SS'ers dichter bij zeeland nazomerfestival Literatuur uit alle windstreken De literatuur komt de bezoekers naar verwachting van vier kanten aangewaaid in het Viervleugelpaviljoen, de door beeldend kunstenaar Dré Wapenaar ontworpen tent op het Abdijplein. Deze is oorspronkelijk gemaakt voor muziekstukken die componist Simeon ten Holt schreef voor vier vleugelpiano's. door Ali Pankow Met de vier 'hoeken' is het paviljoen ook de lo catie bij uitstek voor het literatuurprogram ma Met de wind mee. Vier schrijvers uit vier verschillende windstreken. Tom Lanoye, Saskia de Cos- ter, Al Galidi en Joost Zwagerman nemen de bezoekers mee op een reis om de wereld in één avond. „Frans Ta- zelaar van literair productiehuis De Wintertuin heeft met dit viertal speciaal voor ons een eenmalig program ma samengesteld", zegt Alex Mallems, artistiek direc teur van het Nazomerfestival. De vier auteurs zitten ieder in een hoek van het pavil joen met het publiek in het midden. Bovendien han gen er beeldschermen zodat de bezoekers er van alle kanten bij betrokken worden. Mallems: „Iedere schrij ver heeft natuurlijk zijn eigen gedachten en bewerin gen, maar het is vooral de bedoeling dat ze op elkaar reageren." Het viertal vertegenwoordigt letterlijk verschillende windrichtingen. Saskia de Coster en Tom Lanoye heb ben gemeen dat ze uit Vlaanderen komen, maar hun werk verschilt aanzienlijk. Lanoye (48) heeft naast poë zie, essays, romans en kritieken ook veel toneelwerk, waaronder Ten oorlog (zes stukken naar Wars of the Ro ses van Shakespeare) op zijn naam staan. De Coster (30) lanceerde in 2002 haar romandebuut Vrije val; daarna volgden jeuk en Eeuwige roem. Al Galidi (36), die ook schrijft onder de naam Rodhan Al Khalid, komt van oorsprong uit Zuid-Irak. Na een vlucht via verschillende landen kwam hij in 1998 in Ne derland. Hij presenteerde in 2000 zijn eerste dichtbun del: Voor de nachtegaal in het ei. Inmiddels publiceerde hij ook twee romans en prozaboeken. Joost Zwagerman (44) bereikt al vele jaren een groot leespubliek. Na zijn doorbraak met Gimmick! in 1989 volgden diverse bestsellers (Vals licht, De buitenvrouw essaybundels en dichtbundels waaronder het bekende Roeshooft hemelt. Literatuurprogramma 'Met de wind mee', woensdag 5 sep- tember; Viervleugelpaviljoen Abdijplein. Aanvang: 19.30 uur. Schrijfster Saskia de Coster. josse De Pauw (1952) is een van de grote theatermannen van Vlaanderen. Hij speelt, schrijft en regisseert. Voor het Zeeland Nazomerfestival bewerkte hij de gesprekken met oud SS'ers die Armando en Hans Sleutelaar in de jaren zestig publiceerden. Het resultaat is Ruhe, een voorstelling met zang en gesproken tekst. Liederen van Schubert omarmen de verha len van Hitiers getrouwen. door Jan van Damme Afgelopen voorjaar was de voorstel ling al in Brussel te zien. In een oude loods, zoals dat ook in Goes het ge val zal zijn. De setting is simpel. Een redelijk willekeurig uitziende verza meling stoelen, zodanig gegroepeerd dat de bezoe kers min of meer in een kring zitten. De tien le den van het Collegium Vocale uit Gent hebben plaats genomen in het publiek. Als ze aan de beurt zijn, gaan ze gaan op hun stoel staan. Ook de ac teur, die de monoloog voor zijn rekening neemt, duikt opeens op tussen de toeschouwers. Een bewust gekozen vorm, vertelt Josse De Pauw, die zelf een van de monologen voor zijn rekening neemt. Vijfjaar geleden al speelde hij Ruhe met de zelfde acteurs - Tom Jansen, Dirk Roofthooft en Carly Wijs - op een podium in het Concertge bouw van