Alleen pinnen
voor parkeren
Opruiming! AutoTeam.nl
Veluwe verwelkomt stoet
deelnemers Maserati-rally
KTM voor verharde weg
Chevrolet Aveo doet
denken aan luxe Audi
Mazda 6 krijgt nieuwe
motoren en onderstel
Renault Clio Estate biedt
fiks meer binnenruimte
PZC Vrijdag 24 augustus 2007 1 5
Na een geslaagde test in Schiedam wordt het
'pinpas-betalen' van parkeerplaatsen langs de weg op grote
schaal ingevoerd. Diverse steden maken zich op voor de
overstap. Muntgeld zal op den duur niet langer te
gebruiken zijn.
Maserati-bezitters komen begin september naar Ermelo. foto GPD
door Rob van Ginneken
Automobilisten zullen bin
nen enkele jaren alleen
nog met 'plastic' betalen
voor parkeren. In par
keergarages kan al jaren met een
pinpas worden betaald, maar
straks worden ook de klassieke par-
keermeters langs de weg vervan
gen door pinautomaten. Daar kan
nu veelal al met chipcard en credit
card worden betaald.
De primeur van het nieuwe pinsys-
teem was de afgelopen maanden
voor Schiedam, waar het op acht
plekken is beproefd. De resultaten
waren dermate positief dat diverse
grote steden zich inmiddels opma
ken voor een overstap.
Utrecht en Rotterdam worden
daarbij genoemd, maar Schmit Par
keersystemen, de leverancier van
de betreffende automaat, zegt bij
voorbeeld ook belangstelling te
hebben uit Amsterdam. Dan heb
je het over de onbetwiste parkeer-
meterkampioen van Nederland.
Directeur John Geeratz verwacht
dat het nieuwe systeem in grote
steden in de loop van volgend jaar
wordt ingevoerd. „De belangstel
ling is groot, maar het vereist per
stad nogal wat voorbereiding. Al
was het maar omdat je al gauw
over enkele duizenden parkeer
automaten spreekt. Bovendien
kun je de oude meters niet zo
maar vervangen. De nieuwe moe
ten aan een beveiligde internetka-
bel worden gekoppeld om te kun
nen functioneren. De voordelen
zijn echter groot, zowel voor de ge
bruikers als de gemeenten. De con
sument maakt in de winkel al heel
vaak gebruik van een pinpas en
weet dus hoe het werkt. Je bent in
één klap van een boel gedoe af."
Automobiliste Inge de Beer blijkt
het daar in Schiedam roerend mee
eens. „Een stuk plezieriger dan de
Rotterdamse automaten, die al-
door Ron Maat
Een stroom auto's van het
roemruchte merk Maserati
strijkt begin september neer
op de Veluwe. Nederland is dit
jaar gastland van de Maserati Clas
sic International Rally en de or
ganisatie heeft Hotel de Heerlick-
heid van Ermelo als uitvalsbasis ge
kozen.
Maserati-bezitters uit heel Europa
komen van 6 tot 9 september naar
Ermelo. Met hun Italiaanse sport
auto's gaan ze tochten maken.
Voor vrijdag 7 september staat een
toertocht door het noordoosten
van Nederland gepland. Zaterdag
rukt de stoet Maserati's verder op
naar het noorden, naar het circuit
van Assen. Daar kan de Masera-
ti-rijder zijn stuurmanskunsten
meten met de andere deelnemers
tijdens onder meer behendigheids-
proeven. Op zondag wordt het Ma-
serati-weekend afgesloten met een
toertocht en een lunch.
De Maserati Classic 8c Internatio
nal Rally is een jaarlijks terugke
rend evenement. Nederland is niet
voor het eerst gastland. In 1998 is
het weekend al eens in ons land ge
houden. Toen waren de sportboli-
des te vinden in de omgeving van
het circuit van Zandvoort. Vorig
jaar streken de Maserati's neer in
Zwitserland.
De organiserende Stichting La Leg-
genda Continua, met de Neder
landse vestiging in Rhoon, meldt
dat in 1998 het recordaantal van
220 Maserati's het Zandvoortse ra
cetraject bezochten.
Of dat record dit jaar wordt gebro
ken, zal tijdens het Maserati-week-
einde blijken.
er ook toeristische informatie op
kunnen tonen, een plattegrond
van de omgeving, informatie over
wegwerkzaamheden in de regio of
parkeertips met het oog op de we
kelijkse marktdag. In principe kun
nen allerhande functies, zo meldt
Geeratz, desgewenst gebruiksvrien
delijk met gesproken taal werken.
Nog een noviteit: de automaten
kunnen veel grotere parkeerkaart
jes afgeven. Die zijn beter zicht
baar en bieden mogelijkheden om
er informatie op af te drukken. Te
denken valt bijvoorbeeld aan een
extra lang kaartje met de eerder ge
toonde plattegrond.
De invoering van nieuwe geavan
ceerde parkeerautomaten met pin
betaling wordt met grote belang
stelling gevolgd door verschillende
overheden. Geeratz zegt van diver
se zijden te zijn benaderd over mo
gelijke extra functies van de be
schikbare techniek. Zo komt een
variabel parkeertarief in beeld, af
hankelijk van de grootte van de au
to of bijvoorbeeld zijn milieuvig
net. Geeratz: „Gemeenten willen
bijvoorbeeld graag dat op het par
keerkaartje ook het kenteken van
de auto komt, om te voorkomen
dat het bij vroegtijdig vertrek
wordt doorgegeven aan een an
der."
„Ook het ministerie van Vrom
meldde zich al, omdat je met het
kentekennummer meteen vrij een
voudig kunt controleren welk type
auto het betreft. De nieuwe auto
maten met pinsysteem hebben im
mers een internetkoppeling. Zodat
je die info via de Rijksdienst voor
het Wegverkeer kunt opvragen.
