- Cultuur Pleisterplaats aan Kunstspoor op festival AGRI-CULT Zicht op nachtmerrie bij buren Belegen koppelkomedie met flinterdunne grapjes Lydia en Michiel Klop blazen stenen lijven leven in. Nederlandse première gevolgd door debat over ecologische crisis. PZC Donderdag 23 augustus 2007 33 Eén van de spelende mensen In de beeldentuin van Lydia en Michiel Klop in Kortgene. foto Dirk-Jan Cjeltema door Ali Pankow KORTGENE - Afgezien van enkele schilderlessen van de legendari sche Gerard Menke was Lydia Klop-Steendijk autodidact. Zij ont wikkelde als tekenaar en kunst schilder zelf haar vaardigheden. Totdat ze jaren geleden het advies kreeg haar talenten ook op het driedimensionale vlak te ont plooien. Ze volgde dat advies op en ging naar de Stedelijke Akade- mie in Antwerpen om zich toe te leggen op beeldhouwen. Haar man, Michiel Klop, besloot haar voorbeeld te volgen. Het resultaat is een rijk gevulde beeldentuin rondom hun woning aan de Wil- helminalaan in Kortgene. De loca tie biedt zaterdag en zondag weer een rustieke pleisterplaats langs het Kunstspoor, de jaarlijkse route langs dertien exposities in Noord-Beveland. Lydia heeft zich toegelegd op het maken van beelden naar een mo del. Zij doet dat met oog voor de tail. Nauwkeurig observeren be hoort tot haar kwaliteiten. Talrijke gepatineerde beelden van beton hebben een prominente plek in de tuin of staan iets verscholen tus sen het struweel. De makers blie zen de versteende lijven als het wa re leven in. Vooral liefhebbers van figuratieve kunst vinden veel van 'Het is een knipoog naar de vraag wat er eerder was: de kip of het ei'. hun gading in de beeldentuin van 'de Klops'. Rustend op een van de borders ligt een jonge, zwangere vrouw met bollend buikje. Een on deugende vogelaar tuurt naar de heerlijk geurende rozen. Een deer ne met fraaie haardos blikt met flauwe glimlach rond de lippen de tuin in. Verderop prijkt haar ernsti ge versie. Lydia geeft onderdrukt verdriet een treffende beeldende vertaling met een van haar meer gestileerde beelden. Een goed ge slaagde strakkere vormgeving valt ook op bij de drie 'spelende men sen' tussen de bomen. Een van hen zit op de schommel, de ande re twee dollen met elkaar. Verras sende varianten op de vrouwenfi guren, bustes en torso's bieden ook een duivelse bokkenkop bo venop de houtopslag en een uit de grond komend ei in laagjes. „Een knipoog naar de vraag wat er eer der was, de kip of het ei", lacht Ly dia. Zij kneedt haar beelden. „Hak ken doe ik alleen als ik op vakan tie fraaie stenen vind en daar een mooie vormgeving in ontdek", zegt ze zelf. De stenen mannen in de min zijn overwegend creaties van Michiel, waarbij hij zich heeft geconcen treerd op de juiste anatomie. Zijn schilderijen in het atelier boven bieden goede voorbeelden van werken met perspectief en hori zon. Hier geeft het echtpaar Klop les in schilderen en beeldhouwen. Aan de wand prijkt ook een ge slaagd vierluik monoprints. Michiel geeft daarin zijn impressie van onweer bovenkoolzaadvelden in Frankrijk. KI Het Kunstspoor Noord-Beveland, zat en zon, 11.00 - 18.00 uur. Meer informatie, tel. 0113-601685. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - The nth hour, de kli maatfilm van acteur Leonardo Di- Caprio, beleeft donderdag 20 sep tember haar Nederlandse premiè re tijdens het Vlissingse festival Film by the Sea. De film wordt die dag om 11.00 uur vertoond. Aansluitend is er een forumdiscussie, met als deelne mers Liesbeth van Tongeren (direc teur van Greenpeace Nederland), Frank Kohier (directeur van Mi lieudefensie), Johan van de Gron den (directeur van het Wereld Na tuur Fonds), televisiemaakster en wereldreizigster Floortje Dessing, Peter Slager (bassist en tektschrij- ver van Blof) en Bernard Wientjes (voorzitter VNO-NCW). Milieu- communicatiedeskundige Maurits Groen leidt de discussie. The 11th hour ligt in het verlengde van Al Gores documentaire An in