en de Zwarte Jesus Rijden we vandaag door een tunnel dan? Pagliarini is snelste werkzoeker van de dag Terneuzens publiek krijgt kopstukken van peloton te zien. Wielrenners zonder problemen onder de Westerschelde door. w PZC Dinsdag 28 augustus 2007 45 door Frits Bakker TERNEUZEN - Hoe klinkt een Russi sche wielrenner die een massaal publiek toespreekt met: „Goede morgen Terneuzen." En hoe krijg je Thomas Dekker zo ver dat hij bekent: „Ik heb vannacht met Mi chael Boogerd geslapen en we heb ben héél dicht achter elkaar gele gen." Zet een podium op de Markt van Terneuzen, zorg voor een heer lijk zonnetje, geef Kees Maas en René Vermeire een microfoon en je krijgt een wielershow om over na te praten. Dan komt Matthé Pronk vertellen dat hij die dag vroeg in de aanval gaat (en hij doet het nog ook), trekt Michael Boogerd een halfuur tje uit om met al het vrouwelijk schoon te poseren en krijgt iedere renner die even zijn hand opsteekt een daverend applaus. Maandagmorgen, in de uren voor de start van de vijfde etappe in de Eneco Tour. „Ik ga Ap den Doel- der vragen of hij het startschot wil lossen", zegt Ron Barbé, die een dag eerder nog zo is geschrokken, omdat zijn medebestuurder met de ambulance uit de koers moest worden gehaald. En inderdaad ver schijnt de Axelaar, nog maar net af gekoppeld van de slangen op de in tensive care, even later op de start locatie in Terneuzen. Het vipcafé puilt weer uit van de sponsors en genodigden, het ont bijt staat copieus opgesteld en de eerste biertjes worden grif naar binnen geslagen. Maikel Harte, voormalig zanger van de Lamaket- ta's, klinkt uit de luidsprekers: „Wij, van Zeeuws-Vlaanderen, val len altijd tussen wal en schip. We zijn geen Nederlanders en geen Belgen. Daarom hebben wij zo'n enorm alcoholprobleem." „Heb jij wel eens van Kapitein Rooibos gehoord", vraagt de speak er aan een Belgische coureur. „Nee, nooit." Het Terneuzense pu bliek des te meer. Zelfs mevrouw Barbé maakt achter de dranghek ken een vrolijk dansje. De Fransman Stéphane Poulhie vraagt om een 'peu de vent' voor de etappe van vandaag. Ales- Burgemeester Jan Lonink glundert: 'Wat een schot in de roos, hè.' sandro Ballan, al winnaar van twee grote klassiekers dit jaar, heeft nog nooit in Nederland ge wonnen. „Morgen wordt het mijn dag", voorspelt hij. René Vermeire verzint ter plekke een vrije vertaling als de Spanjaard Jesus del Nero op het podium ver schijnt. „Hier komt de Zwarte Jes us." Michael Boogerd wordt voor de rennersbus van Rabo toegespro ken door een hartstochtelijke fan. „Michael, bedankt voor de mooie jaren", zegt de man met een zeke re schroom. „Jij bent een voor beeld geweest voor de jeugd." De renner knikt beleefd en er klinkt een beschaafd applaus op uit de menigte. Victor Hugo Pena (33), in de nada gen van zijn carrière, mijmert over zijn glorieuze dagen, toen hij in de Tour vooral veel bidons moest op halen voor Lance Armstrong. „Het wielrennen is een politiek spel ge worden", fdosofeert hij. Dat valt wel mee, zo blijkt die morgen in Terneuzen, waar de wielrenners nog gewoon van het publiek zijn en de kopstukken van het peloton de tijd nemen voor een praatje en een handtekening. „Wat een schot in de roos, hè", glundert Jan Lonink, de burge meester, aan de koffietafel. Het smaakt in elk geval naar meer. De Eneco nog een keer naar Terneu zen? „Ja, van ons mag het, want dit is zo'n geweldig succes." Maar Terneuzen mikt ook hoger. „Ik heb tegen Cees Priem gezegd: als jij de Ronde van Italië naar hier kunt krijgen, dan hebben wij nog wel ergens een tonnetje liggen." „Waar is Ap den Doelder met zijn pistool?", vraagt de koersdirecteur •vijf minuten voor het vertrek. Het schot klinkt en weg zijn ze. Op weg naar de sluizen, naar de offi ciële start en naar de ingang van de Westerscheldetunnel. Free wheelen naar dat donkere gat? Matthé Pronk denkt daar anders over en demarreert met nog twee andere vluchters. De voorsprong loopt snel op en be draagt in de buurt van Kapelle al tien minuten. Daar duiken plotse ling twee snelle meiden op, naast de kopgroep, in het tempo van de leiders. Anne Eversdijk en Lisa Phernambucq trappen even mee, maar blijven achter op een stuk vals plat. Nog even zwaaien en ze zijn uit het zicht. De koplopers ook. Weg uit Zeeland na twee da gen van prachtige wielersport, op weg naar weer een massasprint? door Koen de Vries COES - Wielrenner Niko Eeckhout vestigde zondag de aandacht op zich door in de Eneco Tour met drie medevluchters ruim 120 kilo meter aan de leiding te rijden. Zou hij dat kunstje in de etappe van Terneuzen naar Nieuwegein wil len herhalen? Tja, als het zou kun nen misschien wel, dacht de Belg voor de start op de Terneuzense Markt. Maar dan toch niet in het begin, want daar ligt de Wester scheldetunnel. De 36-jarige Eeckhout, tweevou dig winnaar van de Delta Proffon- de, heeft in