Alleen pinnen voor parkeren Opruiming! AutoTeam.nl Veluwe verwelkomt stoet deelnemers Maserati-rally KTM voor verharde weg Chevrolet Aveo doet denken aan luxe Audi Mazda 6 krijgt nieuwe motoren en onderstel Renault Clio Estate biedt fiks meer binnenruimte PZC Vrijdag 24 augustus 2007 1 5 Na een geslaagde test in Schiedam wordt het 'pinpas-betalen' van parkeerplaatsen langs de weg op grote schaal ingevoerd. Diverse steden maken zich op voor de overstap. Muntgeld zal op den duur niet langer te gebruiken zijn. Maserati-bezitters komen begin september naar Ermelo. foto GPD door Rob van Ginneken Automobilisten zullen bin nen enkele jaren alleen nog met 'plastic' betalen voor parkeren. In par keergarages kan al jaren met een pinpas worden betaald, maar straks worden ook de klassieke par- keermeters langs de weg vervan gen door pinautomaten. Daar kan nu veelal al met chipcard en credit card worden betaald. De primeur van het nieuwe pinsys- teem was de afgelopen maanden voor Schiedam, waar het op acht plekken is beproefd. De resultaten waren dermate positief dat diverse grote steden zich inmiddels opma ken voor een overstap. Utrecht en Rotterdam worden daarbij genoemd, maar Schmit Par keersystemen, de leverancier van de betreffende automaat, zegt bij voorbeeld ook belangstelling te hebben uit Amsterdam. Dan heb je het over de onbetwiste parkeer- meterkampioen van Nederland. Directeur John Geeratz verwacht dat het nieuwe systeem in grote steden in de loop van volgend jaar wordt ingevoerd. „De belangstel ling is groot, maar het vereist per stad nogal wat voorbereiding. Al was het maar omdat je al gauw over enkele duizenden parkeer automaten spreekt. Bovendien kun je de oude meters niet zo maar vervangen. De nieuwe moe ten aan een beveiligde internetka- bel worden gekoppeld om te kun nen functioneren. De voordelen zijn echter groot, zowel voor de ge bruikers als de gemeenten. De con sument maakt in de winkel al heel vaak gebruik van een pinpas en weet dus hoe het werkt. Je bent in één klap van een boel gedoe af." Automobiliste Inge de Beer blijkt het daar in Schiedam roerend mee eens. „Een stuk plezieriger dan de Rotterdamse automaten, die al- door Ron Maat Een stroom auto's van het roemruchte merk Maserati strijkt begin september neer op de Veluwe. Nederland is dit jaar gastland van de Maserati Clas sic International Rally en de or ganisatie heeft Hotel de Heerlick- heid van Ermelo als uitvalsbasis ge kozen. Maserati-bezitters uit heel Europa komen van 6 tot 9 september naar Ermelo. Met hun Italiaanse sport auto's gaan ze tochten maken. Voor vrijdag 7 september staat een toertocht door het noordoosten van Nederland gepland. Zaterdag rukt de stoet Maserati's verder op naar het noorden, naar het circuit van Assen. Daar kan de Masera- ti-rijder zijn stuurmanskunsten meten met de andere deelnemers tijdens onder meer behendigheids- proeven. Op zondag wordt het Ma- serati-weekend afgesloten met een toertocht en een lunch. De Maserati Classic 8c Internatio nal Rally is een jaarlijks terugke rend evenement. Nederland is niet voor het eerst gastland. In 1998 is het weekend al eens in ons land ge houden. Toen waren de sportboli- des te vinden in de omgeving van het circuit van Zandvoort. Vorig jaar streken de Maserati's neer in Zwitserland. De organiserende Stichting La Leg- genda Continua, met de Neder landse vestiging in Rhoon, meldt dat in 1998 het recordaantal van 220 Maserati's het Zandvoortse ra cetraject bezochten. Of dat record dit jaar wordt gebro ken, zal tijdens het Maserati-week- einde blijken. er ook toeristische informatie op kunnen tonen, een plattegrond van de omgeving, informatie over wegwerkzaamheden in de regio of parkeertips met het oog op de we kelijkse marktdag. In principe kun nen allerhande functies, zo meldt Geeratz, desgewenst gebruiksvrien delijk met gesproken taal werken. Nog een noviteit: de automaten kunnen veel grotere parkeerkaart jes afgeven. Die zijn beter zicht baar en bieden mogelijkheden om er informatie op af te drukken. Te denken valt bijvoorbeeld aan een extra lang kaartje met de eerder ge toonde plattegrond. De invoering van nieuwe geavan ceerde parkeerautomaten met pin betaling wordt met grote belang stelling gevolgd door verschillende overheden. Geeratz zegt van diver se zijden te zijn benaderd over mo gelijke extra functies van de be schikbare techniek. Zo komt een variabel parkeertarief in beeld, af hankelijk van de grootte van de au to of bijvoorbeeld zijn milieuvig net. Geeratz: „Gemeenten willen bijvoorbeeld graag dat op het par keerkaartje ook het kenteken van de auto komt, om te voorkomen dat het bij vroegtijdig vertrek wordt doorgegeven aan een an der." „Ook het ministerie van Vrom meldde zich al, omdat je met het kentekennummer meteen vrij een voudig kunt controleren welk type