Brugge, met dansers en ander spektakel erom heen. „Toen ontstond de gedachte", zegt De Pauw, „dat die SS'ers niet zo ver ergens veilig op een scène hoorden te staan. Ze moesten dichter bij de mensen geraken, confronterender worden. Die gedachte is blijven hangen, ik wist dat ik er ooit nog eens iets mee zou doen. De gelegenheid kwam toen ik Stephane Leys, leider van het Colle gium Vocale, leerde kennen. Hij was voor het koor op zoek naar andere pistes. Zo kwam ik op de combinatie van het koor en de SS-monolo- gen." Het boek van Armando en Hans Sleutelaar, De SS' ers, gesprekken met Nederlandse vrijwilligers in de Tweede Wereldoorlog, zorgde in 1967 bij verschij ning voor veel commotie. Er komen mensen aan het woord die proberen duidelijk te maken waar om ze toetraden tot het keurkorps van Adolf Hit- Ier. Ze hebben geen spijt van hun keuze. Arman do en Sleutelaar gaven de op band opgenomen ge sprekken zo letterlijk mogelijk weer in hun boek. De vragen werden weggelaten, maar de spreektaal werd zoveel mogelijk gehandhaafd. Het resultaat is een zeer directe vertelvorm, alsof de geïnter viewde tegenover de lezer zit en zijn verhaal ver telt. Josse De Pauw sluit, met de wijze waarop hij zijn voorstelling heeft vormgegeven, aan bij de direct heid die al door de auteurs van het boek werd na gestreefd. Acteurs en zangers zitten in het publiek. En de toeschouwers zijn zo neergezet, dat ze el kaar wel moeten zien en dus deel uitmaken van het decor. Het meubilair heeft voor De Pauw een eigen uitstraling: „Die stoelen zijn bijna allemaal verschillend en zijn niet geordend neergezet. Ze zijn niet nieuw. Herman Sorgeloos maakt voor mij wel vaker het decor. Hij heeft meer dan een jaar stoelen verzameld. Hij heeft zijn adresjes, waar hij ze koopt. Het moeilijke was te zorgen dat het net niet een uitdragerij zou worden. Er moes ten hier en daar stoelen staan, die klasse hebben. Voor mij zijn al die verschillende stoelen een beeld, net ais al die verschillende mensen die erop zitten. Uniformiteit van allemaal dezelfde klap stoeltjes zou tegen de geest van het stuk geweest zijn. Het is mooi om te zien, heel veel mensen kie zen echt hun stoel. Wat oudere mensen kijken hoe hij zal zitten, want ze moeten het er toch meer dan een uur op uithouden." Achterin de tot theaterruimte omgevormde loods licht een videoprojectie op van de Belgische kun stenaar David Claerbout. Het uit 1997 daterende werk heet Ruurlo, Borculoscheweg, 1910. De Pauw: „Een Hollands landschap met een bewegende boom. Het geheel straalt een hele grote rust uit. Rust, Ruhe. Een van de Schubertliederen heet Ru he. Maar de titel verwijst ook naar 'alles Ruhe'. Dat riepen de Duitsers heel hard als ze wilden dat het stil werd. Zo'n verlangen naar rust kan ook omslaan in een hysterie, in doodmaken." Josse De Pauw ziet in de Duitse samenleving tij dens het nazi-regime een streven naar perfecte harmonie. „Alles wat niet paste in dat harmoni sche beeld, moest eruit. Om te beginnen alles wat gehandicapt was, maar ook joden en zigeuners. De SS was een instrument voor de politiek van die tijd, of voor Hitier. Ik denk dat we als mensen allemaal een verlangen hebben naar harmonie. Omdat harmonie rust met zich meebrengt, omdat harmonie ook voor schoonheid zou kunnen zor gen. In de kunsten is dat streven helemaal geper mitteerd, dat is een vrijplaats waar dat soort extre men kan worden gezocht. In een samenleving kan dat niet, omdat je dan mensen moet gaan vergas-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 80