het publiek zeeland nazomerfestival Gamemuziek lang houdbaar Monty on the Run, Cybernoid, Master of Magic. Haast magische namen voor wie in de jaren tachtig beschikte over een Commodore 64, destijds de populairste spelcomputer. Het succes was mede te danken aan de bijbehorende muziek. Hoe vernuftig en vooral ook tijdloos die composities waren, bewijst het C64 Orchestra ofwel het Ricciotti Ensemble, dat ze op het Nazomerfestival in een klassieke uitvoering laat horen. Ruhe 9 Josse De Pauw in Ruhe: „Je hebt daar een man, die alleen durft te staan." foto Herman Sorgeloos sen zeker. Enfin, we hebben gezien wat er in Duitsland is gebeurd." Er zijn vier monologen geschreven, voor elke ac teur één. Per voorstelling worden er twee ge speeld. Elke monoloog heeft een eigen karakter, zegt De Pauw. „Carly Wijs is een vrouw die solda ten ging verzorgen in het Duitse lazaret, ze vindt dat nog steeds een van de beste daden in haar le ven. Dirk Roofthooft is in zijn tekst de grootste mi litarist, de man die echt genoten heeft van het le ger. Mijn personage is bij de SS gegaan vanuit een grote sociale bewogenheid, hij begint zijn mono loog met te zeggen: 'wat mij zo aansprak in dat na- tionaal-socialisme was precies dat socialisme'. De monoloog van Tom Jansen is de gevaarlijkste, om dat die man echt een intellectueel is. Je bent ge neigd zijn discours zo lang te volgen en te begrij pen, dat het riskant wordt. Het zijn allemaal men sen die hun zaak nog steeds willen verdedigen. Toen ze dat deden, in hun wereld van de jaren zes tig, was daar al een soort moed voor nodig. Ze zeg gen steeds: 'ja maar, ik begrijp waarom ik toen die keus heb gemaakt'. Dat is vrij heftig, het is al met een drama. Je hebt daar een man of een vrouw, die alleen durft te staan. Daar moet een vuur ach ter blijven zitten, ook al kan dat voor het publiek confronterend zijn. Ik denk dat het stuk het daar helemaal van moet hebben. Aan de ene kant het bijna etherische van de gezangen - waarbij belang rijk is dat de zangers top zijn - daar tegenover de SS'ers die bijna documentair gespeeld moeten worden. Zinsconstructies die niet kloppen, geen literaire taal, alleen hardop denken, dat contras teert absoluut met de controle van de zang." „Dat is wat mij het meest interesseert in het werk dat ik doe. We moeten stoppen met dingen ge makshalve ergens in een hoek te gooien en alleen maar zeggen: zij waren monsters, we hebben niks met hen te maken. Het is zo dicht bij onszelf Ten tijde van zware of grote crisis, dan weet je inder daad niet hoe je zelf zou reageren. Je moet niet doen alsof je dat wel weet. Het zal altijd door ons verleden zijn dat we het heden begrijpen en daar mee om kunnen gaan." door Rolf Bosboom De Commodore 64 is inmiddels al bijna 25 jaar oud. De naam is ontleend aan de omvang van het interne geheugen van slechts 64 kilobyte, een capaciteit die nu als lachwekkend wordt gezien. Ook de ingebouwde geluidchip was minimaal. Binnen die beper kingen ontstond echter bijzondere muziek, die onder werp werd van een complete culms. Nog steeds is op dat gebied een aanzienlijke subcultuur actief. Het idee voor het C64 Orchestra is afkomstig van Julian van Aalderen van het VJ-collectief The C-Men. Hij hoor de een keer Jeroen Tel, dé Nederlandse componist als het gaat om Cö4-muziek, op de piano de muziek van Cyber noid spelen. Dat klonk zo verrassend mooi, dat het plan ontstond om Commodore-nummers in een klassieke be zetting te laten uitvoeren. Voor het arrangeren ervan werd een beroep gedaan op een andere Cö4-legende: de Brit Rob Hubbard, de Mozart van de gamemuziek. Hij heeft bovendien ervaring als ar rangeur voor klassieke orkesten. Hubbard zegde zijn me dewerking toe, op voorwaarde dat hij enkele eigen Com modore-nummers mocht inbrengen. In het programma is een keurige verdeling gemaakt, met vier composities van Jeroen Tel Cybernoid 2, Hawkeye, Supremacy en Mythen vier van Rob Hubbard International Karate, Master of Ma gie, One Man and his Droid en Monty on the Run). De muziek wordt uitgevoerd door het Ricciotti Ensem ble, een - in dit geval - twaalfkoppig orkest onder leiding van Bas Wiegers. De keuze voor het ensemble lag voor de hand, aangezien het zich al jaren inzet om muziek 'dicht bij mensen en buiten de geijkte kaders' te brengen. The C-Men zorgen voor visueel spektakel door videoanima ties te projecteren die zijn gebaseerd op originele beelden van de bijbehorende spellen. Voor wie indertijd zelf over een Commodore beschikte, is de muziek niet alleen een feest der herkenning, maar tege lijk blijkt hoe fris en houdbaar de muziek een kwart eeuw later ook in een klassieke remix klinkt. Degenen aan wie de C64-rage indertijd voorbij is gegaan, horen verrassen de, intrigerende boeiende muziek, met plezier gebracht en begeleid door mooie animaties. C64 Orchestra, do. 6 sept., Abdijplein. Aanvang: 21.30 uur. Het C64 Orchestra, ofwel het Ricciotti Ensemble. Ruhe, muziektheater in Van Riesen Houthallen Goes, za. 1 sept t/m za. 8 sept. Aanvang: 20.30 uur; za. 1, zo. 2 en za. 8 sept. ook om 16.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 81