noemd. Zij moeten minstens 125 meter van de openbare weg ver wijderd staan. Geen nood voor de familie Osborne. Om toch zichtbaar te blijven, wordt de stier nu een metalen constructie van veertien meter hoog. De Spaanse ambtenarij zit echter niet stil. In juli 1988 wordt een nieuwe wet goedgekeurd. Elke vorm van publiciteit die van de weg zichtbaar is, is voortaan verboden. De wet verbiedt de publi citeit, maar niet het draagvlak van deze publiciteit, oordelen de Osbornes. Zij verwijderen de namen Osborne en Veterano en ver ven de stier helemaal zwart. De stier is een staatszaak geworden. Het oordeel van het opperste gerechtshof in december 1997 erkent dan ook noodgedwongen 'de esthetische en culturele waarde die de gemeenschap aan dit monument heeft toegekend'. De provinciale re gering van Andalusië had inmid dels al de 21 stieren op haar grond gebied tot 'onaantastbaar cultu reel erfgoed van Andalusië' uitge roepen. j- Daarmee lijkt het logo van Span je definitief gered. In heel Span je staan vandaag de dag nog ne gentig Osborne-stieren, elk veer tien meter hoog, met een op pervlakte van 150 vierkante meter en gedragen door vier

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 103