Smullen van vitale Sixties Sympathiek drama draait uit op een thriller Jane Birkin prominente gast Film by the Sea 38 1 Donderdag 30 augustus 2007 PZC Dit jaar negen boekverfilmingen in competitie festival. HAIRSPRAY John Travolta als de sexy mama Edna in de film Hairspray. ve-televisieshow. Daarin moet ze de competitie aangaan met de roomblanke, maar oh zo krengeri ge dochter van de nog veel krenge riger producent, een hilarische rol van Michelle Pfeiffer. Maar in het Amerika van 1962 zijn zwart en blank volledig gescheiden, en de te levisieshow komt pas echt op stoom als de dansvloer één avond per week gereserveerd is voor de gekleurde medemens. Tracy wil alleen maar muziek en dansen en ze steekt daarom bewust de ra ciale scheidslijn over, wat in 1962 grote consequenties had. Hairspray is intelligent, knap ge maakt en biedt met aanstekelijk vermaak, een film die ver boven de middelmaat uitsteekt en doet Ach, die vroege jaren zestig. De hoog getoupeerde haren, de zuur stokkleurtjes, de wijde petticoats en de vetkuiven. Toen Elvis nog een jonge ster was en de jeugdcul tuur op uitbarsten stond. De musi cal Hairspray brengt het allemaal terug en de pret, de energie en de vitaliteit spatten vanaf de aller eerste minuut van het scherm. Want Hairspray is een heerlijke film. En niet alleen vanwege John Travolta, die geloofwaardig zingt en danst als de veel te dikke sexy mamma Edna. Het tempo is hoog, de sixties-muziek swingt lekker, de petticoats zijn wijd en aan de grappen komt geen eind. Temidden van alle vrolijkheid be vat Hairspray één scene die tot de klassiekers in de filmgeschiedenis gaat behoren: het verstilde liefdes duet tussen Edna (John Travolta) en haar man man Wilbur, een prachtige rol van Christopher Wal ken. „Omdat ik zoveel van je hou", maar dan toch net een beetje an ders. John Waters schreef en regisseerde de eerste Hairspray-film in 1988. Die heeft het, net als eerder werk van Waters tot absolute cultstatus gebracht. Dat gebeurde mede dank zij travestiet/disco-ster Divine en een jonge, nog onbekende Rikki foto GPD/David James verlangen naar méér. En echt, geen kwaad woord over Michelle Pfeiffer, maar toch jammer dat Oli via Newton-John niet beschikbaar was voor de rol van de hekserige producent. Travolta en Newton-Jo- hn weer samen in een musical, twintig jaar na Grease en Saturday Night Fever, dan was de cirkel mooi rond geweest. Film. Regie: Adam Shankman. Met: John Travolta, Michelle Pfeiffer. Te zien in: Vlissingen, Bergen op Zoom door Hetty van Rooij Lake (de latere talkshow host) in de hoofdrollen. Op basis van die eerste versie werd in 2002 een energieke Broadway-musical gerea liseerd, die maar liefst acht Tony Awards, waaronder die voor beste musical, opleverde. De nieuwe filmversie met sterren cast is op die Broadway-musical ge baseerd. John Travolta in een travestieten- rol komt niet zomaar uit de lucht vallen. Ook in de twee eerdere pro ducties speelde een man de rol van Edna. Terwijl de hoofdrol van Tracy in alle Hairspray-versies voor een totaal onbekende teena ger is gereserveerd. In dit geval de 18-jarige Nikki Blonsky die zich tussen Travolta, Walker en Michel le Pfeiffer prima overeind houdt. En dan het verhaaltje. Dat draait rond een dikke teenager met een dikke moeder die van dansen houdt en terecht komt in een li Eén van de verrassingen van The Lookout is dat deze thriller over een bankoverval nu eens niet in een spectaculaire wereldstad is ge situeerd, maar op het Amerikaan se platteland. Wie op de hoogte is van de dag waarop de bankkluis is gevuld met de opbrengst van de oogst en bovendien als slachtoffer van de landbouwrecessie genoeg rancune heeft opgebouwd, kan een grote slag slaan. Kijkers die speciaal op het mis- daadgegeven zijn afgekomen krij gen eerst nog een andere verras sing te verwerken. The Lookout lijkt in het begin namelijk hele maal niet op een thriller. Er is ta melijk lang geen enkele aanwijzing THE OUTLOOK Film. Regie: Scott Frank. Met: Joseph Cordon-Levitt, Jeff Daniels. Te zien in: Vlissingen. door Leo Bankersen dat de ooit razend populaire ijshockeyspeler Chris (Joseph Gor don-Levitt), die na een ernstig on geluk nog slechts een schim van zichzelf is, zich tegenover geweld dadige criminelen zal moeten be wijzen. Hij heeft al genoeg te stel len met zijn geheugenverlies en de voortdurende confrontaties met het feit dat hij genoegen moet ne men met een baantje als schoon maker. Het lukt hem zelfs niet meer om in het café een meisje op de juiste manier aan te