Boeren zijn boos op bakkers om broodprijs Anonieme liefdesbrief van Renault aan Twingo-rijders wekt woede Nokia N95 voor 37,45 Samsung ZV60 voor 13,95 Helft vrouwen wil meer seks Veel aangeschreven klanten begrepen niet dat het reclame was. Akkerbouw: industrie maakt misbruik van relatief duur graan. nu het eerste jaar van €-44:50 per maand nu het eerste jaar van €47r50 per maand P2C Donderdag 30 augustus 2007 5 door Marja Boonstra LEEUWARDEN - Woedende klanten en een stortvloed van boze tele foontjes: een als leuk bedoelde re clameactie voor de nieuwe auto Twingo is als een boemerang terug gekomen bij Renault Nederland. De anonieme liefdesbrief die Twin go-rijders in hun brievenbus kre gen, maakte veel klanten boos en bracht zelfs echtelijke relaties aan het wankelen. Renault heeft spijt en stuurt alle Twingo-rijders een nieuwe brief, nu met de nederige excuses van de marketingafdeling. Renault Nederland verraste de Twingo-rijders uit zijn adressenbe stand met een als persoonlijke lief desbrief vermomde reclamefolder, compleet met vakantiekiekjes. 'Hey lieffie, hoe gaat 't? Tijd gele den dat ik je gesproken heb. Ben je nog op vakantie geweest? Ik heb een weekje Parijs gedaan. Weet je wat ook grappig was, ik zag daar zo'n nieuwe Twingo. Jij hebt toch een Twingo? Wanneer gaan we weer een drankje doen? Ik ben echt benieuwd naar je. Veel liefs, M.', zo luidde een deel van de tekst. Veel klanten begrepen niet dat het om reclame ging en dat het schijn baar handgeschreven lettertje uit de printer kwam. De brief viel helemaal verkeerd bij de man van een Twingo-rijdster in Heerenveen, die in 'M.' een gehei- fJJ Een reclameactie van Renault Nederland is bij veel klanten ver keerd gevallen. Het ging om een 'handgeschreven', anonieme lief desbrief aan Twingo-rijders. me minnaar van zijn vrouw meen de te hebben ontdekt. Een echtelij ke ruzie was het gevolg, waarna de vrouw boos haar dealer benaderde en een verklaring eiste. De dealer, ABD in Heerenveen, is niet blij met de reclameactie. Mar ketingmedewerker Joyce Pera van ABD: „Het is te verwarrend, er staat ook helemaal geen afzender op. Zeker bij oudere mensen kan het verkeerd vallen." Renault Nederland kreeg ook zelf de nodige boze telefoontjes en mailtjes. Er zijn mensen die het grappig vinden, maar de reacties zijn overwegend negatief, geeft pu blic relationsmedewerker Charlot te Toola toe. De mailing was een ideetje van de eigen marketingafdeling. Of hier koppen gaan rollen, kan Toola niet zeggen. Maar het is beslist 'eens en nooit weer'. En er gaat een excuus brief de deur uit. NOORDHOEK - De bakkers, super markten en meelindustrie maken misbruik van de relatief hoge graanprijs. Zij verhogen de prijs van brood met een onevenredig percentage en als de prijs van graan zakt, zakt de prijs voor een brood nooit mee. Dat vindt de Ne derlandse Akkerbouw Vakbond (NAV). Volgens NAV-voorzitter Hanny van Beek-van Geel rechtvaardigt de graanprijsstijging van de afgelo pen anderhalf jaar een verhoging van de broodprijs met ongeveer tien eurocent. De prijs van brood ging volgens de NAV echter met tientallen centen omhoog. Volgens de NAV maken de brood producenten handig gebruik van de stijgende graanprijs. In de to- taalkosten voor het maken van een brood speelt de prijs van graan slechts een marginale rol. In een brood van 750 gram zit onge veer 680 gram tarwemeel. De prijs van graan verdubbelde in de afge lopen .anderhalf jaar per brood naar achttien cent. Een brood kost gemiddeld 1,75 euro. „Toen medio 2006 de graanprijs voor het eerst hoger was, was dit voor de broodindustrie aanleiding om de prijs te verhogen met ruim tien cent, terwijl toen op grond De graanprijsstijging rechtvaar- digt niet de 'buitenproportione le' verhoging van de broodprijs. Dat stelt de Nederlandse Akker bouw Vakbond. van de hogere graanprijs vier of vijf cent per brood gerechtvaar digd was", stelt Van Beek-van Geel. Zij wijst er verder nog op dat de tarweprijs twintig jaar geleden halveerde. De prijzen van brood en meel werden destijds niet naar beneden bijgesteld. De boerenvakbond stoort zich aan de houding van de bakkerswereld en dan met name aan de Beko, de inkoopvereniging voor ambachtelij ke brood- en banketbakkers. „De ze adviseert de bakkers om toe komstige energieprijsstijgingen en toekomstige loonkostenstijgingen nu door te berekenen in de brood prijs, omdat prijsverhogingen nu goed zijn uit te leggen", stelt de NAV. De Beko zou haar leden adviseren om de prijs van brood te verhogen met 17 eurocent. vodafone O'Vodafonfi f ivot bij een 2-jarig Vodafone 35 Zorgeloos Mobiel Internet Make the most of now vodafone bij een 2-jarig Vodafone 17,50 SAMSUNG Make the most of now Make the most of now HOOFDDORP - Bijna de helft van de vrouwen wil meer seks. Dat blijkt uit de Seks-enquête van het blad Celebrity die gisteren bekend zijn gemaakt. Aan het onderzoek de den ruim tweeduizend vrouwen mee. Van hen vindt 49 procent dat zij onvoldoende seks krijgt. De vrouwen doen wel genoeg om hun seksleven spannend te hou den. Zo'n 60 procent kijkt wel eens een pornofilm om in de stem ming te komen, 50 procent heeft een vibrator en 32 procent ge bruikt dit voorwerp tijdens een vrijpartij. Ook zegt 32 procent niet vies te zijn van een avondje met blinddoeken, handboeien en ijs klontjes en 29 procent neemt de seks op met een videocamera. Ook stript 40 procent wel eens om de partner op te winden. Van de deelneemsters heeft 10 procent een trio gehad en 20 procent wil dit ooit nog doen. De ultieme fantasie is seks hebben op een gekke plek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 5