vader voor: te zijn! zeeland «J, nazomerfestival Ictus zet de bloemetjes buiten f 5 Je hebt zeker veel naar Kurt Weill geluisterd', kreeg de Amerikaanse zanger Tom Waits te horen nadat hij in de jaren zeventig zijn eerste platen had uitgebracht. 'Dan moet ik maar eens gaan uitzoeken wie die vent is', dacht Waits. SI Dat verhevigt de ervaringen", zegt de acteur. Het stuk begint met de entree van de vader. De re den voor zijn komst is dat hij deze dag zijn handte kening moet zetten onder het document dat de verkoop van de grond en zijn boerderij bekrach tigt. De man heeft besloten zijn bezit te verkopen ten behoeve van ontpoldering. „Hij voorziet niet wat zijn terugkomst na zoveel jaren te weeg kan brengen bij zijn zoon en bij zichzelf. Aanvankelijk heeft de vader echt het idee dat hij na al die tijd even naar dat eiland terug kan om de verkoop van zijn bezittingen te regelen. Pas als hij er is, over valt hem het besef van zijn langdurige afwezig heid", meent Overbeeke. In sobere, maar treffende zinnen schetst de schrij ver de verbittering bij de zoon. 'Daar word je va der voor. Om er te zijn. Verder niks, geen applaus, niks te winnen, geen slingers. Gewoon er zijn, tot je kind het alleen kan', werpt hij zijn vader voor de voeten. De gestileerde, poëtisch aandoende tekst lijkt de acteurs een strak kader op te leggen? „Ja, fantas tisch. Ik ben altijd blij met zulke beperkingen. Bo vendien blijft er voor ons als spelers genoeg ruim te over. Een mooie tekst is als een goede auto, maar die moet je dan nog wel zelfbesturen." De emoties rond ontpoldering kan Overbeeke goed invoelen. Hij heeft tenslotte zelf Zeeuwse wortels. „Het voornemen land prijs te geven aan de zee is omdraaien van het wezenskenmerk van Nederland. Het stond zelfs op de voorpagina van de New York Times. Dat zegt toch iets. Ik vind overigens dat Herman het thema mooi verweven heeft binnen het persoonlijke drama in dit stuk." Nooit eerder drong hij er bij zijn familie op Tho- len op aan eens te komen kijken naar een stuk waarin hij speelt. Dit keer heeft Adri Overbeeke hen geadviseerd toch maar naar Hansweert te ko men in de veronderstelling dat Vloed hun persoon lijke wortels zal raken. Vloed, di. 28 aug t/m za. 1 sept en di. 4 t/m za. 8 sept. in gedempte sluis Hansweert; aanvang: 20.30 uur. door Ernst Jan Rozendaal Waits viel vervolgens als een blok voor het oeuvre van de Duitse componist, die zijn grootste successen boekte in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. De alternatieve popheid en de wapenbroeder van Bertolt Brecht hebben onder meer gemeen dat ze graag een neerslachtige tekst op een aan sprekende melodie zetten. Zoals Waits ooit zei; „Ik hou van een prachtige melodie die me iets verschrikkelijks ver telt." Het Belgische Ictus Ensemble, dat vermaard is om zijn uit voeringen van hedendaagse klassieke muziek, viert al vijf jaar over de hele wereld triomfen met een theaterconcert met werk van Waits en Weill. Vrijdag 31 augustus staan ze ermee op het Abdijplein in Middelburg. „We zijn allemaal klassiek geschoolde musici", zegt gita rist Tom Pauwels, „maar we hebben ook allemaal pop en rock gespeeld. Weill is voor ons een fantastisch voorbeeld van een enfant terrible dat zich los durfde te maken van de academische traditie. Met de muziek van Waits zijn we bijna allemaal opgegroeid. Beiden schrijven over gebro ken liefdes, dronkenschap, een bestaan in de marge. Bei den zijn lyrisch en cultiveren vaak fouten, zoals het be wust spelen in een foute gitaarstemming. We hadden met dit programma geen enkele commerciële bedoeling. Het is een beetje Ictus zet de bloemetjes buiten. We zijn het gaan spelen omdat we er zin in hadden, en het is ons succesvolste project geworden. Het heeft in binnen- en buitenland deuren geopend." Van Weill zijn klassieke liedjes als 'Surabaya Johnny' en 'Seerauber Jenny' te horen, van Waits worden nummers gespeeld van zijn operaprojecten Frank's wild years en The black rider. „Die zijn grootser van opzet dan zijn andere liedjes", verklaart Pauwels. „Dat past beter bij onze bezet ting." Solist voor de Waits-nummers is de Belgische blueszan ger Kris Dane. Volgens Pauwels heeft hij een 'fenomenale stem met een waanzinnig vibrato' en, natuurlijk, een beet je de rauwe intonatie van Tom Waits. Het repertoire van Weill wordt vertolkt door sopraan Judith Vindevogel. Pauwels: „Dé persoon in België als het om muziektheater gaat." Ictus Ensemble, vrijdag 31 augustus, Abdijplein. Aanvang: 21.30 uur. De Belgische blueszanger Kris Dane zingt bij het Ictus Ensem ble nummers van Tom Waits. foto Mirjam Devriendt T Acteur Adri Overbeeke. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 77