spreken. The Lookout is het sympathieke re giedebuut van iemand die eigen lijk al een grote naam in Hol lywood is. Als scenarioschrijver le verde Scott Frank het materiaal voor onder andere Out of Sight, Mi nority Report en The Interpreter, dus dan ben je geen beginner meer. Tussen de bedrijven door werkte hij ook al aan dit veel klein schaliger drama over vallen en op staan waarin de nadruk op de menselijke kanten van de persona ges en hun emoties ligt. The Look out blinkt uit door sterke sfeer en mooie rollen, waaronder die van een bebaarde Jeff Daniels als de blinde, cynische maar hulpvaardi ge kamergenoot van Chris. Of het nu een moeizaam etentje is bij Chris' welgestelde ouders of een bezoek aan zijn dubieuze nieuwe vrienden aan de zelfkant, Scott Frank weet het raak neer te zetten. Pijnlijk om te zien hoe de van alle toekomstverwachtingen beroofde Chris een gemakkelijk in te pal men prooi is. Waarmee niet ge zegd is dat alles in The Lookout uit eindelijk even goed op zijn plaats valt. Je zou bijvoorbeeld verwach ten dat Chris' falende geheugen ook op een inventieve manier een plaats krijgt in de plot rond de overval, maar dat is nauwelijks het geval. Nog los van het feit dat het weinig geloofwaardig is dat hij van alles vergeet, maar niet dat de re servesleutel van zijn auto in zijn schoen zit. Ook de zorgvuldige op bouw van emotioneel geladen the ma's - het ongeluk was Chris' ei gen schuld - lijkt nauwelijks meer van belang als de zaken geweldda dig ontsporen. De plots optimisti sche ontknoping verdient al even min een schoonheidsprijs. Het blij ven toch twee verschillende films gebleven die onbevredigend in el kaar geschoven zijn. Maar die be sneeuwde landschappen van de Midwest zijn mooi meegenomen. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Actrice, regisseur en zangeres Jane Birkin is volgende maand een van de speciale gasten van Film by the Sea. Eerder was al bekend dat acteur Sir Ben Kingsley en regisseur Volker Schlöndorff het Vlissingse filmfestival bezoe ken. Jane Birkin (1946) werd eind jaren zestig bekend door haar duet met Serge Gainsbourg: Je t'aime... moi non plus. Zij speelde nadien in een groot aantal films. Sinds begin jaren negentig regisseert ze ook. Ze komt naar Vlissingen vanwege haar nieuwe film Boxes, waarin ze ook meespeelt en waarvoor ze zelf het scenario schreef Deze wordt zaterdag 15 september om 14.00 uur vertoond. Na afloop wordt zij geïnterviewd door René Mioch. Film by the Sea presenteert van daag - vanaf het middaguur - het complete programma voor dit jaar op haar website. Dat betekent ook het begin van de kaartverkoop. In totaal zijn negen films geselecteerd voor de competitie, waarvoor zoals gebruikelijk alleen boekverfilmin gen in aanmerking komen. Het zijn: Atonement van Joe Wright (te vens de opening van het Film- en Literatuurprogramma op maandag 17 september), Away from her van Sarah Polley, Border post van Rajko Grlic, La caja van Juan Carlos Falcon, Emmas Gliick van Sven Tad- dicken, Evening van Lajos Koltai, Gone baby gone van Ben Affleck, I served the king of England van Jiri Menzel en Opium van Janos Szasz. Grlic, Falcon, Taddicken, Koltai, Menzel en Szasz komen ook zelf naar Vlissingen. De films worden beoordeeld door een jury die be staat uit Rinus Ferdinandusse, Syl via Kristel, Alex van Warmerdam, Chiem van Houweninge sr., Peter van Straaten en Tessa de Loo. Diverse onderdelen van het pro gramma werden al eerder bekend, zoals de openingsfilm (de Blof-do- cumentaire Een manier om thuis te komen - Umoja live), de komst van een groot aantal buitenlandse ar tiesten die aan Umoja hebben mee gewerkt (onder wie Cristina Bran- co) en de Nederlandse première van Leonardo DiCaprio's klimaat- film The 11th hour. Na de gala-opening op vrijdag 14 september is de avond erna de pu- blieksopening met opnieuw de Blof-film en als 'Spijkerbroekenpre- miere' Butterfly on a wheel van Mi ke Barker, met hoofdrollen van Pierce Brosnan, Maria Bello en Ger ard Butler. De slotfilm, op zaterdag 22 september, wordt Knocked up van Judd Apatow. Bijzondere aan dacht dit jaar is er voor de trend dat acteurs zich ook als regisseur ontwikkelen. Verder ligt er een ac cent op de Hongaarse cinema. Di verse films gaan, onder de noemer 'Movies that matter', over actuele kwesties waarin mensenrechten worden geschonden. De negende editie van Film by the Sea duurt van vrijdag 14 tot en met zondag 23 september. n www.filmbythesea.nl Jane Birkin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 40