- Cultuur
Pleisterplaats aan Kunstspoor
op festival
AGRI-CULT
Zicht op nachtmerrie bij buren
Belegen koppelkomedie met
flinterdunne grapjes
Lydia en Michiel Klop
blazen stenen lijven
leven in.
Nederlandse première
gevolgd door debat
over ecologische crisis.
PZC Donderdag 23 augustus 2007 33
Eén van de spelende mensen In de beeldentuin van Lydia en Michiel Klop in Kortgene. foto Dirk-Jan Cjeltema
door Ali Pankow
KORTGENE - Afgezien van enkele
schilderlessen van de legendari
sche Gerard Menke was Lydia
Klop-Steendijk autodidact. Zij ont
wikkelde als tekenaar en kunst
schilder zelf haar vaardigheden.
Totdat ze jaren geleden het advies
kreeg haar talenten ook op het
driedimensionale vlak te ont
plooien. Ze volgde dat advies op
en ging naar de Stedelijke Akade-
mie in Antwerpen om zich toe te
leggen op beeldhouwen. Haar
man, Michiel Klop, besloot haar
voorbeeld te volgen. Het resultaat
is een rijk gevulde beeldentuin
rondom hun woning aan de Wil-
helminalaan in Kortgene. De loca
tie biedt zaterdag en zondag weer
een rustieke pleisterplaats langs
het Kunstspoor, de jaarlijkse route
langs dertien exposities in
Noord-Beveland.
Lydia heeft zich toegelegd op het
maken van beelden naar een mo
del. Zij doet dat met oog voor de
tail. Nauwkeurig observeren be
hoort tot haar kwaliteiten. Talrijke
gepatineerde beelden van beton
hebben een prominente plek in de
tuin of staan iets verscholen tus
sen het struweel. De makers blie
zen de versteende lijven als het wa
re leven in. Vooral liefhebbers van
figuratieve kunst vinden veel van
'Het is een knipoog naar
de vraag wat er eerder was:
de kip of het ei'.
hun gading in de beeldentuin van
'de Klops'. Rustend op een van de
borders ligt een jonge, zwangere
vrouw met bollend buikje. Een on
deugende vogelaar tuurt naar de
heerlijk geurende rozen. Een deer
ne met fraaie haardos blikt met
flauwe glimlach rond de lippen de
tuin in. Verderop prijkt haar ernsti
ge versie. Lydia geeft onderdrukt
verdriet een treffende beeldende
vertaling met een van haar meer
gestileerde beelden. Een goed ge
slaagde strakkere vormgeving valt
ook op bij de drie 'spelende men
sen' tussen de bomen. Een van
hen zit op de schommel, de ande
re twee dollen met elkaar. Verras
sende varianten op de vrouwenfi
guren, bustes en torso's bieden
ook een duivelse bokkenkop bo
venop de houtopslag en een uit de
grond komend ei in laagjes. „Een
knipoog naar de vraag wat er eer
der was, de kip of het ei", lacht Ly
dia. Zij kneedt haar beelden. „Hak
ken doe ik alleen als ik op vakan
tie fraaie stenen vind en daar een
mooie vormgeving in ontdek",
zegt ze zelf.
De stenen mannen in de min zijn
overwegend creaties van Michiel,
waarbij hij zich heeft geconcen
treerd op de juiste anatomie. Zijn
schilderijen in het atelier boven
bieden goede voorbeelden van
werken met perspectief en hori
zon. Hier geeft het echtpaar Klop
les in schilderen en beeldhouwen.
Aan de wand prijkt ook een ge
slaagd vierluik monoprints.
Michiel geeft daarin zijn impressie
van onweer bovenkoolzaadvelden
in Frankrijk.
KI Het Kunstspoor Noord-Beveland,
zat en zon, 11.00 - 18.00 uur. Meer
informatie, tel. 0113-601685.
door Rolf Bosboom
VLISSINGEN - The nth hour, de kli
maatfilm van acteur Leonardo Di-
Caprio, beleeft donderdag 20 sep
tember haar Nederlandse premiè
re tijdens het Vlissingse festival
Film by the Sea.
De film wordt die dag om 11.00
uur vertoond. Aansluitend is er
een forumdiscussie, met als deelne
mers Liesbeth van Tongeren (direc
teur van Greenpeace Nederland),
Frank Kohier (directeur van Mi
lieudefensie), Johan van de Gron
den (directeur van het Wereld Na
tuur Fonds), televisiemaakster en
wereldreizigster Floortje Dessing,
Peter Slager (bassist en tektschrij-
ver van Blof) en Bernard Wientjes
(voorzitter VNO-NCW). Milieu-
communicatiedeskundige Maurits
Groen leidt de discussie.
