en de Zwarte Jesus
Rijden we vandaag
door een tunnel dan?
Pagliarini is snelste
werkzoeker van de dag
Terneuzens publiek
krijgt kopstukken
van peloton te zien.
Wielrenners zonder
problemen onder de
Westerschelde door.
w
PZC Dinsdag 28 augustus 2007 45
door Frits Bakker
TERNEUZEN - Hoe klinkt een Russi
sche wielrenner die een massaal
publiek toespreekt met: „Goede
morgen Terneuzen." En hoe krijg
je Thomas Dekker zo ver dat hij
bekent: „Ik heb vannacht met Mi
chael Boogerd geslapen en we heb
ben héél dicht achter elkaar gele
gen." Zet een podium op de Markt
van Terneuzen, zorg voor een heer
lijk zonnetje, geef Kees Maas en
René Vermeire een microfoon en
je krijgt een wielershow om over
na te praten.
Dan komt Matthé Pronk vertellen
dat hij die dag vroeg in de aanval
gaat (en hij doet het nog ook),
trekt Michael Boogerd een halfuur
tje uit om met al het vrouwelijk
schoon te poseren en krijgt iedere
renner die even zijn hand opsteekt
een daverend applaus.
Maandagmorgen, in de uren voor
de start van de vijfde etappe in de
Eneco Tour. „Ik ga Ap den Doel-
der vragen of hij het startschot wil
lossen", zegt Ron Barbé, die een
dag eerder nog zo is geschrokken,
omdat zijn medebestuurder met
de ambulance uit de koers moest
worden gehaald. En inderdaad ver
schijnt de Axelaar, nog maar net af
gekoppeld van de slangen op de in
tensive care, even later op de start
locatie in Terneuzen.
Het vipcafé puilt weer uit van de
sponsors en genodigden, het ont
bijt staat copieus opgesteld en de
eerste biertjes worden grif naar
binnen geslagen. Maikel Harte,
voormalig zanger van de Lamaket-
ta's, klinkt uit de luidsprekers:
„Wij, van Zeeuws-Vlaanderen, val
len altijd tussen wal en schip. We
zijn geen Nederlanders en geen
Belgen. Daarom hebben wij zo'n
enorm alcoholprobleem."
„Heb jij wel eens van Kapitein
Rooibos gehoord", vraagt de speak
er aan een Belgische coureur.
„Nee, nooit." Het Terneuzense pu
bliek des te meer. Zelfs mevrouw
Barbé maakt achter de dranghek
ken een vrolijk dansje.
De Fransman Stéphane Poulhie
vraagt om een 'peu de vent' voor
de etappe van vandaag. Ales-
Burgemeester Jan Lonink
glundert: 'Wat een schot
in de roos, hè.'
sandro Ballan, al winnaar van
twee grote klassiekers dit jaar,
heeft nog nooit in Nederland ge
wonnen. „Morgen wordt het mijn
dag", voorspelt hij.
René Vermeire verzint ter plekke
een vrije vertaling als de Spanjaard
Jesus del Nero op het podium ver
schijnt. „Hier komt de Zwarte Jes
us." Michael Boogerd wordt voor
de rennersbus van Rabo toegespro
ken door een hartstochtelijke fan.
„Michael, bedankt voor de mooie
jaren", zegt de man met een zeke
re schroom. „Jij bent een voor
beeld geweest voor de jeugd." De
renner knikt beleefd en er klinkt
een beschaafd applaus op uit de
menigte.
Victor Hugo Pena (33), in de nada
gen van zijn carrière, mijmert over
zijn glorieuze dagen, toen hij in de
Tour vooral veel bidons moest op
halen voor Lance Armstrong. „Het
wielrennen is een politiek spel ge
worden", fdosofeert hij. Dat valt
wel mee, zo blijkt die morgen in
Terneuzen, waar de wielrenners
nog gewoon van het publiek zijn
en de kopstukken van het peloton
de tijd nemen voor een praatje en
een handtekening.
