Daar word ie
om er
•JL* zeeland
nazomerfestival
Een voortdurende
muzikale dialoog
Het muziekprogramma dat Zefiro Torna,
Amorroma en Traces gezamenlijk in
Middelburg brengen heet Les Tisserands,
ofwel De Wevers.
Vloed
4
door Rolf Bosboom
Die naam zegt iets over de manier waarop de drie
ensembles hun muziek tot een nieuwe eenheid
verweven, maar het is vooral ook een verwijzing
naar de historische achtergrond van het programma. Dat
gaat over de katharen, die in Frankrijk - onder meer - tisse
rands werden genoemd.
Zefiro Torna is een Vlaams vocaal en instrumentaal en
semble dat bestaat sinds 1996. Kenmerkend is het zoeken
naar combinaties met literatuur, maar vooral de histori
sche benadering van de muziek. Het kwartet - Els Van
Laethem (zang), Cécile Kempenaers (zang), Liam Fennel-
ly (viola da gamba) en artistiek leider Jurgen De Bruyn
(luit, gitaar) - gebruikt authentieke instrumenten en histo
rische zang-, speel- en improvisatietechnieken, waarbij
het zich baseert op historisch onderzoek.
In Les Tisserands werkt Zefiro Torna, overigens zonder
Kempenaers, samen met de Vlaamse traditionele muziek
groep Amorroma en Traces, de Waalse jazzformatie van
sopraansaxofonist Philippe Laloy. Ze gaan terug naar de
twaalfde en de dertiende eeuw. Het was de tijd van de kat
haren, de religieuze beweging die terug wilde keren naar
de spiritualiteit en zuiverheid van de eerste christenen. De
katharen raakten daardoor in conflict met de Katholieke
Kerk. Ze werden als ketters door de inquisitie vervolgd.
Het katharisme floreerde in Occitanië, op het moment dat
ook de troubadours ontstonden. Teksten van mensen zo
als Marcabru, Bernard de Ventadour en Raymond de Mira-
val sloten vaak direct aan bij het gedachtegoed van de kat
haren.
Die middeleeuwse teksten en melodieën vormen de basis
voor Les Tisserands. Zij worden gecombineerd met melo
dieën van Jowan Merckx van Amorroma. Het resultaat be
vat, net als de kathaarse leer, een veelheid aan contrasten:
complex tegenover eenvoud, opwindende dansmuziek te
genover verhalende ballades, stevige klanken tegenover
'zachtere' geluiden. Het is een voortdurende dialoog, ge
voerd door de improviserende sopraansax van Philippe La
loy, de stem van Els Van Laethem en de poëzie van de
troubadours.
Het programma ging vorig jaar juni in Tsjechië in premiè
re en wordt sindsdien regelmatig met succes opgevoerd.
De internationale tournee loopt nog ten minste tot en
met 2008 door. Een cd met de bijzondere muziek is vorig
jaar oktober uitgebracht.
Zefiro Torna samen met Amorroma en Traces, zondag 2 septem-
ber op het Abdijplein. Aanvang: 21.30 uur.
De leden van Zefiro Torna, Amorroma en Traces brengen het
muziekprogramma Les Tisserands.
Er zijn mensen die niet tot een vast
patroon in hun leven veroordeeld willen
worden. Die kiezen ondanks de
eenzaamheid voor een zwerversbestaan,
voor ongebondenheid. Ze willen niet
meedoen met alle gangbare normen. Ze
zijn niet te vangen, maar voor mij wel te
begrijpen, zegt acteur Adri Overbeeke. Hij
vertolkt de rol van de vader in Vloed, de
openingsvoorstelling van het Zeeland
Nazomerfestival dinsdag 28 augustus bij
de gedempte kleine sluis van Hansweert.
door Ali Pankow
Na vierentwintig jaar komt de vader
terug naar het eiland waar zijn boe-
renbedrijf-van-vader-op-zoon is op
gebouwd en waar hij destijds vrouw
en kind met zijn onverklaarbare
vlucht naar het vaste land heeft achtergelaten.
Overbeeke vereenzelvigt zich niet met die vader.
Hij blaast het personage wel gretig adem in.
Vloed is geschreven door Herman van de Wijde-
ven. Met stukken als Biest en Bok Geit bewees de
ze auteur al eerder zijn talent om op organische
wijze verbinding te kunnen leggen tussen verle
den en heden. Overbeeke ziet in Vloed een manne
lijke variant op Biest, een 'plattelandsopera' die
Van de Wijdeven schreef voor het gezelschap De
Wetten van Kepler. In die bittere én humorvolle
voorstelling over afscheid nemen, speelden twee
actrices en een zanger de hoofdrol. In Vloed draait
het in de eerste plaats om een vader-zoon relatie.
Daarnaast heeft een actueel thema als ontpolde-
ring er een specifieke plek in. De rol van de zoon
wordt vertolkt door Willem Schouten. Verder le
vert Amarylis Uitterlinden een belangrijk aandeel
als speelster in de rol van de zwangere schoon
dochter en als zangeres. Ze begeleidt zichzelf aan
een harmonium en zingt bijbelse psalmen. De me
lodieën van de vaak bekende kerkelijke liederen
zijn door de jonge componiste Marlijn Helder aan
gevuld met nieuw gecomponeerde muziek. Vier
leden van muziekvereniging Scheldegalm uit
Hansweert spelen mee in Vloed en vervullen te
vens enkele figurantenrollen.
Het idee voor deze locatievoorstelling komt van
Jos van Kan, regisseur én levenspartner van Adri
Overbeeke. „Jos heeft eerder succesvol gewerkt
met Herman bij De Wetten van Kepler. Het Zee
land Nazomerfestival heeft bovendien zijn grote
sympathie. Zijn idee werd omarmd door de direc
tie van het festival en we mochten zelf op zoek
naar een geschikte locatie. Ik zag mezelf al in de
openingsscène op de grens tussen water en land
over een lange dijk komen aanlopen, maar zodra
los het oude sluizencomplex bij Hansweert zag,
was hij vastbesloten dat de voorstelling voor deze
plek gemaakt moest worden. Bovendien stond die
locatie al lang op het wensenlijstje van de ZNF-or-
ganisatie", vertelt Overbeeke. Hij erkent dat het
sluizencomplex voor theater gemaakt lijkt te zijn.
De openstaande sluisdeuren functioneren als een
klassiek toneelportaal. De toeschouwers op de tri
bune in de sluiskolk hebben zicht op de machtige
zeedijk langs de Westerschelde.
„Ik vind het fantastisch, spelen op locatie. Samen
met het publiek op zo'n specificieke plek te zitten.
T'