The 11th hour ligt in het verlengde
van Al Gores documentaire An in
convenient truth. Met hulp van
meer dan vijftig prominente we
tenschappers, denkers en activis
ten schetst Leonardo DiCaprio de
belangrijkste bedreigingen voor
het voortbestaan van de aarde. De
film gaat verder dan het portrette
ren van een zieke planeet en wijst
ook op kansen en oplossingen. De
film wordt daarom als hoopvoller
gezien dan An inconvenient truth.
De vertoning van de film sluit aan
bij de nadrukkelijke aanwezigheid
van Blof op het festival. De band
trekt zich zeker sinds haar Umoja-
project de milieu- en waterproble-
matiek sterk aan.
The nth hour wordt op 20 septem
ber 's avonds nog een keer ver
toond, om 19.00 uur. De negende
editie van Film by the Sea begint
vrijdag 14 september en duurt tot
en met 23 september.
drive-by foto-expositie
t/m zondag 26 augustus 2007
Schapenweg, Zonnemaire
WW.7.0XM!M.UKi:.n»I AGRI-CULT
WWW.VOUTIJBE.COM AGIU-CULT
zondagmiddag 26/8 15.00-17.00 afsluiting met muziek
Because I Said So is een belegen
koppelkomedie in een eigentijds
jasje. Michael Lehmann combi
neert het oude idee dat moeders
en dochters eeuwig met elkaar
overhoop liggen en toch niet zon
der elkaar kunnen, met moderne
datingtechnieken. Lehmann houdt
het tempo en de joligheid hoog en
zet de beelden in een warm licht,
zodat je het gevoel krijgt dat alles
zich permanent bij een zonsonder
gang afspeelt. Dat kan niet verhul
len dat de grapjes voornamelijk
flinterdun en kneuterig zijn, even
als de pogingen hier en daar een
serieuzere noot aan te slaan. Na
tuurlijk zien we al heel, heel lang
van te voren aankomen wie de wa-
BECAUSE I SAID SO
Regie: Michael Lehmann. Met
Diane Keaton, Gabriel Macht. Te
zien in Vlissingen.
door Leo Bankersen
re Jacob gaat worden, al dreigt het
uiteraard dankzij de bemoeizucht
van de babbelzieke moeder nog
even verkeerd af te lopen. Mogelijk
dat verstokte liefhebbers van win
kelrituelen, trouwjurken, de sym
boliek van het bakken van soufflés
en gezelligeconversaties over orgas
men er iets in herkennen.
Disturbia doet de Hitchcock-klas-
sieker Rear Window uit 1954 nog
eens zeer dunnetjes over. Dit keer
is het tiener Kale (Shia Leboeuf)
die huisarrest heeft omdat hij op
school een lerares is aangevlogen.
Door zijn moeder berooft! van tele
visie en internet en met geen en
kel zicht op vermaak, weet hij
niets beters te doen dan zijn buren
te bespioneren. Dat levert hem
een vriendinnetje op (Sarah Roe
mer) en het sterke vermoeden dat
de buurman een seriemoordenaar
is. Maar niemand wil horen dat
buurman vrouwen aan stukken
hakt, behalve zijn vriend en dat
nieuwe vriendinnetje. Met dezelf
de ingrediënten maakte Hitchcock
een blaartrekkend-spannende
thriller, in Disturbia blijft alles
DISTURBIA
Regie: D. J. Caruso. Met Sarah
Roemer, Shia LaBeouf, David
Morse. Te zien in Vlissingen.
door Hetty van Rooij
voorspelbaar Iedereen is precies
wat je denkt en doet wat je ver
wacht. De buurman is een engerd
met een verkeerde autode moe
der is een naïeve trut, het vriendin
netje komt regelrecht van de cheer
leaders-repetitie en een vriendje
van Kale zorgt voor de komische
noot. Het lijkt wel of regisseur Ca
ruso zijn publiek niet lastig wil val
len met te veel spanning. De enige
verrassing is Shia Leboeuf, die vol
strekt overtuigt als de getroebleer
de hoofdpersoon. In de eerste scè
nes zien we hoe Kale getuige is
van de dood van zijn vader in een
gruwelijk auto-ongeluk, en we wil
len best begrijpen dat een opge
wekte knul verandert in een stuur
se binnenvetter die met zijn emo
ties geen raad weet. Kale zit muur
vast, zowel in zijn huis als in zijn
hoofd, en draagt een enkelband
die de politie op hem af stuurt zo
dra hij het tuinpad een meter voor
bij is. Is de buurman een moorde
naar of niet, is de vraag die Distur
bia meer dan driekwart van de tijd
gaande moet houden. Dat weten
we in de zaal natuurlijk allang,
maar pas in het laatste kwartier ha
len we ons gelijk.