v43 ETALAGE H El PZC Zaterdag 25 augustus 2007 Jan Hoekstra Jan Hoekstra ziet in 1964 het levenslicht in Maastricht. In 1989 studeert hij af aan de Design Academie in Genk, waarna hij tot 1997 werkt voor Flex Development in Delft. Vanaf 1997 ontwerpt Hoekstra keukenaccpssoires voor Van Kempen er» Begeer. Onder meer BK, Q-imair en Royal VKB profiteren van zijn talent. Recent is Hoekstra begonnen met zijn eigen studio 'Jan Hoekstra Industrial design Services' in Rotterdam. Een aantal van Hoekstra's ontwerpen is opgenomen in de permanente collectie van het stedeijk Museum Amsterdam, MOMA New York en het Chicago Museum of Ar chitecture and Design. en gesprek over pannen, over literma ten en andere keukenhulpjes. Dat moet volgens ontwerper Jan Hoek stra (42) plaatshebben aan de keuken tafel. Dus zijn we aangeschoven aan de tafel in zijn woning in Rotterdam. Met zicht op de ruime, moderne keuken en met een aan tal keukenaccessoires op tafel binnen handbe reik. Hoekstra pakt een litermaat die tevens als kom kan dienen. Op het oog is er niets bijzonders aan te zien, maar de combinatie van verschil lende functies, de rubberen rand en niet op de laatste plaats het uiterlijk maken het keuken hulpje speciaal. Zo werkt hij. Hoekstra wil dat ieder ontwerp een eigen gezicht heeft, maar hij wil ook oplos singen bieden voor problemen waar de gebrui ker in de keuken tegenaan loopt. Toegegeven. Ook al zijn zijn ontwerpen wereld wijd verkrijgbaar, Hoekstra is geen klinkende naam in het ontwerperswereldje. Eind jaren tachtig studeert de in Maastricht geboren desig ner af aan de Design Academie in het Belgische Genk. Het is de tijd waarin de Italiaanse ont werpersgroep Memphis stevig voet aan de grond heeft. Het bonte meubilair van onder an deren Ettore Sottsass, Michale Graves en Miche- le de Lucchi neigt naar kunst. De ontwerpen van Hoekstra zijn navenant. Tot hij aan de slag gaat bij Flex Development in Delft, waar hij wordt ingehaald door de prak tijk. De nadruk ligt dan op functionele ontwer pen met een meerwaarde. Zoals de Cable Turt le, een handig en aantrekkelijke oplossing voor het wegwerken van snoeren. Via Flex belandt hij bij BK, producent van on der andere pannen en messen. Zijn belangrijk ste wapenfeit is Qdinair, een lijn opvallende keukenartikelen die nog altijd wordt uitge breid. De kracht van een merk*fcti.uilt volgens Hoek stra onder meer in de markeÖtig. Vanuit dat idee is in 2005 Royal VKB ontstaan, evenals BK een onderdeel van Van Kempen Begeer, een bedrijf waarvan de geschiedenis ruim tweehon derd jaar terug gaat. Hij wijst op zijn ontwerpen. „In de keuken voel ik me thuis", zegt Hoekstra. „Als een pro duct een relatie aangaat met de ruimte, dan is het voor mij al snel te architectonisch." Toch beperkt hij zich niet tot fornuis en aan recht. Zo gaf hij jarenlang les aan de Design Academy in Eindhoven, samen met Gijs Bak ker, met wie hij ook nauw samenwerkte bij Droog Design. Die ervaring maakt hem nede rig, zegt hij. „Ik vind dat je je als ontwerper dienstbaar moet opstellen." Bij de lancering van Royal VKB maakte hij ge bruik van de expertise van Unilever, waarvoor hij geregeld verpakkingen bedenkt. „Goede marketing bepaalt het succes van een merk", legt hij uit. „Neem Bertolli. Door veel te adver teren is dat merk inmiddels een begrip." Met pannen is dat volgens hem anders. Het is lastiger adverteren. „We proberen het wel." Daarvoor wordt niet alleen de historie van het bedrijf maar ook het succes van Dutch Design benut. Naast Hoekstra zijn ontwerpers als Ine ke Hans en Arian Brekveld bij het merk betrok ken. „Het moet wel betaalbaar blijven. Ze ontwer pen in nauw overleg met de ontwerpafdeling van het bedrijf De kleuren zijn bijvoorbeeld al vooraf bepaald. De producten mogen een ei gen handtekening hebben, maar moeten ook in combinatie te