auto het betreft. De nieuwe auto maten met pinsysteem hebben im mers een internetkoppeling. Zodat je die info via de Rijksdienst voor het Wegverkeer kunt opvragen. Voor een 'PC Hoofttractor' kun je dan een hoger parkeertarief reke nen dan voor een kleine auto." Tijdens de IAA autoshow, die op 13 september in Frankfiirt zijn deu ren opent, lanceert Chevrolet het hatchback-model van de Aveo. De opvolger van de Kalos wordt aan zienlijk opgewaardeerd. Zijn neus doet vanwege de grote grille zelfs denken aan luxe Audi-modellen. De Aveo is vanaf maart leverbaar. Mazda levert vanaf begin volgend jaar een nog dynamischer model van de 6-serie. De auto krijgt de primeur van een nieuw onderstel en er komen nieuwe diesel- en benzinemotoren. Mazda onthult de komende maand een drietal versies van de nieuwe 6. De sedan wordt als eerste leverbaar. Renault heeft de eerste foto's vrij gegeven van het nieuwe gezins automodel Clio Estate. Het betreft een ruimteversie van de gangbare Clio. De nieuwste Fransoos is 4.20 meter lang, biedt meer plek aan passagiers en heeft een fikse baga geruimte. De Clio Estate is over en kele maanden leverbaar. Renault Clio Estate, leverbaar over enkele maanden. foto GPD door Michiel Snik Muntgeld zal op den duur niet langer te gebruiken zijn in parkeerautoma ten. Betalen met 'plastic' heeft de toekomst. foto GPD leen met een chipknip werken. Of met een of ander geheimzinnig systeem via je mobiele telefoon. Floe vaak ik niet voor zo'n straat automaat heb gestaan, om vervol gens te ontdekken dat mijn chipte goed op was!" „Het publiek reageert enthousiast, maar ook voor de parkeerdienst zelf is het een uitkomst", zegt Gee ratz. „Zij kan alles immers met de computer en internet volgen door via een code contact met de auto maten op te nemen. Als het geld uit de automaat verdwijnt, scheelt dat ook veel werk zoals het opha len en verwerken en een boel scha de. Zonder geldbak heeft het geen zin een automaat open te breken." „Bij de proefin Schiedam is cash betalen nog mogelijk, maar daar wil men zo snel mogelijk vanaf', vervolgt Geeratz. „Bijkomend voordeel is dat de kosten voor de gemeente best eens lager kunnen uitvallen. Met andere woorden: parkeren zal er voor de automobi list niet duurder van worden." Naast de nieuwe pin-betaalmoge- lijkheid speelt mee dat zo'n ge avanceerde 'parkeercomputer' nog allerlei andere opties zou kunnen bieden. Het grote beeldscherm en toetsenbord maken het bijvoor beeld mogelijk te laten zien waar andere parkeerplekken zijn. Je zou Motorfabrikant KTM tim mert vijftien jaar na het faillissement met veel succes aan de weg. Met crossers maar ook 'gewone' straatfietsen. De motorbouwers uit Matighofen zijn vooral bekend van de crossmo toren die ze al jaren maken. Inmid dels bouwen de Oostenrijkers ook wegmotoren, waarbij het sportie ve nadrukkelijk met hoofdletters staat geschreven. Met de SM 690 wordt de nieuwe weg die KTM heeft ingeslagen, nog maar eens benadrukt. Al heeft ook deze motor veel karaktereigen schappen van een echte crosser, zo als het brede stuur en de rechte zit. De supermotor staat ook hoog op zijn poten. Het zadel is angstig smal en loopt erg ver naar voren. De uitlaten maken een merkwaar dige knik naar boven, zodat ze aan twee kanten naast het achterlicht hun fraaie geluid produceren. Nog opvallender is de voorkant, waar bij het kunststof van de koplamp spits naar beneden doorloopt en daarmee het spatbord vormt. Als je eenmaal op het hoge zadel bent geklommen, valt direct op dat de 8.360 euro kostende super motor wel erg 'mager' is. De éénci linder heeft bijna 65 pk aan boord en dat blijkt ruim voldoende. ]e moet wel een beetje het gas erop houden, want beneden de 3.000 toeren wordt de motor 'bokkig'. De KTM is een superieure funbi- ke. Fel, direct en licht. Het is een ware meester in korte bochtjes en je gaat er automatisch mee spelen. Moeiteloos stuiter je er ook trapjes mee op en af en vanwege de hoge bodemvrijheid hoefje niet bang te zijn de grond te raken. De KTM SM 690 is een superieure funbike. foto HDC Media Hij gaat met dik 180 kilometer per uur ook nog eens opvallend hard, maar daarvoor is deze motor niet gemaakt. Je zit vol in de wind en op de snelweg is het al snel niet meer leuk. Daarvoor zijn andere motoren beter geschikt. Nee, deze KTM is een echte motor die uitno digt om 'asociaal' mee te rijden in de stad of op dijkweggetjes. Eigen sportauto In Oostenrijk begint KTM in maart volgend jaar met de productie van eigen sportwagens. In april moet de wagen in Nederland te koop zijn. Het gaat om een experi ment, dus er wordt een klein aan tal gebouwd. De bolide krijgt een Audi-motor die goed is voor 220 pk. De sportwagen weegt slechts 700 kilo. De auto gaat in Neder land zo'n 68.000 euro kosten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15