„Wat een schot in de roos, hè",
glundert Jan Lonink, de burge
meester, aan de koffietafel. Het
smaakt in elk geval naar meer. De
Eneco nog een keer naar Terneu
zen? „Ja, van ons mag het, want
dit is zo'n geweldig succes." Maar
Terneuzen mikt ook hoger. „Ik
heb tegen Cees Priem gezegd: als
jij de Ronde van Italië naar hier
kunt krijgen, dan hebben wij nog
wel ergens een tonnetje liggen."
„Waar is Ap den Doelder met zijn
pistool?", vraagt de koersdirecteur
•vijf minuten voor het vertrek. Het
schot klinkt en weg zijn ze. Op
weg naar de sluizen, naar de offi
ciële start en naar de ingang van
de Westerscheldetunnel. Free
wheelen naar dat donkere gat?
Matthé Pronk denkt daar anders
over en demarreert met nog twee
andere vluchters.
De voorsprong loopt snel op en be
draagt in de buurt van Kapelle al
tien minuten. Daar duiken plotse
ling twee snelle meiden op, naast
de kopgroep, in het tempo van de
leiders. Anne Eversdijk en Lisa
Phernambucq trappen even mee,
maar blijven achter op een stuk
vals plat. Nog even zwaaien en ze
zijn uit het zicht. De koplopers
ook. Weg uit Zeeland na twee da
gen van prachtige wielersport, op
weg naar weer een massasprint?
door Koen de Vries
COES - Wielrenner Niko Eeckhout
vestigde zondag de aandacht op
zich door in de Eneco Tour met
drie medevluchters ruim 120 kilo
meter aan de leiding te rijden. Zou
hij dat kunstje in de etappe van
Terneuzen naar Nieuwegein wil
len herhalen? Tja, als het zou kun
nen misschien wel, dacht de Belg
voor de start op de Terneuzense
Markt. Maar dan toch niet in het
begin, want daar ligt de Wester
scheldetunnel.
De 36-jarige Eeckhout, tweevou
dig winnaar van de Delta Proffon-
de, heeft in zijn carrière heel wat
meegemaakt. Maar fietsen door
een tunnel van 6,6 kilometer niet.
Hij heeft er duidelijk schrik van.
De Vlaming herinnert zich nog
etappes in de Ronde van Italië,
waar het peloton zich door tun
nels perste die verlicht werden
door slechts een enkel peertje. Ze
waren aanmerkelijk korter dan de
Westerscheldetunnel, maar levens
gevaarlijk. Bijna op de tast bereik
ten ze het einde, een aantal ge
crashte renners achterlatend. „Ik
verwacht niet dat er renners zul
len demarreren. Een tunnel is veel
gevaarlijker dan een gewone weg.
Het tempo zal niet hoog liggen",
aldus Eeckhout.
Rabo-ploegleider Erik Dekker
fronst zijn wenkbrauwen als hem
gevraagd wordt of de Westerschel
detunnel een gevaarlijk obstakel is.
„Rijden we door een tunnel
dan?", reageert hij verrast. De vier
voudig etappewinnaar in de Tour
de France moet erkennen dat hij
in zijn carrière nooit door zo'n lan
ge tunnel gefietst is, maar het jaagt
hem geen schrik aan. „Ik heb het
er vanmorgen bij de voorbespre
king niet over gehad. Die tunnel is
Drie renners ontsnappen bij de
sluizen in Terneuzen en rijden sa
men de Westerscheldetunnel in.
De sprint na de uitgang wordt ge
wonnen door Fumiyuki Beppu.
toch goed verlicht. Ik zou niet we
ten waarom de renners niet in de
tunnel zouden kunnen demarre
ren."
De organisatoren hebben ondanks
het luchtige commentaar van Erik
Dekker het zekere voor het onzeke
re genomen. De tunnel gaat voor
alle verkeer een uur dicht, bij de in
gang staan verschillende brand
weerwagens en een takelwagen en
de tolhuisjes - voor de renners ge
vaarlijke obstakels - worden 'be
waakt' door vele met fluitjes bewa
pende mannen in felroze hesjes.