convenient truth. Met hulp van meer dan vijftig prominente we tenschappers, denkers en activis ten schetst Leonardo DiCaprio de belangrijkste bedreigingen voor het voortbestaan van de aarde. De film gaat verder dan het portrette ren van een zieke planeet en wijst ook op kansen en oplossingen. De film wordt daarom als hoopvoller gezien dan An inconvenient truth. De vertoning van de film sluit aan bij de nadrukkelijke aanwezigheid van Blof op het festival. De band trekt zich zeker sinds haar Umoja- project de milieu- en waterproble- matiek sterk aan. The nth hour wordt op 20 septem ber 's avonds nog een keer ver toond, om 19.00 uur. De negende editie van Film by the Sea begint vrijdag 14 september en duurt tot en met 23 september. drive-by foto-expositie t/m zondag 26 augustus 2007 Schapenweg, Zonnemaire WW.7.0XM!M.UKi:.n»I AGRI-CULT WWW.VOUTIJBE.COM AGIU-CULT zondagmiddag 26/8 15.00-17.00 afsluiting met muziek Because I Said So is een belegen koppelkomedie in een eigentijds jasje. Michael Lehmann combi neert het oude idee dat moeders en dochters eeuwig met elkaar overhoop liggen en toch niet zon der elkaar kunnen, met moderne datingtechnieken. Lehmann houdt het tempo en de joligheid hoog en zet de beelden in een warm licht, zodat je het gevoel krijgt dat alles zich permanent bij een zonsonder gang afspeelt. Dat kan niet verhul len dat de grapjes voornamelijk flinterdun en kneuterig zijn, even als de pogingen hier en daar een serieuzere noot aan te slaan. Na tuurlijk zien we al heel, heel lang van te voren aankomen wie de wa- BECAUSE I SAID SO Regie: Michael Lehmann. Met Diane Keaton, Gabriel Macht. Te zien in Vlissingen. door Leo Bankersen re Jacob gaat worden, al dreigt het uiteraard dankzij de bemoeizucht van de babbelzieke moeder nog even verkeerd af te lopen. Mogelijk dat verstokte liefhebbers van win kelrituelen, trouwjurken, de sym boliek van het bakken van soufflés en gezelligeconversaties over orgas men er iets in herkennen. Disturbia doet de Hitchcock-klas- sieker Rear Window uit 1954 nog eens zeer dunnetjes over. Dit keer is het tiener Kale (Shia Leboeuf) die huisarrest heeft omdat hij op school een lerares is aangevlogen. Door zijn moeder berooft! van tele visie en internet en met geen en kel zicht op vermaak, weet hij niets beters te doen dan zijn buren te bespioneren. Dat levert hem een vriendinnetje op (Sarah Roe mer) en het sterke vermoeden dat de buurman een seriemoordenaar is. Maar niemand wil horen dat buurman vrouwen aan stukken hakt, behalve zijn vriend en dat nieuwe vriendinnetje. Met dezelf de ingrediënten maakte Hitchcock een blaartrekkend-spannende thriller, in Disturbia blijft alles DISTURBIA Regie: D. J. Caruso. Met Sarah Roemer, Shia LaBeouf, David Morse. Te zien in Vlissingen. door Hetty van Rooij voorspelbaar Iedereen is precies wat je denkt en doet wat je ver wacht. De buurman is een engerd met een verkeerde autode moe der is een naïeve trut, het vriendin netje komt regelrecht van de cheer leaders-repetitie en een vriendje van Kale zorgt voor de komische noot. Het lijkt wel of regisseur Ca ruso zijn publiek niet lastig wil val len met te veel spanning. De enige verrassing is Shia Leboeuf, die vol strekt overtuigt als de getroebleer de hoofdpersoon. In de eerste scè nes zien we hoe Kale getuige is van de dood van zijn vader in een gruwelijk auto-ongeluk, en we wil len best begrijpen dat een opge wekte knul verandert in een stuur se binnenvetter die met zijn emo ties geen raad weet. Kale zit muur vast, zowel in zijn huis als in zijn hoofd, en draagt een enkelband die de politie op hem af stuurt zo dra hij het tuinpad een meter voor bij is. Is de buurman een moorde naar of niet, is de vraag die Distur bia meer dan driekwart van de tijd gaande moet houden. Dat weten we in de zaal natuurlijk allang, maar pas in het laatste kwartier ha len we ons gelijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 35