Grenzen van erkenning DE ROEM Catherine Keyl PZC Zaterdag 25 augustus 2007 In de zomerserie 'De tol van de roem' komen mensen aan het woord die op hun vakgebied succesvol zijn. Welke prijs betalen ze daar voor? Vandaag aflevering 9: Catherine Keyl Die is gek, zei de mediawe reld. Wie brengt er in deze tijd nog een nieuw vrou wenblad uit? En dat zonder marktonderzoek? Haar intuï tie zei dat het kon. Want als iedereen zegt dat iets kansloos is, wil Catherine Keyl het juist proberen. Van de eerste editie van Ca therine gingen er meteen honderdduizend over de toonbank. Uniek in de bladen markt. Keyl flikt het weer. „Mooi toch?" Toch mist ze wat, zonder tv. Ze woont in Naarden. Is een stoere verschijning daar. Cabrio met het dak open, zonnebril op, druk bellend, maar géén Gooise vrouw van het 'spending'-type. Ze let op de cent jes. Vertelt meteen dat ze haar groene Mi ni Cabrio tweedehands kocht. „Anders is zo'n ding véél te duur. Thuis blader ik al tijd alle folders van supermarkten en tuin centra door. Bij mijn boodschappenrondje haal ik de aanbiedingen. Als de benzine verderop goedkoper is, rij ik om." Zeg er vooral niks van, en beweer niet dat ze geld genoeg heeft om de Aldi voorbij te rijden. Dan krijg je de wind van voren. „Vorige week vroeg ik op de markt wat de kaas kostte. Roept een man achter me dat ik toch zeker niet op geld hoef te kijken. Ik zeg: mag ik dat toevallig zélf bepalen?" We mogen het best weten: over geld geen klachten. Altijd hard gewerkt, goed ver diend, de centen in onroerend goed be legd. „Ik zag kansen met panden. Hier een muurtje weg, daar de boel goed verbou wen en zo'n huis kreeg een nieuw gezicht. Ze werden altijd veel meer waard." Keyl (60) groeide op in Den Haag, studeer de Frans in Groningen en reisde als verslag geefster de wereld rond voor actualiteiten rubrieken bij de NCRV en de Avro. Met Avro's Servicesalon werd ze vaste vriendin van de middagkijker. Vanaf 1990 presen teerde ze voor RTL De Vijf uur Show en Ca therine, en verdween toen van de buis. Ze was 24 jaar getrouwd met een bioche micus toen ze scheidde. Inmiddels woont ze samen met haar vriend Maurits, een ge scheiden vader van vier kinderen, die in de zakenwereld bedrijfsovernames regelt. Haar loopbaan als tv-gastvrouw leek voor bij tot TV Noord-Holland haar op het scherm terughaalde. Dat opende de ogen van seniorenomroep MAX, die haar strikte en op de landelijke zender terugbracht. Verbaasd constateerde Hilversum dat de 'afgeschreven' gastvrouw dagelijks bijna een miljoen kijkers trok. Dat versnelde af schrijven was de tol van haar roem. De Volkskrant noemde haar een 'veenlijk' dat te oud werd voor tv. „Het is toch pure dis criminatie dat iemand die ouder is niet meer op tv kan? Dat er vooral jonge pre sentatrices zijn, zegt veel over de omroep bazen die hun mannelijkheid tegenover dat soort meisjes willen bewijzen. Die zen Zij was al afgeschreven voor tv, werd door de Volkskrant zelfs 'veenlijk' genoemd. Maar Catherine Keyl sloeg hard terug bij seniorenomroep MAX, met torenhoge kijkcijfers. Erkenning van zenderkopstukken is er echter nog altijd niet. „Die laten zich meer leiden door hormonen dan door gevoel voor kwaliteit." door Jan Vriend foto Roland de Bruin derkopstukken laten zich meer leiden door hun hormonen dan door gevoel voor kwaliteit. Wat de kijker wil, lijkt ze niet uit te maken. Nederland slikt het. Het publiek vraagt zich niet af waarom talkshows hier alleen worden gepresenteerd door man nen. Onbegrijpelijk dat de omroepen daar mee wegkomen. Ik zou nog graag met een wekelijkse talkshow op tv terugkijken op de actualiteit. In een dagelijks programma zoals ik bij MAX maakte, heb ik geen zin meer. Op dat gebied heb ik alles al gedaan. Het spijt me dat ze me de kans niet geven voor iets nieuws." Ze proeft de jaloezie in het wereldje. „Ik kom van de commerciëlen, ik ben vrouw en ook nog eens een oud wijf met succes sen op haar naam. Dan heb je al gauw een stempel. Je had ze bij Pauw en Witteman moeten horen, toen ik daar over mijn blad kwam vertellen. Dat toontje! Zo van: 'Wat moet jij nou nog?' Ik vind het leuke kerels, maar het is typisch mannetjesgedrag. Je merkte aan alles dat ze me het stempel 'fout' hebben gegeven. Zo is