Daar word ie om er •JL* zeeland nazomerfestival Een voortdurende muzikale dialoog Het muziekprogramma dat Zefiro Torna, Amorroma en Traces gezamenlijk in Middelburg brengen heet Les Tisserands, ofwel De Wevers. Vloed 4 door Rolf Bosboom Die naam zegt iets over de manier waarop de drie ensembles hun muziek tot een nieuwe eenheid verweven, maar het is vooral ook een verwijzing naar de historische achtergrond van het programma. Dat gaat over de katharen, die in Frankrijk - onder meer - tisse rands werden genoemd. Zefiro Torna is een Vlaams vocaal en instrumentaal en semble dat bestaat sinds 1996. Kenmerkend is het zoeken naar combinaties met literatuur, maar vooral de histori sche benadering van de muziek. Het kwartet - Els Van Laethem (zang), Cécile Kempenaers (zang), Liam Fennel- ly (viola da gamba) en artistiek leider Jurgen De Bruyn (luit, gitaar) - gebruikt authentieke instrumenten en histo rische zang-, speel- en improvisatietechnieken, waarbij het zich baseert op historisch onderzoek. In Les Tisserands werkt Zefiro Torna, overigens zonder Kempenaers, samen met de Vlaamse traditionele muziek groep Amorroma en Traces, de Waalse jazzformatie van sopraansaxofonist Philippe Laloy. Ze gaan terug naar de twaalfde en de dertiende eeuw. Het was de tijd van de kat haren, de religieuze beweging die terug wilde keren naar de spiritualiteit en zuiverheid van de eerste christenen. De katharen raakten daardoor in conflict met de Katholieke Kerk. Ze werden als ketters door de inquisitie vervolgd. Het katharisme floreerde in Occitanië, op het moment dat ook de troubadours ontstonden. Teksten van mensen zo als Marcabru, Bernard de Ventadour en Raymond de Mira- val sloten vaak direct aan bij het gedachtegoed van de kat haren. Die middeleeuwse teksten en melodieën vormen de basis voor Les Tisserands. Zij worden gecombineerd met melo dieën van Jowan Merckx van Amorroma. Het resultaat be vat, net als de kathaarse leer, een veelheid aan contrasten: complex tegenover eenvoud, opwindende dansmuziek te genover verhalende ballades, stevige klanken tegenover 'zachtere' geluiden. Het is een voortdurende dialoog, ge voerd door de improviserende sopraansax van Philippe La loy, de stem van Els Van Laethem en de poëzie van de troubadours. Het programma ging vorig jaar juni in Tsjechië in premiè re en wordt sindsdien regelmatig met succes opgevoerd. De internationale tournee loopt nog ten minste tot en met 2008 door. Een cd met de bijzondere muziek is vorig jaar oktober uitgebracht. Zefiro Torna samen met Amorroma en Traces, zondag 2 septem- ber op het Abdijplein. Aanvang: 21.30 uur. De leden van Zefiro Torna, Amorroma en Traces brengen het muziekprogramma Les Tisserands. Er zijn mensen die niet tot een vast patroon in hun leven veroordeeld willen worden. Die kiezen ondanks de eenzaamheid voor een zwerversbestaan, voor ongebondenheid. Ze willen niet meedoen met alle gangbare normen. Ze zijn niet te vangen, maar voor mij wel te begrijpen, zegt acteur Adri Overbeeke. Hij vertolkt de rol van de vader in Vloed, de openingsvoorstelling van het Zeeland Nazomerfestival dinsdag 28 augustus bij de gedempte kleine sluis van Hansweert. door Ali Pankow Na vierentwintig jaar komt de vader terug naar het eiland waar zijn boe- renbedrijf-van-vader-op-zoon is op gebouwd en waar hij destijds vrouw en kind met zijn onverklaarbare vlucht naar het vaste land heeft achtergelaten. Overbeeke vereenzelvigt zich niet met die vader. Hij blaast het personage wel gretig adem in. Vloed is geschreven door Herman van de Wijde- ven. Met stukken als Biest en Bok Geit bewees de ze auteur al eerder zijn talent om op organische wijze verbinding te kunnen leggen tussen verle den en heden. Overbeeke ziet in Vloed een manne lijke variant op Biest, een 'plattelandsopera' die Van de Wijdeven schreef voor het gezelschap De Wetten van Kepler. In die bittere én humorvolle voorstelling over afscheid nemen, speelden twee actrices en een zanger de hoofdrol. In Vloed draait het in de eerste plaats om een vader-zoon relatie. Daarnaast heeft een actueel thema als ontpolde- ring er een specifieke plek in. De rol van de zoon wordt vertolkt door Willem Schouten. Verder le vert Amarylis Uitterlinden een belangrijk aandeel als speelster in de rol van de zwangere schoon dochter en als zangeres. Ze begeleidt zichzelf aan een harmonium en zingt bijbelse psalmen. De me lodieën van de vaak bekende kerkelijke liederen zijn door de jonge componiste Marlijn Helder aan gevuld met nieuw gecomponeerde muziek. Vier leden van muziekvereniging Scheldegalm uit Hansweert spelen mee in Vloed en vervullen te vens enkele figurantenrollen. Het idee voor deze locatievoorstelling komt van Jos van Kan, regisseur én levenspartner van Adri Overbeeke. „Jos heeft eerder succesvol gewerkt met Herman bij De Wetten van Kepler. Het Zee land Nazomerfestival heeft bovendien zijn grote sympathie. Zijn idee werd omarmd door de direc tie van het festival en we mochten zelf op zoek naar een geschikte locatie. Ik zag mezelf al in de openingsscène op de grens tussen water en land over een lange dijk komen aanlopen, maar zodra los het oude sluizencomplex bij Hansweert zag, was hij vastbesloten dat de voorstelling voor deze plek gemaakt moest worden. Bovendien stond die locatie al lang op het wensenlijstje van de ZNF-or- ganisatie", vertelt Overbeeke. Hij erkent dat het sluizencomplex voor theater gemaakt lijkt te zijn. De openstaande sluisdeuren functioneren als een klassiek toneelportaal. De toeschouwers op de tri bune in de sluiskolk hebben zicht op de machtige zeedijk langs de Westerschelde. „Ik vind het fantastisch, spelen op locatie. Samen met het publiek op zo'n specificieke plek te zitten. T'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 76