Armoede bestrijden in de supermarkt 'Ostel' Berlijn: slapen met Honecker boven het bed Beetje meer betalen voor faire producten als goed voorbeeld. Hotel in DDR-stijl trekt veel belangstelling, maar oogst ook kritiek. wlIE 11111 JZJ%011 PZC Donderdag 30 augustus 2007 1 1 Ted van Hees is campagneleider Een, Armoede de wereld uit van het Nederlands Platform Millen niumdoelen, samenwerkingsver band van rüim vijftig organisaties. door Ted van Hees De meeste mensen beseffen dat er reden is je druk ma ken over de kwaliteit van de producten die je aanschaft. Wie schrikt niet als blijkt dat er te veel lood zit in kinderspeeltjes uit Chi na? Toch staan we onvoorstelbaar onverschillig tegenover de wijze waarop veel van de dingen die we dagelijks gebruiken worden gepro duceerd. Vaak gebeurt dat op een voor de mens en het milieu onverantwoor de wijze. We vinden allemaal dat (jonge) kinderen op school thuis horen en niet in de fabriek, en dat iedere werknemer recht heeft op fatsoenlijk loon. Maar als deze van zelfsprekendheden consequenties hebben voor de prijs van een pro duct, haken veel mensen af Het is de hoogste tijd dat dat verandert. We dienen verantwoord om te gaan met producten die we consu meren, net als met de makers er van in verre landen. Dat is overigens al zeven jaar gele den afgesproken en vastgelegd in de zogenoemde Millenniumdoe len. In 2000 spraken de wereldlei ders met elkaar af dat in 2015 alle kinderen naar school zouden gaan en ziekten als malaria, aids en tbc uitgeroeid zouden zijn. De gezond heidszorg zou ook in ontwikke lingslanden op een acceptabel ni veau moeten zijn. Vijfjaar later, in 2005, werden die beloften plechtig herhaald. Ondanks dat hebben de meeste rij ke landen in 2006 hun hulp inge krompen, met Nederland als posi tieve uitzondering. Die hulp helpt onszelf nogal eens meer dan arme mensen in ontwikkelingslanden. Het gaat dus niet goed met de Mil lenniumdoelen. Verwezenlijking ervan zal nu meer dan honderd jaar gaan duren, tenzij er iets dras tisch verbetert. Het Platform Millenniumdoelen heeft daarom de Een-campagne be dacht. We spreken regeringen aan op hun verantwoordelijkheid, maar we geloven ook dat het tijd is dat gewone burgers het voor touw nemen. Als genoeg mensen meedoen, kunnen regeringen op den duur niet achterblijven. Met 'Als genoeg mensen mee doen, kunnen regeringen niet achterblijven' het schaamrood op de kaken be zwijken zij onder de druk van de bevolking en gaan alsnog serieus aan de slag voor de Millennium doelen. Hoe? Een middel dat al is ingezet en goed werkt, is de 'fairnesslijst' van Fairfood. Die organisatie spoort consumenten aan om pro ducten te eten en te drinken die 'fair' geproduceerd zijn en waar van de vervaardiging en verhande ling honger en armoede in ontwik kelingslanden vermindert. Fair food beoordeelt bedrijven en su permarkten op hun fairness. Zo ontstond een lijst van bedrijven en producten die voldoen aan de criteria van 'eerlijke productie'. Ie dere consument kan zo beschik ken over de ideale boodschappen lijst voor de supermarkt. Het is een effectief en elegant cam pagnemodel: bedrijven onder het gemiddelde en op de zwarte lijst doen er alles aan om boven dat ge middelde uit te komen. Het leidt tot een voortschrijdend gemiddel de waarbij steeds meer bedrijven aan de belangrijkste criteria vol doen. Zoals de spaarlamp dankzij de kli maatcampagne is doorgebroken, kan de Fairfoodcampagne er voor zorgen dat het tot producenten en consumenten doordringt dat faire productie en faire handel stan daard behoren te zijn. Wat Fairfood in beweging heeft ge zet bij supermarktproducten, is ook toepasbaar in de kleding- en cosmeticaindustrie, maar ook op restaurants en vakanties. Absolute voorwaarde voor de reali sering van dit ideaal is massale deelname: hoe meer deelnemers, hoe effectiever. Daarom vraagt de Een-campagne u om zich op onze site uit te spreken tegen de armoe de (www.een.nl). Op Wereldar- moededag (17 oktober) bieden we het resultaat aan aan de ministers Bos en Koenders. Zij nemen dat een week later mee naar de VS waar de ministers van Financiën en Ontwikkelingssamenwerking bij IMF en Wereldbank hun Jaar vergadering hebben. Faire prijzen zorgen