Om een uur of twaalf rijden 150
renners in de tunnel. Drie gaan
wat sneller dan de rest. Ze zijn er
vanuit de start bij de sluizen van
Terneuzen vandoor gegaan. De
overige 147 dalen rustig af naar het
diepste punt, zestig meter onder
de zeespiegel.
Terwijl ze met de handjes op het
stuur voortpeddelen, sprintten de
Japanner Fumiyuki Beppu, de
Fransman Pierre Drancourt en de
Nederlander Matthé Pronk de hel
ling op die naar de uitgang leidt.
Boven liggen een premie van 500
euro en de fraaie kristallen Tunnel
trofee te wachten.
De sprint wordt aanschouwd door
veel toeschouwers. Geen onverto
gen woord te horen over opont
houd. De dag van Beppu kan niet
meer stuk. De Tunneltrofee gaat
naar Japan.
Een paar kilometer verderop, bij
de tolpoortjes, heeft het trio al een
ruime voorsprong. Het peloton
passeert op het dooie gemakje,
vierenhalve minuut later. De 155
renners zijn zonder kleerscheuren
voorbij. Niemand is flauwgevallen
van de uitlaatgassen, want die zijn
door de ventilatoren in extra hoog
tempo weggeblazen. Ingo de
Moor, woordvoerder van de NV
Westerscheldetunnel, spreekt van
een perfecte dag. De westbuis is
maar een halfuurtje dicht geweest
en de oostbuis drie kwartier.
Eigenlijk hadden Eeckhout en Dek
ker allebei een beetje gelijk. Er is
niet gedemarreerd in de tunnel en
gevaarlijk was het ook niet. Een
hoge berg maakt toch veel meer
los dan een diepe tunnel.
De Japanner Fumiyuki Beppu, de Fransman Pierre Drancourt (links) en Matthé Pronk (achter) komen als eersten de
Westerscheldetunnel uit. foto Ronald den Dekker
door Peter van Leeuwen
NIEUWGEIN - Drie werkzoekende
wielrenners reden gisteren in de
Eneco Tour de hele dag vooruit.
Toen het peloton de vluchters in
de slotkilometers alsnog inreken
de, kon de Braziliaan Luciano
André Pagliarini in Nieuwegein
zijn cv een broodnodige aanvul
ling geven. Ook de ritwinnaar van
Saunier Duval zit nog zonder con
tract.
De pechvogels eindigden in of ach
ter het peloton. De Japanner Fu
miyuki Beppu, de Fransman Pier
re Drancourt en de Nederlander
Matthé Pronk waren vanuit Ter
neuzen nog voor het binnenrijden
van de Westerscheldetunnel ont
snapt en werden pas 174 kilometer
later ingerekend. „Je weet dat het
gaat gebeuren, maar je hoopt altijd
dat ze zich een keer verrekenen",
vertelde Pronk.
Nadat de poging was gestrand kon
den de sprinters zich opmaken
voor hun vierde klusje op rij. Voor
Rabobank meldde zich Graeme
Brown voorin, maar de Australiër,
ook nog zonder contract voor vol
gend jaar, was opnieuw niet succes
vol. Cavendish, de Britse leider in
het puntenklassement bleef hem
voor, maar de ritzege was voor Pag
liarini, een 29-jarige gelukszoeker
uit Brazilië. Diens erelijst beperkte
zich, na een tocht langs Italiaanse
ploegen, voornamelijk tot ritzeges
in Langkawi waar het peloton zich
meestal slechts opwarmt voor het
echte werk.
Voor de sprinters is het feest voor
bij in de Eneco Tour die nu naar
Limburg trekt. Vandaag, tussen
Beek en Landgraaf, probeert leider
Nick Nuyens zijn trui te verdedi
gen. Voor morgen, de tijdrit, ziet
hij het somber in. „Achter me
staan alleen maar sterke tijdrij-
ders", meende de Belg.