gebruiken zijn." Royal VKB is een succes. De producten zijn NELLE ZITHOEK Dan is het ge noeg. De oude zithoek oogt afge leefd. Dus is vervanging wense lijk, maar een nieuwe staat er niet zomaar. Maandenlange le vertijden zijn geen uitzonde ring. De Nederlandse meubel producent Designonstock pakt het anders aan. De door Rode- riek Vos ontworpen hoekopstel- ling Bloq, verkrijgbaar vanaf 2.798 euro, staat binnen tien da gen op zijn plek. De ontwerper zelf spreekt van een 'minimalis tische bank met maximale de tails'. De zithoek is in veertig uit voeringen verkrijgbaar. www.designonstock.com Z ¥ART Vergelijk het met de ster van Mercedes: een beetje liefhebber van boxsprings van het Zweedse beddenmerk Hastens zweert bij de blauwwit te ruit. Het bedrijf zelfheeft er tegenwoordig minder moeite mee dit handelsmerk los te la ten. Dus verschijnen dit najaar, afgestemd op één van de belang rijkste trends in het interieur, bedden en beddengoed in zwart en wit. Zowel verkrijg baar in de bekende ruit als in een effen uitvoering. Onlangs opende Hastens ook een zoge naamde Flagship Store in Neder land. In Leiderdorp is het com plete assortiment te zien. www.hastens.nl Kom en litermaat ineen:' Een handig keukenhulpje van Royal VKB (2006J. niet alleen in heel Eüropa verkrijgbaar, ook hun uiterlijk spreekt tot de verbeelding. Zoals blijkt uit diverse internationale designprijzen voor verschillende ontwerpen. Er zijn echter al zoveel pannen te koop. Wat kun je daar als ontwerper nog aan toevoegen? „Door verschillende functies te combineren, kun je een product verbeteren", legt Hoekstra uit. „Als ontwerper probeer je oplossingen voor problemen te vinden. Als die nog niet be staan, dan bedenk je ze zelf" Toch is de consument daar volgens hem niet di rect op gespitst. „Die kijkt eerst naar de kleur en de vorm en zal pas in tweede instantie de extra's ontdekken." Hij wijst op de door hem ontworpen bakjes met maatverdeling, dat licht kantelt bij het juiste gewicht. „Het mooiste is als je het meteen ziet." Zeker als het gaat om impulsaankopen. Dat is volgens hem minder het geval bij de aankoop van een nieuwe pannen- set, die vaak samenvalt met de aan schaf van een nieuwe keuken. Dus bedacht hij een pan waarvan de deksel, door hem een slag te draaien, op de pan blijft. Handig bij het afgie ten. „Je moet het wel ontdekken." De grepen zijn bovendien hoog geplaatst zodat ze niet te heet worden. Ook is hij betrokken bij het nieuwe merk Greenpan, waarvan de pannen binnenkort ver krijgbaar zijn. Met opvallendste eigenschap dat Greenpan een gezond alternatief biedt voor de zogenaamde teflonlaag. „De consument wil in de keuken eigenlijk maar twee dingen: gemak en gezond eten bereiden." JOYSTM Logisch: bij de nieuwe kranenserie Hansastela van Han- sa staat volgens de producent water centraal. Ontwerpers Bru no Sacco en Reinhard Zetsche integreerden in het strakke de sign een speciale straalvormer, waardoor het water golvend uit de kraan stroomt. Opvallend is de bedieningshendel, die iets weg heeft van een joystick. Met de hendel wordt zowel de water toevoer als de temperatuur gere geld. Hansastela is verkrijgbaar vanaf 229,50 euro. www.hansa.com HM ;J k J i De hendel van kranenserie Hansaste la lijkt op een joystick. foto GPD RAADLOZE BEL Handig hulp middeltje van Marmitek: een draagbaar apparaatje waarmee de deurbel overal in huis te ho ren is. DoorPhonei20 bestaat uit een buitenunit en een draagba re handset. Belt er iemand aan de deur, dan gaat een signaal over. Het draadloze apparaat maakt het mogelijk op afstand met de bezoekers te praten en eventueel de deur te openen. De buitenunit is voorzien van verlichting, waardoor de bezoe kers ook in het donker zichtbaar zijn. Te koop vanaf 229 euro. www.janhoekstra.com www.marmitek.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 125