voor produc ten zonder gifstoffen en ze voorko men dat we leugentjes nodig heb ben om ons met recht en trots we reldburger te mogen noemen. Door simpel je stem te geven op de Een-site zet je de eerste stap. ■PB Website van de Een-campagne: www.een.nl door onze correspondent Achille Prick De mislukte DDR blijkt een succesverhaal. Twee Ossi's openden in Berlijn het eer ste 'Ostel' en het loopt storm. Sla pen tussen DDR-kitsch met dicta tors aan de wand. „De Stasi-suite hebben we geschrapt, dat deed mensen pijn." „Dit is de Erich Honecker-kamer", zegt hoteleigenaar Daniel Helbig la chend. Aan de wand boven het bed wordt meteen duidelijk waar om. Hier hangt geen clichéfoto van Berlijn, maar een statieportret van de voormalige DDR-leider. De oude Oost-Duitse Rema-radio, de kitscherige tapijtjes, glimmende wandkasten met glasvitrines en veel oranje/bruin vervolmaken het beeld. Precies zoals een slaap kamer er in de DDR uitzag. „En al les origineel, he", glundert Helbig. De geboren Oost-Berlijners en za kenpartners Daniel Helbig (35) en Guido Sand (42) wandelen in hun stad vaak zomaar van punt A naar B. „Omdat hier nog zo veel te ont dekken is", zegt Helbig. „En toen liepen we een keer langs een half leegstaande Plattenbau (DDR-flat) en dachten: daar moeten we een hotel in beginnen." De locatie bij het Ostbahnhof in Berlijn is per fect. Aan de voorkant van het sta tion staat nog ruim een kilometer Muur. Aan de achterkant steken ty pische 'Plattenbauten' de lucht in, de DDR-flats die nog steeds kille dictatuur uitstralen. Op een dak vormen grote neonletters: 'Neues Deutschland'. Ook de voormalige partijkrant houdt hier nog steeds kantoor. Er tussenin zit het Ostel ergens, maar het is zoeken want de entree is gelijk aan alle andere flats. Pas op de eerste etage verraden klok ken met de tijden van Moskou, Pe king en Havana de receptie. In de hoek staat een oude kleurentelevi sie waar alleen de allertrouwste partijleden aanspraak op konden maken. Er draait een video met DDR-reclames. „We begonnen hier afgelopen mei als jeugdherberg, met een paar ka mers in DDR-stijl", vertelt Helbig. „Maar iedereen wilde in die DDR- kamers slapen. Toen hebben we het hele hotel als snel 'Ostel' inge richt. We zijn enorm verbaasd over het succes. Gasten komen uit binnen- en buitenland, vaak in de leeftijd van dertig tot vijftig jaar. Veel van de DDR wordt afgebro ken, dat maakt de fascinatie alleen maar groter, denk ik." Enkele oud-tegenstanders van het 'Veel van de DDR wordt afgebroken, dat maakt de fascinatie alleen maar groter' regime is het Ostel een doorn in het oog. De Oost-Duitse schrijfster Freya Klier noemde het 'schok kend'. Het bagatelliseert volgens haar de gruwelijkheid van de dicta tuur. Net zo min er begrip is voor de DDR-parafernalia die overal in de stad te koop zijn. Alsof de DDR een soort Duitse Disney Repu bliek was. „We hebben hier enkelen van hen over de vloer gehad en uitgelegd dat wij geen politiek statement wil len maken, maar alleen DDR-de- sign tentoonstellen", zegt Helbig. „De Stasi-suite hebben we wel ge schrapt, dat deed te veel pijn. En we hadden als grapje ook afluister apparatuur, maar dat werd ook niet gewaardeerd." Helbig begrijpt de opwinding over de DDR soms niet. „Nu gaat het weer over het schietbevel aan de Muur. Het is niet goed als je burgers neerschiet, maar je moet als Mexicaan eens proberen de grens met Amerika over te steken. Dan wordt er ook geschoten. Daar is een grens toch ook voor?" Het portret van Honecker is blijven hangen. „Dat was zo populair dat veel gasten het meepikten als souvenir." Daar mee brak ook het kapitalisme door in het Ostel. In een glazen vi trine liggen allerlei hebbedinge tjes. De foto van Honecker kost vijf euro en is de verkoophit. Achter het glas ligt ook een rol DDR-toiletpapier. „Hier heb ik geen heimwee naar", lacht Helbig en reikt een stuk aan. Het lijkt meer op schuurpapier dan wat an ders. „Zo wist de partijtop zeker dat ook de laatste kont rood werd", grijnst Helbig om een oude grap uit de DDR. Hoteleigenaar Daniel Elbig in een van de met DDR-kitsch volgepropte hotelkamers in het 'Ostel'. foto David Heerde/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 11