het met die hele progressieve hoek. Ze denken dat ze weten hoe het werkt, maar in feite hebben ze geen idee wat er werkelijk leeft." Ze moet altijd een beetje lachen om de zo genaamde top in Hilversum. „Toen ik met een middagprogramma begon, zeiden ze dat het niks kon worden. In drie maanden had ik een miljoen kijkers. Wie heeft er dan verstand van? Daarom vertrouwde ik ook op mezelf toen we met mijn blad be gonnen. Een magazine met je eigen naam is misschien een beetje ijdeltuiterij, maar als er zo veel lezers en adverteerders voor zijn, wil dat toch wat zeggen? Ik zie het succes als een beloning voor wat ik dertig jaar op de televisie heb opgebouwd." Het succes van haar middagtalkshows zet te haar in het vakje van de vervlakking. Dat steekt. „In mijn jaren als verslaggeef ster bij Avro en NCRV interviewde ik de groten der aarde en zat ik bij de brandhaar den van de wereld. In die tijd maakte ik do cumentaires waar ik nóg trots op ben. Als je dat zestien jaar hebt gedaan, wil je meer doen met je journalistieke ervaring." In de praatprogramma's kon ze haar ei kwijt. „De buitenwereld noemde dat ver vlakking, maar ik vind het een grotere uit daging gewone mensen met een bijzonder verhaal aan het woord te laten dan politici voor de camera te halen. Laat niemand be weren dat het makkelijk is iemand die niet aan de schijnwerpers gewend is zó op zijn gemak te stellen dat hij zijn verhaal doet. „De zogenaamde top van de tv-journalis- tiek zie ik de doorsnee huisvrouw nog niet in een dagelijks live-programma intervie wen over emotionele onderwerpen. Een politicus of vakbondsman ondervragen, is zo moeilijk niet. Die hebben hun verhaal wel klaar. Maar de ziel van de straat naar voren halen, is lastiger. Het heeft volgens mij zeker zo veel invloed op de menings vorming van het publiek. Dan ben je toch serieus met journalistiek bezig? Uiteinde lijk werd het succes van de talkshows een verslaving. Steeds maar doorgaan. MAX wilde ook weer met me doorgaan, maar ie dere dag opnieuw werd me te veel." De tv-Catherine slokte de privé-Catherine op. „Het was enorm intensief om me iede re dag voor te bereiden. Kwam er een schrijver, las ik zijn boek. Kreeg ik een ac teur, ging ik naar zijn voorstelling. Alle kranten en weekbladen lezen om op de hoogte te blijven en te zoeken naar nieu we invalshoeken. Om de gasten die ertoe doen te strikken, liep ik ook allerlei feestjes af Daar kwamen vaak mensen naar me toe die zichzelf interessant genoeg vonden om als gast bij mij voor de camera te ko men. Types die helemaal niet leuk genoeg waren voor tv. Het kostte me vaak een zee van tijd om van die lui af te komen. Mijn familie zag me amper. Daar voelde ik me schuldig over, ik heb twee zussen met wie ik vaker had willen bijpraten." Het was een bewuste keuze om geen kin deren te krijgen. „Het werk ging voor, daar heb ik geen spijt van. Mijn leven met al die boeiende reizen en ontmoetingen had ik nooit gehad als ik werk en gezin had moe ten combineren. Ik spreek genoeg jonge mensen; de kinderen van de buren komen bij mij om dingen te bespreken die ze bij hun ouders niet kwijt kunnen, en met de kinderen van Maurits kan ik goed opschie ten. Daarom denk ik ook niet dat ik eigen kinderen zal missen als ik ouder word. Ik wil nog zo veel zien en doen. Je dacht toch zeker niet dat kinderen een garantie zijn voor een gezellige oude dag? Ik ken men sen met zes kinderen, die in een senioren huis op bezoek zitten te wachten." Zoekt ze met haar blad de erkenning die ze met de tv had willen hebben? „Ik wil met het blad bereiken wat ik ook op televi sie probeerde te bereiken: het leven van mijn publiek leuker maken. De wereld in zijn geheel veranderen, laat ik aan anderen over, maar ik ben wél een idealist. Als ik iemand in een saaie wijk met luidruchtige buren, een uurtje ontspanning kan bieden, vind ik dat een nobel streven. Als we ie mand die krap bij kas zit wat geldtips kun nen geven, is dat ook journalistiek. Als het je lukt iemand die ziek of depressiefis ken nis te laten maken met lotgenoten, bied je toch troost? Zo eenvoudig is het." Catherine Keyl is bewust kinderloos: „Het werk ging voor, daar heb ik geen spijt van.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 69