zijn carrière heel wat meegemaakt. Maar fietsen door een tunnel van 6,6 kilometer niet. Hij heeft er duidelijk schrik van. De Vlaming herinnert zich nog etappes in de Ronde van Italië, waar het peloton zich door tun nels perste die verlicht werden door slechts een enkel peertje. Ze waren aanmerkelijk korter dan de Westerscheldetunnel, maar levens gevaarlijk. Bijna op de tast bereik ten ze het einde, een aantal ge crashte renners achterlatend. „Ik verwacht niet dat er renners zul len demarreren. Een tunnel is veel gevaarlijker dan een gewone weg. Het tempo zal niet hoog liggen", aldus Eeckhout. Rabo-ploegleider Erik Dekker fronst zijn wenkbrauwen als hem gevraagd wordt of de Westerschel detunnel een gevaarlijk obstakel is. „Rijden we door een tunnel dan?", reageert hij verrast. De vier voudig etappewinnaar in de Tour de France moet erkennen dat hij in zijn carrière nooit door zo'n lan ge tunnel gefietst is, maar het jaagt hem geen schrik aan. „Ik heb het er vanmorgen bij de voorbespre king niet over gehad. Die tunnel is Drie renners ontsnappen bij de sluizen in Terneuzen en rijden sa men de Westerscheldetunnel in. De sprint na de uitgang wordt ge wonnen door Fumiyuki Beppu. toch goed verlicht. Ik zou niet we ten waarom de renners niet in de tunnel zouden kunnen demarre ren." De organisatoren hebben ondanks het luchtige commentaar van Erik Dekker het zekere voor het onzeke re genomen. De tunnel gaat voor alle verkeer een uur dicht, bij de in gang staan verschillende brand weerwagens en een takelwagen en de tolhuisjes - voor de renners ge vaarlijke obstakels - worden 'be waakt' door vele met fluitjes bewa pende mannen in felroze hesjes. Om een uur of twaalf rijden 150 renners in de tunnel. Drie gaan wat sneller dan de rest. Ze zijn er vanuit de start bij de sluizen van Terneuzen vandoor gegaan. De overige 147 dalen rustig af naar het diepste punt, zestig meter onder de zeespiegel. Terwijl ze met de handjes op het stuur voortpeddelen, sprintten de Japanner Fumiyuki Beppu, de Fransman Pierre Drancourt en de Nederlander Matthé Pronk de hel ling op die naar de uitgang leidt. Boven liggen een premie van 500 euro en de fraaie kristallen Tunnel trofee te wachten. De sprint wordt aanschouwd door veel toeschouwers. Geen onverto gen woord te horen over opont houd. De dag van Beppu kan niet meer stuk. De Tunneltrofee gaat naar Japan. Een paar kilometer verderop, bij de tolpoortjes, heeft het trio al een ruime voorsprong. Het peloton passeert op het dooie gemakje, vierenhalve minuut later. De 155 renners zijn zonder kleerscheuren voorbij. Niemand is flauwgevallen van de uitlaatgassen, want die zijn door de ventilatoren in extra hoog tempo weggeblazen. Ingo de Moor, woordvoerder van de NV Westerscheldetunnel, spreekt van een perfecte dag. De westbuis is maar een halfuurtje dicht geweest en de oostbuis drie kwartier. Eigenlijk hadden Eeckhout en Dek ker allebei een beetje gelijk. Er is niet gedemarreerd in de tunnel en gevaarlijk was het ook niet. Een hoge berg maakt toch veel meer los dan een diepe tunnel. De Japanner Fumiyuki Beppu, de Fransman Pierre Drancourt (links) en Matthé Pronk (achter) komen als eersten de Westerscheldetunnel uit. foto Ronald den Dekker door Peter van Leeuwen NIEUWGEIN - Drie werkzoekende wielrenners reden gisteren in de Eneco Tour de hele dag vooruit. Toen het peloton de vluchters in de slotkilometers alsnog inreken de, kon de Braziliaan Luciano André Pagliarini in Nieuwegein zijn cv een broodnodige aanvul ling geven. Ook de ritwinnaar van Saunier Duval zit nog zonder con tract. De pechvogels eindigden in of ach ter het peloton. De Japanner Fu miyuki Beppu, de Fransman Pier re Drancourt en de Nederlander Matthé Pronk waren vanuit Ter neuzen nog voor het binnenrijden van de Westerscheldetunnel ont snapt en werden pas 174 kilometer later ingerekend. „Je weet dat het gaat gebeuren, maar je hoopt altijd dat ze zich een keer verrekenen", vertelde Pronk. Nadat de poging was gestrand kon den de sprinters zich opmaken voor hun vierde klusje op rij. Voor Rabobank meldde zich Graeme Brown voorin, maar de Australiër, ook nog zonder contract voor vol gend jaar, was opnieuw niet succes vol. Cavendish, de Britse leider in het puntenklassement bleef hem voor, maar de ritzege was voor Pag liarini, een 29-jarige gelukszoeker uit Brazilië. Diens erelijst beperkte zich, na een tocht langs Italiaanse ploegen, voornamelijk tot ritzeges in Langkawi waar het peloton zich meestal slechts opwarmt voor het echte werk. Voor de sprinters is het feest voor bij in de Eneco Tour die nu naar Limburg trekt. Vandaag, tussen Beek en Landgraaf, probeert leider Nick Nuyens zijn trui te verdedi gen. Voor morgen, de tijdrit, ziet hij het somber in. „Achter me staan alleen maar sterke tijdrij- ders", meende de Belg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 73