Smullen van
vitale Sixties
Sympathiek drama draait uit op een thriller
Jane Birkin prominente gast Film by the Sea
38 1 Donderdag 30 augustus 2007 PZC
Dit jaar negen
boekverfilmingen in
competitie festival.
HAIRSPRAY
John Travolta als de sexy mama Edna in de film Hairspray.
ve-televisieshow. Daarin moet ze
de competitie aangaan met de
roomblanke, maar oh zo krengeri
ge dochter van de nog veel krenge
riger producent, een hilarische rol
van Michelle Pfeiffer. Maar in het
Amerika van 1962 zijn zwart en
blank volledig gescheiden, en de te
levisieshow komt pas echt op
stoom als de dansvloer één avond
per week gereserveerd is voor de
gekleurde medemens. Tracy
wil alleen maar muziek en dansen
en ze steekt daarom bewust de ra
ciale scheidslijn over, wat in 1962
grote consequenties had.
Hairspray is intelligent, knap ge
maakt en biedt met aanstekelijk
vermaak, een film die ver boven
de middelmaat uitsteekt en doet
Ach, die vroege jaren zestig. De
hoog getoupeerde haren, de zuur
stokkleurtjes, de wijde petticoats
en de vetkuiven. Toen Elvis nog
een jonge ster was en de jeugdcul
tuur op uitbarsten stond. De musi
cal Hairspray brengt het allemaal
terug en de pret, de energie en de
vitaliteit spatten vanaf de aller
eerste minuut van het scherm.
Want Hairspray is een heerlijke
film. En niet alleen vanwege John
Travolta, die geloofwaardig zingt
en danst als de veel te dikke sexy
mamma Edna. Het tempo is hoog,
de sixties-muziek swingt lekker,
de petticoats zijn wijd en aan de
grappen komt geen eind.
Temidden van alle vrolijkheid be
vat Hairspray één scene die tot de
klassiekers in de filmgeschiedenis
gaat behoren: het verstilde liefdes
duet tussen Edna (John Travolta)
en haar man man Wilbur, een
prachtige rol van Christopher Wal
ken. „Omdat ik zoveel van je hou",
maar dan toch net een beetje an
ders.
John Waters schreef en regisseerde
de eerste Hairspray-film in 1988.
Die heeft het, net als eerder werk
van Waters tot absolute cultstatus
gebracht. Dat gebeurde mede dank
zij travestiet/disco-ster Divine en
een jonge, nog onbekende Rikki
foto GPD/David James
verlangen naar méér. En echt,
geen kwaad woord over Michelle
Pfeiffer, maar toch jammer dat Oli
via Newton-John niet beschikbaar
was voor de rol van de hekserige
producent. Travolta en Newton-Jo-
hn weer samen in een musical,
twintig jaar na Grease en Saturday
Night Fever, dan was de cirkel
mooi rond geweest.
Film. Regie: Adam Shankman.
Met: John Travolta, Michelle
Pfeiffer. Te zien in: Vlissingen,
Bergen op Zoom
door Hetty van Rooij
Lake (de latere talkshow host) in
de hoofdrollen. Op basis van die
eerste versie werd in 2002 een
energieke Broadway-musical gerea
liseerd, die maar liefst acht Tony
Awards, waaronder die voor beste
musical, opleverde.
De nieuwe filmversie met sterren
cast is op die Broadway-musical ge
baseerd.
John Travolta in een travestieten-
rol komt niet zomaar uit de lucht
vallen. Ook in de twee eerdere pro
ducties speelde een man de rol
van Edna. Terwijl de hoofdrol van
Tracy in alle Hairspray-versies
voor een totaal onbekende teena
ger is gereserveerd. In dit geval de
18-jarige Nikki Blonsky die zich
tussen Travolta, Walker en Michel
le Pfeiffer prima overeind houdt.
En dan het verhaaltje. Dat draait
rond een dikke teenager met een
dikke moeder die van dansen
houdt en terecht komt in een li
Eén van de verrassingen van The
Lookout is dat deze thriller over
een bankoverval nu eens niet in
een spectaculaire wereldstad is ge
situeerd, maar op het Amerikaan
se platteland. Wie op de hoogte is
van de dag waarop de bankkluis is
gevuld met de opbrengst van de
oogst en bovendien als slachtoffer
van de landbouwrecessie genoeg
rancune heeft opgebouwd, kan
een grote slag slaan.
Kijkers die speciaal op het mis-
daadgegeven zijn afgekomen krij
gen eerst nog een andere verras
sing te verwerken. The Lookout
lijkt in het begin namelijk hele
maal niet op een thriller. Er is ta
melijk lang geen enkele aanwijzing
THE OUTLOOK
Film. Regie: Scott Frank. Met:
Joseph Cordon-Levitt, Jeff
Daniels. Te zien in: Vlissingen.
door Leo Bankersen
dat de ooit razend populaire
ijshockeyspeler Chris (Joseph Gor
don-Levitt), die na een ernstig on
geluk nog slechts een schim van
zichzelf is, zich tegenover geweld
dadige criminelen zal moeten be
wijzen. Hij heeft al genoeg te stel
len met zijn geheugenverlies en de
voortdurende confrontaties met
het feit dat hij genoegen moet ne
men met een baantje als schoon
maker. Het lukt hem zelfs niet
meer om in het café een meisje op
de juiste manier aan te spreken.
