'Het autorijden zeifis bij ons slechts één aspect van het plezier.'
'Je hoort en
ruikt ook alles'
De cabriowereld is
geen mannenbolwerk
Majo Leeyen van dub Cabrio Lifestyle
is er de opkomst van de Forever
Young Generatie, vergrijzend
maar met geld, die niet langer cal
vinistisch ingetogen maar veel ex
centrieker en extravert is. Naast
die groep neemt het percentage
'opwaarts mobielen' toe; jonge
mensen die het maken en die wil
len laten zien wie ze zijn en wat
ze hebben bereikt."
olgens Majo Leeyen (46
jaar) van de club Cabrio
Lifestyle (39 leden, de
oudste 67, de jongste 23),
is er in Nederland de laatste tien
jaar inderdaad sprake van een ver
anderde levensstijl. 'Mediterraner',
zoals sommigen zeggen. „Genie
ten en relaxen wordt veel meer ge
accepteerd. We werken steeds min
der, een flinke groep vijftig-plus
sers heeft behoorlijk wat geld te be
steden. Een cabrio komt dan wat
eerder in beeld. En we zien dat jon
geren die wat minder te besteden
hebben vaak een wat oudere, goed
kopere auto rijden."
Bij Cabrio Lifestyle gaat het om
meer dan alleen de auto. „De mo
torprestaties zijn bij ons geen ge
spreksonderwerp. We houden van
lekker toeren, gaan dan onderweg
ergens lunchen en ook 's avonds
dineren we meestal samen. Het au
torijden zeifis bij ons slechts één
aspect van het plezier." Zelf rijdt
ze in een Audi TT, een behoorlijk
prijzige cabrio. Maar ze wijst op
de opkomst van praktische en
vooral betaalbare cabrio's als een
andere verklaring voor het succes.
„Er zijn tegenwoordig veel meer
merken met cabrio's. Vroeger was
een cabrio duur, maar vooral sinds
de Peugeot 206 cc en zijn navol
gers bij andere merken is de cabrio
in een betaalbare prijsklasse geko
men. Die auto's hebben een ijze
ren kap die met een druk op de
knop elektrisch in de kofferbak
verdijnt. Zo'n auto kan gewoon als
'eerste auto' in zomer en winter
worden gereden. Geen wonder dat
je zo veel ziet."
„Wij waren de eerste, andere mer
ken zijn ons gevolgd", bevestigt di
recteur externe betrekkingen van
Peugeot Nederland, Pierrette van
Harten. „Onze 206 had toch al een
grote aantrekkingskracht en we
wilden zien of we daar een popu
laire cabrioversie van konden ma
ken. Het geheim zit 'm in de sta
len hard-top, daardoor kun je de
auto ook gewoon in de stad parke
ren zonder dat je bang hoeft te
zijn voor vandalisme. Onze nieu
we 207 is dan ook meteen met een
cc versie op de markt gezet."
Redacteur Freek van Leeuwen van
Automotive, het vakblad voor de
automobielbranche, bevestigt 'dat
er na de Peugeot 206 cc veel ande
re cc-modelletjes bij zijn geko
men'. „Dat zijn de succesnum
mers. Een vrij klein autootje, rela
tiefbetaalbaar en met een stalen
dak voor alle seizoenen."
De cc-formule (coupé cabrio) is
voor de ouderwetse cabriorijder
echter een gruwel. Majo Leeyen
zegt 'dat de echte cabriorijder een
soft-top wil'. „Dat is toch de char
me van het ware cabriorijden."
Luuk Aarts (45 jaar) rijdt in een
Saab 900 Cabrio Classic uit 1992,
met een op de koude Zweedse
winters voorbereide dubbelgevoer-
de, elektrisch te sluiten linnen
kap. „Een cc vind ik helemaal niks.
Bij een Peugeot 207 duurt het 25 se
conden voordat het dak dicht is.
Dat is lang als je even snel naar de
friettent wilt. Bij mij duurt dat zes
seconden. En je houdt in een cc
geen kofferruimte meer over. Wat
wat ik écht lelijk vind: de voorruit
loopt zover naar achter door dat
die cc-rijders weliswaar niet onder
een dak, maar voor een deel onder
hun voorruit zitten."
PZC Zaterdag 25 augustus 2007 1 5
Bij Luuk Aarts (45) begon het
cabriogevoel zo'n twintig jaar
geleden te kriebelen. „Dat was
toen mijn vader nog leefde, die
reed een Saab 900, een gewone
met een dak. Hij kreeg een keer
een folder van een cabrio en vanaf
dat moment wilde ik er een
hebben. Maar ja, de duurste versie
kostte toen 120.000 gulden (bijna
55.000 euro), dus ik dacht 'dat
lukt me nooit'. Maar vorig jaar heb
ik er een gekocht voor nog geen
10.000 euro. Cabriorijden hoeft
helemaal niet duur te zijn. Wat mij
opviel is dat veel mensen meteen
roepen dat je wel veel geld zult
hebben als je in een cabrio van een
paar duizend euro aan komt rijden.
Terwijl degenen die dat zeggen
meestal zelf een duurdere auto
rijden, gewoon een nieuwe Golf
ofzo."
Luuk Aarts en zijn vriendin Carta
zijn het prototype van meer
individualistisch ingestelde rijders.
Een beetje 'alto'. Van een club
zullen ze niet zo snel lid worden.
De klassieke lijnen van hun
donkerblauwe Saab passen
helemaal bij de inrichting van hun
huis. Retro-design, is de eerste
gedachte die opkomt, maar Luuk
vindt dat woord 'echt
verschrikkelijk'. „Wij houden
gewoon van mooie dingen."
Hun ultieme cabrio-ervaring?
Carla: „Toen we in Bretagne reden,
slingerde de weg tussen de bomen
door van links naar rechts en van
boven naar beneden. Je hebt dan
echt het gevoel dat je door het
landschap rijdt in plaats van er
langs, je ziet niet alleen veel meer,
je hoort en ruikt ook alles. Aan
alle kanten hoorde je de vogels
fluiten. Ik zei toen tegen Luuk: het
is net de Droomvlucht in de
Efteling."
De autowereld mag dan doorgaans
een mannenbolwerk zijn, in de
wereld van de cabrio's tellen
vrouwen wel degelijk mee. Dat
beaamt Jacqueline Geerings,
samen met haar man actief lid van
de Fiat barchetta Club Nederland
('barchetta' is Italiaans voor
'bootje' en schrijf je met een
kleine letter).
Toen ze samen op zoek waren naar
een cabrio, ging hun eerste
belangstelling uit naar een stoere
MG. Maar toen manlief met de
sierlijke (volgens sommigen
'vrouwelijke') barchetta op de
proppen kwam, was Jacqueline
meteen verkocht, en de auto ook.
Ze heeft er nog geen moment spijt
van gekregen.
„Als ik met mijn zus over de
snelweg rijd en de
vrachtwagenchauffeurs toeteren
naar ons, ja, dat vinden die twee
ouwe wijven natuurlijk prachtig."
De barchettadub kent sinds kort
een ledenstop. Er zijn nu 215
leden en dat is volgens haar de
grens 'om alles overzichtelijk te
kunnen houden'. Er zijn van de
barchetta in Nederland tussen
1995 en 2003 zeshonderd
exemplaren verkocht. „Maar de
vraag is nog steeds groot, er
worden er daarom veel
geïmporteerd, vooral uit
Duitsland."