Bleke levens, kleine drama's Spectrum v11 BIOGRAFIE Hercules, een heldenleven PZC Zaterdag 25 augustus 2007 door Jaap Coedegebuure illustratie Martien Bos Behalve allerlei spectaculaire en voor veel geld gemaakte kassuccessen, kent de Ame rikaanse filmindustrie ook een veel min der opvallend, maar mij zeer dierbaar gen re. Het handelt over de voor- en tegen spoed van doodgewone mensen, die dromen van een, vooral in materieel opzicht, beter bestaan, maar er niet in slagen hun lot te verbeteren. Toch vervallen deze anti-helden en heldinnen nooit tot wanhoop; ze leveren zich hooguit over aan een gedempte melancholie, in de overtuiging dat het le ven het hoe dan ook waard is om geleefd te worden. Onvergetelijke hoogtepunten zijn wat mij betreft Mid night Cowboy, Fat City en Alice Doesn't Live Here Anymore. Geert van der Kolk, de Nederlandse schrijver die zich blij vend in Amerika heeft gevestigd, bundelde in De gekken van Tenakee negen verhalen die qua onderwerp en stem ming aansluiten bij het type film dat ik bedoel. Een goed voorbeeld biedt het openingsverhaal, 'In de gemeente Claiborne'. We maken er kennis met Katherine, een vrouw van middelbare leeftijd die al twintig jaar geschei den is, een piepklein flatje bewoont en zich in leven pro beert te houden met advertentie-acquisitie en telemarke ting. Met haar grote mond en resolute manier van doen komt ze veel flinker over dan ze is. En voor zover ze nog compensatie nodig heeft, zoekt ze die in de drank, een ge woonte die ze uit alle macht probeert te verbergen, maar die haar tenslotte toch fataal wordt. Katherine's tegenspeler Gerald past perfect in deze set ting. Deze weduwnaar zit al zo dicht tegen zijn pensioen aan, dat hij de ambitie en de energie mist om het door hem beheerde jachthaventje een door Katherine gesugge reerde facelift te geven. Het zou hem liever zijn dat hij en zij nog iets moois van hun gezamenlijke levens zouden maken, zelfs nu hij zich in dat voornemen gedwars boomd ziet door haar idee dat één nachtje blijven slapen niet als de vanzelfsprekende opstap naar een vaste relatie moet worden gezien. Van der Kolk weet deze bleke levens met hun kleine drama's op een onnadrukkelijke, haast laconieke manier uit te lichten en profiel te ge ven. Zijn personages typeren zichzelf met hun woorden en daden, en wat zijn eigen inbreng be treft, houdt hij het bij een paar ironische terzij des. De beperkingen die hij zichzelf oplegt, zijn uiterst doeltreffend. Deze schrijver zoekt het niet in overdonde rende effecten of aangrijpende gebeurtenissen, maar laat die opzettelijk weg, als hij ze al niet vermijdt. De verhalen zijn momentopnamen, ze spelen zich af bin- COtW nen een tijdspanne van een paar dagen, soms zelfs binnen een paar uur. Qua handeling omvat ten ze niet meer dan een enkele anekdote. Over een premiejager die niet afbetaalde auto's op spoort en invordert, over een vrouw die de be grafenis van een voormalig vriendje bezoekt en een neef en nicht onbedaarlijke lachstuipen be zorgt, en over de hilarische pogingen van een steuntrekkende sjacheraar om een medebewoon ster van het door hem bewoonde achenebbisjhotel in zijn bed te krijgen. Met beperkte middelen schetst Van der Kolk in een paar trekken portretten die je bij blijven. Prachtig zijn de gesprekken tus sen de premiejager en een flirterige film diva wier houdbaarheidsdatum al lang verstreken is. Net als de dialogen van een stel boksers die op zoek zijn naar roem en geld. Het titelverhaal van de bundel springt er om een paar redenen uit. Het is maar liefst vijftig pagi na's lang en lijkt autobiografisch. De ik-figuur beschrijft hoe hij enige