Groene golf voor Daihatsu Cuore
Verkiezing leukste auto
van eind vorige eeuw
Kawasaki Ninja geschikt
voor breed en glad asfalt
Spaarversie Volvo C30
rijdt 22 km op 1 liter
Nieuwe Fabia Combi
wordt ruimtewonder
Citroën maakt publiek
lekker met coupé-cabrio
PZC Vrijdag 31 augustus 2007 1 5
Het snelst groeiende
automerk van ons land? Tien
tegen één dat u dan niet
meteen aan Daihatsu denkt.
Toch surft het ogenschijnlijk
zo bescheiden Japanse merk
op de groene golf naar
steeds grotere hoogten. Met
de nieuwe Cuore krijgen ze
de wind nog harder mee.
door Rob van Cinneken
Bijna zou je denken dat Dai
hatsu overmoedig wordt.
Bij de perspresentatie van
de nieuwe generatie Cuo
re maken ze zonder met de ogen
te knipperen een vergelijking met
de VW Golf.
Misschien een tikje overdreven,
maar het onderstreept wel dat het
Calimero-automerk van weleer
aan een opmars bezig is. Vorig jaar
verkocht Daihatsu ruim de helft
meer auto's en in de eerste helft
van dit jaar kwam daar weer 25
procent bovenop. Daihatsu - een
dochter van Toyota - knokt zo
doende om de titel van snelst
groeiende automerk van ons land.
Opmerkelijk, want nog niet zo
lang geleden was Daihatsu niet be
paald het toppunt van design en
hightech. De gemiddelde leeftijd
van de koper zat in de buurt van
vervroegde uittreding. In de afgelo
pen twee jaar werd de hele model-
lenlijn vernieuwd en nu ligt dat
verhaal duidelijk anders. Met de
nieuwe Cuore beweert Daihatsu
zelfs op jonge kopers te mikken.
Ook dat lijkt een tikje optimis
tisch, maar het valt niet te ontken
nen dat het kersverse model troef
kaarten in handen heeft. Zo heeft
hij een meer volwassen uitstraling.
Hij groeide in de lengte en hoogte,
krijgt standaard vijf deuren mee
en ziet er gewoon heel aardig uit.
In een leuke lakkleur zal hij de Eu
ropese autokoper beduidend meer
aanspreken dan het koektrommel
design van zijn voorgangers.
Ook het interieur verrast positief
Grote en ver openslaande deuren
zorgen voor een ongehinderde in-
en uitstap. De afwerking oogt heel
behoorlijk. Eenmaal ingestapt is
het bijna niet voor te stellen dat je
in een auto van nog geen 3,50 me
ter lang zit. Oké, hij had wellicht
iets in de breedte mogen groeien,
maar op de stoelen en zithouding
valt weinig af te dingen.
Achterin is het een verhaal apart.
In de goedkoopste versie met vaste
Welke auto is de leukste
van de jaren '70, '80 of
'90? ANWBAuto, een
gratis krant voor automobilisten,
heeft-een verkiezing uitgeschreven
waarbij deelnemers tot en met 13
september via internet kunnen
stemmen op hun favoriete model.
De hoofdprijs is een nieuwe Fiat
500.
Wie in de afgelopen decennia al
wat meer auto's heeft versleten,
heeft geen uitleg nodig bij het zien
van de modellen waarop gestemd
kan worden. Het zijn (bijna) alle
maal klassiekers (in de dop). Zo
heeft de organisatie onder het kop
je 'Jaren '70' onder meer de Volks
wagen Kever, Mini (de originele),
Citroën 2CV, Renault 5, Porsche
911 en Alfa Romeo Alfasud een
plekje gegeven. Tot de uitverkoren
auto's van een decennium later be
horen onder meer de Citroën BX,
Peugeot 205, Fiat Panda en
Renault Espace. Wie de jaren '90
aanklikt, ziet foto's van onder
meer de Mazda MX-5, Mercedes
E-klasse, Audi TT, Renault Twin-
go, Smart en Ford Ka.
Stemmen kan één keer per week
via de website www.anwbautover-
kiezingen.nl Op die site staan ook
verhalen van BN-ers over hun fa
voriete auto's. Zo koestert schaat
ser Erben Wennemars warme her
inneringen aan de Opel Kadett
van zijn ouders, dromen presenta
tor Frits Sissing en actrice Mariska
van Kolck van een Porsche 911 en
liet musicalster Ron Link zijn ka
potte Peugeot 205 ooit op de snel
weg achter. Toch kiest hij die licht
blauwe 205, een cadeautje van zijn
ouders, als zijn favoriete auto van
de jaren '80.
Compacte Ninja.
Porsche 911: kanshebber voor titel leukste auto van de jaren '80'. foto CPD
door Michiel Snik
De Japanse motor
fabrikant Ka
wasaki heeft
weer een nieuw Japans
vechtersbaasje klaar: de
11.998 euro kostende
Ninja ZX-6R. De Nin-
ja's waren van oor
sprong onopvallende Ja
panse krijgers die ra
zendsnel toesloegen om
vervolgens even vlug te
verdwijnen. De nieuwe
ZX-6R is echter allesbe
halve onopvallend en heeft wél
wat moeite snel uit de startblok
ken te komen.
