'Het autorijden zeifis bij ons slechts één aspect van het plezier.' 'Je hoort en ruikt ook alles' De cabriowereld is geen mannenbolwerk Majo Leeyen van dub Cabrio Lifestyle is er de opkomst van de Forever Young Generatie, vergrijzend maar met geld, die niet langer cal vinistisch ingetogen maar veel ex centrieker en extravert is. Naast die groep neemt het percentage 'opwaarts mobielen' toe; jonge mensen die het maken en die wil len laten zien wie ze zijn en wat ze hebben bereikt." olgens Majo Leeyen (46 jaar) van de club Cabrio Lifestyle (39 leden, de oudste 67, de jongste 23), is er in Nederland de laatste tien jaar inderdaad sprake van een ver anderde levensstijl. 'Mediterraner', zoals sommigen zeggen. „Genie ten en relaxen wordt veel meer ge accepteerd. We werken steeds min der, een flinke groep vijftig-plus sers heeft behoorlijk wat geld te be steden. Een cabrio komt dan wat eerder in beeld. En we zien dat jon geren die wat minder te besteden hebben vaak een wat oudere, goed kopere auto rijden." Bij Cabrio Lifestyle gaat het om meer dan alleen de auto. „De mo torprestaties zijn bij ons geen ge spreksonderwerp. We houden van lekker toeren, gaan dan onderweg ergens lunchen en ook 's avonds dineren we meestal samen. Het au torijden zeifis bij ons slechts één aspect van het plezier." Zelf rijdt ze in een Audi TT, een behoorlijk prijzige cabrio. Maar ze wijst op de opkomst van praktische en vooral betaalbare cabrio's als een andere verklaring voor het succes. „Er zijn tegenwoordig veel meer merken met cabrio's. Vroeger was een cabrio duur, maar vooral sinds de Peugeot 206 cc en zijn navol gers bij andere merken is de cabrio in een betaalbare prijsklasse geko men. Die auto's hebben een ijze ren kap die met een druk op de knop elektrisch in de kofferbak verdijnt. Zo'n auto kan gewoon als 'eerste auto' in zomer en winter worden gereden. Geen wonder dat je zo veel ziet." „Wij waren de eerste, andere mer ken zijn ons gevolgd", bevestigt di recteur externe betrekkingen van Peugeot Nederland, Pierrette van Harten. „Onze 206 had toch al een grote aantrekkingskracht en we wilden zien of we daar een popu laire cabrioversie van konden ma ken. Het geheim zit 'm in de sta len hard-top, daardoor kun je de auto ook gewoon in de stad parke ren zonder dat je bang hoeft te zijn voor vandalisme. Onze nieu we 207 is dan ook meteen met een cc versie op de markt gezet." Redacteur Freek van Leeuwen van Automotive, het vakblad voor de automobielbranche, bevestigt 'dat er na de Peugeot 206 cc veel ande re cc-modelletjes bij zijn geko men'. „Dat zijn de succesnum mers. Een vrij klein autootje, rela tiefbetaalbaar en met een stalen dak voor alle seizoenen." De cc-formule (coupé cabrio) is voor de ouderwetse cabriorijder echter een gruwel. Majo Leeyen zegt 'dat de echte cabriorijder een soft-top wil'. „Dat is toch de char me van het ware cabriorijden." Luuk Aarts (45 jaar) rijdt in een Saab 900 Cabrio Classic uit 1992, met een op de koude Zweedse winters voorbereide dubbelgevoer- de, elektrisch te sluiten linnen kap. „Een cc vind ik helemaal niks. Bij een Peugeot 207 duurt het 25 se conden voordat het dak dicht is. Dat is lang als je even snel naar de friettent wilt. Bij mij duurt dat zes seconden. En je houdt in een cc geen kofferruimte meer over. Wat wat ik écht lelijk vind: de voorruit loopt zover naar achter door dat die cc-rijders weliswaar niet onder een dak, maar voor een deel onder hun voorruit zitten." PZC Zaterdag 25 augustus 2007 1 5 Bij Luuk Aarts (45) begon het cabriogevoel zo'n twintig jaar geleden te kriebelen. „Dat was toen mijn vader nog leefde, die reed een Saab 900, een gewone met een dak. Hij kreeg een keer een folder van een cabrio en vanaf dat moment wilde ik er een hebben. Maar ja, de duurste versie kostte toen 120.000 gulden (bijna 55.000 euro), dus ik dacht 'dat lukt me nooit'. Maar vorig jaar heb ik er een gekocht voor nog geen 10.000 euro. Cabriorijden hoeft helemaal niet duur te zijn. Wat mij opviel is dat veel mensen meteen roepen dat je wel veel geld zult hebben als je in een cabrio van een paar duizend euro aan komt rijden. Terwijl degenen die dat zeggen meestal zelf een duurdere auto rijden, gewoon een nieuwe Golf ofzo." Luuk Aarts en zijn vriendin Carta zijn het prototype van meer individualistisch ingestelde rijders. Een beetje 'alto'. Van een club zullen ze niet zo snel lid worden. De klassieke lijnen van hun donkerblauwe Saab passen helemaal bij de inrichting van hun huis. Retro-design, is de eerste gedachte die opkomt, maar Luuk vindt dat woord 'echt verschrikkelijk'. „Wij houden gewoon van mooie dingen." Hun ultieme cabrio-ervaring? Carla: „Toen we in Bretagne reden, slingerde de weg tussen de bomen door van links naar rechts en van boven naar beneden. Je hebt dan echt het gevoel dat je door het landschap rijdt in plaats van er langs, je ziet niet alleen veel meer, je hoort en ruikt ook alles. Aan alle kanten hoorde je de vogels fluiten. Ik zei toen tegen Luuk: het is net de Droomvlucht in de Efteling." De autowereld mag dan doorgaans een mannenbolwerk zijn, in de wereld van de cabrio's tellen vrouwen wel degelijk mee. Dat beaamt Jacqueline Geerings, samen met haar man actief lid van de Fiat barchetta Club Nederland ('barchetta' is Italiaans voor 'bootje' en schrijf je met een kleine letter). Toen ze samen op zoek waren naar een cabrio, ging hun eerste belangstelling uit naar een stoere MG. Maar toen manlief met de sierlijke (volgens sommigen 'vrouwelijke') barchetta op de proppen kwam, was Jacqueline meteen verkocht, en de auto ook. Ze heeft er nog geen moment spijt van gekregen. „Als ik met mijn zus over de snelweg rijd en de vrachtwagenchauffeurs toeteren naar ons, ja, dat vinden die twee ouwe wijven natuurlijk prachtig." De barchettadub kent sinds kort een ledenstop. Er zijn nu 215 leden en dat is volgens haar de grens 'om alles overzichtelijk te kunnen houden'. Er zijn van de barchetta in Nederland tussen 1995 en 2003 zeshonderd exemplaren verkocht. „Maar de vraag is nog steeds groot, er worden er daarom veel geïmporteerd, vooral uit Duitsland."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15