Dans is mijn beste ♦JL zeeland nazomerfestival Zes rockdiva's bezingen Mulisch Poëzie van De Grote Drie van de Nederlandse literatuur vertaald in popsongs. Dat is wat De Wintertuin, het literair productiehuis in Nijmegen, voor ogen staat met haar project Poetracks. Het getal zeven is het uitgangspunt van de nieuwe dansvoorstelling Seven by 2 van Station Zuid van choreografen André Gingras en Sylvain Emard. De locatievoorstelling is vanaf zaterdag 1 september te zien in het Ritthemse fort Rammekens. Zeven mannelijke dansers verbeelden de zeven zonden naast de zeven deugden en zeven als symbool voor de verbinding tussen hemel (drie) en aarde (vier). De voorstelling beweegt zich tussen performance en lichamelijkheid, gaat van dramatiek naar pure mannelijke energie. 10 door Rolf Bosboom In 2005 gingen uiteenlopende mannen uit de Neder landse pop aan de slag met het gedicht Alleen van Gerard Reve. Komend najaar is de première van het derde en laatste deel, waarin Straattoneel van W.F. Hermans centraal staat. Tijdens het Zeeland Nazomerfestival is Poetracks #2 te zien, dat sinds november vorig jaar door het land toert Daarin draait het om de poëzie van de onlangs tachtig geworden Harry Mulisch, in het bijzonder zijn gedicht Verslag van de uitgezonden bode? uit de bundel Egyp tisch (1983): Achter duinen zag ik ijzer In een geul door zand stromen Toen ik bij de brug kwam. Maar eerst Zocht ik de bron van het ijzer. Toen ik de bron van het ijzer Gevonden had, keerde ik terug Naar de rivier. Ik verdwaalde In het ijzer onder de brug Aan het water. Gekruiste balken, Klinknagels dreven het zweet Uit mijn gezicht. Ik ging terug Naar de bron van het ijzer, Niet bang voor het ijzer, bang voor de brug. De Wintertuin heeft een aantal Nederlandse rockdi va's, inmiddels vaak aangeduid als Mulischbabes, ge vraagd het gedicht te bewerken tot een popsong. Ze la ten het resultaat horen - waarbij de een vrijer met het origineel omgaat dan de ander - maar spelen ook enke le eigen nummers. De dames die meewerken treden in wisselende samen stellingen op. In Middelburg zijn het er zes, van wie El len ten Damme (die in 2005 ook optrad op het Abdij plein, toen samen met het Jazz Orchestra of the Con certgebouw) zonder twijfel de bekendste is. Zij komt samen met haar gitarist Robin Berlijn Verder worden verwacht: Mieke Stemerdink (die vooral bekend werd met De Gigantjes), Anneke van Giersbergen (die deze zomer de bekende symfonische rockband The Gathe ring verliet), Roos Rebergen (zangeres van de band Roosbeef) en de singer-songwriters Pien Feith en Lea (Kliphuis). Poetracks #2, woensdag 5 september, Abdijplein, vanaf 21.30 uur. Ellen ten Damme door Annemarie Zevenbergen Een cast van alleen mannen behoedt de choreograaf voor de valkuil van de lief de, meent Sylvain Emard. „Het werken met één sekse geeft je veel meer moge lijkheden. Bij een duet bijvoorbeeld loop je niet het risico te stranden in het Romeo en Julia-beeld dat de meeste mensen hebben bij dans. Iedereen denkt dan gelijk aan liefde tussen man en vrouw. Dat is nu niet het geval. We wil den beiden de mannelijke energie gebruiken. Het is goed om af en toe alleen met mannen te wer ken. Zij gaan anders om met hun lijf. Ze hebben een ander soort energie. Die 'male energy' heb ik vooral gebruikt in mijn choreografie, waarin de dansers echt tot op de grens van hun fysieke moge lijkheden gaan. Het is een voorstelling waarin heel veel van ze wordt gevergd." In Seven by 2 hebben beide choregrafen het getal zeven op hun eigen wijze uitgewerkt. Beide heren kenden elkaar niet voor ze aan de slag gingen met deze locatievoorstelling. Sylvain Emard: „We heb ben elkaar voor het eerst ontmoet tijdens de audi ties voor dansers in Amsterdam en Tilburg. Grap pig eigenlijk, zeker omdat we allebei uit Canada komen. Het klikte direct, hoewel we ieder onze ei gen benadering van dans hebben. Het was al snel duidelijk dat we een mannelijke cast wilden en dat we als basis het getal zeven zouden nemen. André is daar veel thematischer mee aan de slag gegaan." André Gingras zocht het in een theatrale benade ring. Hij gaf vorm aan de zeven zonden en deug den in zeven delen. Het publiek maakt een reis langs Gingras' interpretaties van superbia (ijdel- heid), avaritia (hebzucht), luxuria (lust), invidia (ja loezie), Gula (gulzigheid), Ira (toorn) en Acedia (luiheid). Ach, hoe actueel zijn die nog.... De tegen hangers nederigheid, gulheid, naastenliefde, zacht moedigheid, kuisheid, matigheid en ijver zou je haast uit het oog verliezen. In zeven scènes in verschillende stations geeft Gingras zijn visie daarop. In iedere ruimte wordt een zonde met een deugd als tegenhanger ver beeld. En passant toont hij de toeschouwer hoe he dendaags ijdelheid, hebzucht lust en luiheid nog zijn. Zo probeert danser Yonel Castilla Serrano, omringd door hebbedingetjes die je toch echt móet bezitten, haast hysterisch te voorzien in de behoeften van zijn publiek. Dans wordt bij Gingras bewegingskunst. Duetten en soli worden afgewisseld met een installatie (van een dood paard?), fotoboeken waarin het pu bliek zelf de zonden en deugden kan overdenken en bijna sketche-achtige scènes. Dat ontlokte het publiek op het Boulevard Festival in Den Bosch, Christian Guerematchi. foto Gemma van Linden waar Seven by 2 in premiere ging, opmerkingen als 'het is duidelijk geen ballet hè, maar daar waren we toch al op uitgekeken'. Gingras laat het aan de interpretatie van het publiek over door welke zon den of deugden hij zich liet inspireren bij zijn scè nes. De Canadees reageert met zijn voorstellingen op de actualiteit. Zo liet hij in CYP17 inspireren door het onderwerp genetische manipulatie. In The Lindenmeyer System (2004) inspireerde het the ma migratie hem. In Seven by 2 onderzoekt Ging ras of de aloude hoofdzonden en deugden nog be tekenis hebben in de huidige maatschappij. Zeker nu normen en waarden op politieke agenda's

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 82