tijd als seizoenarbeider in de visindustrie van Alaska heeft gewerkt en wie daarbij zoal zijn pad hebben gekruist. In dit geval is er van toespitsing op een dramatische climax of van uit werking van een anekdote geen sprake. Het verhaal 'De gekken van Tenakee' doet zich voor als een aaneenschake ling van beelden, plaatjes haast, ingekleurd met de stem ming die past bij het beschreven moment. Naarmate de verteller verder naar het noorden trekt en in de ban komt van de mateloze leegte en stilte van het pool landschap, neigt die stemming al meer en meer naar ont hechting en lijken de zonderlingen die hij tegenkomt te veranderen in asceten en mystici op weg naar verlichting en versterving. Van lieverlede hoeft hij dan zelf ook niets meer. 'Ik was niet op zoek naar een verhaal. Ik wilde alleen mijn zintui gen scherp slijpen en de wereld om mij heen zo intens mogelijk ervaren.' Eén eigenschap van dit even mooie als bescheiden boek heb ik nog niet genoemd: de humor. Die varieert van inge houden tot hilarisch, al wordt ook hier niet gemikt op het effect. Maar de dialogen en scènes zijn vaak zo komisch, dat je er wat voor geven zou om ze verfilmd te zien. Waar mee we terug zijn bij het begin van dit stukje. Geert van der Kolk Geert van der Kolk: De gekken van Tenakee. Amerikaanse ver halen. Uitgave Nieuw Amsterdam. 190 blz. 16,50 euro. door Hetty van Rooij Alistair Blanshard. Vertaling Jacqueline Godfried. Uitgeverij Mets en Schilt 208 pag., 19,90 euro Wie was Hercules? En waarom is een krachtpatser uit de klas sieke mythologie, met een re putatie als dronkaard, ver krachter en moordenaar, uit gegroeid tot een held in de Westerse cultuur? Het is geen vraag om wakker van te liggen, maar het is wel stof voor een boek. Voor een heel aar dig boek zelfs. De Amerikaanse historicus Alastair Blanshard heeft zijn studie over Hercules in de vorm van een biografie gegoten. Zijn verhaal loopt van de dramatische geboorte van de held in het Griekse Thebe (in de wieg wurgde Hercules al twee slan gen) tot zijn vernedering en zijn verschrikkelijke dood op de berg Oeta. Het is een geestige en lichtvoetige studie, al is het wel jammer dat de doorwrochte wetenschap pelijke schrijfstijl van Blanshard wat afbreuk doet aan de leesbaarheid. Voor iemand zonder klassieke scholing is de opeenstapeling van na men en verwijzingen wel een beetje veel van het goede. Eeuwenlang hebben kunstenaars het leven en het mooie lichaam van Hercules als onderwerp onder de loep genomen. Aan de hand van kunst werken, variërend van muurschilderingen in Pompéi tot schilderijen van Rubens en een spot prent uit de Amerikaanse Burgeroorlog, toont Blanshard aan waarom de Westerse wereld al zo lang gefascineerd is door Hercules: hij geldt als het voorbeeld voor onoverwinnelijkheid en man nelijke viriliteit. In de oudheid was zijn gespierde torso een ge liefd thema voor beeldhouwers. In de jaren vijf tig van de vorige eeuw bereikte de held de bio scoop en verscheen de acteur Steve Reeves als Hercules op metershoge reclameborden. Sinds dien is er aan het mannelijke ideaalbeeld nog het een en ander geknutseld. „In de laatste decennia van de negentiende eeuw kruisten ideeën over gezondheid en openbare hygiëne met die van de klassieke esthetica en brachten een nieuw ideaal lichaam voort. Zo ontstond de 'Moderoe Hercules'. „De kinde ren van Hercules zijn nog steeds onder onder ons", constateert de schrijver. De bezitters van de gebruinde, gespierde lijven aan de stranden verspreid over de hele wereld, zijn zich waar schijnlijk alleen niet bewust van hun afstam ming.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 71