Voor een 'PC Hoofttractor' kun je
dan een hoger parkeertarief reke
nen dan voor een kleine auto."
Tijdens de IAA autoshow, die op
13 september in Frankfiirt zijn deu
ren opent, lanceert Chevrolet het
hatchback-model van de Aveo. De
opvolger van de Kalos wordt aan
zienlijk opgewaardeerd. Zijn neus
doet vanwege de grote grille zelfs
denken aan luxe Audi-modellen.
De Aveo is vanaf maart leverbaar.
Mazda levert vanaf begin volgend
jaar een nog dynamischer model
van de 6-serie. De auto krijgt de
primeur van een nieuw onderstel
en er komen nieuwe diesel- en
benzinemotoren. Mazda onthult
de komende maand een drietal
versies van de nieuwe 6. De sedan
wordt als eerste leverbaar.
Renault heeft de eerste foto's vrij
gegeven van het nieuwe gezins
automodel Clio Estate. Het betreft
een ruimteversie van de gangbare
Clio. De nieuwste Fransoos is 4.20
meter lang, biedt meer plek aan
passagiers en heeft een fikse baga
geruimte. De Clio Estate is over en
kele maanden leverbaar.
Renault Clio Estate, leverbaar over
enkele maanden. foto GPD
door Michiel Snik
Muntgeld zal op den duur niet langer te gebruiken zijn in parkeerautoma
ten. Betalen met 'plastic' heeft de toekomst. foto GPD
leen met een chipknip werken. Of
met een of ander geheimzinnig
systeem via je mobiele telefoon.
Floe vaak ik niet voor zo'n straat
automaat heb gestaan, om vervol
gens te ontdekken dat mijn chipte
goed op was!"
„Het publiek reageert enthousiast,
maar ook voor de parkeerdienst
zelf is het een uitkomst", zegt Gee
ratz. „Zij kan alles immers met de
computer en internet volgen door
via een code contact met de auto
maten op te nemen. Als het geld
uit de automaat verdwijnt, scheelt
dat ook veel werk zoals het opha
len en verwerken en een boel scha
de. Zonder geldbak heeft het geen
zin een automaat open te breken."
„Bij de proefin Schiedam is cash
betalen nog mogelijk, maar daar
wil men zo snel mogelijk vanaf',
vervolgt Geeratz. „Bijkomend
voordeel is dat de kosten voor de
gemeente best eens lager kunnen
uitvallen. Met andere woorden:
parkeren zal er voor de automobi
list niet duurder van worden."
Naast de nieuwe pin-betaalmoge-
lijkheid speelt mee dat zo'n ge
avanceerde 'parkeercomputer' nog
allerlei andere opties zou kunnen
bieden. Het grote beeldscherm en
toetsenbord maken het bijvoor
beeld mogelijk te laten zien waar
andere parkeerplekken zijn. Je zou
Motorfabrikant KTM tim
mert vijftien jaar na het
faillissement met veel
succes aan de weg. Met crossers
maar ook 'gewone' straatfietsen.
De motorbouwers uit Matighofen
zijn vooral bekend van de crossmo
toren die ze al jaren maken. Inmid
dels bouwen de Oostenrijkers ook
wegmotoren, waarbij het sportie
ve nadrukkelijk met hoofdletters
staat geschreven.
Met de SM 690 wordt de nieuwe
weg die KTM heeft ingeslagen,
nog maar eens benadrukt. Al heeft
ook deze motor veel karaktereigen
schappen van een echte crosser, zo
als het brede stuur en de rechte
zit. De supermotor staat ook hoog
op zijn poten. Het zadel is angstig
smal en loopt erg ver naar voren.
De uitlaten maken een merkwaar
dige knik naar boven, zodat ze aan
twee kanten naast het achterlicht
hun fraaie geluid produceren. Nog
opvallender is de voorkant, waar
bij het kunststof van de koplamp
spits naar beneden doorloopt en
daarmee het spatbord vormt.
Als je eenmaal op het hoge zadel
bent geklommen, valt direct op
dat de 8.360 euro kostende super
motor wel erg 'mager' is. De éénci
linder heeft bijna 65 pk aan boord
en dat blijkt ruim voldoende. ]e
moet wel een beetje het gas erop
houden, want beneden de 3.000
toeren wordt de motor 'bokkig'.
De KTM is een superieure funbi-
ke. Fel, direct en licht. Het is een
ware meester in korte bochtjes en
je gaat er automatisch mee spelen.
Moeiteloos stuiter je er ook trapjes
mee op en af en vanwege de hoge
bodemvrijheid hoefje niet bang te
zijn de grond te raken.
De KTM SM 690 is een superieure
funbike. foto HDC Media
Hij gaat met dik 180 kilometer per
uur ook nog eens opvallend hard,
maar daarvoor is deze motor niet
gemaakt. Je zit vol in de wind en
op de snelweg is het al snel niet
meer leuk. Daarvoor zijn andere
motoren beter geschikt. Nee, deze
KTM is een echte motor die uitno
digt om 'asociaal' mee te rijden in
de stad of op dijkweggetjes.
Eigen sportauto
In Oostenrijk begint KTM in maart
volgend jaar met de productie van
eigen sportwagens. In april moet
de wagen in Nederland te koop
zijn. Het gaat om een experi
ment, dus er wordt een klein aan
tal gebouwd. De bolide krijgt een
Audi-motor die goed is voor 220
pk. De sportwagen weegt slechts
700 kilo. De auto gaat in Neder
land zo'n 68.000 euro kosten.