De Japanse supersport is compleet
nieuw ontwikkeld. Hij heeft een
nieuw aluminium frame en een
iets kleiner blok dat je heel hoog
in zijn toeren kunt jagen. Alles is
net iets compacter geworden. Niet
zo gek, want het gaat bij dit soort
motoren om de kilo's. De Nina
heeft met zijn 167 kilogram geen
grammetje te veel. Je hebt daar
door ook nergens bergruimte.
Zelfs een slot past niet onder het
zadel van de duopassagier.
De nieuwe Ninja houdt niet van
een stikkeldrafje. De sportief ge
veerde Kawa laat je duidelijk voe
len niet van klinkerwegen te hou
den. Beneden de 4.000 toeren is
de Ninja heel tam. Daarboven
komt er meer leven in het 600 cc
4-cilinderblok met zijn 125 pk,
maar het houdt nog steeds niet
over.
Op de snelweg, boven 140 kilome
ter per uur, wordt het leuker. De
■wind haalt de pijn van het hangen
foto HDC Media
langzaam uit je polsen. De Ninja is
duidelijk bestemd voor breed, glad
asfalt. Voor je het weet rij je veel te
hard. Remmen doet hij gelukkig
perfect en de schijven zijn ook
nog eens leuk vormgegeven.
De motor oogt nogal agressief Dat
komt mede door de scherp gesne
den kuip. Het kuipruitje roept ook
agressie op. Want de rand van dat
windvangertje zit precies in het ge
zichtsveld, waardoor de toerentel-
ler en snelheidsmeter nauwelijks
afleesbaar zijn.
Het dasboard is wel mooi com
pleet, met naast het gebruikelijke
tellers ook een rondeteller en ver
snellingsindicator. De Ninja scha
kelt nauwkeurig en soepel. Bij een
wat sportievere rijstijl biedt hij
ook een heerlijk racegeluid.
De eerste Ninja dateert al van
1984. Bij de start was het model di
rect populair, maar inmiddels
neemt de belangstelling voor dit
type motoren af, zo merken ze
ook bij Kawasaki. Vooral de Ver-
sys, Z750 en Z1000 zorgen nu bij
dit merk voor de stijgende omzet.
achterbank kun je redelijk terecht.
Voor weinig extra geld (239 euro)
heb je een verschuifbaar zitmeu
bel achterin. Zet hem in de achter
ste stand en je kunt zowat je be
nen strekken. Toegegeven, in de ba
gageruimte past dan niet meer
dan een paar boodschappentas
sen, maar daar kies je zelf voor.
Ook de rijeigenschappen mogen
er zijn. Het nieuwe 1.0 liter drieci-
lindermotortje perst er met een
soms nogal gespierd geluid veel
vermogen (69 pk) uit. Aangezien
de Cuore niet veel zwaarder is ge
worden, zorgt dat voor bijna spor
tieve prestaties. Een minpunt is de
voelbare vibratie wanneer je vet in
toeren doortrekt.
Daihatsu zal de troefkaart 'milieu'
nadrukkelijk uitspelen. Het is nu
eenmaal de kern van zijn nieuwe
imago. Zo heeft Daihatsu dit jaar
al dik 290.000 bomen laten aan
planten. En de auto zelf? Als je
zijn prestaties meerekent, is het
ronduit knap dat de Cuore toch
een van de zuinigste benzineau
to's ter wereld is. Hij scoort op pa
pier een verbruik van 1 liter op 23
kilometer. Tijdens de eerste testrit
ten bleek 1 op 20 goed haalbaar.
Vanzelfsprekend heeft de Cuore
zodoende een A-milieulabel en
toucheert de koper de bijbehoren
de 1.000 euro korting.
Een eenvoudige uitvoering met
stuurbekrachtiging en de verschuif
bare achterbank (239 euro extra)
komt net boven de 9 mille uit.
Op de autoshow in Frankfurt geeft
een aantal automerken antwoord
op de zuinige 'BlueMotion' model
len van VW. Onder meer Opel en
Volvo presenteren auto's met een
lager brandstofverbruik dankzij
eenvoudige aanpassingen. Volvo
belooft 1 op 22 voor zijn C30.
Skoda geeft zijn nieuwe Fabia
Combi niet alleen een modernere
snit mee, maar ook aanzienlijk gro
tere buitenmaten. De binnenruim
te lijkt daarvan enorm te profite
ren. De Fabia Combi wordt ko
mend voorjaar in ons land lever
baar. Prijzen zijn nog niet bekend.
Citroën heeft de C5 Airscape ont
huld. De Fransen spreken van een
studiemodel, maar het is duidelijk
dat zijn ontwerp al iets laat zien
van de volgende generatie C5. Ook
een coupé-cabriolet heeft kansen.
Belangrijk is de reactie van publiek
en pers tijdens autoshows.
Citroën C5 Airscape. foto GPD
De nieuw Daihatsu Cuore oogt volwassen, is ruim, rijdt sportief en is bovenal nog zuinig ook.