Groene golf voor Daihatsu Cuore Verkiezing leukste auto van eind vorige eeuw Kawasaki Ninja geschikt voor breed en glad asfalt Spaarversie Volvo C30 rijdt 22 km op 1 liter Nieuwe Fabia Combi wordt ruimtewonder Citroën maakt publiek lekker met coupé-cabrio PZC Vrijdag 31 augustus 2007 1 5 Het snelst groeiende automerk van ons land? Tien tegen één dat u dan niet meteen aan Daihatsu denkt. Toch surft het ogenschijnlijk zo bescheiden Japanse merk op de groene golf naar steeds grotere hoogten. Met de nieuwe Cuore krijgen ze de wind nog harder mee. door Rob van Cinneken Bijna zou je denken dat Dai hatsu overmoedig wordt. Bij de perspresentatie van de nieuwe generatie Cuo re maken ze zonder met de ogen te knipperen een vergelijking met de VW Golf. Misschien een tikje overdreven, maar het onderstreept wel dat het Calimero-automerk van weleer aan een opmars bezig is. Vorig jaar verkocht Daihatsu ruim de helft meer auto's en in de eerste helft van dit jaar kwam daar weer 25 procent bovenop. Daihatsu - een dochter van Toyota - knokt zo doende om de titel van snelst groeiende automerk van ons land. Opmerkelijk, want nog niet zo lang geleden was Daihatsu niet be paald het toppunt van design en hightech. De gemiddelde leeftijd van de koper zat in de buurt van vervroegde uittreding. In de afgelo pen twee jaar werd de hele model- lenlijn vernieuwd en nu ligt dat verhaal duidelijk anders. Met de nieuwe Cuore beweert Daihatsu zelfs op jonge kopers te mikken. Ook dat lijkt een tikje optimis tisch, maar het valt niet te ontken nen dat het kersverse model troef kaarten in handen heeft. Zo heeft hij een meer volwassen uitstraling. Hij groeide in de lengte en hoogte, krijgt standaard vijf deuren mee en ziet er gewoon heel aardig uit. In een leuke lakkleur zal hij de Eu ropese autokoper beduidend meer aanspreken dan het koektrommel design van zijn voorgangers. Ook het interieur verrast positief Grote en ver openslaande deuren zorgen voor een ongehinderde in- en uitstap. De afwerking oogt heel behoorlijk. Eenmaal ingestapt is het bijna niet voor te stellen dat je in een auto van nog geen 3,50 me ter lang zit. Oké, hij had wellicht iets in de breedte mogen groeien, maar op de stoelen en zithouding valt weinig af te dingen. Achterin is het een verhaal apart. In de goedkoopste versie met vaste Welke auto is de leukste van de jaren '70, '80 of '90? ANWBAuto, een gratis krant voor automobilisten, heeft-een verkiezing uitgeschreven waarbij deelnemers tot en met 13 september via internet kunnen stemmen op hun favoriete model. De hoofdprijs is een nieuwe Fiat 500. Wie in de afgelopen decennia al wat meer auto's heeft versleten, heeft geen uitleg nodig bij het zien van de modellen waarop gestemd kan worden. Het zijn (bijna) alle maal klassiekers (in de dop). Zo heeft de organisatie onder het kop je 'Jaren '70' onder meer de Volks wagen Kever, Mini (de originele), Citroën 2CV, Renault 5, Porsche 911 en Alfa Romeo Alfasud een plekje gegeven. Tot de uitverkoren auto's van een decennium later be horen onder meer de Citroën BX, Peugeot 205, Fiat Panda en Renault Espace. Wie de jaren '90 aanklikt, ziet foto's van onder meer de Mazda MX-5, Mercedes E-klasse, Audi TT, Renault Twin- go, Smart en Ford Ka. Stemmen kan één keer per week via de website www.anwbautover- kiezingen.nl Op die site staan ook verhalen van BN-ers over hun fa voriete auto's. Zo koestert schaat ser Erben Wennemars warme her inneringen aan de Opel Kadett van zijn ouders, dromen presenta tor Frits Sissing en actrice Mariska van Kolck van een Porsche 911 en liet musicalster Ron Link zijn ka potte Peugeot 205 ooit op de snel weg achter. Toch kiest hij die licht blauwe 205, een cadeautje van zijn ouders, als zijn favoriete auto van de jaren '80. Compacte Ninja. Porsche 911: kanshebber voor titel leukste auto van de jaren '80'. foto CPD door Michiel Snik De Japanse motor fabrikant Ka wasaki heeft weer een nieuw Japans vechtersbaasje klaar: de 11.998 euro kostende Ninja ZX-6R. De Nin- ja's waren van oor sprong onopvallende Ja panse krijgers die ra zendsnel toesloegen om vervolgens even vlug te verdwijnen. De nieuwe ZX-6R is echter