The Lookout is het sympathieke re
giedebuut van iemand die eigen
lijk al een grote naam in Hol
lywood is. Als scenarioschrijver le
verde Scott Frank het materiaal
voor onder andere Out of Sight, Mi
nority Report en The Interpreter,
dus dan ben je geen beginner
meer. Tussen de bedrijven door
werkte hij ook al aan dit veel klein
schaliger drama over vallen en op
staan waarin de nadruk op de
menselijke kanten van de persona
ges en hun emoties ligt. The Look
out blinkt uit door sterke sfeer en
mooie rollen, waaronder die van
een bebaarde Jeff Daniels als de
blinde, cynische maar hulpvaardi
ge kamergenoot van Chris. Of het
nu een moeizaam etentje is bij
Chris' welgestelde ouders of een
bezoek aan zijn dubieuze nieuwe
vrienden aan de zelfkant, Scott
Frank weet het raak neer te zetten.
Pijnlijk om te zien hoe de van alle
toekomstverwachtingen beroofde
Chris een gemakkelijk in te pal
men prooi is. Waarmee niet ge
zegd is dat alles in The Lookout uit
eindelijk even goed op zijn plaats
valt. Je zou bijvoorbeeld verwach
ten dat Chris' falende geheugen
ook op een inventieve manier een
plaats krijgt in de plot rond de
overval, maar dat is nauwelijks het
geval. Nog los van het feit dat het
weinig geloofwaardig is dat hij van
alles vergeet, maar niet dat de re
servesleutel van zijn auto in zijn
schoen zit. Ook de zorgvuldige op
bouw van emotioneel geladen the
ma's - het ongeluk was Chris' ei
gen schuld - lijkt nauwelijks meer
van belang als de zaken geweldda
dig ontsporen. De plots optimisti
sche ontknoping verdient al even
min een schoonheidsprijs. Het blij
ven toch twee verschillende films
gebleven die onbevredigend in el
kaar geschoven zijn. Maar die be
sneeuwde landschappen van de
Midwest zijn mooi meegenomen.
door Rolf Bosboom
VLISSINGEN - Actrice, regisseur en
zangeres Jane Birkin is volgende
maand een van de speciale gasten
van Film by the Sea. Eerder was al
bekend dat acteur Sir Ben Kingsley
en regisseur Volker Schlöndorff
het Vlissingse filmfestival bezoe
ken. Jane Birkin (1946) werd eind
jaren zestig bekend door haar duet
met Serge Gainsbourg: Je t'aime...
moi non plus. Zij speelde nadien in
een groot aantal films. Sinds begin
jaren negentig regisseert ze ook. Ze
komt naar Vlissingen vanwege
haar nieuwe film Boxes, waarin ze
ook meespeelt en waarvoor ze zelf
het scenario schreef Deze wordt
zaterdag 15 september om 14.00
uur vertoond. Na afloop wordt zij
geïnterviewd door René Mioch.
Film by the Sea presenteert van
daag - vanaf het middaguur - het
complete programma voor dit jaar
op haar website. Dat betekent ook
het begin van de kaartverkoop. In
totaal zijn negen films geselecteerd
voor de competitie, waarvoor zoals
gebruikelijk alleen boekverfilmin
gen in aanmerking komen. Het
zijn: Atonement van Joe Wright (te
vens de opening van het Film- en
Literatuurprogramma op maandag
17 september), Away from her van
Sarah Polley, Border post van Rajko
Grlic, La caja van Juan Carlos
Falcon, Emmas Gliick van Sven Tad-
dicken, Evening van Lajos Koltai,
Gone baby gone van Ben Affleck, I
served the king of England van Jiri
Menzel en Opium van Janos Szasz.
Grlic, Falcon, Taddicken, Koltai,
Menzel en Szasz komen ook zelf
naar Vlissingen. De films worden
beoordeeld door een jury die be
staat uit Rinus Ferdinandusse, Syl
via Kristel, Alex van Warmerdam,
Chiem van Houweninge sr., Peter
van Straaten en Tessa de Loo.
Diverse onderdelen van het pro
gramma werden al eerder bekend,
zoals de openingsfilm (de Blof-do-
cumentaire Een manier om thuis te
komen - Umoja live), de komst van
een groot aantal buitenlandse ar
tiesten die aan Umoja hebben mee
gewerkt (onder wie Cristina Bran-
co) en de Nederlandse première
van Leonardo DiCaprio's klimaat-
film The 11th hour.
Na de gala-opening op vrijdag 14
september is de avond erna de pu-
blieksopening met opnieuw de
Blof-film en als 'Spijkerbroekenpre-
miere' Butterfly on a wheel van Mi
ke Barker, met hoofdrollen van
Pierce Brosnan, Maria Bello en Ger
ard Butler. De slotfilm, op zaterdag
22 september, wordt Knocked up
van Judd Apatow. Bijzondere aan
dacht dit jaar is er voor de trend
dat acteurs zich ook als regisseur
ontwikkelen. Verder ligt er een ac
cent op de Hongaarse cinema. Di
verse films gaan, onder de noemer
'Movies that matter', over actuele
kwesties waarin mensenrechten
worden geschonden. De negende
editie van Film by the Sea duurt
van vrijdag 14 tot en met zondag
23 september.
n www.filmbythesea.nl
Jane Birkin