We zijn anders naar elkaar gaan luisteren zeeland nazomerfestival Muziek a balladeer dwingt tot luisteren Keurige jongens, die van a balladeer, makers van even verantwoorde als innemende popmuziek. En met een Zeeuws tintje ook, want er zijn diverse verbanden te leggen met Blof. Zeker na het verschijnen van het debuutalbum Panama is het hard gegaan met het trio. 17 Zita Swoon. foto Ronald den Dekker Het is iets om naar uit te kijken: een semi-akoestisch concert van Zita Swoon onder de bomen op het Abdijplein. Toch is Stef Kamil Carlens er nog niet helemaal gerust op. door Ernst Jan Rozendaal De Belgische groep Zita Swoon be staat uit negen personen. Het is niet makkelijk en vooral ook duur om met zoveel mensen heel Europa af te reizen. De opzet van A band in a box, het semi-akoestische concert op 8 september op het Abdijpleinis dan ook eigenlijk uit 'econo mische noodzaak' geboren, zegt zanger en bandlei der Stef Kamil Carlens. „We toerden onzettend veel in het buitenland. Omdat we zo'n grote groep zijn, hebben we ook veel spullen op het po dium. Als je naar Italië of het Oostblok reist, is het duur om telkens al die dingen te verplaatsen. De kosten wegen dan niet op tegen de baten. Dat dwong ons een alternatief te verzinnen." Oude filmbeelden van Ray Charles brachten Car lens op een idee. „Ik zag hem optreden in een nachtclub voor iets van twee- of driehonderd men sen. Alleen hij achter de piano en zijn microfoon geplugd in een gitaarversterker. 'Zo gaan wij het ook doen', dacht ik. Minimale versterking, zoals het was in de jaren veertig en vijftig." Tijdens de concerten onder de noemer A band in a box staan de muzikanten en zangeressen van Zita Swoon in een cirkel opgesteld. Middelpunt is een paal van vier speakers. „Wij staan in een cirkel rond die paal, niet meer op een podium. De men sen zitten weer in een cirkel rondom ons. In Brus sel hebben we het zelfs een keer voor meer dan duizend mensen gedaan. Drums en percussie wa ren niet versterkt, voor de rest speelden we door gitaarversterkers waarvan het volume uiterst laag stond. Dat vergde een heel andere manier van spe len, een andere dynamiek. Het publiek moet dan ook stil zijn, wat gewoonlijk niet hoeft bij een pop concert." De semi-akoestische aanpak was een ontdekking, aldus Carlens. „Er zijn ineens heel andere dingen mogelijk. Of onmogelijk. Als een band versterkt speelt, krijgt de muziek veel meer kracht. Nu moe ten we oppassen voor elkaar. Als bij een doorsnee popconcert een muzikant aan een solo begint, duwt de mixer in de zaal de schuif omhoog. Als je min of meer akoestisch speelt, moet iedereen wat stiller spelen, zodat de solist de ruimte krijgt en het publiek de solo goed kan horen. Het vergt voor ons dus ook een heel andere manier van naar elkaar luisteren." Het buitengewoon diverse repertoire van Zita Swoon leent zich uitstekend voor de intieme op zet. De melodieën van de groep zijn altijd al mee slepend geweest, maar de overheersende, vaak meerstemmige, zang zorgt er bij A band in a box voor dat de rillingen bij de luisteraar over de rug lopen. Franstalige chansons worden afgewisseld met soulvolle Engelstalige ballads en - vanwege de percussie - soms Zuid-Amerikaanse aandoende zo merse liedjes. „Ik ben nu 36", verklaart Carlens, die ook aan de wieg heeft gestaan van die andere grote Belgische band: dEUS. „Vanaf mijn tiende luister ik naar muziek. Er zijn in al die tijd zoveel soorten muziek op mij afgekomen, zo'n enorme rijkdom. Ik zou zoveel verschillende artiesten wil len zijn en zoveel verschillende genres willen spe len. Met Zita Swoon kan dat." In Middelburg zal de opzet van A band in a box een klein beetje worden gewijzigd. De groep speelt dit keer wel op een - zij het laag - podium, onder de bomen van het Abdijplein met het pu bliek zit er omheen. Carlens is er niet helemaal ge rust op. „Ik ben een beetje bang om dit in de open lucht te doen. We hebben het plein bezocht. Na tuurlijk zal het er mooi uitzien, maar bomen dem pen het geluid. We spelen dus voor een duizend tal mensen, veel meer dan de maximaal drie-, vier honderd waarvoor we dit gewoonlijk doen, en bui ten. De ene keer dat we dit in Brussel voor dui zend man hebben gedaan, was in een oplopende zaal met een hele goede akoestiek. Het wordt dus spannend in Middelburg. We nemen een klein risi co. Ik heb de organisatie gewaarschuwd. Het hele concert gaat de lucht in, als de mensen niet écht stil zijn. Dat is niet altijd evident. Gelukkig is het niet in Italië. Die mensen zijn uitgelaten. Het pu bliek zit daar altijd vol babbelaars. Nederlanders hebben dat ook een beetje, maar bij dit concert kan het echt niet." door Rolf Bosboom A balladeer - de naam wordt bewust zonder hoofd letters geschreven - bestaat sinds 2003 uit Marinus de Goederen (zang, toetsen, gitaar), gitarist Erik Meereboer en drummer Tijs Stehmann. Het talent van de groep werd in de beginfase al snel duidelijk dankzij het nummer Swim with Sam. Eind 2004 werd besloten een eerste cd op te nemen, in eigen beheer. Dat werd Panama, een verzameling van twaalf nummers, die zeer verzorgd en tijdloos klinken. Ook de literair aandoende teksten zijn de moeite waard. Door het album heen lopen verschillende verhaallijnen. De contacten met Blof ontstonden toen a balladeer een paar keer het voorprogramma van de Zeeuwse band ver zorgde. De Vlaamse producer Ronald Vanhuffel, die op een groot aantal albums van Blof zijn stempel heeft ge drukt, werd bereid gevonden aan Panama mee te werken. Peter Slager - a balladeer had geen eigen bassist - nam alle baspartijen voor zijn rekening. Vorig jaar maart tekende het trio een contract bij EMI, tevens de platenmaatschap pij van Blof. Panama, dat in mei 2006 verscheen, leverde drie redelijk succesvolle singles op Swim with Sam, Fortune teller en Robin II), grote optredens (zoals Lowlands) en een serie prijzen, zoals een Essent Award, een TMF Award (voor 'beste nieuwkomer') en een Zilveren Harp. Een tweede al bum, waarvoor de eerste nummers zijn geschreven, is nu in voorbereiding. Op het podium dwingt a balladeer tot luisteren, omdat het balladgehalte behoorlijk hoog is. Toen de groep in maart in 't Beest in Goes speelde, was het mooi om te zien hoe het aanvankelijk rumoerige publiek toch stil werd, toen Marinus de Goederen onversterkt Make you mine zong. Een hernieuwde draaibeurt, ruim een jaar na het verschij nen, leert dat Panama nog altijd een prachtplaat is, on danks mierzoete nummers zoals Winterschlafer. Sirens, Ro bin II en Fortune teller, om er maar een paar te noemen, lijken echter onverslijtbaar. Dat maakt nieuwsgierig naar de opvolger. Hopelijk valt daar in Middelburg al wat van te horen. A balladeer, vrijdag 7 september; Abdijplein vanaf 21.30 uur. I Zita Swoon, zaterdag 8 september op het Abdijplein. Aanvang: 21.30 uur. a balladeer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 89