allesbe halve onopvallend en heeft wél wat moeite snel uit de startblok ken te komen. De Japanse supersport is compleet nieuw ontwikkeld. Hij heeft een nieuw aluminium frame en een iets kleiner blok dat je heel hoog in zijn toeren kunt jagen. Alles is net iets compacter geworden. Niet zo gek, want het gaat bij dit soort motoren om de kilo's. De Nina heeft met zijn 167 kilogram geen grammetje te veel. Je hebt daar door ook nergens bergruimte. Zelfs een slot past niet onder het zadel van de duopassagier. De nieuwe Ninja houdt niet van een stikkeldrafje. De sportief ge veerde Kawa laat je duidelijk voe len niet van klinkerwegen te hou den. Beneden de 4.000 toeren is de Ninja heel tam. Daarboven komt er meer leven in het 600 cc 4-cilinderblok met zijn 125 pk, maar het houdt nog steeds niet over. Op de snelweg, boven 140 kilome ter per uur, wordt het leuker. De ■wind haalt de pijn van het hangen foto HDC Media langzaam uit je polsen. De Ninja is duidelijk bestemd voor breed, glad asfalt. Voor je het weet rij je veel te hard. Remmen doet hij gelukkig perfect en de schijven zijn ook nog eens leuk vormgegeven. De motor oogt nogal agressief Dat komt mede door de scherp gesne den kuip. Het kuipruitje roept ook agressie op. Want de rand van dat windvangertje zit precies in het ge zichtsveld, waardoor de toerentel- ler en snelheidsmeter nauwelijks afleesbaar zijn. Het dasboard is wel mooi com pleet, met naast het gebruikelijke tellers ook een rondeteller en ver snellingsindicator. De Ninja scha kelt nauwkeurig en soepel. Bij een wat sportievere rijstijl biedt hij ook een heerlijk racegeluid. De eerste Ninja dateert al van 1984. Bij de start was het model di rect populair, maar inmiddels neemt de belangstelling voor dit type motoren af, zo merken ze ook bij Kawasaki. Vooral de Ver- sys, Z750 en Z1000 zorgen nu bij dit merk voor de stijgende omzet. achterbank kun je redelijk terecht. Voor weinig extra geld (239 euro) heb je een verschuifbaar zitmeu bel achterin. Zet hem in de achter ste stand en je kunt zowat je be nen strekken. Toegegeven, in de ba gageruimte past dan niet meer dan een paar boodschappentas sen, maar daar kies je zelf voor. Ook de rijeigenschappen mogen er zijn. Het nieuwe 1.0 liter drieci- lindermotortje perst er met een soms nogal gespierd geluid veel vermogen (69 pk) uit. Aangezien de Cuore niet veel zwaarder is ge worden, zorgt dat voor bijna spor tieve prestaties. Een minpunt is de voelbare vibratie wanneer je vet in toeren doortrekt. Daihatsu zal de troefkaart 'milieu' nadrukkelijk uitspelen. Het is nu eenmaal de kern van zijn nieuwe imago. Zo heeft Daihatsu dit jaar al dik 290.000 bomen laten aan planten. En de auto zelf? Als je zijn prestaties meerekent, is het ronduit knap dat de Cuore toch een van de zuinigste benzineau to's ter wereld is. Hij scoort op pa pier een verbruik van 1 liter op 23 kilometer. Tijdens de eerste testrit ten bleek 1 op 20 goed haalbaar. Vanzelfsprekend heeft de Cuore zodoende een A-milieulabel en toucheert de koper de bijbehoren de 1.000 euro korting. Een eenvoudige uitvoering met stuurbekrachtiging en de verschuif bare achterbank (239 euro extra) komt net boven de 9 mille uit. Op de autoshow in Frankfurt geeft een aantal automerken antwoord op de zuinige 'BlueMotion' model len van VW. Onder meer Opel en Volvo presenteren auto's met een lager brandstofverbruik dankzij eenvoudige aanpassingen. Volvo belooft 1 op 22 voor zijn C30. Skoda geeft zijn nieuwe Fabia Combi niet alleen een modernere snit mee, maar ook aanzienlijk gro tere buitenmaten. De binnenruim te lijkt daarvan enorm te profite ren. De Fabia Combi wordt ko mend voorjaar in ons land lever baar. Prijzen zijn nog niet bekend. Citroën heeft de C5 Airscape ont huld. De Fransen spreken van een studiemodel, maar het is duidelijk dat zijn ontwerp al iets laat zien van de volgende generatie C5. Ook een coupé-cabriolet heeft kansen. Belangrijk is de reactie van publiek en pers tijdens autoshows. Citroën C5 Airscape. foto GPD De nieuw Daihatsu Cuore oogt volwassen, is ruim, rijdt sportief en is bovenal nog zuinig ook.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15